Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bahnhof Buchau 1916  (gelezen 26791 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Bahnhof Buchau 1916
« Gepost op: 20 maart 2016, 11:50:17 »
Tijd om ook eens hier eend raadje te openen en mijn nieuwste project voor te stellen.

Al jaren terug (zeker 10) ben ik eens begonnen met een vaste baan met het thema Württembergs smalspoor. Toen in tijdperk 3, maar wel met hetzelfde station als uitgangspunt. Later is dit plan uitgebreid tot een groot deel van de lijn, met enkele karakteristieken punten opgenomen in het baanontwerp.
Door allerlei omstandigheden is het nooit veel verder gekomen dan een deel van het station.
Uiteindelijk is alles afgebroken en ingepakt om ruimte te maken voor een paar extra slaapkamers.

Nadat ik samen met een kennis een klein baantje had gebouwd dat plotseling ook op Ontraxs mocht komen, heb ik het bouwvirus weer te pakken. En toen ik bij het opruimen van alle modelspoorspullen weer de Württembergse modellen in handen kreeg, sloeg de vonk weer over om het oude plan weer op te pakken.

Voor de vorige baan heb ik allerlei bouwtekeningen en plannen verzameld om het station zo realistisch mogelijk na te kunnen bouwen.
In tegenstelling tot de vorige keer wil ik nu het geheel bouwen in tijdperk I, omdat dat het materieel is wat ik bewaard heb, alle DB modellen zijn inmiddels al lang en breed verkocht.
Omdat het geheel transportabel moet zijn (niet alleen om het eventueel te kunnen showen, maar ook om het hier tussendoor veilig te kunnen opslaan) moest het op modules gebouwd worden.
Deze zijn gemaakt in 50 x 90 cm, voorzien van een 2 cm dikke PU plaat om de rails op te monteren. Ik heb hiervoor gekozen omdat dat het makkelijker maakt achteraf nog bermslootjes, inspectieputten e.d. uit te snijden zonder meteen vooraf alle details te moeten plannen en voorzien. Daar ligt niet mijn sterkste punt.
Railmateriaal is Bemo flex die ik nog had liggen gecombineerd met Peco wissels, maar dan niet de kleine veldspoorwissels want daar komen de loks niet doorheen.
Omdat DCC goed is bevallen op Yurze Ore Mine wil ik deze baan ook op DCC zetten, daarvoor moeten er nog wel decoders in de loks.

Ik heb het originele plan vasn 1896 gebruikt, en gekeken naar het plan van 1920. In de tussenliggende periode is rond 1916 de oorspronkelijke lijn vanuit Buchau verlengd, waarmee het ophield een kopstation te zijn.



Ik heb grotendeels het plan van 1896 aangehouden, maar wel een extra zijspoortje aangelegd, en wil de lokloods tonen in de fase van ombouw van 2 naar 3 standen. De bouwactiviteiten kunnen een aanleiding zijn om het nodige aan materialen in opslag te tonen op de losweg, anders is dat wel een heel lang en leeg stuk.

Onderstaand de foto's van wat er sinds dit weekend ligt, let niet op de kwaliteit, ik moet het even doen met een minder soort telefoon.














Lucien

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2016, 12:27:30 »
Ziet er goed uit , benieuwd naar het vervolg . (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2016, 12:31:08 »
Leuk! Ziet er ruim opgezet uit. Benieuwd naar het vervolg, vooral ook naar het tijdperk 1 Württembergse smalspoorspul (wat me totaal onbekend is).

Wel een raar sporenverloop qua toegankelijkheid van de goederensporen, maar aangezien dat op de oorspronkelijke bouwtekening óók al zo was... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2016, 12:59:29 »
Ha, smalspoor; hou ik van.

Reinout, voor een smalspooremplacement ziet het er normaal uit. Die zijn vaak wat afwijkend van wat je gewend ben van normaalspoor.

Ik heb eens gegoogled op Bahnhof Buchau maar krijg weinig afbeeldingen boven water. Waarom heb je gekozen voor Buchau, Lucien? Is daar toch makkelijk informatie over te achterhalen?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2016, 19:20:20 »

Wel een raar sporenverloop qua toegankelijkheid van de goederensporen, maar aangezien dat op de oorspronkelijke bouwtekening óók al zo was... :D

Reinout

Dat valt wel mee Cees, ik vind het op zich best logisch.
Via de ene verbinding kun je de trein terug zetten richting Rollbokgroeve, en aangezien de opgebokte wagens altijd achteraan hingen, is dat de makkelijkste weg.
De andere kant op kom je zonder zaagbewegingen bij de goederenloods.
Er tussenin ligt een verbinding die dienst doet als losweg, waaraan ook de weegbrug ligt.
Hier zullen niet zo veel wagens hebben gestaan, alles wat van of naar de verre buitenwereld ging, ging via opgebokte normaalspoorwagens, de smalspoorwagens waren meer voor intern vervoer, hoewel er natuurlijk ook goederen waren die je beter niet op rolbokken vervoerde, zoals levend vee.
Verder is er nog een kop- en zijlading tegenover het stationsgebouw, tevens veelading, gezien het feit dat er op een latere tekening een wagenwasinstallatie was. stel je er niet teveel bij voor, veel meer dan een betonnen bak met een waterslang zal het niet zijn geweest.
Meer goederensporen zijn er niet.
De overige sporen zijn opstelsporen voor niet gebruikt materieel, en de lokloods.


Ik heb eens gegoogled op Bahnhof Buchau maar krijg weinig afbeeldingen boven water. Waarom heb je gekozen voor Buchau, Lucien? Is daar toch makkelijk informatie over te achterhalen?

Nee Reinout, zoveel is er niet.

Maar als je voorliefde uit gaat naar de Tssd mallets, en je in je wagencollectie ook nog de turfwagen hebt die als eenmalig exemplaar hier reed, ga je er wel over nadenken. De vierassige personenwagens reden alleen hier, en af en toe in Ochsenhausen, maar ze hoorden bij deze lijn. Vervolgens bleef een Panier bouwpakket van de Dwss, de enige smalspoor Kittel, aan mijn vingers hangen omdat die ook alleen hier reed. Dus qua materieel is alles leverbaar, m.u.v. een Tss3, die vervang ik met een dichtgeknepen oog door een Tss4 van de Bottwartalbahn.

Bij het doen van wat onderzoek bleek dat de lijn wel een paar leuke punten kent die ik wilde nabouwen, en dat de aansluiting met het normaalspoor in Schussenried vrij bescheiden was, en dus ook in model nog kon worden nagebouwd.
En het centrale station lag niet, zoals bij de meeste banen, aan het eind als een groot kopstation, maar ergens in het midden als doorgangsstation. Dit maakt het dan mogelijk om het station ook in een rondlopende baan op te nemen als je gewoon lekker rijdende treintjes wil kijken. Als dan blijkt dat niemand dit bouwt, dan wil je het zelf maar eens gaan doen.
Intussen, doordat ik jaren met de bouw heb getreuzeld, is er iemand die hetzelfde doet als ik, alleen in tijdperk 3.
Leuk om dat ook te volgen.

O, en de keuze voor tijdperk I kwam omdat ik uiteindelijk alle mogelijke materieel in alle tijdperken had verzameld, en de oude kleurstelling gewoon veel leuker vond dan het standaard zwart voor loks, groen voor rijtuigen en bruin voor goederenmaterieel.


Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2016, 19:29:09 »
Materieel:

Dit is de Tss4, gespoten in de standaard Länderbahn kleurstelling voor een kennis, maar ik maak de mijne in anthraciet zwart, tegenwoordig algemeen erkend als de Württembergse kleur.



De Tssd, nog als DB machine, details verschillen van de Länderbahn machine, vooral he topen machinistenhuis is dicht gemaakt in tijdperk 3.



Personenwagens:









Goederenwagens en postwagens











De Dwss heb ik nog niet klaar, en ik brand mijn vingers niet weer aan een nieuw conflict met Panier vanwege een gelinkte foto of een kritishc commentaar op hun producten....maar met Google kom je een heel eind.
Lucien

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2016, 20:52:08 »
Noem mij maar Hijlco, Lucien.  ;D

Je hebt je goed voorbereid, klinkt serieus.  (y)
Als smalspoorliefhebber is Panier mij bekend als leverancier (van bouwpakketten en als je een kant en klaar model wil hebben; van heeeeeeeeel dure modellen.  ;) Maar wel verrekte mooi spul.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2016, 11:05:17 »
Ah, sorry Hijlco, lezen is ook een kunst ;)

Panier is mooi en prijzig, maar het verschil tussen hun kit- en kant-en-klaar prijzen geeft al aan hoeveel werk het is om er een goed lopend model van te maken.
Meer wil ik er hier niet over kwijt, maar hetr zijn zeker geen beginnerskits. Enige creativiteit is nodig om er iets van te maken.
Dus of de Dwss er in september klaar voor is valt nog te bezien.
Lucien

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2016, 12:12:34 »
Hee leuk om te zien dat je weer bezig bent, de laatste keer dat ik hier wat van zag (die Bemo Bottwar) was nog op de BEMO Yahoo group een miljoen jaar geleden.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2016, 12:26:04 »
Wauw. Gaaf zeg dat oude Duitse smalspoor spul.

Blijf je volgen.

Groeten Martijn


verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2016, 16:57:53 »
Hee leuk om te zien dat je weer bezig bent, de laatste keer dat ik hier wat van zag (die Bemo Bottwar) was nog op de BEMO Yahoo group een miljoen jaar geleden.

Dat is wel heel erg lang geleden. Toen was er nog een zekere meneer V.W. die die groep beheerde een meende dat mijn bijdragen er niet op thuis hoorden en er alleen maar zwitsers Bemo op getoond mocht worden.... Dat waren nog eens tijden ;) Met die meneer heb ik trouwens nog steeds amusante onderonsjes, alleen op een andere plek.

In de tussentijd heb ik tig dingen gedaan maar niets qua baan afgebouwd, dus er ligt hier een berg materiaal en materieel om nog 4 baantje mee te bouwen dus voorlopig ven je nog niet van me af.
Lucien

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2016, 18:23:21 »
Nou beter! Leuk dat ons evenement heeft bijgedragen aan hernieuwde interesse. Ik/wij houden je in de gaten. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2016, 22:50:28 »
Wisseltjes zijn wat verbeterd door de tongen en puntstuk los te koppelen, en de tongen met de naastliggende rails te verbinden.
Dit voorkomt eventuele problemen met de lange wielbasis van de Tss4.



De wisselbediening is zoals gezegd vrij eenvoudig, met een soort houten regels voorzien van een stukje verenstaaldraad en straks een microschakelaar voor het puntstuk. Dat is dan wel nog even puzzelen morgen voor mij, want elektra is niet mijn ding, vandaar ook deze eenvoudige "aandrijving". Maar het werkt al een paar jaar voor Yurze, dus waarom niet voor deze baan? De bediening is dan ook meteen mogelijk van twee kanten, niet dat dat meteen nodig is, maar je weet maar nooit waar het ooit goed voor is.
De balkjes zijn vrij grof, 22x30 mm. maar kleinere formaten uit de bouwmarkt waren meteen flink kleiner, en aangezien ik vanwege volledig gebrek aan zaagtalent (naast elekta) ben aangewezen op wat er verkrijgbaar is, moet het hier maar mee. Het werkt in ieder geval wel.





Volgende stap de bedrading solderen, en dan eens testen met een klein DCC lokje of het allemaal werkt.

Lucien

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2016, 11:12:03 »
Ziet er prima uit hoor!

Hoe heb je het verenstaal lopen tussen balk en de wissel? "Recht omhoog" richting wissel door een gaatje in de balk?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Bahnhof Buchau 1916
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2016, 12:18:06 »
fraai!

wat clickabable info op de nog steeds werkende site van HP Schramm:

http://www.schmalspureisenbahnen.de/schmspbw.php

dan zie je dat in de latere Buchau nog aardig is uitgebreid

en zowaar op youtube een filmpje, geen 1916, maar wel kenmerkend:

https://www.youtube.com/watch?v=P1dWwIsiews


fred
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 12:22:23 door frederik19630. Reden: aanvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html