Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.  (gelezen 6320 keer)

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Hallo allemaal,

Na enige tijd wegens ziekte afwezig te zijn geweest ga ik langzaamaan de draad weer oppakken.
Ik heb de verkeersregeling van Faller aangeschaft nr. 1772, hier kan men prima een bushalteplaats mee maken en besturen.
Mijn grote probleem is, nu ik de magneetband heb gelegd (wat overigens geweldig functioneerd) zal ik een automatisch werkende afslag voor de bushalte moeten maken, welke door de verkeersregeling van Faller wordt geregeld. Men heeft mij verteld dat dit geweldig kon m.b.v. servo's. Ik heb dus enige servo's aangeschaft, maar het grote probleem is deze werken op 5 volt en deze verkeersregeling van Faller heeft een veel hogere uitgang. Dit is dus geregeld op de wissels van Faller met de dunne rijdraad. Wie heeft hier reeds mee te maken gehad en kan mij op weg helpen, zodat dit systeem in mijn baan gepast kan worden? Ik kan een klein beetje met elektronica omgaan maar een kei hierin ben ik niet.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Frank.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2016, 22:50:08 »
Hoi,

Ik kan je wel een beetje op weg helpen. Zelfs wanneer die servo's de zelfde voedingspanning-hoogte zouden hebben, dan kun je ze nog niet zondermeer aansluiten. Er moet een servo-aansturing tussen. Kun je zelf bouwen of kant-en-klaar kopen. Zie encyclopedie: klik.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2016, 15:42:11 »
Hallo Fred,

ik vind het tof dat je me wil helpen, ik heb bij Conrad gekeken en daar vind ik een servo aansturing nr. 73726 van Train-Modules, geschikt voor aansturing van 2 servo's.
Aanschaffen is dus zo gepiept maar hoe kan ik dit aansluiten en laten werken tesamen met de Verkeersregeling van Faller nr. 1772. Van dit apparaatje heb ik de aansluitgegevens, je kan m.b.v. enige sensoren een bus de afslag laten nemen en de daarop volgende voertuigen laten doorrijden. Tevens m.b.v. enige sensoren verkeerslichten laten reageren en het verkeer laten stoppen of doorrijden. Ik zou dus gaarne dit moduul van Faller laten werken.
Met vriendelijke groeten,
Frank.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2016, 16:27:51 »
Hoi Frank,

De link naar die servo aansturing staat ook in de ency. Dus ik ga de gebruiksaanwijzingen van beide ''apparaten'' downloaden en zien dat ik een schema ''in elkaar brei'' om beide ''aan elkaar te knopen''. Dat schema kan dan ook in de encyclopedie geplaatst worden. Two flies in one hit. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2016, 17:06:01 »
Ik heb dus enige servo's aangeschaft.
Hoi Frank,

Wil je me het merk en typenr. van de door jou gekochte servo's opgeven? Dan kan ik bekijken of er nog iets aangepast moet worden.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2016, 23:43:18 »
Frank,

Er zijn vele oplossingen voor dit probleem. De kern van het probleem zit hem in het feit dat de Faller Verkeersregeling gemaakt is om een 16V spoel aan te sturen gedurende een in te stellen tijd. Een servo heeft 5V pulsjes nodig. Nu zijn er diverse servodecoders te koop. Deze hebben bijna allemaal 5V nodig op de ingang om de servo in een bepaalde richting te laten draaien. Hier op het forum staat bijvoorbeeld de ADservo. Dit is een servodecoder op basis van een Arduino. Deze kan aangestuurd worden door drukknoppen. De drukknop laat je vervallen en die stuur je aan met een optocoupler. En de optocoupler stuur je weer aan met de Faller verkeersregeling. Als je de ADservo te ingewikkeld vindt kan je ook een voorgeprogrammeerde controller kopen. Het schema vind je hier en de controller kan je hier kopen. Ook hier moet je weer een beetje hobbyen want je moet de controller op een printje zetten, dat kan op een stukje strokenprint en je moet er wederom een optocoupler voor zetten die je aanstuurt met de 16V~ van de Faller unit. Als je wil kan ik wel een schemaatje tekenen maar wellicht komt Fred met een gelijksoortige oplossing.

succes Frits
Groet Frits

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2016, 13:37:51 »
Hallo Fred,
De servo's welke ik heb aangeschaft, zijn van het merk: Tower Pro, micro servo, SG90.  Indien noodzakelijk kan ik eventueel andere servo's aanschaffen bij Conrad of elders.
Frits, de oplossing welke jij me aan de hand doet, is prachtig, maar dat is weer te hoog gegrepen voor mij, ikzelf snap hier helemaal niets van. Ik ben dus helemaal geen elektronicafreak.
Het solderen op een printje, dat gaat mij wel vrij goed af maar het snappen van het schema; nee, helaas.
In elk geval toch hartstikke bedankt voor alle hulp welke ik in dit probleemgeval (voor mij) heb gekregen.
M.vr. gr.
Frank.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2016, 16:19:24 »
Hoi Frank,

Thanx. Dan is het helemaal okidoki. De stekers van de servo's kun je zo op de servo-aansturing aansluiten. De +, - en signaaldraad zitten op de juiste plek. Schema en beschrijving staan a.s. maandag in de encyclopedie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2016, 16:28:38 »
Hallo Fred,
Bedankt voor je snelle oplossing, hopelijk kan ik er uit komen, want zoals ik al gezegd heb ik ben geen kei in de elektronica.
Maar wie weet, afwachten dus.
Bedankt.
Groetjes Frank.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2016, 17:06:06 »
Tevens m.b.v. enige sensoren verkeerslichten laten reageren en het verkeer laten stoppen of doorrijden. Ik zou dus gaarne dit moduul van Faller laten werken.

Verkeerslichten heb ik niet in de 1772-gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Zul je volgens mij de verkeerslichtenmodule van Faller voor moeten hebben.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2016, 22:14:28 »

Frits, de oplossing welke jij me aan de hand doet, is prachtig, maar dat is weer te hoog gegrepen voor mij, ikzelf snap hier helemaal niets van. Ik ben dus helemaal geen elektronicafreak.
Het solderen op een printje, dat gaat mij wel vrij goed af maar het snappen van het schema; nee, helaas.

Citaat
Ik kan een klein beetje met elektronica omgaan maar een kei hierin ben ik niet

Oke, Dan had ik bovenstaande verkeerd begrepen en is mijn verhaal wellicht iets te theoretisch maar ik wilde je een redelijk eenvoudige oplossing aan de hand doen. Omdat je zei dat je wel kan solderen dacht ik dat je wel twee ic-tjes en een paar weerstandjes op een strokenprintje zou kunnen solderen. Het schemaatje wil ik wel voor je tekenen. Ik denk dat deze oplossing max. 15 Euro kost. Dus laat maar weten wat je gaat doen. Ik ben overigens ook wel erg nieuwsgierig met welke kant en klaar oplossing Fred komt.

"edit" Ik zie nu pas de link van Fred. Ga je die schakeling zelf bouwen? I.p.v. de dure Tams kan je ook deze servotester kopen en een relais en regelbare weerstand toevoegen en je hebt een vergelijkbare schakeling uit de encyclopedie en je automatische afslag.

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 22:43:31 door Fritsprt »
Groet Frits

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2016, 14:45:54 »
Beste Frits,
De door jou bedoelde servotester bouwen (solderen) dat zal me best lukken maar een relais en regelbare weerstand hieraan knopen, sorry, maar ik zou niet weten hoe.
Als je me dat nog zou kunnen uittekenen hoe ik dat eraan moet koppelen, heel graag.
Groetjes Frank.

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2016, 14:53:49 »
Hallo Fred,
Ik zie dat je online bent, op de eerste plaats van harte bedankt voor de duidelijke en heldere tekening hoe ik dat aan elkaar dien te knopen, ik denk dat mij dat wel zal lukken.
Ik ga het in elk geval proberen en als dat goed lukt zal ik zeker meer gaan werken met servo's want hier is zeer veel mee mogelijk.
Mocht mij dit lukken, ben je de eerste persoon die ik hiervan op de hoogte zal stellen
Geweldig dat ik zo geholpen wordt.
Ik heb gisteren nog per toeval de verkeerslichten-regeling van Faller op de kop getikt.
Groetjes Frank.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2016, 15:09:12 »
Hallo Frank,

Zou je de tekening van Fred met de overige forumbezoekers willen delen?

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2016, 15:49:08 »
Schema en beschrijving staan a.s. maandag in de encyclopedie.
@Frits,
Zeker ook niet gelezen? ;D

En om het gemakkelijker te maken: klik.

@Frank,
Geen dank hoor, graag gedaan.
Dat ''online zijn'' zegt niet zoveel. Wanneer ik in de encyclopedie bezig ben en daar op een link naar het forum klik, om te zien of de link nog werkt, ben ik ook online. ;)
Succes met het aansluiten.
Ik ga die ''verkeerslichtenregelaar'' ook eens even bekijken.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 15:57:54 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.