Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Belgenland"  (gelezen 25724 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #60 Gepost op: 09 april 2016, 20:34:35 »
Bij mij zit het zo:

De ringleiding loopt door het kleine gaatje. Aan de koppen van je heb je een overlengte rimgleiding met stekker om op je biurman aan te sluiten. Tijdens transport en thuis maak ik de linker en rechter aansluiting aan elkaar vast. De stekkers passen daarbij door de grote gaten en tegelijk hnagt de kabel dan jiet meer los.
In feite zijn hier dus mijn rechter en linker ringleiding gekoppeld.
No dress rehearsel, this is our life.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #61 Gepost op: 14 april 2016, 10:39:54 »
Bedank allemaal voor de antwoorden! Dit weekend ergens een klokboor zoeken, zodat ik wat mooie gaten kan maken voor de kabels.

Gisteren zijn de laatste ontbrekende wissels toegekomen, alsook de nodige bedrading en aansluitstekkers. Werkje voor komend weekend dus.

Alvorens er aan te beginnen, wil ik nog even een aantal dingen afchecken met jullie, zodat ik ze niet verkeerd doe/opnieuw moet doen.

1) De nieuwe norm voor demping is dus 2 à 3 mm. Ik vermoed dat deze dikte alleen geldig is op het einde van de BB's en dan ik tussenin dus 5 mm mag gebruiken? het verschil, zijnde 2 mm kan ik dan opvangen op de BB's: 3 mm over 300 mm geeft een percentage van 1%, dus ok!?

2) Bij mijn bakken zaten al twee megabielsen, waarvoor dank! Hoe bevestig ik deze op de bakken? Is hiervoor een regel/handleiding? Ik zie dat er op de megabielsen kruisjes zijn aangegeven, dus ik vermoed dat ik daar dan gaten moet voorzien, maar hoe groot, en hoe bevestig ik ze op de BB? Ik heb gezocht in andere draadjes, maar nergens een duidelijke regel gevonden, behalve dat er M4-bouten gebruikt worden. Iemand die het kan verduidelijken voor mij?

3) Naast de BB overgangen (waarvoor ik de megabielsen heb) zijn er nog een aantal andere overgangen (BB-linkerbak, linkerbak-rechterbak en rechterbak-BB) voor telkens 4 sporen. Wat is de beste manier om deze overgangen te fixeren? Ik dacht om eventueel ook printplaatjes te gebruiken, net zoals voor de megabielsen, maar er moet blijkbaar een raillasje tussen de overgangen. Is dat ook mogelijk/nodig als je een printplaatje gebruikt? Zijn er alternatieven? Ik weet dat je ook een nagel kan inslaan, kop eraf zagen en dan de rails daarop solderen. Is beter/slechter/identiek?

4) Voor wat de zijwanden betreft, dienen deze bij de module beschouwd te worden of bij de BB, oftewel ligt de overgang BB-module "in" de zijwand of "voor" de zijwand. Het meest logsiche lijkt mij dat de zijwand deel is van de module niet van de BB, dus dat de overgang "in" de zijwand ligt. Bijkomend, als de zijwand niet geplaatst is (bv. voor transport) steekt de rail dus voorbij ofwel de BB ofwel de module. Levert dit geen probleem op bij transport? Hoe vermijden jullie eventuele schade?

Voor de rest is vooral veel planning geweest. De haven op de voorgrond is voorzien, en gisteren ook uitgezaagd. Was toch even zweten, maar nog een beetje schuurwerk en alles komt goed.

Hopelijk komt er na het weekend nog een update met een aantal foto's van de aansluitingen op de bakken van de rails.

Vragen en opmerkingen zijn zeer welkom!

Gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #62 Gepost op: 14 april 2016, 10:44:28 »
Mechanisch begint e.a. nu zijn einde te naderen.

"Gewoon" de plastic bielsen vervangen door printlaatstroken en (tijdelijk) goed uitgelijnd vast lijmen. Daarna gewoon ballasten. Daaarna ligt e.a. dusdanig vast dat het geen kant meer op kan. Ga ajb NIET zitten klieren met raillassen. Dat kost iedere keer (opbouw) tijd en is bij 4 sporen nagenoeg ommogelijk
« Laatst bewerkt op: 14 april 2016, 10:47:48 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #63 Gepost op: 14 april 2016, 20:20:39 »
Nick,

ik ga weer voor fotograaf spelen en laat je zien hoe ik het opgelost heb. Komt goed. Je zit al een heel eind in de goede richting.

Gr.

Edsko

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #64 Gepost op: 14 april 2016, 23:06:26 »
hallo,
het gebruik van printplaatstroken op de uiteinde van de modules is mij ook prima bevallen.
Wat ik wel gedaan heb bij montage was als volgt:
eerst de printplaatstroken voor alle sporen bij een overgang schroeven /lijmen.
Daarna de rails eroverheen leggen(waar dus gedeeltelijk de biels van zijn verwijderd.
De railstaven op de printplaten solderen.
Dit voor alle sporen op zon overgang.
Dan pas(!) de rails doorslijpen op de overgang.
Zo is en blijft alles goed en perfect passend liggen.
Denk nog even aan het onderling isoleren van de linker en rechterrailstaaf(koperbaan ietsje doorslijpen)

succes jandcargo

succes jandcargo

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #65 Gepost op: 15 april 2016, 12:57:44 »
Dank jullie wel voor de antwoorden. Printplaatstroken lijken inderdaad de beste keuze te zijn... Iemand een goed adres om deze te bestellen? Op bv Conrad vind ik enkel deze met gaten erin...

@Edsko,

Bedankt dat je nog een fotograaf wilt spelen! Een foto zegt toch altijd meer dan tekst...

Gisteren trouwens ook de plaatjes voor rond de poten in de bus gevonden, dank je wel Martin! Als ik nog wat moet vergoeden voor de verzendkosten, dan hoor ik het wel!

Gr.

Nick



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #66 Gepost op: 15 april 2016, 14:21:16 »
Je kunt Paul Bender even lief aankijken... Wellicht heeft Paul nog iets op maat voor je...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #67 Gepost op: 15 april 2016, 14:34:01 »
hallo Nick,

Ik weet niet waar je woont maar een hobby elektronicazaak heeft vaak wel van dat spul.
trouwens die gaatjesprintplaat geeft voldoende stevigheid.
Dus dat kan ook wel.

succes jandcargo

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #68 Gepost op: 15 april 2016, 21:41:41 »
Cloverhouse :)


Tapatalk time of the day :-)
« Laatst bewerkt op: 15 april 2016, 21:43:47 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #69 Gepost op: 15 april 2016, 21:44:44 »
http://cloverhouse.com/


Tapatalk time of the day :-)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #70 Gepost op: 16 april 2016, 00:09:05 »
Nick,

de huisfotograaf is weer langsgeweest. :)



Wat je in bovenstaande foto ziet, is de overgang van de linker module bak naar de linker BB (hoe verrassend...  ::) ;))
Zoals je ziet heb ik er voor gekozen om een stukje extra uit mijn linkse zijplaat te zagen en dat onder de overstekende rail te bevestigen. Op deze manier kun je je rail tegen breken/(ver)buigen beschermen. Er is ook nog wel eens gesproken (en volgens mij ook door Leen uitgevoerd) om over deze bevestiging over de rail nog een hoekprofiel te leggen om het helemaal te beschermen. Kan er even geen foto van vinden. Leen leest vast mee en kan die foto wel terugvinden. ;)
Goed om te vermelden dat het stukje print plaat 15 mm breed is. Op mijn BB (even geen foto van, maak ik ook nog wel) zit ook een 15mm printplaatje. Het beste is om eerst de printplaatjes op hun plek te leggen, dan de rails er overheen, goed vastsolderen om vervolgens de rails door te zagen met een roco zaagje of een dun slijpschijfje in je Dremeltje. Dat komt de uitlijning ten goede.

Ik heb er dus voor gekozen om mijn rail achter de zijplaat door te snijden ipv op de module bak overgang naar de zijplaat. Met mijn gekozen oplossing komt de zaagsnede dus iets verdiept te liggen, waardoor het iets minder opvalt en makkelijker te verbergen is. Het is een persoonlijke keuze. Geen goed of fout in mijn ogen.



Bovenstaande mijn module-module overgang. Zoals je ziet ben ik momenteel aan het ballasten.  (y) Goed is te zien hoe de rails bevestigt zijn. Dit zijn drie dunne, losse strookjes om dwarsliggers te simuleren. Zo valt het nauwelijks op dat het gesoldeerd is. Ook hiervoor geldt, eerst solderen, dan pas de rails doorzagen.

Ik hoop het zo iets duidelijker gemaakt te hebben.

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #71 Gepost op: 16 april 2016, 00:17:47 »
Op speciaal verzoek een met MDF hoekprofiel beschermd railuiteinde:


Tegenwoordig gebruik ik daar stukken plastic kabelgoot voor.
Het U-profiel van de goot zaag ik doormidden, daardoor krijg ik dan 2 L-profielen.
Dan heb ik weer 4 meter om rails mee te beschermen.
Zeker met onze flexibele overgangen is dat geen overbodige luxe.

Mannen, veel plezier en gezelligheid morgen op de bouwdag!  (y)

Leen.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #72 Gepost op: 19 april 2016, 12:52:56 »
Hoi Allemaal,

Dank je wel Edsko voor de foto's! Is inderdaad alweer een stuk duidelijker! Een klein stukje bijzagen is dus de boodschap :)

Ook bedankt Leen, voor jouw foto. Zo een hoekprofiel is misschien iets voor de toekomst, als de bakken verhuisd worden naar een beurs/bouwdag/... .

Afgelopen weekend niet zo veel tijd gehad om verder te werken aan mijn bakken, maar toch een aantal dingen kunnen doen. De haven is volledig uitgezaagd en de damwanden zijn geplaatst. Natuurlijk kwam ik een klein stukje te kort, maar dit wordt opgelost door er een paar graafmachines bij te plaatsen: "Dringende herstellingen".

Voor de rest enkel nog wat gaten geboord om alle kabels door te steken. Goed gelukt, alleen is de gatenboor wel gesneuveld (Lesje geleerd: besparen op materiaal is zinloos... :( ).

Om de rails te bevestigen en de bakovergangen zo vlot mogelijk te maken ga ik dan toch maar gebruik maken van printplaat(stroken). De tip van Paul even doorspit, maar ik zie door de bomen het bos niet meer... Volgende mogelijkheden heb ik ontdekt op Cloverhouse.com:

1) 1266 HO scale Modern PC Tie Strips
Dit lijken mij strips te zijn, ongeveer de breedte van 1 biels. Ik denk dat dit ongeveer overeenkomt met wat Edsko heeft gebruikt.

2) 3998 .020 Half-Hard Copper of 3997 .003 Half-Hard Copper
Deze dingen lijken mij eerder "echte" volle printplaten te zijn, waarbij enkel de dikte varieert.

Dus help :)
Welke zouden jullie aanraden? Wat zijn de voor- en nadelen van de strips (optie 1): meer nodig? geen superfixatie?

Opmerkingen en ideeën zijn altijd welkom!

Gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #73 Gepost op: 19 april 2016, 13:00:00 »
Gewoon printplaat van de electronicaboer.
Liefst enkelzijdig.
Op de juiste plek isolatiesleuven vijlen of slijpen.

Eventueel met de miniboor een bielzenmotief slijpen.

Hoe simpeler, hoe beter ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #74 Gepost op: 19 april 2016, 13:23:56 »
De biels van Edsko zijn ook van mij afkomstig  ;D

Ik moet toch een setje maken voor Paulus (uit mijn hoofd) dus ik kan voor jou ook wel een kudde biels knippen