Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: Smalspoor trams in Nm (GTW)  (gelezen 17161 keer)

Toni Babelony

• Offline Offline
  • Spoor N/Nm, Japans en Nederlands
    • Kabuto Models
Re: Smalspoor trams in Nm (GTW)
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2016, 13:03:54 »
Het motortje is 4.9 gram en alles gecombineerd (kast, primer, verf, koppelingsstangetje) is het 8.1 gram.

Er zitten geen magneten aan de onderzijde, zoals met de aandrijving van Busch (die ik trouwens ook nog wil aanschaffen). Ik denk niet dat er lange reeksen mee getrokken gaat worden, maar het moet voldoende zijn voor een wagentje of vier à vijf denk ik.

Het platte print-idee is iets wat populair gemaakt is door dit boek wat door een aantal kennissen van me gemaakt is:

Hier zijn de pagina's waarop uitgelegd wordt hoe je dit voor elkaar krijgt. Het is in principe heel simpel, maar het is zo uitgelegd dat iemand met gelimiteerde kennis (met 3D CAD/modelleren) het kan doen (kennis van het Japans daar gelaten ;) )

Veel succes met het proberen van het plat printen! Ik denk dat het je wel gaat bevallen, want schuren is ook niet alles in het leven. Bedankt ook voor het aanbod voor de spulletjes, maar als ik goed zoek kan ik ook veel online vinden. Sommige bedrijven versturen zelfs buiten de EU zonder BTW, wat flink scheelt! :D
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2016, 20:10:11 »
Ik sta er van te kijken dat ie dan nog stroom afneemt. Maar mooi zo.

Later op de dag realiseerde ik me dat ik eigenlijk al richting "plat printen" aan het gaan ben: etsen. Da's goedkoper als je meerdere exemplaren maakt, scherper en ook nog eens steviger. Moet alleen nieuwe tekeningen maken van het 3D model naar 2D.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2016, 22:12:25 »
Neemt stroom af en sleurt een paar wagentjes mee, en dat zonder magneten! Magneten zouden toch niet helpen, want rails zijn over het algemeen niet magnetisch.

Ik wil ook graag gaan etsen, maar daarvoor moet ik eerst een ingang vinden bij een etser (no way dat ik het thuis ga doen) en zelf voor de distributie zorgen (vanuit Japan). Daarnaast moet er ook genoeg afname zijn om de kosten te balanceren. Voor mij is voorlopig 3D printen de beste optie... Met etsen kun je soms wel veel mooiere resultaten boeken. Combineer het met witmetaal en je hebt een winnende formule!

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2016, 22:41:16 »
Sven

dan is een 3d print in mekaar plakken en schilderen toch makkelijker dan een messing kap te solderen met zetten enzo.

maar kan je geen combi doen?

bijvoorbeeld de wagenbak van een rijtuig uit messing.
het dak en de draaistellen printen.

Toni

mooi hoor dat GTW Nm spul.

mij iets te klein.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2016, 22:52:37 »
Ik wil het draadje van Toni niet kapen, maar moet toch even op Martijn reageren.

Ja, een combinatie van technieken is wat naar mijn idee een beetje de trend gaat worden. Toen 3D printen aan populariteit won, wilde iedereen alles 3D printen. Nu zien we de nadelen, maar is het een mooie aanvullende techniek. Ook als basismodel voor messing/witmetaal/ed gieten. Een dak van een rijtuig in 3D is bijvoorbeeld razend duur. Beter is om zoiets bijvoorbeeld uit messing te laseren of etsen. En vier tandjes aan elkaar solderen is niet zo moeilijk. Zoals gezegd, sneller dan 2 uur schuren.

@Toni: Was nog vergeten te zeggen dat dat wel een erg leuk boekje is. Is dat ergens on-line te bestellen?

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2016, 02:15:01 »
Het is klein maar fijn.

Het boek is te bestellen over o.a. YesAsia en het ISBN nummer is: ISBN978-4-7770-1777-5 mocht dat iets helpen. Als het niet lukt met vinden, dan kan ik ook zelf naar de winkel gaan en het opsturen via de gewone post.

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2016, 04:43:05 »
Net op het randje heb ik bij Shapeways een nieuw prototype besteld voor een nieuwe locomotief. Dit wordt een Hohenzollern 0-4-0 met half-open frame zoals deze op de tramlijnen in Silesië (Polen) hebben gereden.

Ik heb hiervoor gekozen omdat het een model ergens in het midden is van de Plettenberger met een open frame en de compleet gesloten B17 versies zoals deze in de Oost hebben gereden (een tweetal bewaard in musea op Java).

Vandaag hoop ik ook de prototypes van de vernieuwde goederenwagens binnen te krijgen.

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #22 Gepost op: 19 March 2016, 14:14:21 »
Een kleine update ontremt de goederenwagons:

Ik heb een deel van de wagons geschilderd en ben er achter gekomen dat twee ontwerpen niet goed door de bochten lopen. Dit komt omdat ik met het originele ontwerp heb gekloot en de asafstand heb vergroot. Dat was geen goed idee en arrogant van me om te denken dat dit het ontwerp zou verbeteren. De open wagons hadden de bodem ook te diep zodat de flenzen aan liepen. De nieuwe ontwerpen hebben deze problemen niet meer en gaan binnenkort besteld worden bij de printer. Op Shapeways zijn deze ook aangepast.

Hier is nog een kort filmpje met de Grote Henschel die een viertal wagentjes sleept: https://www.youtube.com/watch?v=p5G3HXwbcrc

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #23 Gepost op: 29 March 2016, 16:16:06 »
Een kleine stilte rond dit topic, want Shapeways heeft eindelijk mijn bestellingen verstuurd. Ik hoop ze ergens deze week, zo niet volgende week, te kunnen ontvangen. Het betreft een extra bestelling goederen wagens (zodat ik er persoonlijk voorlopig genoeg heb), een prototype van een personenwagen van de GTW (AB1-10) zoals deze in Valkenburg (ZH) staat met het Backertje en de Henschel en het prototype van de Hohenzollern tramlok.

Inmiddels staat de Henschel ook op de SeaRails website in de Modellers Gallery: http://www.searails.com/modelersgallery.html

---

Naast deze ontwikkelingen ben ik recentelijk gevraagd door een bekende of het mogelijk was om NZH Boedapesters te maken in schaal N. De smalspoor versies dan welteverstaan. Omdat ik dit materieel ook erg prachtig vind denk ik dat ik dit als het volgende smalspoor project ga doen. Het plan is om drie varianten te maken: 1. Motorwagen, 2. Stuurstandrijtuig, 3. Volgrijtuig.

Ik heb wel een vraagje over de Boedapesters, want er waren smalspoor en normaalspoor versies, waarvan er van de normaalspoor versies een paar naar het smalspoornet zijn verhuisd in de jaren 1930. Verschilt dit materieel enkel in de spoorwijdte en het aantal pantograven, of zijn er cruciale verschillen in afmetingen? Aangezien het project in een kleine schaal is ga ik niet zo moeilijk doen over details, zoals de rondingen van ramen e.d. Als dat niet het geval is, kan ik dit project gelijk afstemmen op normaalspoor!

De aandrijving gaat ook bij dit project de SeaRails PowerMAX worden, want ik ben erg onder de indruk van de kwaliteiten van dit kleine dingetje!

P.s. ja, ik heb ook nog ergens een Gele Tram liggen als project, maar dat komt later wel weer.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 March 2016, 19:17:10 »
Het enige verschil was dat de smalspoormotorwagens 2 pantograven op het dak hadden en de normaalsporige slechts 1.. Dit had met rijden op 600V (Grotere stromen!!) te maken.. En natuurlijk de draaistellen...

Maar Correct me if I'am wrong..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #25 Gepost op: 29 March 2016, 20:50:16 »
Normaalspoor is geleverd met 2 panto's. De 2de zijn naar de A500 wagens gegaan. Denk als bezuiniging en gezien de 2de blijkbaar niet nodig was op het Normaalspoor net. Verder zijn ze gelijk.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #26 Gepost op: 30 March 2016, 00:30:28 »
Bedankt voor de reacties! Dan ga ik zowel normaal- als smalspoor uitbrengen, want de PowerMAX is in 9mm en 6,5mm verkrijgbaar. De motor komt dan waar in het echt ook de tractie techniek zat. De wagenverbinding (koppelstangen) wil ik direct over de draaistellen doen, zodat er zo min mogelijk problemen kunnen ontstaan in scherpe bochten.

P.s. ik ben begonnen aan de basisvorm van de Boedapester. Het is een erg modulair opgebouwde kast, dus variaties maken gaat heel makkelijk. Ik heb al ontdekt dat de asstand van de PowerMAX zo'n 2mm te kort schiet, maar dat gaat visueel denk ik niet heel veel uitmaken.

« Laatst bewerkt op: 30 March 2016, 03:23:15 door Toni Babelony »

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #27 Gepost op: 30 March 2016, 09:44:04 »
Nee een Nm boedapester past niet in de collectie. Nee een Nm boedapester past niet in de collectie. Nee een Nm boedapester past niet in de collectie.

Grrr dit is veels te interessant.

Keep up the good work.

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Toni Babelony

• Offline Offline
    • Kabuto Models
« Reactie #28 Gepost op: 31 March 2016, 08:55:29 »
Maak je maar geen zorgen! Ik maak hem naast Nm (6.5mm) ook in N (9mm)!  :angel:

Als dit een succes is doe ik misschien zelfs ander NZH materieel, maar eerst dit.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #29 Gepost op: 31 March 2016, 11:27:04 »
Hoi Toni,
Goed bezig. Wat versta jij onder "succes"? Uit mijn ervaring verkoop je nauwelijks als je het niet zelf als complete kit aanbiedt. Het "geheim" zit 'm erin dat de meesten geen zin hebben om ook nog eens onderdelen elders te moeten bestellen. Al is het zelfs maar één onderdeel. Succes is in mijn ogen een geslaagd model waar je zelf heel blij mee bent.