Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?  (gelezen 11686 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2016, 19:22:28 »
Dat is een mooie droom.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2016, 21:48:19 »
Dat denk ik zeker, want technisch gezien denk ik dat de ZHESM'er in het museum er beter aan toe is dan die in Duitsland.

Maar mede gezien de houten opbouw zal dat wel een droom blijven  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2016, 15:06:52 »
Goede tropische houtsoorten als teak houden zich in weer en wind veel beter dan Kruppstahl.
Vraag maar na in bij voorbeeld Ouddorp

Dirk

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2016, 15:46:09 »
Helaas wordt teak bros na zeg 60 jaar gebruik. Zo veilig is een oude houten constructie dus ook niet.
Mvrgr
Koopmans

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2016, 15:59:05 »
Dat ligt eraan in welke staat het verkeert. En ik had begrepen dat de staat van het rijtuig nog goed was. Veel rijtuigen van teak zijn nog in opvallend goede staat na jaren van verwaarlozing.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2016, 16:01:42 door zuylen »

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #20 Gepost op: 09 maart 2016, 16:06:58 »
Ik heb er 6 jaar geleden nog naast gestaan en vond dat het rijtuig er toen slecht uitzag. Verder was het rijtuig geheel leeg.

Groetjes Harry

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #21 Gepost op: 09 maart 2016, 16:12:19 »
Dat ligt eraan in welke staat het verkeert. En ik had begrepen dat de staat van het rijtuig nog goed was. Veel rijtuigen van teak zijn nog in opvallend goede staat na jaren van verwaarlozing.
Ook bros teak kan er prima uitzien, dat het bros is blijkt pas als het onder je handen spontaan breekt.
Mvrgr
Koopmans

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #22 Gepost op: 09 maart 2016, 18:30:22 »
Het zou mooi zijn om deze wagen met die van eht spoorwegmuseum rijvaardig te krijgen.
Daar is in de jaren rond het jaar 2000 al naar gekeken, maar om dit de hoofdlijn weer op te krijgen ga je eigenlijk praten over een replica. Maar......, inzichten van het jaar 2000 zouden nu zel anders kunnen zijn, maar vraag je dan eens af of je al dat geld hier in zou moeten steken. Dat zou ten koste gaan van nder materieel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2016, 19:15:47 »
En daarnaast, de ZHESM 6 in haar fraaie Jugendstiljasje is volgens mij lastig te combineren met de ZHESM 61 die (als ik het goed begrepen heb) met bagagedeur alleen in creme-wit en NS nummer zou kunnen rijden  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2016, 19:22:51 »
Oh ja, als de koppeling past, dan past het.
Net zoals een gele 1300 met turkooize plan D.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: ex-ZHESM 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #25 Gepost op: 09 maart 2016, 22:29:45 »
Goede tropische houtsoorten als teak houden zich in weer en wind veel beter dan Kruppstahl.
Vraag maar na in bij voorbeeld Ouddorp

Dirk
Ik vrees alleen dat een toelatingsinstantie daar toch anders over denkt ;)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #26 Gepost op: 09 maart 2016, 23:44:11 »
Anders gewoon mooi onder dak zetten, niet alles hoeft rijvaardig te zijn :)

Voor een rijvaardig exemplaar gewoon een replica bouwen...

Mvg,

Tis
********

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2016, 10:32:50 »
heren

een interessant thema dit.
zou interessant zijn wat er in dit soort vergeten gebieden nog te vinden is.
heb op google gezocht en google earth op sollstedt en helbra
sollstedt is leeg,alleen sporen,helbra staan een hoop sloopwagons in een voormalige huette
vermoedelijk is dit onderdeel van malowa,mansfelder kombinat,met vroeger eigen spoorlijnen
ik weet dat in de ddr sommige blokkendoos rijtuigen in de Hilfszug gekomen zijn
en in aschersleben een vierassige houten bagagewagen ex HSM (inmiddels goes)
en minstens 2 Stalen D bagagewagens,waarvan minstens 1 nog voorhanden
de treinen in de jaren 50 en 60 van Chemnitz/floeha naar Annaberg-Buchholtz hadden niet alleen
een lok Baureihe 75(Sa) of 58(G12) maar een hele tros vierassige Abteilwagen.
dit was ex KpeV,ex Sachsen,ex Belgie,ex NS,ex FS,doorelkaar in 1 trein
samen met een lange driesasser ex Baden voor de bagage
mooie foto's zijn helaas schaars

ik heb ooit in een artikel iets gelezen over fremdlokomotieven bij de DR
dit waren niet alleen lokomotieven van voormalige Particuliere Ondernemingen(Elna loks etc)
maar ook Beutelokomotieven uit polen(ex KPEV)-SNCF-SNCB-NS-Hongarije
op sommige plekken werden de loks die niet gebruikt werden verzameld en bewaard in Schadlokpark
meestal binnen tien jaar werden deze loks in de hoogovens gebuikt als schroot
er schijnt omgeving rostock en stralsund hele verzameling 3700 en 3900 te zijn geweest
helaas nooit foto's kunnen vinden hiervan
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2016, 10:47:12 »
Nou Rotterdam, als er door jouw handen en jouw onderzoeksverrichtingen nog wat schaarse foto's opduiken, dan worden die hier stuk voor stuk met vreugde begroet. Martijn Haman en Maykel Kasteleyn zijn de bekendste namen van de onderzoekers / fotopubliceerders, dus als je aan hun kennis nog iets kunt toevoegen dan graag.

Maar teak kan inderdaad lang goed blijven, het ligt eraan onder welke omstandigheden. Verstikking van het hout, onoordeelkundige aanpassingen aan daken en plaatwerk kunnen grote schade aan het hout toebrengen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: ex-ZHESM 61 / NS mBD 9952 terug naar Nederland?
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2016, 11:03:46 »
@Rotterdam: van wat er aan materieel is teruggevonden in de DDR hebben RailMagazine en Railhobby uitgebreid verslag gedaan in de jaren negentig. De website van martijn haman geeft ook een mooi overzicht van wat er aan Nederlands reizigersmaterieel in de DDR is teruggevonden.

In de recentste uitgave van de Waldorp staan zo uit het hoofd twee opnames van NS stoomlocs in de DDR. Het enige qua fotomateriaal dat ik me zou kunnen voorstellen dat misschien nog eens op zou kunnen duiken, is wanneer de Russen de Oost-Duitse spoorwegen na 1945 bevel hebben gegeven een inventarisatie te maken van alle aanwezige locs in het Russische deel van Duitsland en daarbij foto's te nemen. Amateurs hadden in die tijd wel iets anders te doen dan hobbyfoto's te maken...

Eelco