Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Kinderbaantje  (gelezen 29614 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2016, 17:04:24 »
Intussen het baantje even in het "treinen atelier" gezet, en de tunnel van de zijlijn achter het kasteel gemaakt. In het schuim de vormen uitkerven met een breekmesje en wat snijden tot het de juiste vorm heeft:





De achterkant van de berg, de "verstopplaats" van het railbusje:


En de achterkant met het "schaduwstation" in de "grot", zoals de kinderen het noemen:


Groeten, jake

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Kinderbaantje
« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2016, 18:41:18 »
Erg leuk bezig!

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Kinderbaantje
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2016, 19:29:59 »
Hoi Jake,

Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #18 Gepost op: 25 april 2016, 16:41:41 »
Dankjullie wel weer voor de leuke reacties!

Inmiddels zijn we toegekomen aan het plaatsen van de servo's onder de wissels. We nemen hiervoor de goedkope, maar sterke en betrouwbare miniservo's van conrad. Op de modeltreinbeurs in Houten heb ik voor heel weinig geld 10 stuks servobeugeltjes op de kop kunnen tikken (gelasert mdf op maat met schroefgaten).
Nu even aftekenen waar het verenstaal door het gaatje van de wisseltong gestoken moet worden, en waar de beugel van de servo onder de plaat geschroefd kan worden. Het verenstaal zet je vast aan het wieltje van de servo zodat de servo met een minimale beweging het verenstaal op en neer beweegt en daarmee de wisseltong.

Door de servobeugel kan je altijd een servo onder de tafel makkelijk vervangen mocht dit nodig zijn. Ik ken echter meer mensen die wisselaandrijvingen (die vele malen duurder zijn) moesten vervangen dan mensen die ooit een servo moesten vervangen.
Ik vond het voordeel van servo's: geen lelijk harde "klik-klak" geluiden onder de tafel, een mooie natuurlijke beweging van de wisseltong en de bedrijfszekerheid die een servo heeft ten opzichte van vele wisselaandrijvingen van bekende merken. Als je liever geen servo's kiest zijn er voor TT rails wel verschillende wisselaandrijvingen verkrijgbaar, en ook die regelmatig voor N spoor worden gebruikt.

De servo's en seinen worden aangestuurd met een OC32 print van VPEB. Meerdere OC32's en andere prints die ik voor verschillende modelbanen kan gebruiken heb ik laten inbouwen in een 19inch kast. Zo hoef je niet bij elke modelbaan opnieuw kosten te maken voor hardware. Wel is het dan noodzakelijk om bij elke modelbaan dezelfde stekkerconfiguratie te gebruiken.
De beginstand, eindstand en snelheid voor het draaien van de servo kan je makkelijk instellen in de standaardconfiguraties voor de OC32 in de bijgeleverde software op de PC. Ook zijn de meest voorkomende seinstanden direct beschikbaar en instelbaar.
Even kleine schroefjes door de tafel en zo kunnen de servo's worden gemonteerd:




Wordt weer vervolgd!


Groeten, jake
« Laatst bewerkt op: 25 april 2016, 16:48:04 door jakeman »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2016, 22:11:37 »
Hier deel 2 van de wissel servo's onder de baan.

Even aftekenen, een gleufje maken met de boormachine, daar waar het gaatje in het lipje van de wisseltong zit, zodat van onder het verenstaal de wisseltong op en neer kan bewegen:












Weldra alle servo's testen en afstellen met het programma van de OC32!
Groeten, jake

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Kinderbaantje
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2016, 11:21:35 »
Servo's en OC 32 gaat prima,

Zelf zet ik er nog wel een SP04 tussen
http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Categories/Digitaal/Dinamo/SP4

En een ander nadeel van goedkope servo's ze flippen heel erg, zeker bij aanzetten.
ze niet terug draaien in hun originele stand en zelfs verlopen.
En ze kunnen ook op elkaar gaan storen.
Met 1 gaat het prima, 2 soms ook geen probleem, derde aansluiten en ze beginnen allemaal te stuiteren.
Soms zo erg dat ze zowel mechanisch als elektrisch kapot gaan.

Heb zelf ervaren dat de hele goedkope een miskoop waren, en de heel wat duurder gelukkig super werkte.
maar daar had ik maar 6 van nodig.


Maar goed bezig  (y)

mvg
Marco


 
« Laatst bewerkt op: 28 april 2016, 12:42:33 door Marco EB »
mvg
Marco

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #21 Gepost op: 29 april 2016, 08:54:35 »
Dankjewel Marco!

Voor stuiptrekkende servo's is een oplossing bedacht. PiCommIT kwam er mee,
en heeft iets veranderd; Iets heel simpels eigenlijk, er wordt nu een en dezelfde, gecombineerde voeding gebruikt voor zowel de OC32 zelf, als de servo’s, de relais, leds en andere artikelen die aangesloten zijn op de OC32. Je gebruikt dus een geschakelde, stabiele spanningsbron en die wordt gebruikt als voeding voor alles. Dit zit zo ook in mijn 19inch kast waarin alle prints gebouwd zijn. De oorzaak waarom servo's nu niet meer stuipen komt door verschillende inschakeltijden van de diverse voedingen. De een schakelt eerder in als de andere. Daarom komen er niet direct bij inschakelen van de stroom op de modelbaan tegelijkertijd spanningen op alle servo's en de rest te staan. Een veel rustigere, veiligere manier van inschakelen.
Dus het stuiptrekken kan hiermee worden opgelost.

Groeten, Jake



Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2016, 09:25:50 »
Hier nog even wat over de servo's:

De meeste miniservo's die ik gebruik zijn die van Modelcraft, type YH-3009, vergelijkbaar met die van Digirails/Digikeijs. De allergoedkoopste miniservo's liggen rond de 4 à 5 euro bij conrad maar deze zijn rond de 7 euro. Een beetje wisselaandrijving is normaliter een stuk duurder. Dus per wissel kost deze oplossing om en nabij 7 euro voor de servo plus 1 euro voor een servobeugel (10 euro voor een zakje van 10 stuks), plus wat kabel om de servo kabeltjes te verlengen. Een OC32 print is rond de 70 Euro, maar die kan wel 32 servo's aansturen. Bij veel voorkomende wisseldecoders of andere servo decoders ben je met dat aantal vele malen duurder uit.
ik heb ook getwijfeld over cobalt of tortoise wissel motoren maar toen ik aan m'n eerste TT baantje begon, zat ik met de diepte van die motoren boven doorgaande sporen. Een miniservo is makkelijker in andere posities te manoeuvreren en in twee gevallen heb ik er zelfs een onder een bosje en onder een muurtje verstopt.

Ik hoop snel een filmpje te kunnen laten zien van de werking van de testbaan met servo's:)

Fijn weekend! Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2016, 01:13:12 door jakeman »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2016, 23:56:00 »
Hier nog even de laatste foto's;









Groeten, Jake

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Kinderbaantje
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2016, 08:44:39 »
Leuk bezig, Jake! Ontdek het draadje nu pas. Al een hele tijd geen update. Ik ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #25 Gepost op: 02 februari 2017, 22:01:25 »
Hoi hoi Medespoorders,

Na een tijdje het een en ander te hebben geprobeerd, kwam ik uit op een ander type servo beugel. Deze servobeugel zorgt ervoor dat een servo meer dan 90 graden kan draaien, maar de wisseltong nooit verder dan 2 tot 3 millimeter zal bewegen. Ook als een Servo mogelijke stuiptrekkingen krijgt bij het inschakelen van de stroom, kan de Servo nooit verder bewegen.
Bij wijze van "experiment", zijn nu onder de baan een 5 volt voeding voor de servo's, 12 volt voeding voor Arduino's met Mardec's en Trafo voor de Roco Multimaus centrale gemonteerd. Voor de Multimaus centrale en Rosoft XpressnetLI had ik een behuizing gelaserd (dat rode bakje van acrylglas). De XpressnetLI is, om de verbinding tussen een pc met iTrain of Traincontroller te kunnen maken. De Arduino's en Mardec's zorgen voor de stroomdetectie, bezetmelding, besturen van de Servo's, en voor het aansturen van relais voor de hartstukpolarisatie van de wissels. Dit systeem werkt perfect, de eerste tests met Traincontroller werkte goed. Er was nog af en toe een spookmelding, maar dat kan liggen aan overspraak op de print, van een andere sectie. Dit wordt opgelost met wat zwaardere weerstanden. Zodra dit goed werkt dan werken we de bedrading wat mooier weg, en kan dit systeem ook bij andere banen worden toegepast. Ik hoop snel een filmpje te kunnen plaatsen!
Groetjes Jake


NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Kinderbaantje
« Reactie #26 Gepost op: 03 maart 2017, 09:24:58 »
De besturing van de baan is verder verbeterd en maakt nu geheel gebruik van het ArCoMora concept.
De Arduino Controlled Model Railway.

Voor de wissels, met puntstukpolarisatie, wordt een Mardec gebruikt, die na de laatste update vlekkeloos z'n werk doet.

De terugmelding wordt gedaan met de nieuwe ArLoco. Een Arduino met een LocoNet shield er op. De Arduino sketch 'leest' de ingangen en stuurt middels LocoNet het bijbehorende adres naar de centrale.
De ArLoco is aangesloten op een nieuwe stroomdetectieprint met de naam Okkie. Zowel het shield als de Okkie zijn ontworpen door Servé Wouters. Beide printen zijn hier nog een beta versie en worden nog aangepast.

Omdat het toch lastig is met twee verschillende digitale systemen (XpressNet en LocoNet) op zo'n klein baantje wordt de centrale vervangen door een DR5000, zodat alleen LocoNet overblijft. Daartoe was het wel nodig om in de DR5000 het aantal S88 modules op 0 (nul) te zetten.

Daarnaast komt er nog een Arsigdec voor een paar seintjes. Deze moet nog bedraad worden.

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2017, 09:31:53 door NTeering »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Kinderbaantje
« Reactie #27 Gepost op: 05 maart 2017, 21:29:05 »

Vandaag, op deze regenachtige dag was weer de mogelijkheid om eens verder te gaan met het meertje. Eerst met wat modelleerpasta de rand van het meertje nog wat opgeleukt. Vervolgens de bodem van het meertje ingesmeerd met houtlijm, en vervolgens steentjes in allerlei verschillende maten aangebracht en in de lijm gedrukt. De bedoeling is om dit meertje straks vol te gieten met een paar lagen Epoxy hars, voor het water- effect:






Tot snel weer!


Groeten Jake


Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kinderbaantje
« Reactie #28 Gepost op: 05 maart 2017, 21:59:14 »
Heb je nou je grind pad gesloopt?

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Kinderbaantje
« Reactie #29 Gepost op: 06 maart 2017, 06:03:03 »
Hopenlijk watervaste houtlijm ;D
Zijn de kinderen eigenlijk nog geintresseerd of zijn die inmiddels afgehaakt?
Gr. Joke