Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 33879 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #150 Gepost op: 02 december 2020, 22:03:31 »
Als ik zo naar de tekening kijk, de hartlijnen van de wielen en dan naar het cilinderblok, dan zit dat cilinderblok aardig goed.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #151 Gepost op: 02 december 2020, 22:06:45 »
Thom

even over die flap, als ik de tekening over de foto leg, dan matched de ets van het machinistenhuis exact met het machinistenhuis op de tekening, hoogte, breedte, maat van de flap. Dat betekend dat het machinistenhuis van de kit perfect is. Wat jij ziet over de flap en het wiel, komt omdat bij mijn model het machinistenhuis 2-3mm te ver naar achteren zit. Ook de maten van de ketel en vuurkist matchen perfect, alleen de rookkast zelf is op de tekening 1-2mm (geschat) korter. Over de plaats van het cylinderblok, je hebt gelijk dat het aardig klopt, het zit iets meer naar voren. Maar visueel klopt het niet, omdat op de foto's de achterkant uitkomt halverwege het laatste halve maantje in de windleiplaat, en in mijn model is de cylinderachterkant gelijk met de achterkant van het halve maantje. Vandaar mijn opmerking om de cylinder (en draaipunt bogie) verder naar voren te zetten. Dat houd dan ook de hartlijn schoorsteen visueel beter in het midden van het cylinderblok.
Zoals ik eerder zei, probeer niet exact de maten te volgen, dat gaat niet lukken, maar probeer het model meer visueel in overeenstemming met de foto's te krijgen.

Ik wil je eventueel wel de OpenOffice draw tekening toesturen dan kun je zelf er mee spelen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 22:14:07 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #152 Gepost op: 02 december 2020, 22:08:46 »
@Leen:

Die moeten samen met het draaipunt van de bogie naar voren, schoorsteen erboven, maar ketel niet té ver naar voren. Ik heb daarstraks even wat grof zitten schuiven, maar ik vrees dat de lijn rookkast windleiplaat niet helemaal goed te krijgen is zonder de ketel aan te passen. Masr als dasr het één aanpast moet je 2, 3 andere zaken ook aanpassen, waaronder de schoorsteen...  :-\
Met groet,

Ger.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #153 Gepost op: 02 december 2020, 22:09:16 »
Tomasso ik moet zeggen dat de NS 600/2000 van Wim Mesu een heel eind tegemoet aan jouw verzuchting. Behalve dan dat ik de aandrijving van de 6400 van Liliput heb met twee motoren (had ik nog liggen en wilde geen nieuwe/betere er voor aanschaffen  ::)). Liep toch wel lekker uiteindelijk maar ligt intussen weer open om een LoSo in te proppen. Maar ja welke sound? Altijd wat.
Is wel een kitje niet denken of eerst het leuke deel maar heel precies doen hoe Wim het beschrijft.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #154 Gepost op: 02 december 2020, 22:12:07 »
Tomasso ik moet zeggen dat de NS 600/2000 van Wim Mesu een heel eind tegemoet aan jouw verzuchting. Behalve dan dat ik de aandrijving van de 6400 van Liliput heb met twee motoren (had ik nog liggen en wilde geen nieuwe/betere er voor aanschaffen  ::)). Liep toch wel lekker uiteindelijk maar ligt intussen weer open om een LoSo in te proppen. Maar ja welke sound? Altijd wat.
Is wel een kitje niet denken of eerst het leuke deel maar heel precies doen hoe Wim het beschrijft.

Carel

Dat kan ik beamen! (Met de nieuwere draaistellen van Liliput) Maar da's off topic.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #155 Gepost op: 02 december 2020, 22:15:09 »
Thom

even over die flap, als ik de tekening over de foto leg, dan matched de ets van het machinistenhuis exact met het machinistenhuis op de tekening, hoogte, breedte, maat van de flap. Dat betekend dat het machinistenhuis van de kit perfect is. Wat jij ziet over de flap en het wiel, komt omdat bij mijn model het machinistenhuis 2-3mm te ver naar achteren zit. Ook de maten van de ketel en vuurkist matchen perfect, alleen de rookkast zelf is op de tekening 1-2mm (geschat) korter.

Ik wil je eventueel wel de OpenOffice draw tekening toesturen dan kun je zelf er mee spelen.

Groet Meino
Zeg maar Tom, zonder H (van de arme tak ).

Maar mooi Meino, denk dat het beeld vertekent door de kleuren van het model. Dus aan de achterzijde voetplaat inkorten. Gereedschapskist op de voetplaat ook iets inkorten, anders kan het machinistenhuis niet naar voren. Tsja, dan wordt het nog puzzelen met het ketelfront, etc.

Hmmmm, het is een mooie puzzel, maar we komen er wel uit.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #156 Gepost op: 02 december 2020, 22:28:39 »
De voorkant van de lok lijkt op het bogiewiel na aardig op zijn plek te zitten. Dus als je nu alleen de vuurkist met cabine eens een paar mm naar voren schuift door de ketel iets in te korten, is dat dan niet goed genoeg?

Leen.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #157 Gepost op: 02 december 2020, 22:42:37 »
Leen

het visuele probleem zit hem nu juist in de plaats waar de rookkast begint. In het DJH model, begint de rookkast een paar millimeter voor de achterkant van de windleiplaten, Terwijl op de foto's en tekeningen de plek waar de rookkast aan de ketel zit, bijna gelijk is met de achterkant van de windleiplaten. Ko heeft dacht ik dat opgelost door de hele ketel te vervangen door een langer exemplaar. Terwijl ik denk dat het visueel ook te bereiken is door de handel iets op te schuiven. Blijft over dat de rookkast van het model iets te lang is, waardoor de plaats van de schoorsteen niet helemaal goed is, wat je visueel zou kunnen compenseren door ook het cylinderblok iets op te schuiven.

Maar goed het zijn maar observaties die ik aan mijn lang geleden gebouwd model doe. Hoe je het ook wend of keert, het blijft een compromis, Voor mij gaat het er om, lijkt het op het origineel en eigenlijk is dat zonder modificaties ook al best het geval.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #158 Gepost op: 02 december 2020, 22:43:56 »
De maat van de voorste drijfas tot middellijn draaistel/cilinder/schoorsteen klopt precies, en dan meet ik de afstand van hart as tot midden gleuf/rechthoekig gat waar de nokken van de cilinders in passen.
En volgens mij zit het model zo in elkaar dat het midden van die vierkante opening ook het midden van de schoorsteen en het midden van de cilinders en het midden van het draaistel is.
Alleen de tussenmaat van de wielen in het draaistel is 1mm. te kort dus de wielen zitten maar 0,5mm. verschoven.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 22:54:31 door prutser »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #159 Gepost op: 02 december 2020, 22:45:52 »
Yup, bogie is te kort. Vermoedelijk vanwege de rijvaardigheid in krappe bogen/wissels.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #160 Gepost op: 02 december 2020, 22:46:42 »
INKORTEN??? Leen, iedereen wil 'm langer, man!!!! Zeg jij nou.... ;D


De voorkant van de lok lijkt op het bogiewiel na aardig op zijn plek te zitten. Dus als je nu alleen de vuurkist met cabine eens een paar mm naar voren schuift door de ketel iets in te korten, is dat dan niet goed genoeg?

Leen.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #161 Gepost op: 02 december 2020, 22:49:40 »
Ja Stephan, denk het ook. Ik ga morgen die hele zwik die jij noemt ga ik morgen eens naar voren plaatsen. Behalve de cilinders, die laat ik nog ff zoals ze zijn, net als de uitsparingen in het frame.

De maat van de voorste drijfas tot middellijn draaistel/cilinder/schoorsteen klopt precies, en dan meet ik de afstand van hart as tot midden gleuf/rechthoekig gat waar de nokken van de cilinders in passen.
En volgens mij zit het model zo in elkaar dat het midden van die vierkante opening ook het midden van de schoorsteen en het midden van de cilinders en het midden van het draaistel is.
Alleen de tussenmaat van de wielen in het draaistel is 1mm. te kort.

Stephan.
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #162 Gepost op: 02 december 2020, 22:54:14 »
Ik heb nu bij het draaistel de remblokken behoorlijk dicht op de wielen zitten dus die is wat korter geworden. Morgen eens passen hoe dat uitkomt met de bufferbalk als ik de voetplaat zo'n 2mm. inkort.

Stephan.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #163 Gepost op: 02 december 2020, 22:56:27 »
 (y) erg benieuwd.
Met groet,

Ger.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #164 Gepost op: 02 december 2020, 23:32:19 »
Waarom etsen jullie niet gewoon een nieuwe leiplaat die wel overeenkomt met de rookkast (duik ;D)