Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Prettige prijsontwikkeling?  (gelezen 6966 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Prettige prijsontwikkeling?
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2016, 16:46:43 »
Citaat
Wie schopt er dan?

Niemand. Ik ook niet. Ik ben allang blij dat dat soort winkels (nog) (kunnen) bestaan. Daar kun je door lekker rondneuzen soms op onverwachte ideeën komen, raak je soms zomaar in een boeiend gesprek gewikkeld en kom je soms dingen tegen waarvan je het bestaan niet vermoedde. En dat allemaal "in real life". Veel aangenamer dan zo'n webshop op je beeldscherm en een keuzemenu ("kun je gelijk alle telefonistes eruit knikkeren").

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2016, 17:13:05 »
Juist op het internet ben ik vaak dingen tegengekomen die je in geen enkele Nederlandse winkel vindt en zeker niet in een kleine winkel. Maar mijn criterium is niet internet of fysieke winkel, maar een ruim assortiment. Inclusief zo nu en dan zo'n aanbieding waarmee het draadje begon.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 17:36:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2016, 17:16:20 »
Citaat
De geldautomaten of internetbankieren waren ideeën van de banken, maar erg tegengestribbeld hebben we niet.

Toen ik mijn allereerste salaris beurde, werd het voor m'n neus uitgeteld en samen met het loonstrookje in een papieren zakje aan mij gegeven. Toen kwam de bank, "een bankrekening is veel handiger, elke week een afschrift op de mat, helemaal gratis en je krijgt nog rente ook!"
Rente krijg ik nog steeds, dat kan ik niet ontkennen, 0,0 nog wat procent of zo, maar dat weegt niet op tegen het bedrag voor de "kosten" die ik elke maand betaal. Oké, toegegeven, dat wordt ook helemaal gratis automatisch afgeboekt.

Tegenstribbelen? Wanneer dan? En hoe?

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2016, 17:22:30 »
Ik heb de opmerking over de bijstand maar even weg gehaald, was niet echt nodig...

(En daarmee de reacties op betreffende reactie ook..)

Gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2016, 17:33:58 »

Niet. Omdat een bankrekening echt handiger was en is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2016, 17:45:13 »
Ik koop door de dump wel eens een model waarvan ik later denk, nou staat ie bij mij stof te happen in plaats van in de winkel   ;) geintje...
Zijn in mijn geval vaak de nou ja waarom niet voor die prijs aankopen haha, had het model anders vast niet gekocht maar ben er meestal toch wel weer blij mee   ;D

Deze koopjes worden dan gebruikt om echt mee te spelen, lekker overdreven lange sleep erachter, om de kids mee te laten rijden enz.  (y)

Als ik een model echt wil hebben wacht ik de uitverkoop niet (meer) af maar bestel hem al voor...
Al te vaak spijt gehad dat ik een model ben misgelopen en het later niet meer heb kunnen kopen....
Maar dat zijn dan wel de beperkte oplages of de ls model, brekina enz. Modelletjes

Groeten Barry

Olav

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2016, 19:28:13 »
Toen ik mijn allereerste salaris beurde, werd het voor m'n neus uitgeteld en samen met het loonstrookje in een papieren zakje aan mij gegeven. Toen kwam de bank, "een bankrekening is veel handiger, elke week een afschrift op de mat, helemaal gratis en je krijgt nog rente ook!"
Rente krijg ik nog steeds, dat kan ik niet ontkennen, 0,0 nog wat procent of zo, maar dat weegt niet op tegen het bedrag voor de "kosten" die ik elke maand betaal. Oké, toegegeven, dat wordt ook helemaal gratis automatisch afgeboekt.

Dat had Wim Bosboom ook al eens gezegd in het programma "consumentenbond" of zoiets. Voor de jongeren onder ons, dat was in de zeventiger jaren.
Groeten

Olav

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2016, 20:00:29 »
En dan "toevallig" nog even langs een kroeg komen , waar "toevallig" ook je collega's zitten met hun papieren zakje.....  :P

Moeders was zacht gezegd niet altijd even blij als je thuiskwam met een stuk minder gevuld papieren zakje haha
Maar de café baas was dan weer wel je beste vriend  8)

Citaat: Tegenstribbelen/wanneer dan en hoe?
Antw.:   Waarom, ga pinnen op de markt  doe het in een papieren zakje en....  ;D

Wij gooide wat geld in de houten spaarkas aan de muur (in diezelfde kroeg), en dat was dan je spaarpot (althans dat was de bedoeling)..

Vroeger... Ik word oud geloof ik,  maar hopelijk wel gezellig  :-[ :P

Groeten Barry

« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 20:06:17 door barry1972. Reden: Nog meer onzin erbij ;-) »

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2016, 00:40:36 »
Dat had Wim Bosboom ook al eens gezegd in het programma "consumentenbond" of zoiets. Voor de jongeren onder ons, dat was in de zeventiger jaren.

Kieskeurig (met die zien we nooit meer terug).
Het eerste gedeelte wel, heb vroeger nooit moeten betalen voor mijn rekening.

Gr, Marc

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2016, 10:03:46 »
Bij de VARA presenteerde hij Koning Klant en stapte daarna in de jaren '80 over naar de TROS om Kieskeurig te presenteren. Wat in die tijd voor veel ophef zorgde.  8)

Citaat
Maar in tegenstelling tot de detailhandel heeft de bank financieel baat bij het zoveel mogelijk overhevelen van bankzaken van het filiaal naar de luie stoel.
Maakt in principe niet uit, alleen is "de bank" een wat anoniemer instituut dan een winkelier. Missie van de bank is geld verdienen met geldzaken, van een treinenboer datzelfde met treintjes verkopen. Een fysiekse winkel of een webshop zijn slechts hulpmiddelen daarbij, geen doel op zich. Banken sluiten momenteel ook massaal filialen in het land.
No dress rehearsel, this is our life.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #25 Gepost op: 22 February 2016, 14:01:27 »
Die incidentele dumpprijzen vind ik wel aangenaam. Soms vond ik een loc of trein(stel) te duur en schafte hem niet aan, maar in de dump ben ik gaan heroverwegen. Soms ben ik toen tot aanschaf overgegaan. Dat  is dan waarschijnlijk precies de bedoeling van de fabrikant/winkelketen/winkelier. Kennelijk geldt deze gedachtengang en dit handelen voor meer mensen, want sommige van de getoonde aanbiedingen bij de Wilde 13-keten zijn snel uitverkocht geraakt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #26 Gepost op: 24 February 2016, 01:30:15 »
Ik heb ook menig 'dump' ding gekocht. Ik had al een paar Roco 1600en en toen er eindelijk een Roco 1600 met verbeterd zijrooster en LED verlichting kwam heb ik deze maar laten gaan. Later ook in de wetenschap dat er een LS Models zou komen. Maar toen deze uitbleef en de 1601 in de dump ging heb ik er een gekocht. En later van een forumgenoot er een overgenomen die al gemoderniseerd was met konijnenhok en wapen. Een LS Models zou waarschijnlijk nog mooier zijn maar mocht deze niet uitkomen dan ga ik de Roco's verder pimpen.

Zoals Artitec dumpt vind ik ook heel fijn: b-keuze modellen met een veegje of een krasje gaan niet de shredder in maar kunnen we dan tegen een mooi prijsje aanschaffen. Niet iedereen kan gewoon maar kopen wat ze willen. Ik moet helaas een keuze maken want ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. maar ik ben ook niet echt iemand die expres gaat wachten tot een model in de dump gaat. Noem het stom, maar een nieuw model wat ik wil hebben koop ik gewoon voor nieuwprijs als dit enigszins mogelijk is. Het stoort me dan ook geen bal dat een Roco 1200 nu goedkoper is. Ik heb hem gekocht voor een prijs die ik het waard vond en heb er plezier van.

Ik werkte jaren in een computerwinkel, daar zakten de prijzen zo snel dat we bij wijze van spreken rubberen tegels in de winkel moesten neerleggen anders gingen de prijskaarthouders aan splinters. Ik heb veel klanten gesproken die net een laptop hadden gekocht en de week er op introduceert de fabrikant het nieuwe model en kost hun laptop 200 euro minder. Dat is wel balen natuurlijk maar dat is ook hoe de markt werkt. Wat moeten we dan? Het nieuwe model op de plank zetten en het oude model voor de oude prijs ernaast? En dan de concurrerende keten verderop die dan wel de prijs omlaag doet lachen natuurlijk... Dit is nu eenmaal hoe het gaat.

Het kan mij dus niks schelen, al kost een 1200 straks 20 euro. Ik kan me er niet druk om maken dat ik er veel meer voor betaald heb. Ik vond hem toen mooi en het geld waard. En natuurlijk koop ik voor 20 euro er gewoon een paar bij :P Dan kost ie de week daarop 10 euro, mij een zorg.

Risico met frequent dumpen is natuurlijk dat veel mensen dan eerst af gaan wachten tot de prijs daalt. Dit kan de markt grondig verpesten, dan raakt de fabrikant niet uit de kosten en duurt het langer voordat er een nieuwe serie met ander nummer/kleurvarianten komen.

Mvg,

Robert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #27 Gepost op: 24 February 2016, 10:29:04 »
Zoals Artitec dumpt vind ik ook heel fijn: b-keuze modellen met een veegje of een krasje gaan niet de shredder in maar kunnen we dan tegen een mooi prijsje aanschaffen.

Maar dat vind ik dan weer geen dumpen. Dat is het verkopen van modellen met kleine gebreken, waar je dan minder voor hoeft te betalen omdat het geen prefect model is.

Eelco

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #28 Gepost op: 24 February 2016, 11:22:35 »
Oh, het zal een trend worden zeker.
Meer en meer fabrikanten en/of winkeliers zullen dit gaan doen.
Wel eens gekeken bij MCVedes?
Zitten ook leuke artikelen tussen.

ps. Van de 1200 vindt ik het wel jammer. Eerst iedereen warm maken om ze nog snel te kopen omdat de prijs omhoog gaat (van Roco uit) om ze dan een half jaar later voor een riant laag bedrag aan te bieden.

Dave
« Laatst bewerkt op: 24 February 2016, 22:37:10 door NS8714 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 February 2016, 11:36:34 »
Risico met frequent dumpen is natuurlijk dat veel mensen dan eerst af gaan wachten tot de prijs daalt. Dit kan de markt grondig verpesten, dan raakt de fabrikant niet uit de kosten en duurt het langer voordat er een nieuwe serie met ander nummer/kleurvarianten komen.

Dat er mensen wachten tot te prijs daalt, komt direct doordat kennelijk die dump frequent is. Kan je de wachtende mens niet verwijten dat ze de markt verpesten. Tenminste, ik denk dat je het zo bedoelt.

Waarom wordt er frequent gedumpt vind ik een interessante vraag. Maakt zo'n fabrikant stelselmatig te veel modellen? Kan hij niet kleinere batches maken? Houdt hij zelfs al rekening met verkoop van de helft voor een (te?) hoge prijs en een deel voor een aanmerkelijk lagere prijs?
Waarschijnlijk berekent elke fabrikant op zijn eigen manier zijn prijzen, maar een wezenlijk onderdeel van die berekening/onderzoek is m.i. hoeveel modellen er in de verschilllende varianten te verkopen zijn. Hoe groot is de markt? Is voor een groot deel koffiedik kijken, maar ook voor een deel leren van vorige producties. Als dan keer op keer blijkt dat er te veel zijn geproduceert en dus met een drastische prijsverlaging dit overschot in de markt wordt gebracht, kan je je afvragen of er iets ander aan te grondslag ligt.

B-keuze verkoop à la Artitec is inderdaad iets heel anders, maar ook leuk voor de knutselaar!
gr. Ed