Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Keerlus vraagjes  (gelezen 4793 keer)

johanpol

• Gast
Re: Keerlus vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2007, 21:59:35 »
Als je geen bistabiel relais neemt bestaat de kans dat je een kortsluiting krijgt bij het inschakelen van de voedingsspanning als:

1° Er een wielstel is op een overgang van een detectiesectie
en
2°Het relais de verkeerde polariteit voor de railspanning doorschakelt in rusttoestand voor de detectiesectie die overbrugt wordt.
Hmmm, bij inschakelen heb je inderdaad altijd 1 overgang waar in theorie een wiel de boel zou kunnen overbruggen. Dat had ik zelf ook moeten bedenken  :-[. Om dit te voorkomen heb je dus iets van geheugen nodig: het relais in het funky-geval.

Even de historie op een rij.

Patrick Smout de bedenker.

Henk Funk de nabouwer die de schakeling op strokenprint heeft gezet. En daarna op zijn website onder de naam Funky.

Klaas Zondervan die de mogelijkheid heeft ingebouwd om de keerlus in beide richtingen te kunnen gebruiken.

Wim Ros, die een PCB aanbied, tegen kostprijs. En een vereenvoudigd strokenprint ontwerp heeft gemaakt wat makkelijker is na te bouwen.
Al die namen was ik al eens ergens tegen gekomen, maar hoe het allemaal exact zat wist ik nog niet. Ik heb ook al eens gezocht of ik een draadje kon vinden waarin het circuit besproken werd. Maar dat bleek nogal een onmogelijke opgave aangezien zoeken op keerlus ofzo een oerwoud aan posts oplevert.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2007, 22:11:54 »
Dat is toch niet zo moeilijk te vinden. http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.zip

Een duidelijke uitleg hoe het werkt, en duidelijke schema's.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

johanpol

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2007, 22:25:22 »
Dit had ik inderdaad ook al wel gezien. De uitleg geeft inderdaad wel aan hoe een en ander werkt en ook het schema dat er bij staat maakt duidelijk hoe het geheel werkt. Echter vraag ik mij af waarom het geheel is zoals het is. Dus bijvoorbeeld waarom de relais bipolair zijn en niet de normale in combinatie met een latch. Een discussie waarom het geheel is zoals het is (bv. een draadje waarin hierover gediscussieerd) heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik vind het altijd wel fijn om te weten waarom ik bepaalde dingen op een bepaalde manier zou moeten oplossen in plaats van het gewoon te doen.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2007, 07:49:27 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 06 November 2007, 22:39:22 »
Citaat
Dus bijvoorbeeld waarom de relais bipolair zijn en niet de normale in combinatie met een latch.

Daarop heb je net een antwoord van Patrick op gekregen. Dat was en is toch duidelijk denk ik. De ontwikkeling en het waarom stonden op BeneluxRail.net en dat bestaat niet meer.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2007, 22:42:15 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

johanpol

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2007, 22:49:49 »
Daarop heb je net een antwoord van Patrick op gekregen. Dat was en is toch duidelijk denk ik. De ontwikkeling en het waarom stonden op BeneluxRail.net en dat bestaat niet meer.
Daar heb ik inderdaad net antwoord op gekregen en is inderdaad al duidelijk, dus ik ben weer wat wijzer geworden vanavond.

De ontwikkeling en het waarom stonden op BeneluxRail.net en dat bestaat niet meer.
Dat is jammer... Ik ben namelijk wel benieuwd naar welke issues er allemaal zijn geweest.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 November 2007, 22:56:52 »
Een schakeling die geschikt was voor een keerlus, die het probleem oplost zonder dat er eerst een kortsluiting ontstaat, en een schakeling waarmee op een eenvoudige manier de bezetmelding van de lus doorgeven kon worden aan een terugmeldmodule of via een bedieningspaneel. Dat was de insteek.
Daarin is men geslaagd.

Dus een oplossing voor het niet goed functioneren van keerlus modules die op basis van en kortsluiting werken. Niets meer en niets minder.
Als je er meer achter zoekt, jammer maar meer is er niet.

Mvg
Wim.

johanpol

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 06 November 2007, 23:07:55 »
Check, got it. Het uitgangspunt voor de schakeling was me al duidelijk. Maar er zijn over het algemeen meer wegen die naar Rome leiden. Dit is er slechts 1 van. Ik zou het leuk hebben gevonden ergens te kunnen lezen hoe deze schakeling tot stand is gekomen; wat de stappen zijn geweest die tot het huidige resultaat hebben geleid. Dus waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2007, 07:49:42 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 06 November 2007, 23:17:21 »
Dat leg ik je dus net uit.

Voor mij is het duidelijk je snapt het niet, of je wil het niet begrijpen.

Voor eindigd hier deze discussie.

Suc6 bij je verdere zoektochten.

Mvg
Wim.

PS.: Het hoe en het waarom van deze schakeling, stel je vraag aan de bedenker je weet wie het is, hij alleen kan deze vraag beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2007, 23:19:32 door Wim Ros »

johanpol

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 06 November 2007, 23:34:43 »
Voor mij is het duidelijk je snapt het niet, of je wil het niet begrijpen.
Dat gevoel kreeg ik ook bij jou. Aan je antwoorden te merken is het je niet duidelijk wat ik bedoel. Maakt ook niet meer uit, want:
Voor eindigd hier deze discussie.
Lijkt me ook een goed punt om te stoppen want het gaat nergens meer heen. Voor nu is een en ander voor mij opgeklaard.

Bedankt voor de reacties, ook jij Wim.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 November 2007, 23:41:56 »
Johan,

Elektronisch gezien kun je ieder bistabiel relais in een schakeling vervangen voor een monostabiel relais en een flipflop. Laatste kost in de regel iets meer componenten, maar kan ook nog wel eens goedkoper zijn. Of dat je genoemde 10 euro is weet ik niet, en ik denk dat dat voor dit ontwerp ook niet zo veel uitmaakt. De hele schakeling kost een paar tientjes, en of dat nu 4 of 5 tientjes is zal de gemiddelde modelspoorder niet zo heel veel uitmaken.

Ik ben zelf eigenlijk een "rommeldoos-ontwerper", dat houdt in dat ik mijn ontwerpen meestal aanpas aan mijn voorraad componenten. Dat is misschien voor technici niet altijd te volgen omdat het wel eens tot meer componenten leidt. Het zij zo, het is tenslotte hobby.

Voordat de "funky-keerlus-module" werd ontworpen heb ik volgens het zelfde principe ook al eens een keerlusmodule gemaakt, zij het voor 1 richting. En ik had geen bistabiel relais in mijn rommeldoos dus 3 keer raden hoe mijn relais wordt aangestuurd. zie :
http://home.wanadoo.nl/aheer/keerlusmodule/keerlus1r.gif
http://home.wanadoo.nl/aheer/keerlusmodule/keerlus1r.htm

Ik heb er 2 in mijn baan en het werkt werkelijk perfect.

Albert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2007, 00:13:07 »
Even de historie op een rij.
..........
Klaas Zondervan die de mogelijkheid heeft ingebouwd om de keerlus in beide richtingen te kunnen gebruiken.

Niet helemaal correct. Ik heb voorgesteld om de stroomdetectors in de lus ook mee om te schakelen naar de andere kant van het spoor, zodat bij het passeren van de scheidingen de stroomdetectors aan dezelfde kant van het spoor zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2007, 00:39:46 »
Dat gevoel kreeg ik ook bij jou. Aan je antwoorden te merken is het je niet duidelijk wat ik bedoel. Maakt ook niet meer uit, want:Lijkt me ook een goed punt om te stoppen want het gaat nergens meer heen. Voor nu is een en ander voor mij opgeklaard.

Bedankt voor de reacties, ook jij Wim.

Johan, ik begrijp precies wat je wil weten, de weg die gekozen is, is een beslissing geweest ergens in het proces, waarom, omdat er opdat moment geen andere keus is gemaakt. Dat is dus hetzelfde als dat je vraagt wat er eerder was, de kip of het ei.

Het werkelijke antwoord kun je dus alleen van de bedenker verwachten, en van niemand anders. En of dat een bevredigend antwoord is, geen idee.

Mvg
Wim.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2007, 08:18:40 »
Niet helemaal correct. Ik heb voorgesteld om de stroomdetectors in de lus ook mee om te schakelen naar de andere kant van het spoor, zodat bij het passeren van de scheidingen de stroomdetectors aan dezelfde kant van het spoor zitten.
Helemaal juist Klaas! Mijn originele ontwerp voorzag reeds in de mogelijkheid om in 2 richtingen door de keerlus te gaan, echter bij mij werden de bezetmelders niet mee geschakeld. Daarbij bestond echter het probleem dat een betzetmelding kortstondig niet gedetecteerd werd als een wiel een sectiescheiding overbrugde. Dit was een potentiëel probleem als de spanning uit/aan geschakeld werd terwijl een wiel de sectie overbrugde (vergelijkbaar met problematiek rond bistabiel relais). Op advies van Klaas is toen mijn ontwerp aangepast zodat de bezetmelders ook mee omgeschakeld werden wat een prima verbetering was. Verder zijn er elektronisch geen aanpassingen gebeurd aan het originele schema buiten de vervanging van enkele onderdelen door types die beter verkrijgbaar zijn. De uitvoering was bij mij gedeeltelijk in SMD (bezetmelders, eigen ontwerp). Het originele schema heeft funky, als ik het me nog goed herinner, van mij ontvangen via privémail en, met mijn goedkeuring, op Beneluxrail gezet met als doel een 100% oplossing te krijgen. Het definitieve schema is uiteindelijk door Funky op stroken print gezet en door Wim op een echte PCB. De rest van het verhaal is gekend ...

Kantopmerking: omdat de geschiedenis van de keerlusmodule regelmatig terug opduikt ga ik Funky voorstellen om dit verhaal bij op z'n site te zetten zodat duidelijk is/blijft wie welke verdienste heeft in het geheel.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Funky

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Funkyrail
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2007, 15:44:50 »
De door Patrick hierboven beschreven ontstaansgeschiedenis is volledig juist.

- Het oorspronkelijke en slimme werk is van Patrick en hij was zo vriendelijk dit te willen delen met de wereld.
- Klaas heeft goede suggesties ingebracht via discussie op Beneluxrail.net.
- Ik was slechts de amateur die e.e.a. uiteindelijk op een strokenprint heeft weten te krijgen welke Wim weer op een PCB heeft gebakken.

Hoewel soms in het spraakgebruik de Funky-keerlusoplossing (of woorden van gelijke strekking) wordt gebruikt is dat niet juist! Met opzet heb ik het ontwerp de naam Ultieme keerlusoplossing gegeven omdat het aan alle mogelijke bezwaren tegemoet komt en het resultaat tot stand is gekomen zoals eerder aangegeven. Dat mijn naam eraan is blijven plakken komt louter doordat blijkbaar de boodschapper met de boodschap geidentificeerd wordt.

T.z.t. zal ik mijn web-site (die al een poosje niet onderhouden is) aanpassen en het verhaal duidelijker opschrijven, niet dat ik me schaam om met de Ultieme keerlus geassocieerd te worden, verre van, maar Patrick is en blijft de geestelijk vader en iedere verwarring daarover dient voorkomen te worden.
Henk
---------------------
www.funkyrail.nl

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 08 November 2007, 16:10:03 »
 Hallo,
 Als het beestje maar een naam heeft, dan weet iedereen, waarover het gaat.
 Dan moet het mss Patrick-Funky schakelng heten voortaan. ;D
 -Peter ,ook gebruiker geweest van P-F schakeling.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen