Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)  (gelezen 27496 keer)

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Hallo,

Afgelopen jaren ben ik bezig geweest met plannen uitwerken voor de bouw van een kleine module baan welke ook ingezet moet kunnen worden op een beurs. Ik heb de wens om eens lekker los te gaan op weathering en aftandse situaties. Na het zien van een filmpje van een heerlijk pruttelende Bardotka uit Tsjechië was ik verkocht. Het werd een baan uit die omgeving.

Na veel zoeken op het net en tekenen op computer is dit het thema geworden. Een klein fictief station in het bestaand dorp Perštejn vlak aan de Duitse grens. Als periode heb ik rond 1990 gekozen, op de treinen zijn de sterren en CSD nog te vinden maar dit zal spoedig eindigen en Tsjecho-Slowakije zal gescheiden worden in twee landen.

De baan ga ik bouwen op twee modules van ieder 75cm breed en 40cm diep. Op de linker module zal het al gebouwde station komen te staan. Op de rechter komt een goederenloods en nog ergens een klein spoorgebouwtje. Voor het station heb ik gekozen om het station Plottenstein van Auhagen een flink onderhanden te nemen en deze te verCSDen. Het sporen plan is simpel. Twee sporen door het station met één voorzien van een perron. Voor het station buigt een spoor af achter het station gebouw voor een lokale aansluiting in het dorp. Vanaf dit spoor is ook de goederenloods bereikbaar.

Het bouwen vermoedelijk niet vlot verlopen maar hoop wel gestaag met het inrichten van onze gezamenlijke hobbyplek op zolder. Afgelopen twee beurzen (Rail en OnTraxs) rails en wisselaandrijvingen aangeschaft. De sporen worden gelegd met Code75 van Peco en de wissels worden omgezet met servo’s. De modules zijn (lekker makkelijk) door de Hubo gezaagd en thuis in elkaar gezet. voorlopig voorzie ik de baan van uitloopstroken omalles op een kast kwijd te kunnen, maar hou wel de optie voor een ovaal op beurzen open.

Ik hoop jullie hiermee te kunnen vermaken, hier alvast wat plaatjes van de huidige stand van zaken.















Groet Maurice Kleverwal
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2016, 22:13:07 door Maurice K »

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2016, 22:20:35 »
Ziet er op het eerste oog mooi uit. De weathering van de lok is ook mooi te noemen en ziet er zeker net zo uit als in die regio.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2016, 23:58:01 »
Ik zoek nog geregeld het topic op ban Kleverdam. Deze ga ik ook volgen  (y)

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2016, 07:23:01 »
Dank beide.

@Joran, ook aan Kleverdam is de laatste tijd weer wat gedaan. Hij is alleen wat korter geworden. Wij hadden het plan om de zolder op te delen in twee kamers alleen de gemeete dacht daar anders over. Ik moesr dus op zoek naar andere oplossingen. Ik heb nu een mooi alternatief gevonden om twee wat kleinere banen te stallen boven. Het voordeel is we nu dingen kunnen laten liggen en niet steeds de keukentafel moeten ontruimen. Bij Kleverdam heb ik de haven module laten vervallen. Het haven spoor zal nu een VAM stort worden geinspireerd op die van Harlingen.

Groet Maurice

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2016, 12:02:17 »
Een interessant plan, Maurice. Ik ga deze topic in de gaten houden.

Groeten,
Werner

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2016, 13:23:08 »
Leuk Maurice, nog een baan uit het land van de onuitspreekbare namen! :-*
Wel jammer, geen elektrisch... :'(
Dat gebouw van Auhagen is inderdaad een goede keuze voor de ČSD. Vrij typische bouwstijl.
Mooi geweatherde Hommel trouwens! (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2016, 12:32:42 »
Na Kleverdam hier ook even stoffen.......

In de afgelopen week de Rails gelegd. Deze keer omdat het plan nog steeds is om met deze baan op een beurs te gaan staan de overgangen goed van de bakken goed vast te solderen op spijkers. Afgelopen vrijdag naast een 1200 van Roco ook perronwanden meegenomen. Gisteren zijn ze verlijmd en het perron voorzien van een laagje das klei. dit kan nu lekker uitharden en later nog worden voorzien van een paar mooie barsten en andere ellende. Ook heb een derde bak gemaakt voor uitloopsporen zodat ik thuis een pendelbaan heb ipv een ovaal.

Verder een redelijk verandering in het plan. Links is de loods verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een silo gebouw met twee losse silo's, misschien niet helmaal van het principe "less is more" maar ik hoop na het plaatsen van begroeiing het mooi op gaat in de achtergrond. Zelf ben ik er tevreden over. Komende tijd dus verder met het perron en daar na het ballast. Wat ook gelukkig in de planning staat is het maken van armseinen. op de site www.leptanemodely.sk mooie armen gevonden voor CSD seinen zodat ik deze ook kan maken.

Plannen genoeg dus ;D










En ja het perron is nu wat krom door het vocht, maar dat komt wel goed na het verlijmen op de module. nu kan ik hem nog even meenemen naar de werktafel.

Tot de volgende keer!

Maurice.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2016, 13:06:01 »
Komt er nog een 2e perron? Zo'n zandhoop zeg maar. Ik vind dit al een erg ambitieus perron voor zo'n klein stationnetje.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Ernst-Jan

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2016, 21:33:22 »
Hallo Ernst-Jan,

Wel overwogen maar nu geen rekening mee gehouden. Zo'n zandhoop zou nog eventueel nog wel passen maar vind het inderdaad wel genoeg zo.  Het perron lijkt nu redelijk aanwezig maar zal meer ongeveer 5mm boven het balast uit gaan komen. Wil ook wel kijken om het tweede spoor wat verwilderd te laten lijken.

Groet Maurice.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2016, 21:57:18 »
Ziet er goed uit, Maurice (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2016, 00:36:55 »
Perrons zoals ik me ze herinner uit Tsjechië bij kleine stationnetjes waren meestal meer een soort stoep, zo lang als het stationsgebouw (in dit geval: prima perron, maar links en rechts van het stationsgebouw gewoon afzagen) en verder gewoon als hoop zand... Misschien nog wel een leuk detail is een half verwilderd spoortje voor de goederenloods dat tegen een keurig geschilderd en van bakken met geraniums voorzien stootblok vlak tegen het stationsgebouw eindigt. Je weatherkunsten staan me wel aan trouwens.  (y)

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2016, 08:56:10 »
@Ronald, Dank!

@Floris, dank voor je compliment. je hebt gelijk. de archieven eens nageslagen en dit is inderdaad wat aan de keurige kant voor Tsjechië. Zal eens kijken wat ik met een zaag kan aanrichten vandaag ;) het spoortje is een leuk idee alleen er loopt aan de andere zijde van de loods al een spoor. waar jij nu het spoor gedacht had gaat groen komen in de vorm van een boom met plantenbakken. Het viel mijn wel op dat er veel groen op en rond stations aanwezig was. Wil ook plantenbakken onder de ramen van het station plaatsen. het meeste viel uit elkaar maar hier hadden ze dan wel aandacht voor.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2016, 11:27:09 »
Ben benieuwd! De geraniumdichtheid rond kleine stationnetjes in Tsjechie is altijd opvallend. Zal wel te maken hebben met een stationscheffin die nou niet enorm dr handen vol heeft aan die paar treinen per dag en dus maar een andere hobby is gaan zoeken.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2016, 11:44:36 »
@Floris,

Toch wat aan het schuiven gegaan en kom een op dit als optie nav idee voor een vervallen spoortje. Ik denk dat ik de perronwand wel door laat lopen maar na het station aan de rechterzijde over ga naar grind ipv beton.links van het station gebruik ik het perron ook als scheiding voor de module overgang na het einde van het perron ga ik dan wel over naar de zandhoop optie.

er is nog wel ruimt om een zandhoop tussen de sporen bij het station te maken maar ik twijfel hier over ivm het schoon houden van de rails. Ik heb de angst dat ja dan ook steeds de verf van het perron afgaat poetsen.

« Laatst bewerkt op: 26 december 2016, 11:53:24 door Maurice K »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40)
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2016, 12:52:39 »
Schoonmaakproblemen heb je zelf in de hand, qua hoe hoog je t zand maakt direct naast het spoor. Tussen de spoorstaven in ligt het meestal gewoon op niveau bovenkant dwarsliggers, daar heb je dus sowieso nooit problemen, aan de buitenkant van de spoorstaven ligt het net wat lager dan de kop van de rail. Ik zou zeggen hou de eerste 8 mm buiten de spoorstaaf ongeveer een millimeter onder het niveau van de kop van de rail en daarna pas omhoog, zo zit je redelijk veilig. Verder is mijn ervaring inmiddels dat je bij regelmatig rijden en een half druppeltje ATF nauwelijks hoeft te poetsen, alleen in het begin een paar keer als je nog bezig bent met de baan en de sporen dus steeds vol verf en rotzooi zitten, maar dat is logisch.