Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACME 2024 met NS ICNG! door AdLoc
Vandaag om 16:38:34
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 16:33:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:07:34
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:56:48
Lasersnijder voor karton door Henry Stelling
Vandaag om 15:52:40
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
  

Auteur Topic: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?  (gelezen 12495 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #15 Gepost op: 08 March 2016, 19:22:28 »
Dat is een mooie droom.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #16 Gepost op: 08 March 2016, 21:48:19 »
Dat denk ik zeker, want technisch gezien denk ik dat de ZHESM'er in het museum er beter aan toe is dan die in Duitsland.

Maar mede gezien de houten opbouw zal dat wel een droom blijven  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2016, 15:06:52 »
Goede tropische houtsoorten als teak houden zich in weer en wind veel beter dan Kruppstahl.
Vraag maar na in bij voorbeeld Ouddorp

Dirk

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2016, 15:46:09 »
Helaas wordt teak bros na zeg 60 jaar gebruik. Zo veilig is een oude houten constructie dus ook niet.
Mvrgr
Koopmans

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2016, 15:59:05 »
Dat ligt eraan in welke staat het verkeert. En ik had begrepen dat de staat van het rijtuig nog goed was. Veel rijtuigen van teak zijn nog in opvallend goede staat na jaren van verwaarlozing.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2016, 16:01:42 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2016, 16:06:58 »
Ik heb er 6 jaar geleden nog naast gestaan en vond dat het rijtuig er toen slecht uitzag. Verder was het rijtuig geheel leeg.

Groetjes Harry

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2016, 16:12:19 »
Dat ligt eraan in welke staat het verkeert. En ik had begrepen dat de staat van het rijtuig nog goed was. Veel rijtuigen van teak zijn nog in opvallend goede staat na jaren van verwaarlozing.
Ook bros teak kan er prima uitzien, dat het bros is blijkt pas als het onder je handen spontaan breekt.
Mvrgr
Koopmans

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2016, 18:30:22 »
Het zou mooi zijn om deze wagen met die van eht spoorwegmuseum rijvaardig te krijgen.
Daar is in de jaren rond het jaar 2000 al naar gekeken, maar om dit de hoofdlijn weer op te krijgen ga je eigenlijk praten over een replica. Maar......, inzichten van het jaar 2000 zouden nu zel anders kunnen zijn, maar vraag je dan eens af of je al dat geld hier in zou moeten steken. Dat zou ten koste gaan van nder materieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2016, 19:15:47 »
En daarnaast, de ZHESM 6 in haar fraaie Jugendstiljasje is volgens mij lastig te combineren met de ZHESM 61 die (als ik het goed begrepen heb) met bagagedeur alleen in creme-wit en NS nummer zou kunnen rijden  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2016, 19:22:51 »
Oh ja, als de koppeling past, dan past het.
Net zoals een gele 1300 met turkooize plan D.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2016, 22:29:45 »
Goede tropische houtsoorten als teak houden zich in weer en wind veel beter dan Kruppstahl.
Vraag maar na in bij voorbeeld Ouddorp

Dirk
Ik vrees alleen dat een toelatingsinstantie daar toch anders over denkt ;)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2016, 23:44:11 »
Anders gewoon mooi onder dak zetten, niet alles hoeft rijvaardig te zijn :)

Voor een rijvaardig exemplaar gewoon een replica bouwen...

Mvg,

Tis
********

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2016, 10:32:50 »
heren

een interessant thema dit.
zou interessant zijn wat er in dit soort vergeten gebieden nog te vinden is.
heb op google gezocht en google earth op sollstedt en helbra
sollstedt is leeg,alleen sporen,helbra staan een hoop sloopwagons in een voormalige huette
vermoedelijk is dit onderdeel van malowa,mansfelder kombinat,met vroeger eigen spoorlijnen
ik weet dat in de ddr sommige blokkendoos rijtuigen in de Hilfszug gekomen zijn
en in aschersleben een vierassige houten bagagewagen ex HSM (inmiddels goes)
en minstens 2 Stalen D bagagewagens,waarvan minstens 1 nog voorhanden
de treinen in de jaren 50 en 60 van Chemnitz/floeha naar Annaberg-Buchholtz hadden niet alleen
een lok Baureihe 75(Sa) of 58(G12) maar een hele tros vierassige Abteilwagen.
dit was ex KpeV,ex Sachsen,ex Belgie,ex NS,ex FS,doorelkaar in 1 trein
samen met een lange driesasser ex Baden voor de bagage
mooie foto's zijn helaas schaars

ik heb ooit in een artikel iets gelezen over fremdlokomotieven bij de DR
dit waren niet alleen lokomotieven van voormalige Particuliere Ondernemingen(Elna loks etc)
maar ook Beutelokomotieven uit polen(ex KPEV)-SNCF-SNCB-NS-Hongarije
op sommige plekken werden de loks die niet gebruikt werden verzameld en bewaard in Schadlokpark
meestal binnen tien jaar werden deze loks in de hoogovens gebuikt als schroot
er schijnt omgeving rostock en stralsund hele verzameling 3700 en 3900 te zijn geweest
helaas nooit foto's kunnen vinden hiervan
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2016, 10:47:12 »
Nou Rotterdam, als er door jouw handen en jouw onderzoeksverrichtingen nog wat schaarse foto's opduiken, dan worden die hier stuk voor stuk met vreugde begroet. Martijn Haman en Maykel Kasteleyn zijn de bekendste namen van de onderzoekers / fotopubliceerders, dus als je aan hun kennis nog iets kunt toevoegen dan graag.

Maar teak kan inderdaad lang goed blijven, het ligt eraan onder welke omstandigheden. Verstikking van het hout, onoordeelkundige aanpassingen aan daken en plaatwerk kunnen grote schade aan het hout toebrengen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2016, 11:03:46 »
@Rotterdam: van wat er aan materieel is teruggevonden in de DDR hebben RailMagazine en Railhobby uitgebreid verslag gedaan in de jaren negentig. De website van martijn haman geeft ook een mooi overzicht van wat er aan Nederlands reizigersmaterieel in de DDR is teruggevonden.

In de recentste uitgave van de Waldorp staan zo uit het hoofd twee opnames van NS stoomlocs in de DDR. Het enige qua fotomateriaal dat ik me zou kunnen voorstellen dat misschien nog eens op zou kunnen duiken, is wanneer de Russen de Oost-Duitse spoorwegen na 1945 bevel hebben gegeven een inventarisatie te maken van alle aanwezige locs in het Russische deel van Duitsland en daarbij foto's te nemen. Amateurs hadden in die tijd wel iets anders te doen dan hobbyfoto's te maken...

Eelco