Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door einte
Vandaag om 21:44:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door einte
Vandaag om 21:41:27
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 20:44:56
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57

Auteur Topic: Hoe kom ik er achter waar ik een fout maak?  (gelezen 3266 keer)

Ruud Teunissen

• Offline Offline
Hoe kom ik er achter waar ik een fout maak?
« Gepost op: 09 March 2016, 00:53:18 »
Beste collega's,

Het forum heeft mij heel veel geleerd, maar toch krijg ik allerlei dingen niet voor elkaar en mijn vraag is: hoe kom ik te weten waar de fout zit?

Een paar gegevens vooraf: ik rijd gelijkstroom, intellibox, didikeijs 4018 schakeldecoders, Itrain, Imac, bezetmelder Uhlenbrock. En vooral: ik ben geen programmeur, ik lees alle technische adviezen, maar snap er soms helemaal niets van als techneuten met techneuten met elkaar in discussie gaan. Toch heb ik heel veel aan het forum gehad, bijvoorbeeld over de lange discussie over decoder Digikijs 4018, veel vragen van leden die heel serieus werden beantwoord. En toch kom ik er niet uit en heb ik inmiddels drie wisselaandrijvingen van Fleischmann weg kunnen gooien, doordat het programmeren van de decoder, ondanks dat ik de letterlijke teksten van leden van het forum voor mij had, niet wilde lukken. Ik heb het wel voor elkaar gekregen om een sein als een Ahob in te stellen, maar dat was het dan ook.

De eerste vraag: ik heb het hele forum doorgelezen op het programmeren van een schakeldecoder, maar steeds heb ik het idee dat ik de basiskennis mis. Anderen leggen keurig uit hoe het moet, maar ik krijg het niet voor elkaar. Een voorbeeld: na wat moeite ontdekte ik dat er een betere handleiding met foto's van de Digikeijs 4018 bestaat. Keurig uitgelegd, maar toch: mijn wisselspoel smolt. Hoe kom ik er achter waar de fout ligt? Heb ik het fout gedaan, is de decoder kapot?

De tweede vraag: ik heb dus twee Digikeijs schakeldecoders en een Intellibox. De laatste is ongeveer tien jaar oud en heeft geen update gehad, doordat mijn Mac die Intellibox niet herkent (neem ik aan; hij ziet het niet al extra apparaat in Finder). Ik heb de afgelopen weken heel veel uitgeprobeerd en zelfs letterlijk allerlei instructies m.b.t die 4018 opgevolgd, maar geen resultaat: hij schakelde niet; er bleef een constante stroom op staan met als gevolg over oververhitting. Ik ben al heel erg geholpen als ik weet waar het centrale probleem zit: is de IB te oud? Moet ik de 4018 laten updaten (zoals in het forum soms geadviseerd wordt).

De derde vraag: ik heb heel veel aan het forum en wil ook veel tijd steken in het leren (eerst zelf moeite doen, dan pas vragen stellen), maar bij veel discussies haak ik af , doordat veel leden veel verder zijn dan ik. En zij reageren ook begrijpelijkerwijs op datzelfde hoge technische niveau. Ik heb alles gelezen en toch mis ik basiskennis; ik heb mij suf gelezen, maar snap dingen niet die andere forumgebruikers als heel vanzelfsprekend beschouwen. Een voorbeeld: ik begrijp de handleiding van 4018 nu beter, maar toch snap ik de basis van cv programmering niet en de handleiding neemt aan dat ik deskundig ben. Kortom: is er een online basiscursus die mij die basisprincipes bijbrengt? Programmeren als loc 9999 heeft mij niet verder gebracht, integendeel: weer een spoelen gesmolten.

Conclusie: wie kan mij helpen om de basis te begrijpen?

Alvast grote dank!!!

Ruud

johan0903

• Offline Offline
Re: Hoe kom ik er achter waar ik een fout maak?
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2016, 07:40:31 »
Hallo Ruud

Welkom op het forum.
Ik denk dat het verstandig is om te kijken of er niet een modelspoorclub bij jou in de buurt zit. Daar zit meestal een schat aan kennis. Of iemand die bij jou in de buurt woont die je op weg kan helpen.
Want met alle respect als het met de informatie van het forum en de handleidingen van jou componenten niet lukt denk ik dat een online handleiding ook moeilijk wordt.

Johan
« Laatst bewerkt op: 09 March 2016, 07:54:56 door johan0903 »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2016, 08:21:32 »
Hoi Ruud, inderdaad welkom. Zo te zien lees je al een tijdje mee en toch is dit je eerste bericht:
Het forum heeft mij heel veel geleerd, maar toch krijg ik allerlei dingen niet voor elkaar en mijn vraag is: hoe kom ik te weten waar de fout zit?
Korte reactie; open een draadje per onderwerp en stel de vraag. Dan komen er ongetwijffeld reacties en wedervragen maar zo kom je dichter bij de oplossing. Wordt het naar jouw mening te technisch, zoals je aangeeft, dan kun je dat gewoon zeggen.
Kortom, stap in de wereld van het forum. Met alleen meelezen en zelf een oplossing bedenken lukt het niet, zoals je schrijft. Zoek dus interactie met je mede-hobbyisten. Hier, of zoals Johan zegt, bij een club. We bijten niet.  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2016, 08:24:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2016, 14:35:17 »
Ruud,

Welkom. Laat ik maar een vraag beantwoorden, die met de informatie nu aanwezig beantwoord kan worden. Je IB zal nooit op de MAC herkend worden. Gezien de leeftijd van de IB zit daar nog geen USB (nieuw soort verbindingsstekker voor computers) op, maar een seriele connector (9 pennen goed zichtbaar). Deze 9 polig steker kan e verbinden met een USB ingang via een converter. Tenzij je een wat groter MAC hebt, dan heb je misschien een seriele poort, en kun je de IB daar rechtstreeks op aansluiten met een kabel. Ook dan zal de MAC er niet naar zoeken. Ligt aan de MAC en niet aan de IB. Sluit de IB maar gewoon aan, zoals je dat gewend bent, en dan start je iTrain maar.
Als dat gelukt is meld het hier en dan gaan we verder met het instellen van iTrain, zodat je de IB kan in en uitschakelen.

Ik lees je reaktie wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2016, 14:47:00 »
Hallo Ruud,

Altijd vervelend als er dingen gebeuren die je niet verwacht en je ook niet kan lokaliseren waar de fout zit....

Je schrijft dat je o.a. gebruik maakt van de schakeldecoder DR4018 van Digikeijs en dat je deze programmeert en daarvoor een betere handleiding hebt gevonden:

Een voorbeeld: na wat moeite ontdekte ik dat er een betere handleiding met foto's van de Digikeijs 4018 bestaat. Keurig uitgelegd, maar toch: mijn wisselspoel smolt. Hoe kom ik er achter waar de fout ligt? Heb ik het fout gedaan, is de decoder kapot?

Welke "betere" handleiding bedoel je en waar kan ik deze vinden?

Gezien het feit dat je wisselspoelen smelten is er ergens echt iets niet goed ingesteld: blijkbaar blijft er (te lang) permanent spanning op de wisselspoel staan... Dat kan aan een onjuiste Preset/CV-waarde in de DR4018 liggen maar ook aan de aansturing vanuit de IB en/of Itrain. Tevens zou de eindafschakeling van de wisselspoel (als deze tenminste aanwezig is) het doorbranden moeten voorkomen.  ???

Welke CV-aanpassingen aan de DR4018 heb je allemaal gedaan om wissels te kunnen aansturen?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 09 March 2016, 14:52:04 door Bert_Apd »

Ruud Teunissen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2016, 22:29:19 »
Fijn dat ik reacties heb gehad, het ordent mijn vragen/problemen.

Gerard: ik heb inderdaad een kabel serieel - usb en nam dan aan dat Ib en Mac elkaar zouden herkennen. Het is nu goed om te weten dat ik een converter nodig heb. Om te voorkomen dat ik weer iets koop dat ongeschikt is: heb je een tip voor zo'n converter?

Bert: die betere handleiding (vergeleken met toen ik ze kocht, zo'n drie a vier jaar geleden) is die online staat bij Digikeijs: in de bijlagen staat onder andere de wijze van programmeren voor de IB met screenshots nader uitgelegd. Ik heb cv 47 geprogrammeerd op waarde 0 (wisselspoel) via allerlei methodes: die van Digikeijs zelf en andere. Voor mij is vreemd dat als ik dat programmeren steeds fout heb gedaan, ik dan zou verwachten dat de fabrieksinstelling nog werkend is en die betreft juist een wisselspoel.

Ik heb een testbaantje gemaakt met een ovaal en een inhaalspoor en ik gebruik alleen de IB, Itrain gebruik ik nog niet om het zo simpel mogelijk te houden. Het gekke is dat het programmeren van een Uhlenbrock bezetmelder een fluitje van een cent was. De treinen reageren niet op de melding (twee treinen in een blok), maar op de IB zie ik keurig welke blokken bezet zijn en welke niet. Daar heb ik gelukkig een succesje geboekt; nu nog ontdekken hoe dit het rijden van de treinen beïnvloedt.
Ik heb begrepen dat je niet met adres 1 kunt beginnen en dus heb ik de decoder ingesteld op 5 t/m 12.

Kortom, ik mis basiskennis over cv waarden.

Nogmaals dank voor de reacties!

Ruud Teunissen

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2016, 22:38:52 »
De treinen reageren niet op de melding (twee treinen in een blok), maar op de IB zie ik keurig welke blokken bezet zijn en welke niet. Daar heb ik gelukkig een succesje geboekt; nu nog ontdekken hoe dit het rijden van de treinen beïnvloedt.

Dat gebeurt pas wanneer een programma (zoals iTrain) de treinen bestuurt. Dat programma ziet de bezetmeldingen, en vertaalt dat in opdrachten aan de treinen.

Zolang je handmatig rijdt, hebben bezetmeldingen geen effect. Jij kunt dan namelijk zèlf zien waar blokken bezet zijn, en ook zelf de treinen opdrachten zoals stoppen geven.

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2016, 05:28:49 »
Ruud, als ik je een klein tipje mag geven:
Zolang het spul niet werkt, sluit dan even 12v lampjes (bedoeld voor in huisjes) aan op de 4018's i.p.v wisselspoelen.
Dan kan je zien wat de uitgang doet.

Zo heb ik dat bij twijfelgevallen ook gedaan, helemaal veilig.  (y)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2016, 08:31:08 »
Ik heb een testbaantje gemaakt met een ovaal en een inhaalspoor en ik gebruik alleen de IB, Itrain gebruik ik nog niet om het zo simpel mogelijk te houden. Het gekke is dat het programmeren van een Uhlenbrock bezetmelder een fluitje van een cent was. De treinen reageren niet op de melding (twee treinen in een blok), maar op de IB zie ik keurig welke blokken bezet zijn en welke niet. Daar heb ik gelukkig een succesje geboekt; nu nog ontdekken hoe dit het rijden van de treinen beïnvloedt.
Ik heb begrepen dat je niet met adres 1 kunt beginnen en dus heb ik de decoder ingesteld op 5 t/m 12.

Kortom, ik mis basiskennis over cv waarden.

Welke bezetmelder heb je? De 63320?
Want ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt, je kunt namelijk wel met adres 1 beginnen, maar de decoder zelf moet als module adres een ander adres dan 1 hebben.
LNCV 0 bevat het module-adres. Die moet je dus op een andere waarde dan 1 zetten. Het is handig om dan een stickertje op de module te plakken met het adres. Dan weet je altijd welk adres 'ie heeft.

\Grt,
Wim
Grt, Wim