Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54844 keer)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #210 Gepost op: 17 april 2020, 23:58:13 »
Bluhh.. Nja als jij het zegt.. Ik zal kijken wat ik kan doen. :-*

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #211 Gepost op: 17 juni 2020, 00:52:33 »
Toch uiteindelijk maar alle assen voorzien van messing lagerbussen. Met een beetje olie erbij rolt het stiekem eigenlijk ook wel soepeler. En wie weet hoe lang het nog duurt voor mijn baan een keer klaar is.. Kan zomaar 15 jaar zijn. Dan is het toch fijn als de rijtuigjes dan in ieder geval nog een beetje willen rollen, hoe krom ze dan ook intussen geworden zijn. De rest blijft immers gewoon styreen..

Verder rommel ik langzaam een beetje door. Het valt niet mee met vier rijtuigen, elke kleine stap wordt ineens een beste klus. Wat dat betreft heb ik ook enorm respect voor bijvoorbeeld Frits die even een hele rits dezelfde stoomlocjes bouwt in messing.

Maar goed, de B4D vordert momenteel het hardste. Dat is mijn favoriete rijtuigje dus dat gaat gewoon sneller. De rest sukkelt er achteraan zogezegd. Na al het woeste plakwerk was het doe om de rijtuigen wat rust te geven en wat andere projecten op te pakken. Met deze bouwmethode heb je namelijk vaak dat er lijm opgesloten blijft (ondanks de gaten die op veel plekken geboord zijn) waardoor je deuken krijgt in het styreen van de buitenhuid. Als je zo traag bouwt als ik maakt dat niet uit, want het is zo weer verdwenen onder een laagje plamuur. Maar als ik zo snel zou bouwen als andere lui op dit forum, dan werd het pas zichtbaar als de lak al is uitgehard. Bij sommige wagenbakken ben ik dus nog bezig zo nu en dan wat te plamuren. In die tijd kan ik nog geen regengoten gaan plakken bijvoorbeeld, maar wel mooi wat andere details maken en eventueel erop plakken. Naja.. het schiet dus niet echt onwijs op, maar het begint al het idee te krijgen van een echt rijtuig. Rustig door bouwen.. dan komt het allemaal wel een keertje af.


Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #212 Gepost op: 17 juni 2020, 08:33:43 »
Strak werk chef! (y)
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #213 Gepost op: 17 juni 2020, 08:33:49 »
Langzaam of niet, het ziet er gaaf uit.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #214 Gepost op: 17 juni 2020, 08:40:35 »
Er staat wel een beker met een hele suggestieve tekst op je werkblad  :D



Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #215 Gepost op: 17 juni 2020, 11:07:30 »


Haha die van jou is erg suggestief ja! Maar die van mij valt toch wel mee hoor.. :angel:
Ik heb ooit bij de kringloop altijd die mokken meegenomen als ik ze tegenkwam. Hele serie compleet en toen dus maar naar het hobby-hok verbannen als terpentine-bekers, water-bekers-voor-nat-schuren, pennenbak.. noem maar op. Tevens is dit trouwens een uniek inkijkje in mijn keurige ateliertje. Alles netjes geordend volgens de chaos-theorie.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #216 Gepost op: 17 juni 2020, 11:24:09 »
inderdaad keurig! Al zou ik zelf toch maar de dop van je Revell lijm op het flesje zelf ordenen....  :D
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #217 Gepost op: 17 juni 2020, 11:30:46 »
Ja.. die dop.. Die moet ik ook nog ergens hebben.. :-\

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #218 Gepost op: 17 juni 2020, 12:04:13 »
ow, die dop kun je gevoeglijk wegpleuren, stukkie 0,4 metaaldraad in de naald werkt veel beter. 
En mooi actuele tekst op die beker. Nu nog een tegeltje erbij "zeg ja tegen jagers!" ;D
Die BD wordt wel echt kick trouwens!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #219 Gepost op: 17 juni 2020, 16:38:09 »
of je pakt zo'n ouderwets vuilniszak bindertje in zo'n wit reepje plastic.
Strip plastic eraf,verhit uiteinde van stukje metaal draad en frot die in je lijm potje/holle naald,weg verstopping  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #220 Gepost op: 17 juni 2020, 18:14:12 »
Persoonlijk gebruik ik gewoon een oude gitaarsnaar. Werkt ook prima.
Net overigens, naar aanleiding van wat geneuzel over ketelwagens in de app, mijn eigen ketelwagen eens in de primer gezet. Maar daar zijn geen foto’s van. Dus ja.. helaas. :P
Het ziet er wel aardig uit overigens. Kan best nog wat worden met die kar.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #221 Gepost op: 17 juni 2020, 20:58:12 »


Ah kijk, ik kon weer foto's op Flickr zetten. Daar hebben jullie geluk. En aangezien iedereen wild werd van het feit dat ik geen fotootje wou laten zien. Een ketelwagen in aanbouw. Het is een beetje een proefje om te kijken of ik met weinig werk een geloofwaardige ketelwagen kan neerzetten. Het is ruwweg gebaseerd op een bestaand ding, maar er klopt van alles niet aan. Maar ik dacht.. als ik het geloofwaardig eruit kan laten zien, dan is het vast een leuke aanwinst in een goederentrein.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #222 Gepost op: 17 juni 2020, 21:59:47 »
Mooi geworden! Ik ben benieuwd wat voor obscure Franse brandstoffenhandel de ketel mag gaan sieren!  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #223 Gepost op: 17 juni 2020, 22:04:16 »
Mooi werk, Rik.  (y) Ziet er heel goed uit.
Laat je niet opjagen, heel mooi werk heeft heel veel tijd nodig. ;)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #224 Gepost op: 13 mei 2021, 22:55:07 »
"Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken. "


Ja, ik weet het. Ik heb hier lang niks laten zien. Maar ik weet wel echt zeker dat ik het hier kwijt wil hoor!

Dat ik lang niks gedeeld heb hier, betekend niet dat er niks gebeurd is. Sowieso heeft mijn lief een uit de kluiten gewassen preiser gemaakt, met mijn hulp natuurlijk. Maar hier gaat meer tijd in zitten dan ik had gedacht. Daardoor blijft er minder tijd over voor echte modelbouw. Verder mag ik binnenkort voor het eerst sinds lange tijd weer eens naar school. Dat heeft dan weer meer met treintjes te maken, maar ook minder met modelbouw. Verder ben ik wel met allerlei projecten bezig geweest. Enkele oude projecten weer een beetje verder helpen. Zoals mijn N-baantje dat nu bijna klaar is om mee te nemen naar een beurs.

Ook zijn er nieuwe projecten opgepakt. Zo kwam ik afgelopen zomer in een kiosk in Frankrijk een locotracteur van Berliet tegen. Ding moest 20 euro kosten. Nou heb ik niks met dit apparaat, ik vind hem zelfs erg stom. Het ding is verder te oud om tussen mijn overige materieel te passen en het zag er uit als een stuk speelgoed. Maar toch heb ik hem maar meegenomen. Toen ben ik wat gaan zoeken, en kwam ik foto's van zo'n apparaat tegen waar hij bij een graansilo stond in het jaar 2014. Nu moet je weten dat deze machine's gebouwd zijn in de jaren 20 van de vorige eeuw, het locomotiefje was toen dus al zo'n 90 jaar oud! Grondig verbouwd in zijn leven naar de steeds veranderende wensen, had het locje toen ineens iets wat mij aantrok.





Bron van foto's trains-europe.fr

Nou was het lastige dat mijn 'model' wel enige aanpassing nodig zou hebben.. want dat zag er zo uit:







Voordeel van het modelletje was dat de onderkant heel erg gedetailleerd is. Dit wou ik natuurlijk graag zo houden bij het motoriseren, maar bracht wel een extra uitdaging met zich mee. Uiteindelijk bleek dat ik nog een stel Slater's assen had liggen in precies dezelfde maat en met hetzelfde aantal spaken als wat er op het model zat. Deze kon ik dus mooi gebruiken. Verder kwam ik in de bak met rommel ook nog een aandrijving tegen die vriend Floris ooit had ontwikkeld voor een gefreesd modelletje van een FNC in h0, compleet met Anna-motor. Nadat ik hier een langere as in had gezet en wat had gefreesd en geslepen aan het modelletje, paste dit perfect rechtop erin. En als bonus konden alle details ook weer teruggezet worden. Er werd nog even een decoder tussen gebakken, en daarna reed het geheel fenomenaal.

IMG_1873 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_2242 by Rik Dingus, on Flickr

De bovenbouw moest natuurlijk flink aangepast worden. De originele motorkap was vervangen door een vierkante doos. En achterop was een extra doos verschenen waarin een compressor stond. Verder was de cabine voorzien van schuifdeuren (die op de foto's van 2014 eruit gerot waren, maar ze hebben er een poos in gezeten) en hebben ze met wat houtwerk en plexiglas gezorgd dat de cabine dicht was. En het mooiste detail vind ik de luchttank met slangen achterop. Na een beetje styreen hakken en messing buigen was ik een heel eind:

IMG_E6679 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_E6678 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_E6681 by Rik Dingus, on Flickr

De motorruimte wou ik graag open hebben, zo staat hij immers ook op de foto's, maar daar moest dan wel een motor zichtbaar zijn natuurlijk. Van origine ligt er een 4-cilinder benzine motor in die Berliet zelf ontwikkeld had voor vrachtauto's. Ik heb zelf een 1:24 kit van een Ford T gebruikt. Deze heeft ook een 4-cilinder benzine, en vanwege de wat grotere schaal vult de motor de motorruimte mooi. Daarna heb ik dit model-motortje voorzien van een tril-motortje uit een mobiele telefoon zodat de ventilator aangedreven kan worden op de functie uitgang van de decoder. Wel zo leuk als je erin kan kijken.

IMG_2369 by Rik Dingus, on Flickr

Daarna heel de bende in de verf gezet natuurlijk. En nu hoef ik in principe alleen nog de laatste details erop te zetten, ramen er terug in en wat vervuiling. Of wat veel vervuiling.. Zo staat hij er nu bij:

IMG_7209 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_7208 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_7206 by Rik Dingus, on Flickr

IMG_7205 by Rik Dingus, on Flickr

Volgende keer weer verder met de reeds lopende projecten in plaats van een nieuwe project. Misschien.. ;)