Wie schopt er dan?
De geldautomaten of internetbankieren waren ideeën van de banken, maar erg tegengestribbeld hebben we niet.
Tegenstribbelen? Wanneer dan? En hoe?
Toen ik mijn allereerste salaris beurde, werd het voor m'n neus uitgeteld en samen met het loonstrookje in een papieren zakje aan mij gegeven. Toen kwam de bank, "een bankrekening is veel handiger, elke week een afschrift op de mat, helemaal gratis en je krijgt nog rente ook!"Rente krijg ik nog steeds, dat kan ik niet ontkennen, 0,0 nog wat procent of zo, maar dat weegt niet op tegen het bedrag voor de "kosten" die ik elke maand betaal. Oké, toegegeven, dat wordt ook helemaal gratis automatisch afgeboekt.Tegenstribbelen? Wanneer dan? En hoe?
Dat had Wim Bosboom ook al eens gezegd in het programma "consumentenbond" of zoiets. Voor de jongeren onder ons, dat was in de zeventiger jaren.
Maar in tegenstelling tot de detailhandel heeft de bank financieel baat bij het zoveel mogelijk overhevelen van bankzaken van het filiaal naar de luie stoel.
Zoals Artitec dumpt vind ik ook heel fijn: b-keuze modellen met een veegje of een krasje gaan niet de shredder in maar kunnen we dan tegen een mooi prijsje aanschaffen.
Risico met frequent dumpen is natuurlijk dat veel mensen dan eerst af gaan wachten tot de prijs daalt. Dit kan de markt grondig verpesten, dan raakt de fabrikant niet uit de kosten en duurt het langer voordat er een nieuwe serie met ander nummer/kleurvarianten komen.