Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder  (gelezen 2170 keer)

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Gepost op: 07 November 2007, 22:10:48 »
Beste digitaal techneuten,

Al meer dan een jaar terug heb ik mijn schitterende DB 50 3143 (Marklin 3315) voorzien van een hoogvermogen motor met Kuehn T145 decoder als hart van deze locomotief.
De ombouw is toen de rtijd helemaal geslaagd, maar één ding waar ik tot op de dag van vandaag niet uitkom is het optimaal instellen van de decoder.

Hoe zou ik het het liefst willen zien? Ik ben zelf een grote liefhebber van de Marklin 60901 decoders omdat deze bij het optrekken vrijwel geen 'trappenverschil' laat zien. Ik heb me laten vertellen dat het Marklin digitale systeem met 14 rijstappen werkt en de 6090x decoders kunnen deze stappen mooi in elkaar laten overvloeien.

Volgens de winkelmedewerker die mij de Kuehn T145 heeft verkocht is deze decoder vrijwel de beste die er is. Ik ben het hier wel met hem eens, want de Kuehn T145 laat de locomotief erg goed rijden (stil, bij een dood puntje gewoon doorrijden etc). Maar ik vind het zo jammer dat de decoder de rijstappen niet in elkaar laat overvloeien!

Wie ow wie kan me vertellen of dit mogelijk is en zoja, HOE je dit moet doen.

In de beschrijving van de decoder heb ik al ontdekt dat je de locomotief lineair kan laten optrekken door CV#6 op 1 te zetten. Maar hierdoor verdwijnd het (voor mij) storende niet vloeiende optrekken niet. Het enige wat je hiermee verranderd is dat de 14 stappen 'eerlijk' verdeeld zijn en dat de nadruk niet bij lage snelheden liggen.

Alvast bedankt!

Vincent  :D
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2007, 22:25:57 »
Vincent,

Met CV3 kun je de optrekvertraging instellen/verhogen. Dat resulteert volgens mij in geleidelijker optrekken. Deze staat standaard op 0 bij Kuehn decoders.

Voor het afremmen kun je CV4 gebruiken, echter als je met geijkte snelheden in Koploper rijdt moet je oppassen dat je deze niet te hoog zet.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2007, 22:40:54 »
CV#3 en CV#4 heb ik toen der tijd ingesteld op 25. Ik heb geen specefieke reden waarom dat 25 is geworden.
Als ik deze waardes zou verhogen zou de overgang tussen de 14 rijstappen geleiderlijker/vloeiender moeten verlopen?

Kijk, ik vind het geweldig wat je allemaal kan instellen  :o, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Duits is helaas niet mijn sterkste taal, dus de handleiding 100% begrijpen zit er niet in. Terwijl de handleiding wel heel uitgebreid is.

Bedankt voor je antwoord Dave,
Vincent
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2007, 22:52:33 »
Vincent, de overgang tussen de stappen weet ik niet 100% zeker of dat ook daarmee opgelost wordt. Bij mijn Lenz-en lijkt er wel een invloed te zijn. Je ziet het wel erg goed als je b.v. van 1 naar 5 gaat zonder tussen-stappen, dat gaat erg vloeiend. Hoe hoger dat getal in CV4, hoe langer het duurt voordat de uiteindelijke spanning (behorende bij rijstap 5) is bereikt.

Ik zelf gebruik echter 28 rijstappen (DCC) dus dat is weer een stap extra tussen elke stap bij 14 stappen...

Ook heb ik bij mij de maximale spanning (CV5) zo laag mogelijk ingesteld zodat de trein met geijkte snelheid toch de max. ingestelde snelheid in Koploper haalt. Wat je hiermee bereikt is dat de stappen over een kleiner spannings-bereik lopen waardoor de verschillen (stukken) minder zijn.

Met deze 2 aanpassingen rijden mijn treinen behoorlijk vloeiend, het kan mogelijk nog beter. Dan hoor ik dat ook graag.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 07 November 2007, 22:54:04 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2007, 23:00:49 »
Hallo Dave,

Ik heb net even zitten stoeien met de optrek en afremvertraging. Het resultaat is veel en veel beter, veel degelijker ziet het eruit! Ik heb de waardes van zowel CV#3 als CV#4 op 40 gezet (ipv 25) en de overgangen verlopen nu veel vloeiender.
De lok waar het om gaat is een goederenlok (BR50), dus die hoeven niet zo hard. De maximale snelheid stond daarom niet ingesteld als een ICE  ;).

Het enige wat ik nu nog zou willen navragen is of de startspanning kleiner dan <1 gemaakt kan worden? Want de lok zet nu helaas wel wat grof aan  :-|.

Groetjes, Vincent
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2007, 23:04:58 »
Hmm... Is je max. spanning (CV5) of je baanspanning niet te hoog?

In CV2 komt nl. een waarde van 2 overeen met ongeveer 0,8% van de max. spanning.  Lager dan 1 heeft geen zin, daar heb je snelheids-stap 0 voor...

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Lokpaint

  • Gast
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2007, 10:01:34 »
Hallo Dave,

Ik heb net even zitten stoeien met de optrek en afremvertraging. Het resultaat is veel en veel beter, veel degelijker ziet het eruit! Ik heb de waardes van zowel CV#3 als CV#4 op 40 gezet (ipv 25) en de overgangen verlopen nu veel vloeiender.
De lok waar het om gaat is een goederenlok (BR50), dus die hoeven niet zo hard. De maximale snelheid stond daarom niet ingesteld als een ICE  ;).

Het enige wat ik nu nog zou willen navragen is of de startspanning kleiner dan <1 gemaakt kan worden? Want de lok zet nu helaas wel wat grof aan  :-|.

Groetjes, Vincent

Hoi Vincent,

Stap 1 is bij de kühn inderdaad vrij fors. Deze kun je niet verkleinen, bij een ESU wel, hier kun je hem ook op 0 zetten. De ESU is vind ik ook iets vloeiender in de overgangen.

Het probleem wat jij hebt is dat de kühn de stappen interpoleert. Omdat je maar 14 rijtrappen hebt zal stap 1 een gemiddelde zijn tussen 1 en 3.

Je kunt eens proberen zelf een snelheidstabel in te geven waarbij de eerste drie stappen vrij dicht bij elkaar liggen. Vind je dit teveel werk dan kun je CV6 laag zetten, een exponentiele lijn dus.

Zet CV9 ook op 0.

Bart

Kappa

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2007, 14:57:22 »
Hoi Vincent,

Ik heb in mijn Br212 de startspanning op 01 gezet en dit maakt een mooie kruiper van de lok, in de eerste rijstap. :)

Heb je al met CV53 en CV54 gestoeid, CV53 (I parameter) regelt de langzame oftewel de laagfrequente drift, dus op snelheidsafwijkingen op de langere termijn. De waarde hangt hier af van de grootte van het anker.
Dus bij een klokanker neem je een lage waarde (1..3) en bij groter motoren (2..8).
CV54 (P parameter) regelt de snelle drift. Een hogere waarde betekent een hardere regeling, maar ook een hogere kruipsnelheid.

Beste is om hier een beetje mee te stoeien.

Succes,

Ad
Groeten Ad.

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2007, 17:32:14 »
Ik was al een eind gekomen met het mooi laten lopen van deze geweldige kuiptenderlok, maar die belangrijke PUNT op de I ontbrak gewoon en daar kwam ik niet uit.

Ik ben lekker aan het stoeien met bepaalde waardes. Het helpt heel erg als je weet waarvóór een bepaalde waarde dient. Als je dan een beetje logisch nadenkt kan je zelf een goede waarde vinden.  :D

Ik heb ook de tip gekregen om CV#29 op 2 te zetten. Dit heeft ook effect!

Met CV#53 en CV#54 ga ik binnenkort ook even aan de slag. Maar dat wil ik doen bij iemand met een Intellibox, want die laat in de display zien welke waarde die heeft voordat je het gaat verranderen. Bij de 6021 is dat niet het geval en ik weet niet wat de waardes allemaal zijn. Het zou zonde zijn als het verloren zou gaan, want nu rijdt die echt al veel beter dan voordat ik de vraag stelde!

Thank you allemaal! (Gaaf als iets lukt dmv een forum zoals dit!  8))

Vincent

PS. een andere decoder inbouwen vond ik geen optie, alleen al omdat ik er financieel gezien geen trek in heb  ;D, maar ook omdat ik weet dat je met de Kuehn een heel eind kan komen. De verkoper was anders niet voor niets zo enthausiast!  ;)
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Optimaal instellen Kuehn T145 decoder
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2007, 17:50:07 »
Vincent, ik weet niet waar je woont, maar als je een stukkie Marklin rail meeneemt, kun je zonder problemen gebruik maken van mijn IB

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw