Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 instellen met Intellibox  (gelezen 10343 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #15 Gepost op: 22 March 2016, 20:27:14 »
Hallo Peter/Timo,

Ik had helaas niet eerder tijd om te reageren...

Ik weet wat er aan de hand is: Peter heeft voor zowel PosA als PosB dezelfde positie ingesteld zoals ik al eerder als mogelijkheid aangaf in mijn antwoord onder #1:

Een tweede mogelijkheid is dat je PosA en PosB op dezelfde waarde hebt ingesteld (dus niet van rijrichting hebt veranderd tussen F1 aan/uit en F2 aan/uit).

Daardoor draait de servo bij het bedienen éénmaal naar zijn stand in PosA en blijft daarna bij het omschakelen naar PosB gewoon in die stand: hij staat er namelijk al. Dat ziet er net uit alsof "de servo het niet meer doet"....  ::)

Ik heb even nog geen tijd, ik kom zo terug met de verklaring/oplossing.

Tot later,

Bert
« Laatst bewerkt op: 22 March 2016, 20:36:17 door Bert_Apd »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2016, 21:23:14 »
Peter,

Zoals Timo ook al aangeeft: Bij het indrukken van de draaiknop/snelheidsregelaar op de Intellibox behoort de rijrichting te veranderen.

Heeft de draaiknop/snelheidsregelaar (afhankelijk van de manier van indrukken) soms ook nog een "noodstopfunctie" waarbij alleen de snelheid voor de betreffende lok op 0 gezet wordt en de rijrichting niet veranderd?

>>>> Ik heb het zelf al gevonden in de handleiding van de Intellibox:

Citaat

Snelheid veranderen
       Rijregelaarknop draaien

Rijrichting veranderen
       Bij stilstaande loc de rijregelaarknop indrukken

Noodstop van de actueel aangestuurde loc
       Rijregelaarknop indrukken

Je moet dus voor het veranderen van de rijrichting (na F1 aan/uit) eerst de snelheidsregelaar op nul zetten en pas daarna op de snelheidsregelaar drukken...

Als het nog niet duidelijk is waar je de "fout" maakt, zeg het dan nog even.

En als je de posA en PosB weer opnieuw wilt gaan instellen, doe dat dan eerst weer even alleen voor servo1 en controleer dan of de servo na het programmeren van PosA via F1 aan/uit inderdaad de andere kant uit gaat voor het programmeren van PosB via F2 aan/uit...

Ik ben benieuwd...

Bert
« Laatst bewerkt op: 22 March 2016, 21:45:02 door Bert_Apd. Reden: tekst geheel gecorrigeerd »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4024 instellen
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2016, 21:48:19 »

Ik heb mijn antwoord hierboven geheel gecorrigeerd ivm de door mij gevonden "noodstop"-functie.

Bert

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2016, 21:57:15 »
Bert,

Ik heb de decoder weer gereset.

Toen bij het programmeren de snelheidsregelaar naar 0 teruggedraaid en dan pas erop gedrukt.
Helaas met het langzaam terugdraaien van de snelheidsregelaar gaat evenredig het wissel weer terug naar zijn beginstand.
Dus in plaats van gelijk drukken snelheid wordt 0 wissel klapt direct om gaat het nu langzaam om je de regelaar langzaam terug draait.

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2016, 22:18:57 »
Peter,

Je hoeft de DR4024 niet steeds te resetten.

Toen bij het programmeren de snelheidsregelaar naar 0 teruggedraaid en dan pas erop gedrukt.
Helaas met het langzaam terugdraaien van de snelheidsregelaar gaat evenredig het wissel weer terug naar zijn beginstand.

Als je na het instellen van PosA via F1 aan/uit de snelheidsregelaar weer naar 0 terugdraait gaat inderdaad de servo (dus ook het wissel) weer terug naar zijn middenstand. Dat is juist normaal, de servo volgt de snelheidsinstelling...
Probeer het maar uit door de snelheidsregelaar nog een paar keer heen en weer te draaien (de via F1 al ingestelde PosA verandert daar niet meer door).

Dus niets om ongerust van te worden...

Staat de snelheidsregelaar weer op 0 (en dus het wissel weer in zijn middenstand) dan druk je op de snelheidsregelaar om de rijrichting om te draaien. Vervolgens draai je de snelheidsregelaar weer naar rechts en stel je de andere wisselstand op de juiste positie. Daarna leg je die positie vast in PosB door F2 aan/uit te schakelen.

Vervolgens druk je op de PROG schakelaar van de DR4024 en het ledje gaat uit.

En daarna is voor de geselecteerde servo/wissel alles ingesteld....

Even rustig lezen tot je begrijpt wat er staat, en daarna gewoon nog een keertje servo1/wissel1 instellen.

Bert
« Laatst bewerkt op: 22 March 2016, 22:49:50 door Bert_Apd. Reden: dubbel "op" verwijdeerd »

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2016, 23:13:51 »
Bert,

Ik heb het weer gedaan zoals je hebt geschreven dus:

programmeerknop aan op servodecoder---led brandt----snelheidsregelaar rechtsom---wissel gaat om----f1 aan/uit----snelheidsregelaar terug naar o km----dan pas de regelaar indrukken-----snelheidsregelaar weer rechtsom----wissel gaat om----
f2 aan/uit-----snelheidsregelaar naar 0 km---dan pas indrukken----programmeerknop indrukken--ledje gaat uit.

Nu kan ik 1 keer het wissel bedienen daarna of je het rode of groene knopje indrukt blijft de servo wel reageren maar in de richting zoals het wissel al staat dus je hoort de servo zoemen maar de verkeerde kant op dus het lijkt er nog steeds op dat positie A en B hetzelfde zijn. Ik ga nu naar bed dus reageer pas morgen weer bedankt voor al je geduld en support.

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2016, 08:02:03 »
Peter,

Zo komen we niet veel verder, blijkbaar zie je (nog) niet wat het verband is tussen het draaien aan de snelheidsregelaar en het afstellen van de servo. Ik heb de indruk dat je keurig de instructies uitvoert maar niet weet wat het doel ervan is. En dat maakt dingen niet gemakkelijker...

Eerst even een correctie op het volgende:

programmeerknop aan op servodecoder---led brandt----snelheidsregelaar rechtsom---wissel gaat om----f1 aan/uit----snelheidsregelaar terug naar 0 km----dan pas de regelaar indrukken-----snelheidsregelaar weer rechtsom----wissel gaat om----f2 aan/uit-----snelheidsregelaar naar 0 km---dan pas indrukken----programmeerknop indrukken--ledje gaat uit.

De vetgedrukte handeling na f2 aan/uit is een overbodige handeling die je niet hoeft te doen, je kunt na F2 aan/uit (vastleggen PosB) meteen op de programmeerknop drukken van de DR4024 waarna het ledje uitgaat.
Maar dat veroorzaakt niet jouw probleem en lost het dus ook niet op...

Nu kan ik 1 keer het wissel bedienen daarna of je het rode of groene knopje indrukt blijft de servo wel reageren maar in de richting zoals het wissel al staat dus je hoort de servo zoemen maar de verkeerde kant op ...

Sorry, maar ik begrijp niet wat je precies bedoelt. Schakelt het wissel misschien net andersom als dat jij zou willen of beweegt het wissel niet terwijl je de servo wel hoort zoemen?

Misschien kun je een foto maken van de servo zoals die nu aangesloten zit op het wissel en tevens een foto van het wissel aan de bovenzijde. Als je die foto hier in dit draadje plaatst wordt het misschien wat duidelijker hoe je een en ander hebt aangesloten.

Verder ben ik benieuwd waarom je de servoposities wilt instellen en wat je daarmee wilt bereiken. Misschien kun je ook die vraag beantwoorden.

Ik ben benieuwd...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 08:04:56 door Bert_Apd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2016, 09:08:24 »
Verder ben ik benieuwd waarom je de servoposities wilt instellen en wat je daarmee wilt bereiken. Misschien kun je ook die vraag beantwoorden.
Ik ben Peter dan wel niet maar dat lijkt me een logische actie.  ;)
Je wilt tenslotte dat de servo alleen maar die slag maakt die nodig is voor het omzetten.
Het is een beetje onzin (soms zelfs schadelijk) dat je een slag van bv 90 graden maakt terwijl er maar 20 graden nodig is om de wissel om te zetten.

Verder lijkt me de volgorde van handelingen inderdaad te kloppen. Zeker omdat Peter een IB heeft en de handleiding letterlijk kan volgen.

Ik heb zelf de DR4024 met een MultiMaus ingesteld waarbij je even iets moet afwijken van de genoemde handelingen (links EN rechtsom draaien) maar ook dan is het een fluitje van een cent om de servoposities in te stellen.
Gr.
Eric

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2016, 09:26:48 »
Hallo Remunj,

Leuk dat je mijn vraag aan Peter beantwoord, maar ik wilde graag zijn beweegreden weten...  ::)

Zie het maar als een vraag om zijn gedachtengang te achterhalen...
Tenslotte doet de DR4024 en/of servo en/of wissel en/of Intellibox niet wat hij verwacht...
Althans, het resultaat is (nog) niet goed...

Je hoeft mij niet te helpen, het nut van het instellen van servoposities is mij heus wel duidelijk, ook ik ben in het bezit van een aantal DR4024's en heb daar (denk ik) ruime ervaring mee... Eveneens met het instellen via de MultiMaus en met het instellen/gebruiken van alle vier posities van de servo.

Ik heb zelf de DR4024 met een MultiMaus ingesteld waarbij je even iets moet afwijken van de genoemde handelingen (links EN rechtsom draaien) maar ook dan is het een fluitje van een cent om de servoposities in te stellen.

Klopt helemaal, maar jij begrijpt dan ook waarom je waar aan draait... en dus is het voor jou logisch...

Maar goed, bedankt voor je reactie.  ;)

Ik blijf wachten op de antwoorden van Peter.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 09:46:45 door Bert_Apd »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2016, 09:46:20 »
Hoi Peter,

Heb je mijn reactie nog gelezen (ja, weet het, het is allemaal veel tekst). Weet namelijk wel zeker dat het een gevalletje PEBCAK is. (Of in dit geval PEBCAI, Problem Exists Between Chair And IB  ;D )

Paar korte handvatten:
- Door, tijdens het programmeren, F1/F2 aan en uit te zetten sla je de stand op die jij wenst
- F1 aan/uit voor de positie rechtdoor/groen en F2 aan/uit voor de positie krom/rood*
- Zonder F1/F2 in te drukken doet de decoder niets met de stand afgezien van op dat moment de wissel bewegen
- De stand F1/rechtdoor/groen moet dus een andere zijn dan F2/krom/rood
- De stand waarin de servo zich bevind tijdens programmeren met de snelheidsregelaar op 0 is de middenstand. Deze is dus ook bedoelt dat op dat moment de wissel tong midden tussen recht en krom in ligt**

Wat betreft de knop indrukken, als de loc een snelheid heeft is het standaard inderdaad noodstop. Volgens mij is dit wel aan te passen in de setting, maar niet nodig natuurlijk. Je zou ook gewoon twee keer op de knop kunnen drukken. Belangrijkste is dat je, net als bij een loc, de rijrichting ziet veranderen op het scherm van de IB.

Timo

* Het kan zijn dat ik F1 en F2 hierbij verwissel, enige gevolg is dat de wissel dan juist recht ligt bij rood en krom bij groen.
** Dit is niet verplicht maar maakt afstellen makkelijk
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2016, 09:52:18 »
Hoi Timo,

Ik zal het uitproberen vanmiddag als ik thuis kom met dat 2x drukken op de draaiknop.

Als ik de servodecoder gereset heb en met een schone lei begin doen alle servo's het goed.

Het gaat mis op het moment van programmeren van de stand A en B dus misschien is 2x drukken op de draaiknop de oplossing

Peter

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2016, 09:58:22 »
Remunj en/of Timo,

Als jullie toch meelezen kunnen jullie mij dan ondertussen vast duidelijk maken wat Peter hiermee bedoelt?

Nu kan ik 1 keer het wissel bedienen daarna of je het rode of groene knopje indrukt blijft de servo wel reageren maar in de richting zoals het wissel al staat dus je hoort de servo zoemen maar de verkeerde kant op ...

Ik had Peter's antwoord even gemist:

Hoi Timo,

Ik zal het uitproberen vanmiddag als ik thuis kom met dat 2x drukken op de draaiknop.

Als ik de servodecoder gereset heb en met een schone lei begin doen alle servo's het goed.

Het gaat mis op het moment van programmeren van de stand A en B dus misschien is 2x drukken op de draaiknop de oplossing

Peter

Timo, dit mag jij verder oplossen... Ik had net voor elkaar dat de handelingen correct werden uitgevoerd:

programmeerknop aan op servodecoder---led brandt----snelheidsregelaar rechtsom---wissel gaat om----f1 aan/uit----snelheidsregelaar terug naar 0 km----dan pas de regelaar indrukken-----snelheidsregelaar weer rechtsom----wissel gaat om----f2 aan/uit-----snelheidsregelaar naar 0 km---dan pas indrukken----programmeerknop indrukken--ledje gaat uit.

Blijkbaar ziet hij - gezien zijn antwoord aan jou - de logica nog niet...

Misschien is jouw uitleg voor hem duidelijker....

Succes!

Groetjes,
Bert

PS: Ik heb net via een PB van Peter begrepen dat hij inderdaad de default servoposities wil veranderen om te voorkomen dat de servo's te ver uitslaan, dus zijn beweegreden is correct:

Citaat
... de reden van programmeren is dat de servo's verder willen uitslaan dan de uitslag die het wissel nodig heeft.  Dus wil ik de netjes tunen/afstemmen op de uitslag die voor een wissel nodig is.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 10:56:01 door Bert_Apd. Reden: Antwoord aan Timo en PS toegevoegd »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 March 2016, 11:36:19 »
Hoi Bert,

Het is nooit de bedoeling geweest om in je vaarwater terecht te komen!  :-\ Sorry daarvoor! Ik probeer het alleen net even anders te zeggen zodat hopelijk het kwartje valt. Een antwoord wat ik vooral mis dus of hij op twee verschillende posities f1 en f2 in drukt.

@Peter,
Maar ga je ook werkelijk naar twee verschillende posities wanneer je F1 en F2 aan/uit zet?

Dus tijdens programmeren moet je een keer naar rechtdoor en een keer naar afbuigen/krom bewegen. De stand waar de servo heen gaat als je begint met programmeren heeft niets te maken met de wisselstanden die je wilt bereiken door in niet programmeren op groen of rood te drukken. Dit is puur de middenstand van de servo.

Mocht het nog niet lukken, beschik je over een smartphone? Dan zou je eventueel het proces kunnen filmen.

@Allen,
Wat betreft de knop drukken, als het goed is keren de volgende twee acties beide de rijrichting. (Mooiste te testen met een loc natuurlijk, die zie je in tegengestelde richting rijden.)
- Als de regelaar op een snelheid groter dan 0 staat, twee maal drukken, dan de snelheid opvoeren (eerste keer drukken levert abrubte stop op = noodstop, en nu de loc stil staat is de tweede druk richting omkeren)
- Als de regelaar op een snelheid groter dan 0 staat, eerst de regelaar naar snelheid 0 draaien, dan de knop indrukken, dan de snelheid weer opvoeren.
In beide gevallen moet het display van de IB nu de andere rijrichting tonen!

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #28 Gepost op: 23 March 2016, 12:24:56 »
Hoi Timo,   :)

Het is nooit de bedoeling geweest om in je vaarwater terecht te komen!  :-\ Sorry daarvoor! Ik probeer het alleen net even anders te zeggen zodat hopelijk het kwartje valt.

Je zit ook niet in mijn vaarwater... Ik kom alleen tot de ontdekking dat mijn uitleg (nog) niet tot resultaat leidt...  :-\

Dus trek ik mij even terug om te zien of jij het duidelijk kan maken... ;)

Tot nu toe zijn de volgende zaken wel duidelijk geworden:

1. Peter programmeerde PosA en PosB op dezelfde waarde waardoor de servo niet meer uitsloeg bij omzetten.
    De DR4024 was dus niet defect.

2. Peter gebruikte de "noodstop" waarbij de rijrichting niet verandert, resultaat: PosA en PosB weer aan dezelfde kant.

Die problemen zijn inmiddels opgelost, nu nog de servo instellen op de juiste (dus kleinere) posities PosA en PosB.
Ik begreep uit zijn PB dat de servo inmiddels wel echt "heen en weer" gaat, maar blijkbaar nog steeds te ver of naar een positie die hij niet wil....

Misschien draait Peter de snelheidsregelaar inderdaad wel naar rechts, maar tot hoever? Misschien wel elke keer helemaal tot het einde?

Misschien helpt jouw toelichting en valt het kwartje...

Ik blijf even "toeschouwer"...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 12:29:39 door Bert_Apd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 23 March 2016, 12:58:35 »
Die problemen zijn inmiddels opgelost, nu nog de servo instellen op de juiste (dus kleinere) posities PosA en PosB.
Ik begreep uit zijn PB dat de servo inmiddels wel echt "heen en weer" gaat, maar blijkbaar nog steeds te ver of naar een positie die hij niet wil....

Misschien draait Peter de snelheidsregelaar inderdaad wel naar rechts, maar tot hoever? Misschien wel elke keer helemaal tot het einde?
Ik weet niet wie de PB's geïnitieerd heeft maar zonder die info blijft het voor ons lastiger om te volgen waar het probleem zit.

Kan jij (of peter) die info hier dan plaatsen. Dan blijft het verhaal voor iedereen te volgen  (y)

Als de servo inderdaad te ver doordraait of naar een verkeerde positie is dat niet meer dan de posities opnieuw in te stellen en de knop minder ver te draaien en die posities op te slaan.

Aan Peter om hier opheldering over te geven.
Gr.
Eric