Als je geen bistabiel relais neemt bestaat de kans dat je een kortsluiting krijgt bij het inschakelen van de voedingsspanning als:1° Er een wielstel is op een overgang van een detectiesectieen2°Het relais de verkeerde polariteit voor de railspanning doorschakelt in rusttoestand voor de detectiesectie die overbrugt wordt.
Even de historie op een rij.Patrick Smout de bedenker.Henk Funk de nabouwer die de schakeling op strokenprint heeft gezet. En daarna op zijn website onder de naam Funky.Klaas Zondervan die de mogelijkheid heeft ingebouwd om de keerlus in beide richtingen te kunnen gebruiken.Wim Ros, die een PCB aanbied, tegen kostprijs. En een vereenvoudigd strokenprint ontwerp heeft gemaakt wat makkelijker is na te bouwen.
Dus bijvoorbeeld waarom de relais bipolair zijn en niet de normale in combinatie met een latch.
Daarop heb je net een antwoord van Patrick op gekregen. Dat was en is toch duidelijk denk ik. De ontwikkeling en het waarom stonden op BeneluxRail.net en dat bestaat niet meer.
De ontwikkeling en het waarom stonden op BeneluxRail.net en dat bestaat niet meer.
Voor mij is het duidelijk je snapt het niet, of je wil het niet begrijpen.
Voor eindigd hier deze discussie.
Even de historie op een rij...........Klaas Zondervan die de mogelijkheid heeft ingebouwd om de keerlus in beide richtingen te kunnen gebruiken.
Dat gevoel kreeg ik ook bij jou. Aan je antwoorden te merken is het je niet duidelijk wat ik bedoel. Maakt ook niet meer uit, want:Lijkt me ook een goed punt om te stoppen want het gaat nergens meer heen. Voor nu is een en ander voor mij opgeklaard.Bedankt voor de reacties, ook jij Wim.
Niet helemaal correct. Ik heb voorgesteld om de stroomdetectors in de lus ook mee om te schakelen naar de andere kant van het spoor, zodat bij het passeren van de scheidingen de stroomdetectors aan dezelfde kant van het spoor zitten.