Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.  (gelezen 6341 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2016, 16:58:59 »
@Fred, dank je voor de link....is echt veel makkelijker dan zelf zoeken.

@ Frank. De door Fred aangedragen oplossing is heel fraai en maakt gebruik van standaard modules die zondermeer aan elkaar geknoopt kunnen worden. Het enige nadeel is de prijs maar aangezien je er vermoedelijk maar een of enkele stuks nodig hebt zal dit geen probleem zijn. Als je het op prijs stelt maak ik een schemaatje voor een deels zelfbouw schakelingetje. Laat maar weten.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2016, 17:36:16 »
En voor degenen die de standaardconfiguratie zoeken, die staat een pagina terug: klik.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2016, 18:17:54 »
Het enige nadeel is de prijs
Kwestie van rekenen. ;) Omdat Frank nu een servo gebruikt, vervalt het Faller wissel. En als je dan de prijs van het printje en servo samen, tegen het Faller wissel wegstreept, valt het prijsverschil nog best mee. :)

en maakt gebruik van standaard modules die zondermeer aan elkaar geknoopt kunnen worden.

Yep, dat had ik al meteen in gedachten toen Frank de vraag stelde. Vandaar ook dat ik het al aankondigde:

Dus ik ga de gebruiksaanwijzingen van beide ''apparaten'' downloaden en zien dat ik een schema ''in elkaar brei'' om beide ''aan elkaar te knopen''.

Juist omdat de vraagsteller in zijn eerste bericht al aangaf niet veel kaas gegeten te hebben van elektronica. Dus onder het motto "keep it simple" deze gemakkelijke oplossing voor hem bedacht. :)

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 18:29:36 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2016, 20:45:22 »
Ja Frits,
ik geloof dat ik een beetje overmoedig begin te worden, in afwachting van de door mij bestelde print om 2 servo's te schakelen, zou ik het best willen proberen om zoals je schreef van strokenprint een servoschakeling zelf in elkaar te knutselen. Indien het schema voor mij een beetje leesbaar zal zijn zou ik eigenlijk moeten stellen dat mij dat ook zal lukken. Dus laat maar komen Frits.
Als dit alles lukt ga ik nog heel wat automatiseren m.b.v. servo's.
Groetjes Frank.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2016, 20:10:14 »
Hallo Frank, ik heb een schema getekend. Op basis van de standaard servotester van Conrad. Laat maar weten of dit duidelijk genoeg is?



De schakeling rondom de CD4001 is de standaard servotester van Conrad. De verbinding tussen P1 en R3 wordt verbroken. Hier wordt een extra potentiometer (regelbare weerstand) van 100k tussen geplaatst. Over deze potentiometer komt het verbreekcontact van een 16V~ relais. In rust sluit het relais P2 kort. De minimale uitslag van de servo wordt zo ingesteld dat de servo op rechtdoor staat. Als nu het relais door de Faller verkeerscentrale bekrachtigd wordt zal het contact over P2 openen. Hierdoor kan de uitslag van de servo ingesteld worden met P2. Als het relais weer afvalt zal de servo weer terugdraaien in de rechtdoor stand.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Groet, Frits
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 20:33:49 door Fritsprt »
Groet Frits

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2016, 12:38:59 »
Hallo Frits,
Helaas moet ik zeggen, neen, dit schema zegt me niets. Ik heb nl. moeite ermee om dit schema te vertalen naar een uitvoering die dan op print kan uitgevoerd worden. Ja, dat is mijn probleem, zoals ik al eerder schreef ik ben helemaal geen kei in elektronica , de componenten op een printje solderen, ja dat gaat. Maar met bijna 69 jaar zal dat wel niet meer te doen zijn, helaas.
Groetjes Frank.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2016, 17:52:16 »
Hallo Frank,

Heb je gekeken op de site van Conrad? Ik heb geen ingewikkeld schema getekend hoor. De schakeling binnen het kader is gewoon het schemaatje van de Conrad servotester. Als je op de site kijkt zul je zien dat je gewoon een bouwpakketje koopt met een printje waarop je de onderdelen moet solderen. Zonder iets te kopen bij Conrad kan je gewoon de gebruiksaanwijzing van het product downloaden. Daarin vind je de bouwbeschrijving en het schema. Daar zie je ook het printontwerp met daarop de componenten.



Het enige dat je er zelf bij moet bouwen, en dat kan zelfs zonder strokenprintje, is een 12V relais en een instelbare weerstand van 100k en twee dioden (1N4007 o.i.d.). Je zegt dat je kan solderen dus ik zou zeggen trek de stoute schoenen aan en probeer het gewoon eens. Het is tenslotte hobby. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Succes Frits
Groet Frits

Freefarm

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Automatische afslag voor bushalte geregeld door Verkeersregeling van Faller.
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2016, 21:40:31 »
Hallo Frits,
Alvast bedankt voor je uitleg en schema's, het eerst ga ik beginnen aan mijn grote hap voor het automatiseren zoals Fred het heeft uitgezocht. Dit is voor mij al een uitdaging en ga niet met 2 dingen tegelijk aan de slag. Als ik dit gedeelte goed aan het lopen heb ben ik de koning te rijk en zal dan zeker met jouw schema's proberen aan de slag te gaan.
Groetjes Frank.