Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54832 keer)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #90 Gepost op: 05 november 2019, 00:46:22 »


Ah kijk! Ik kan dit! (plaatjes uploaden via de benelux-server bedoel ik dan) Wel heel fijn dat dit dermate eenvoudig is dat zelfs een eenvoudige styreen-bouwer als ik begrijpt hoe zoiets moeilijks digitaal werkt.



De bouw vordert.



Toen waren er ineens twee, want één is ook maar alleen.



Aandrijving werd voor 15 euro per stuk geregeld. Kreeg er wel een hoop onduidelijk plastic en piepschuim bij. Dat verdween later naar de milieustraat.

Daarna zei de benelux-plaatjes-upload ineens 'BeneluxSpoor foto upload
Bestand kon niet geplaatst worden, probeer opnieuw of meld aan de webmaster!
Fout: File upload error (the uploaded file exceeds the upload_max_filesize directive in php.ini).'

Dus dat is het voor nu wat betreft plaatjes en vers gebouwde rommel. Later weer meer.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #91 Gepost op: 05 november 2019, 06:46:18 »


Die foutmelding duidt er op dat je bestand te groot is. Maak het kleiner in bijv. Paint. Of stel je camera in op een kleiner formaat. In 'Hoe werkt plaatje uploaden' hiernaast staat hoe groot (hoeveel bits) de foto max mag zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2019, 06:58:20 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #92 Gepost op: 05 november 2019, 08:27:46 »
Ha, goed om je hier weer te zien Rik. Je maakt nog steeds prachtige, sfeervolle dingen. Wat zijn dat voor startsets eigenlijk? Het is volgens mij geen Lima. En hoe ziet de aandrijving er uit?

Groeten, Paul
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #93 Gepost op: 05 november 2019, 11:24:49 »
De startsets zijn niet echt startsets, er zit namelijk geen rails of trafo bij. Slechts wat klonten plastic en een motortje. Ik was namelijk op zoek naar twee dezelfde motoren zodat m'n FNC's een beetje dezelfde rij-eigenschappen zouden krijgen. Deze sets kostten 15 euro per stuk, en dat is goedkoper dan een losse motor bestellen. Verder zat er niks bruikbaars aan want de treintjes hadden een snaar aandrijving.



Maar wel twee mooie aandrijfunits weten te fabriceren met de motortjes.



Verder met detailleren. Kenmerkend zijn de roosters op de neus en de buitenliggende radiateur langs de zijkant. Dus die werden natuurlijk netjes nagemaakt als losse details, maar wel enigszins verzonken in de kap. Op die manier komen ze namelijk mooi uit.



Buffers, luchtslangen, toeters, tankdop, leuningen.. allerlei messing rommel erop. Saampjes wordt het al wat, en het leuke is dat ze in 'Jumelage' kunnen rijden. Dat wil zeggen dat ze gekoppeld rijden, eventueel zelfs met de Mobylette er nog bij. Het nadeel was alleen dat ze handgeschakeld waren. Zodoende moest er altijd in elke cabine een machinist zitten om de aandrijving te bedienen. Een gecombineerde trein met drie autorails had dus drie machinisten, die overigens communiceerden met behulp van speciale toeter codes. Maar goed.. dat verder terzijde.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #94 Gepost op: 05 november 2019, 11:34:34 »
net de hele topic door gelezen, mooi hoor
die aandrijving is wel interessant, waar zijn die setjes te koop?

Cor

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #95 Gepost op: 05 november 2019, 12:15:38 »
Setjes heb ik gekocht in Arnhem bij.. ehh.. Wentink heet die tent toch..? Normaal ging ik altijd naar de modelbouwzaak in Nijmegen, maar die was die dag toevallig gesloten. Dus dan maar naar Arnhem.



De loopas werd voorzien van compensatie en stroomafname natuurlijk. Heel handig van de Lenz spoor 0 assen is dat ze geen puntlagering hebben. Je kan ze dus mooi lageren in messing buisjes en als je daar op de een of andere manier een draadje aan krijgt heb je meteen stroomafname. De isolatie tussen de beide wielen zit namelijk in het stuk as tussen de wielen in.



Nog even een interieurtje in elkaar rammelen, is toch wel echt verplichte kost in schaal nul.



En vervolgens de grondlaag erop spuiten. Een soort vage donkerbruin, geen zwart. Zwart zou het beige namelijk te kil maken, de grondlaag moet een verrijking zijn voor de lak die er later overheen komt. Donkerbruin zorgt ervoor dat het beige dan een iets warmere gloed krijgt, en je kan mooi zien of je alle details goed geraakt hebt als de defnitieve kleur eroverheen komt. Met beige op het witte styreen is dat iets lastiger.



Afplakken voor de tweede kleur. Een rotwerk om goed te doen vanwege allerlei leuningen in hoeken bij de deuren en dus ook niet perfect gespoten bleek bij het uitpakken. Maar dat is geen ramp aangezien er penselen bestaan. Ik had echter wel enige haast met het spuitwerk, want er stond ondertussen een verhuizing op de planning. Die kwam snel dichterbij en ik wou graag het airbrush werk gedaan hebben voor de hobby-kamer ingepakt zou worden. Dan zou ik in het nieuwe huis namelijk het penseelwerk kunnen gaan doen zonder dat de hele hobby-kamer al ingericht is. Dat lukte gelukkig allemaal, en aangezien het nieuwe huis relatief vlakbij een enorme modelbouwwinkel is werd er in de eerste week in het nieuwe huis een tripje gepland naar een modelbouwwinkel die zo groot is dat ze zelfs winkelmandjes hebben. En daar kwam ik van terug met wat penselen en een paar potjes verf. Mijn eigen doos met verf was ik namelijk nog niet tegen gekomen tussen alle troep.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #96 Gepost op: 05 november 2019, 13:22:35 »
Goed, nog even verder met foto's spammen van grote modellen van lelijke, kleine treintjes.
In het nieuwe huis werden dus maar even wat penselen aangeschaft samen met wat verf om een beetje te ontsnappen van het einde der tijden in de vorm van een verhuizing. Wat een drama is dat toch.. Maar goed, beetje hersenloos details aantippen is dan wel een aardige afleiding. Het resultaat is ook fijn, daar kan je uren naar kijken terwijl je geniet van een glas Chimay of iets soortgelijks. En dan hoef je ook niet aan verhuizen te denken, want je hebt een mooi bouwsel voor je neus. Alleen maar positief ontwijk gedrag dus, ideaal. En aangezien ik wat foto's gemaakt heb kunnen jullie nu ongeveer hetzelfde gaan doen, als je wil natuurlijk.





En samen met de Mobylette ziet het er ook gezellig uit. Volgende stap is eigenlijk om alles een keer te weatheren, pas als dat gebeurd is kunnen de laatste details zoals ramen, koplampglaasjes en zulks er op gezet worden. Maar ik heb nog wat angst voor het weatheren en vond ook dat de verf goed moet uitharden voor ik er een wash overheen gooi.



En als je dat dan zo ziet dan schreeuwen de autorails om de bouw van bijwagens.. ja, hoe tof zou dat toch zijn. Daar beginnen we nog wel eens aan. Ondertussen is het bureau waar aan gewerkt wordt weer enigszins werkbaar. De tringzooi is in ieder geval weer net zo groot als eerst en de meeste machines en gereedschappen zijn geïnstalleerd. Kon ik mooi een beginnetje maken aan een project wat ik had zitten uittekenen toen alles ingepakt was en ik alleen wat papier, potlood en meetgerei tot mijn beschikking had.



Tipje van de sluier, het heeft een volop groot draaistel met een motor gekregen. Afstand tussen de assen is een centimeter of 5,8 ofzo.. Dus daar past mooi een 5-polige motor van roco tussen. En in deze opstelling verdwijnt de aandrijving prachtig onder de vloer. (he, nog een tipje van de sluier! Wat zal het nou toch weer zijn..)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #97 Gepost op: 05 november 2019, 14:39:40 »
Heerlijk die afzichtelijke bakken  (y)
Mvh Steef

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #98 Gepost op: 05 november 2019, 14:43:23 »
Knap staaltje modelbouwen.  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #99 Gepost op: 05 november 2019, 17:13:39 »
Een asafstand van 1:1 2,5 meter, noodzaak voor een underfloor aandrijving voor een vrije doorkijk en je bouwt Frans... ik zeg een X-3800 autorail Picasso.
Boomshanka!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #100 Gepost op: 05 november 2019, 18:19:55 »
Ik geniet van je kunsten! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #102 Gepost op: 06 november 2019, 00:51:36 »
Mja, het is vast heel handig om dat soort spul via Ali te kopen, maar dat vind ik toch wat lastig. Waarschijnlijk koop ik precies hetzelfde motortje voor veel meer in Nederland. Maar goed, dat is dan maar zo. Ik doe het lekker op mijn eigen manier wat dat betreft. En ik geef misschien meer geld uit dan nodig, maar als ik mijn modellen kant en klaar kocht waren ze honderd keer duurder waarschijnlijk.

Het nieuwe project is overigens geen X3800. Die moet er zeker nog komen! Maar die is zo alom aanwezig dat ik er tegen die tijd misschien ook wel twee van zou bouwen. Nee.. dit project is veel leuker! Het is ouder, lelijker en tijdens het bouwen van de wagenbak voelde het zelfs ergens alsof ik een soort lompe DE1 aan het maken was. Het gaat namelijk om de Renault VH. Ik zit nu even tussen de Luikse hoogoven-zooi een biertje te doen. Maar als ik morgen weer thuis ben in het verre zuiden zal ik eens kijken of ik daar ook eens wat fotootjes van kan laten zien. Het ding wordt in ieder geval wel echt fenomenaal, zoals ik het zie.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #103 Gepost op: 06 november 2019, 21:00:50 »
In de literatuur over Franse zijlijntjes die ik heb kwam ik hem zeer regelmatig tegen, de Renault VH. Een erg herkenbare verschijning met zijn koeling op het dak, bij de Fransen kreeg hij daardoor de bijnaam 'Iroqouis'. Eerst dacht ik dat het een te ingewikkeld ding zou zijn om te gaan bouwen. Maar toen ik aan het bedenken was wat het volgende project zou worden, en ik er nog eens goed naar keek, viel me op dat het best te doen moest zijn. Gauw werd er even uitgezocht welke soort ik precies wou maken, aangezien er nogal wat verschillen onderling zijn, waarna er een tekening op schaal gemaakt werd. Vervolgens nog wat bouwtechnische zaken bekijken zoals plaatdiktes, hoe ik het dak wou maken en hoeveel tussenwandjes de juiste hoeveelheid stevigheid moesten gaan bieden. Toen kon het hakken en zagen beginnen.



De eerste buitenwanden. Vanwege de lengte met een naad.



De binnenwanden met tussenwanden. Voor de overgang van zijwand naar dak voor het gemak een 6mm kwart rond profiel erin gelijmd. Ik heb namelijk een hekel aan styreen in zulke heftige bochten te lijmen en dacht dat het zo wel strakker zou worden.



Voor de montage van de buitenwanden tegen de binnenwanden nog een fotootje, met alvast de plaat die de chassisbalken dadelijk iets naar elkaar moet trekken bij de bufferbalk.



En de buitenwanden er tegenaan, bufferbalken ook op de plek. Zo lastig is het niet..

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #104 Gepost op: 06 november 2019, 21:18:16 »
Gaaf hoor. Niet van dat benauwde maar gewoon een stapel styreen en bouwen maar. Resultaat is top!
No dress rehearsel, this is our life.