Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen  (gelezen 2899 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Gepost op: 15 March 2016, 11:33:17 »
Dilemma: welke koppelingen ga je gebruiken...

Er is al veel geschreven op het forum over kortkoppelingen en ontkoppelen. Welke kies je nu en wanneer, zowel de Roco kortkoppeling, Kadee en Krois worden positief beschreven.
Echter, in de meeste gevallen gaat het om rangeerbewegingen met goederenwagentjes.

Maar wat als je te maken hebt met een stam personenwagens op een kop station. Ofwel, je wilt de loc loskoppelen aan het einde van het spoor. Een rangeerloc komt de stam ophalen en parkeert die op een opstelspoor. Dus rangeerbewegingen met lange rijtuigen en soms complete stammen.

Goedkoopst: Roco met ontkoppelrail (gok ik), maar niet het mooist.
Kadee koppeling op alle rijtuigen of alleen begin/einde stam? Maar dan moet je "vaste" stammen maken.
Idem voor Krois met NEM koppeling (toch?) op begin/einde stam.. wel ideaal omdat je overal kunt ontkoppelen.

Ik ben wel benieuwd, wat maken jullie voor afweging en waarom heb je voor het ene of het andere gekozen?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2016, 11:39:16 »
De vraag is of je optimaal gebruik wil maken van het kortkoppelprincipe. Met Kadees gaat dat niet, want die vormen geen starre verbinding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18652
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2016, 11:41:18 »
Was er geen vaste verbinding verkrijgbaar die in NEM schachten past (klikt zoals de NEM Kadee's) zodat je gewoon een stammetje kan maken?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2016, 11:47:20 »
Klaas, bedoel je zoals de Roco en bijv Fl profi wel een starre verbinding zijn als ze vast zitten?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2016, 11:57:41 »
Mijn keus: roco universal koppelingen.

Afwegingen:

  • Ik wil m'n lange rijtuigen kortgekoppeld hebben. Ook al omdat ik op één plek een relatief krappe boog van 50cm heb en met een trek/duw silberlinge setje (303mm rijtuigen) daar veilig en betrouwbaar doorheen wil kunnen. Dus daarvoor viel kadee af.
  • Test gedaan met NEM, kadee een roco universal (zie link aan het eind). Qua makkelijk (en vooral licht) koppelen won de roco universal het. Weinig verschil met kadee, in ieder geval. En toen won de vrijwel-kortkoppel-mogelijkheid van de universal het.
  • Ik wil m'n rijtuigstammen kunnen mixen. Dus alles moet dezelfde koppeling hebben.
  • Ik wil m'n lokomotieven flexibel in kunnen zetten, dus de variant om rijtuigen met roco kortkoppelingen (ofzo) en de goederenwagens met kadee uit te rusten viel voor mij af.
  • Twee locomotieven hebben nog geen nieuwe koppeling gekregen, dus zit aan de voorkant een "haakje" voor NEM koppelingen. Iets wat daarmee kan koppelen is wel handig totdat ik de boel heb verbouwd. Ook kan ik nu wagens met NEM koppelingen in noodgevallen gewoon gebruiken (hoewel het (ont)koppelen minder vloeiend gaat).
  • Geen krois o.i.d. Veel rangeerwerk is bij mij met goederenwagens en de helft van de keren wil ik dan halverwege een trein ontkoppelen in plaats van direct aan de lok. En vanwege het flexibel inzetten van loks zou ik überhaupt vrijwel overal krois voor aan moeten schaffen...

Dat waren bij mij de gedachtes. Dit is wel een terrein waar de afwegingen opvallend persoonlijk zijn! De voor jou beste oplossing hangt van veel factoren af.

Kadee met magneetjes, da's wel héél mooi magisch als het goed werkt. Voor een tentoonstellingsbaan zou dat bij rangeren ideaal zijn. Zelf ontkoppel ik met de hand ("dat doen ze in het echt ook"). Maar ik heb dan ook een sullig zijlijntje waar dat bruikbaar bij is :)

Krois: volgens mij werkt dat ook goed met roco universal samen. Dacht ik. Kwam de vorm er niet mee overeen?

Link naar testfilmpje:

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2016, 16:59:00 »
Mijn keus: roco universal koppelingen.



Krois: volgens mij werkt dat ook goed met roco universal samen. Dacht ik. Kwam de vorm er niet mee overeen?


Reinout

Voor mij zelfde koppeling, en ja, Krois kan inderdaad prima met roco Universal samen werken. Heb die ook op 1 lok zitten.

Nog een kleine aanvulling. Gebruik de roco Universal voor bijna al mijn wagens.
Een stam komt dan binnen, ontkoppeling in de rails ( of eigenlijk, de bediening onder de baan.) Tussen de rails een plaatje die je weg kunt werken in als een paar planken tussen het spoor, wat je b.v. als overgang plaats wegwerkt in de rails.

En had dit vol automatisch werken. Trein komt binnen, afkoppelen, naar draaischijf, draaien, terug naar het spoor en wagens heel voorzichtig aankoppelen. werkte best betrouwbaar. Om de weerstand van de wagens tijdens het rangeren wat te vergroten kun je magneetjes in de baan verwerken precies onder de assen van de wagens. Geeft net even iets meer weerstand bij het aankoppelen, en mocht de baan niet helemaal vlak zijn rollen de wagens ook niet weg.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 15 March 2016, 17:04:55 door rjr »

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2016, 19:53:49 »
Geweldig, dank voor de reacties en de tips. Ik ga ook gewoon eens testen met de Roco  universal.
@rjr hoe laat je je "planken" omhoog komen dan? Maak je gebruik van een wisselspoel + maakcontact?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2016, 08:56:07 »
Daar zijn verschillende oplossingen voor. Zelf gebruik ik 1 van deze 2:
https://www.conrad.nl/nl/83100-h0-repa-ontkoppelaar-schaal-h0-214018.html?sc.queryFromSuggest=true
en
https://www.conrad.nl/nl/h0-roco-rocoline-zonder-ballastbed-40292-214542.html

Natuurlijk ook wel elders te verkrijgen. En met dit principe is het ook mogelijk zelf hier een aandrijving aan te maken.
De eerste heeft mijn voorkeur omdat die al de structuur boven de rails heeft van een aantal planken. Bij de roco moet je daar zelf nog wat voor doen.

Groet,
Roelco

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2016, 09:07:54 »
Thanks!

Ideaal om ze later in te kunnen bouwen. EUR 20,- is trouwens vrij prijzig  :o
Dat wordt sparen :)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Afweging: Roco, Kadee of Krois koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2016, 12:24:03 »
Ontkoppelaar: ik zag laatst toevallig een handbediende zelfbouwoplossing :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)