Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54829 keer)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #195 Gepost op: 22 maart 2020, 21:48:37 »
Ja, plaats je bestelling nu! Volgende week kan je beter 8 broodjes goud brengen ;D

Maar ik ga iets bedenken op het materiaal tekort, komt goed.  ;)
En anders ga ik wel iets anders doen. Ik moet ook eens beginnen aan de fenomenale baan die ik ontworpen heb namelijk. Ik heb de tekeningen en materialen al om de huizen te maken die ik daarop wil hebben. Maar ik ga nu wel lekker met materieelbouw, dus daar wil ik nog even mee verder eigenlijk. Naja.. we zien wel.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #196 Gepost op: 22 maart 2020, 22:33:01 »
Meesterlijk, zoals je deze wagentjes met geduldig snijden bij
mekaar bakt! (y) En dan meteen in serieproductie... 8)

Vriendelijke groet, Tis
********

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #197 Gepost op: 24 maart 2020, 20:07:54 »


De 2e klas met bagage afdeling heeft al zijn buitenwandjes ondertussen. Tevens een beetje plamuur waar de naden niet helemaal perfect waren. En nog beter nieuws.. Ik heb ook een nieuwe voorraad Evergreen en plasticlijm! Dus ik kan weer even vooruit. Verder zelfs een bestelling van 12 assen geplaatst (nja.. vier 3-assers is heel veel wieltjes..). Dus als alles zo doorgaat en de lockdown duurt nog een poosje voort, heb ik aan het eind vier nieuwe rijtuigen.  :D

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #198 Gepost op: 25 maart 2020, 00:27:18 »
Man man man wat een prachtklus  (y) (y) 8) 8)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #199 Gepost op: 25 maart 2020, 08:16:29 »
Goed.. waar waren we.
Verder met de rijtuigen. Vandaag ben ik bezig geweest om de eerste zijwanden te plakken en het dak wat meer vorm te geven. Dat is een tijdrovende klus omdat de stukken plaat lang moeten drogen. Ik ben begonnen met de stukken zijwand aan de onderkant te fixeren met secondelijm zodat het (na het aanbrengen van activator) in ongeveer 3 seconden op de juiste plek bleef zitten. Dit resulteerde echter in scheurtjes in de buitenwand. Opzich op te lossen met een beetje plamuur en wat schuren, maar niet gewenst. Dus werd er een andere manier gezocht. Uiteindelijk ben ik het maar gewoon gedurende een uurtje of anderhalf ofzo gaan inklemmen in de bankschroef met gewoon revell lijm ertussen. Dit werkt beter dan met secondelijm al duurt het wat langer voor ik door kan. Maar goed.. het is niet alsof er veel meer te doen is.. ;)



Wel eerst wat gaatjes geboord in de dakconstructie zodat alle dampen een beetje kunnen ontsnappen.



Ander lastig punt aan de rijtuigen is dat de zijwanden iets doorlopen na de kopwand, maakt het bouwen niet makkelijker. Maar hier zitten de eerste zijwanden op hun plek en ik moet zeggen.. het resultaat had ik slechter verwacht.



En zo plakken we rustig door. Op dit moment is het dak van dit rijtuig aan het drogen, dat zit er hier nog niet op.

Enige probleem is dat ik de komende dagen een tekort aan 0.5mm plaat ga hebben en dat mijn Revell lijm bijna op is. Ik was laatst nog even naar Huenerbein gereden die hier vlakbij zit, maar die was helaas al gesloten ivm de corona maatregelen.. Mogelijk zal ik het dus beter via internet ergens gaan bestellen. Is immers ook beter volgens de voorschriften van het RIVM. Nja, kleine praktische problemen dus.. We bouwen in ieder geval rustig door in een gestaag tempo. Mocht de lockdown langer gaan duren, dan zal ik vast meer gaan bouwen. Overbodige rijtuigen komen te koop en kosten 8 rollen toiletpapier per stuk. Contactloze levering is uiteraard mogelijk. ;)
Popla of huismerk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #200 Gepost op: 08 april 2020, 12:03:35 »
Goed, we gaan verder. Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou hopen.. maar er is vooruitgang. Alle rijtuigen hebben intussen hun definitieve zijwanden. Verder zijn de assen die ik had besteld bij Schnellenkamp binnen gekomen en daar heb ik alvast een provisorisch onderstel mee gemaakt. Ik heb namelijk nog nooit 3-assers gebouwd en moest even kijken hoe ik ga zorgen dat hij niet alleen rechtuit kan maar ook nog een beetje een bochtje kan maken. Uiteraard vallen de wielen tussen twee chassisbalken wat de beweegruimte nogal beperkt.. Maar het lijkt goed te gaan komen. Momenteel ben ik vooral bezig met het maken van alle deurtjes. Dat is nogal wat werk aangezien het er totaal 32 zijn.. Goed.. enkele foto's.



Plaatjes plakken en buigen.



Het lijmen van het onderste deel van de bak. Eerst met secondelijm en activator geprobeerd, maar dat gaf kleine scheurtjes in het styreen. Dus toen maar gewoon met alleen plasticlijm, een bankschroef en geduld.



De 1e klasse wagen op zijn tijdelijke onderstel.



Dan de deuren... Eerst tekenen.



Dan snijden en vijlen..



En vervolgens plakken. Niet afgebeeld zijn het plaatje erachter en enkele losse strips van verschillende dikte. Verder moeten er later uiteraard nog wat leuningen bij geplaatst worden. Maar dat komt nog.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #201 Gepost op: 16 april 2020, 18:51:30 »
Ondanks het lekkere weer blijven we gewoon lekker binnen zitten. Daarom ondertussen alle rijtuigen voorzien van het permanente onderstel. Het is erg eenvoudig geworden, maar werkt prima. Geen idee wat de minimum radius is die de rijtuigen aankunnen, maar ik gok dat het minder dan een meter bedraagt. Prima dus. Er moet alleen nog een systeempje op dat zorgt dat de rijtuigen altijd recht staan als ze op een recht spoor staan. Dat komt nog.





Verder hebben deze definitieve onderstellen open stukjes boven de plek waar het wiellager komt. Ook zijn alle deuren ondertussen klaar.



Toen maar eens begonnen aan de wiellagers en de veerpakketten. Hier de wiellager.



Veerpakket erop. Ziet er wat mij betreft prima uit. Nog 23 te gaan..
Vaak ben ik enigszins tegen het gebruik van een 3D printer voor de modelbouw, maar met dit soort dingen zou het toch wel makkelijk zijn moet ik toegeven.



Het begint ineens ergens op te lijken met wat meer rommel aan het onderstel. Tevens hebben de koppen nog wat extra styreen gekregen zoals de verticale verstevigingsbalken en de rondingen onder de zijwanden. Het gaat de goeie kant op. Ik kan niet wachten tot ik die 48 remblokken mag gaan maken die er onder moeten..

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #202 Gepost op: 16 april 2020, 22:54:04 »
Ze worden steeds leuker. Heerlijk modelletje Rik!
Boomshanka!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #203 Gepost op: 17 april 2020, 12:34:36 »
Veerpakket erop. Ziet er wat mij betreft prima uit. Nog 23 te gaan..
Vaak ben ik enigszins tegen het gebruik van een 3D printer voor de modelbouw, maar met dit soort dingen zou het toch wel makkelijk zijn moet ik toegeven.
Kun je daar niet gewoon aan toegeven en je richten op de leukere dingen van het bouwen. Je kunt wel principieel zijn, maar je hebt maar één leven. Als het niet compleet een 3D print is, is daar toch niks mis mee?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #204 Gepost op: 17 april 2020, 12:54:38 »
Ja gewoon hybride bouwen, een mix van technieken gebruiken. Zeker aan repeterend werk heb ik een &*%$-hekel. En als het resultaat met laseren, etsen of 3d-printen beter is en niet heel veel extra tijd kost is de keuze voor mij snel gemaakt. Ik laat af en toe wat zaken laseren en heb zelf een eenvoudige snijplotter. Resultaat is strakker én ik hou de lol er in door wat vervelend werk te skippen..
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #205 Gepost op: 17 april 2020, 13:18:02 »
Toch begrijp ik Rik wel. Je wilt bij zelfbouw niet afhankelijk zijn van derden voor onderdelen die je niet zelf kan maken en waarvan de vaardigheden (3D tekenen) niet bij je passen. Gelukkig zijn er nog alternatieven om wat seriewerk te genereren, gieten bijvoorbeeld. Veerpakketten en aspotten kan je prima reproduceren in giethars. Het resultaat heeft dan dezelfde artisanale sjeu en strakheid (beuh) als het origineel.  :)
Boomshanka!

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #206 Gepost op: 17 april 2020, 13:34:56 »
zo'n aspotje leent er zich goed voor om met gieten een copie te maken
heb het zelf al vele malen gedaan voo wat kleine onderdelen (en ook groter)

Cor

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #207 Gepost op: 17 april 2020, 14:28:19 »
Ik ben verknocht aan mijn 3d printer maar geef Cor gelijk. Als je eenmaal een goed exemplaar hebt (van veren en aspot bijvoorbeeld) dan is een gieten waarschijnlijk de mooiste en ook snelste optie.

Rik; Mooie wagons maar een vraagje. Je gebruikt geen lagers op de assen zo te zien (messing buisje bijvoorbeeld). Ben je niet bang dat het styreen zo uit gaat lubberen??
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #208 Gepost op: 17 april 2020, 20:55:38 »
Ik zal zelf ook eens reageren om mijn mening over 3D printen wat te verduidelijken. Ten eerste vind ik het hakken en snijden van onderdelen een leuk aspect van de hobby. Als ik daarmee bezig ben hoef ik nergens aan te denken, gewoon wat muziek aan en hersenloos je mes langs een liniaal laten gaan op de plekken waar je eerder lijntjes hebt gezet. Ik ben volgens mij verder ondertussen op een niveau dat een CNC-frees niet enorm veel strakker werkt dan ikzelf. Natuurlijk, een CNC-frees is perfect en met de hand niet. Maar oefening baart kunst.
Bij het bouwen van eindeloos dezelfde kleine onderdelen trekt het me echter wel om nog eens te gaan werken met malletjes en resin. Jaren geleden heb ik hier op werk veel mee gewerkt en die methode beviel goed. Het punt is echter dat dit spul vrij prijzig is in aanschaf en dat mijn bankrekening dat niet helemaal aan kan op dit moment. Wielen zijn dan essentiëler in het model, dus dan kies ik daarvoor. Precies daarom snij ik bijvoorbeeld de meeste styreen strips die ik gebruik ook gewoon zelf uit vlakke plaat. Op deze manier kosten de rijtuigen die ik nu aan het bouwen ben uiteindelijk ongeveer 25 euro per stuk. (daar telt wel mee dat het overgrote deel aan styreen een gift was van een gulle vriend)

Laatste overweging is dat ik nog nooit zulke hoeveelheden van dezelfde onderdelen gemaakt heb, het leek me wel eens aardig om te proberen. En het valt me eigenlijk best mee. Natuurlijk kan ik die tijd ook anders besteden, ik heb nog een enorme lijst met dingen die ik wil bouwen namelijk. Maar ik vind dit ook wel eens leuk. Verder sluit ik niet uit dat ik in de toekomst toch gebruik ga maken van bepaalde moderne technieken voor zulke onderdelen. Het is me al meermaals aangeboden eens een lesje CAD te krijgen.

En om tot slot te reageren op Bart zijn vraag over de manier hoe de assen gelagerd zijn.. Bij mijn autorails werk ik normaal wel altijd met messing lagerbusjes. Ik heb echter in h0 bij een goeie vriend vaak gezien dat de assen gewoon in plastic gelagerd waren en volgens mij heb ik daar nooit problemen over gehoord. Ik was ook niet van plan om kilometers te gaan rijden met de rijtuigen. Er komt wel een baan uiteindelijk, maar die gaat niet rond worden. Dus de rijtuigen pendelen gewoon zo nu en dan tijdens een beurs een paar keer op en neer. Ik verwacht niet dat het styreen dermate snel uit zal lubberen. Mocht dat wel zo zijn, dan bouw ik tegen die tijd wel messing busjes in.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #209 Gepost op: 17 april 2020, 23:26:28 »
mja, paar stukkies messingpijp in de gaten zetten lijkt me wel n goed idee, nu kun je dr nog goed bij...