Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door Hasenwald
Vandaag om 21:46:13
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:44:03
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 21:40:30
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 21:27:39
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44

Auteur Topic: Trage, watervast lijm om rails vast te zetten  (gelezen 5155 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Trage, watervast lijm om rails vast te zetten
« Gepost op: 20 March 2016, 23:02:29 »
Welke watervaste lijm kan ik gebruiken om (flex)rails vast te leggen die langzaam droogt? Zodat ik de rails na het aanbrengen van de lijm, tijdelijk kan vast zetten met schroeven, om het helemaal naar wens neer te leggen?

Ik zat zelf te denken aan verdunde D3 houtlijm. Maar ik begrijp dat je dit niet kan verdunnen met water.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Trage, watervast lijm om rails vast te zetten
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2016, 23:16:07 »
Waarom kan je D3 niet verdunnen met water? En waarom moet de lijm watervast zijn?
Ik gebruik zelf bij voorkeur D2, dat kun je later losweken als het nodig mocht zijn.

Zelf gebruik ik geen schroeven of spijkers. Ik maak eerst het railstuk passend. Daarna smeer ik de lijm op de ondergrond met een getande spatel en daar leg ik het railstuk dan in. Je hebt dan nog ongeveer 10 minuten om te corrigeren. Dan begint de lijm al zover op te stijven dat verschuiven bijna niet meer mogelijk is. Bij gebogen flexrail zet ik hier en daar een punaise om te voorkomen dat het wegschuift.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2016, 23:17:46 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2016, 08:02:18 »
Martin geeft hier aan dat het uiteindelijk gaat klonteren. Ook wel logisch aangezien het watervast is.

Ik ben bang met de D2 dat het los gaat laten bij het aanbrengen van de ballast (voorstrijk met water) of later bij een wash (verf met water). Maar miscshien is mijn angst niet gegrond. Wel vind ik 10 minuten te kort om te sturen.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2016, 08:30:25 »
Wel vind ik 10 minuten te kort om te sturen.

Joran,

Dan kun je beter boekbinderslijm nemen. Die blijft in water oplosbaar (je kunt dus later je rails weer makkelijk opnemen en hergebruiken), het blijft enigzins taai en dempt geluid iets beter dan houtlijm en het duurt 24 uur voordat het na het ballasten helemaal droog is.

Wat voor rails gebruik je eigenlijk? Tenzij je rails met een dicht bedding gebruikt, adviseer ik toch het bevestigen met schroefje-met-ringetje, dan rails goed uitrichten en dan ballasten. Dan hoef je geen rails in de lijm te verschuiven en heb je alle tijd die je wilt.

Ben 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2016, 08:30:54 »
Je kunt het spoor tijdelijk fixeren met houtschroeven en ringen, of punaises.
Deze kun je verwijderen na het ballasten.
Neem houtschroeven van 3mm, ca20mm lang. De ringen (ca 12mm doorsnee) voorkomen dat de dwarsliggers beschadigen. Handvast is vast.
Nu kun je gewoon je spoor berijden en testen. Is alles naar wens, dan ga je ballasten. De ballast fixeren met niet-watervaste houtlijm oid, zodat de boel later eenvoudig kan worden losgeweekt.
De rails hoef je niet eerst vast te lijmen. Uiteindelijk houdt het lijm-ballastmengsel de hele boel keurig op zijn plek.

Deze methode werkt voor velen al jaren naar tevredenheid.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2016, 08:56:14 »
@Bjor: ik gebruik Rocoline, zonder bedding.

@Hendrik Jan: de methode die je beschrijft gebruik ik nu. Maar wil de bielzen eerst gaan drybrushen en ben bang dat de verf eraf gaat door de ringen, maar misschien is die angst onterecht. Ook zou het fijn zijn om tijdens het ballasten door te kunnen werken i.p.v. later de schroefgaten na te lopen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2016, 09:37:41 »
Wel vind ik 10 minuten te kort om te sturen.
Die 10 minuten is mijn ervaring met Bison Topspeed. De klassieke uitvoering geeft wellicht wat meer tijd. Ik vind 10 minuten lang genoeg, maar ik leg ook nooit meer dan 1 lengte flexrail in één keer.
Van los laten tijdens het ballasten heb ik nooit iets gemerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2016, 09:43:01 »
Ook zou het fijn zijn om tijdens het ballasten door te kunnen werken i.p.v. later de schroefgaten na te lopen.

Dan kun je toch eerst de rails vastlijmen. Ofwel met boekbinderslijm of D2 houtlijm en tijdelijk vastzetten met schroeven, punaises, spijkertjes etc. Als de rails goed vast zit haal je die eruit en kan je daarna naar hartlust gaan ballasten.
Als je bang bent dat de rails weer los komt bij het ballasten doe je iets verkeerd.
Bij het ballasten druppel je de lijm over de ballast om die te fixeren.
Niet zeiknat maken  ;D
Gr.
Eric

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2016, 10:02:45 »
Dat eerst vastlijmen was ook het idee  :)

Alleen heb ik wel even tijd nodig om de flexrail te corrigeren en netjes evenwijdig te laten laten (dubbelspoor).

Ga vanavond wel even een testje doen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2016, 10:38:01 »
Je zal je flexibele rails toch eerst moeten fixeren. Zeker in een bocht. Dus gewoon lijmen met normale houtlijm (niet watervast) D2 en tijdelijk vastzetten met schroeven. Je kan dan zo nog wat pielen met je rails om het goed te leggen. Laten drogen en de schroeven eruit. Je rails ligt dan zo vast als een huis. Dan gewoon lekker ballasten :) Gaat geen kant op. Van een beetje verdunde houtlijm bij het ballasten gaat de rails niet meer los. Dat gaat echt pas alleen als je er voor een langere tijd een warme vochtige doek op legt. Anders lag bij mij alles al lang weer los ;)

Groete Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2016, 10:46:39 »
@Hendrik Jan: de methode die je beschrijft gebruik ik nu. Maar wil de bielzen eerst gaan drybrushen en ben bang dat de verf eraf gaat door de ringen, maar misschien is die angst onterecht. Ook zou het fijn zijn om tijdens het ballasten door te kunnen werken i.p.v. later de schroefgaten na te lopen.

Op mijn BNLS-module Glen Moddle heb ik de dwarsliggers ook eerst gedrybrusht.
Ik heb ze zelfs allemaal losgesneden, zodat ik een iets grotere afstand tussen de dwarsliggers kon realiseren.
Dit alles gaf geen problemen bij het ballasten.

Na het ballasten heb ik de schroeven en ringen verwijderd en vervolgens de laatste gaatjes gevuld met ballast en ingedruppeld met verdunde houtlijm.
was geen probleem. De  module heeft inmiddels 6 keer op een beurs gestaan en de ballast zit nog steeds als een huis.
Verwijderen gaat eenvoudig: plantenspuit met water (drupje afwasmiddel erbij voor het "ontspannen"), even wachten en de ballast komt los.

Ook hiermee heb ik ervaring: na de eerste beursgang was ik niet tevreden over de bogen en lichte verkanting. Dus lokaal de boel losgeweekt, de ballast weggeveegd met een kwastje, de ligging van de rails aangepast, de dwarsliggers opnieuw gepositioneerd (deze had ik immers los gesneden, zodat ze individueel verschuifbaar waren) en weer opnieuw de boel met schroeven en ringen gefixeerd. Hierna de boel opnieuw geballast.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221505398.html#msg3221505398

Daarmee is ook meteen het grote voordeel van waterverdunbare lijm aangegeven: ben je niet tevreden met je spoor, dan is dat eenvoudig te verbeteren.

Affijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De boel eerst vastplakken of vastschroeven. Het is maar wat je het makkelijkst vindt. De keuze is aan jou.
Komt vast wel goed, hou ons op de hoogte!

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2016, 23:26:23 »
Beetje omslachtig, eerst weer met de schroeven en ringetjes aan de gang geweest. Maar mijn methode is het niet. Ben ook bang voor een 'golvend' effect, omdat de schroeven soms best moeten worden aangedraaid om de rails om z'n plek te houden. Maar de rails wordt dan in de ondervloer getrokken.

Heb nu de rails eerst netjes parallel  vastgezet met schroeven en ringetjes. Rail 1 afgetekend. Losgemaakt. Houtlijm gesmeerd, rail weer aangebracht, vastgezet met schroeven en ringetjes, gefinetuned en flesjes bier er op om wat extra druk te geven  :)

Morgen het ander spoor doen.

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2016, 00:58:09 »
Ik heb hier en daar siliconenkit gebruikt onder de rails... is meteen redelijk geluiddempend. Ook weer makkelijk los te halen als het moet.
Eddy

Paul552

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2023, 11:58:50 »
Oud topic maar toch nog relevant :).
Ik ga binnenkort met flexrail bochten leggen en nu heb ik wat angst dat de rail op de uiteinden het rail-profiel wat gaat wegduwen (flex heeft namelijk de neiging om recht te trekken). Ik zou dan graag de uiteinden extra willen verlijmen, of hoeft dat niet?
Kan ik bv bison waterkit gebruiken voor de rail te lijmen?
Paul

C-rails

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2023, 12:05:02 »
Heb je er aan gedacht om met de spoorstaven een 20 cm te verspringen? Dus 1 spoorstaaf 20 cm wegdrukken en van de andere flex hem ervoor in de plaats.