Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
01 October 2025, 23:36:03
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.  (gelezen 2340 keer)

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Gepost op: 18 February 2016, 14:14:09 »
Met dank aan Joke,

Heden ontving ik de nieuwe flexity classics van Essen en Mühlheim van de firma Halling.



Wederom een prachtige trams en na inspectie viel me op dat zoals bij meerdere trams, maar met name bij deze modellen, het geluid van de motoren omgekeerd evenredig is aan de schoonheid van de modellen. Zelf mijn Märklin spulletjes in de 60-ger jaren liepen geluidlozer als deze rammelbakken.

Na demontage van de kappen liepen de modellen echter als een zonnetje en vrijwel geluidloos.

Breenweef! ( om maar eens bij de niet geheel ongebruikelike schrijfwijze hier op het forum te blijven)

Deze week had ik echter ook een PN van Joke ( bouw van en PCC 1200) gehad waarin mij werd verwezen naar het "constraint layer damping" principe.

Na wat googlen en plaatjes kijken in de verschillende wetenschappelijke artikelen ( u weet lezen is niet mijn sterkste zijde als dyslecticus) kwam ik mede door het ontbreken van de zo gebruikelijke gewichten van Halling in de daken tot de volgende oplossing.

Er is niet gekozen voor de normale  gewichten maar voor het "SKIPstraint layer damping" systeem om maar meteen dit ideetje te claimen waarbij het geluid wordt gedempt en iets gewicht toegevoegd.



Men neme, een overgebleven plaat in dit geval Ni-Ag vanuit de randen van een etsplaat.
Dubbelzijdig tape van 3M ( onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En het verpakkings materiaal door Halling geleverd een soort goedkope foam.

Men maakt hiervan de halve sandwich plaat



Volgens het principe:



En lijmt  dit in de 2 kop bakken tegen het dak.



En dan loopt het geheel alsof het de toch al dure prijs waard is.
Geluidloos is wat overdreven maar zeer acceptabel.

De moeite waard om dit ook bij andere Halling modellen toe te passen.

Met dank aan Joke, 3M , SKIP en Halling,

en groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2016, 14:28:39 »
Niet om je 'idee-claim' de grond in te boren, maar bestaat daar niet gewoon dubbelzijdig tape voor met zo'n foamlaagje? Ik gebruik niet anders...! Niet dat 3D-foamband dat ze gebruiken voor die jaren 90 kaarten, maar van die veel te dure van Pattex. Oersterk en geluidswerend.

Check ook mijn Facebook

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2016, 14:39:33 »
Wes,
Hardstikke mooi tape, maar zoals ik al zei :
Citaat
onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En verder is je het je kennelijk ontgaan dat het geheim schuilt in de dunne plaat ( de constraining layer)  die ermee verlijmd wordt.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2016, 14:46:02 »
We hebben het over andere soorten tape. "Mijn" tape is een volledig product met hetzelfde doel c.q. effect als jouw spul, en zeker niet onhandelbaar. Stukje tape, plaat erop, klaar. Met jouw idee moet je zelf een sandwich maken. Alleen maar meer handelingen toch? Ik ben alleen kritisch hoor.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 14:47:45 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2016, 17:20:32 »
SkipJokeTram oplossing klinkt geweldig!!!

Bedankt voor de tip!!  ;D

Niek

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2016, 08:47:53 »
Goedenmorgen,
Leuk dat het idee opgepakt wordt.
In mijn tram steekt ook zo'n demper. Het steekt ook in autos en wordt oa van mijn werkgever geproduceert. Om te werken moeten de top en de onderste laag een hoge stijfheid hebben, daarom is een laag de wand, in de auto het chassis, bij de tram de bodem in mijn geval of het dak bij Paul.
de tweede plaat is altijd metaal, in de auto alu en in model hetzelfde.
De tussenlaag is waar alle optimerings potentiaal steekt. Dit is een dichte elastische laag die beide platen over de hele oppervlakte verbinden moet. In de auto is dit bitumen, en rein technisch kan men deze lagen voor de auto kopen en in de tram steken. Alleen weet ik niet hoe ons plastic op bitumen chemicalien reageert (bitumen is asfalt). In mijn ogen het dichste in de buurt komt dubbelzijdig plakband, de dikkere soort maar niet ombedingt een schuimvariant. Deze materialen zijn normaal niet geschuimt.
Deze vorm van demping haalt alleen tonen uit de ondere frequenzie bereik eruit. Die vooral door vibratie ontstaan.

Hoop dat deze wat technische uitvoering helpt met het verder ontwikkelen.
Gr. Joke
ps in de behuizing van computers worden ze ook ingezet om het ratelen van de wanden tegen te gaan, misschien zijn deze kant en klare patches ook voor ons inzetbaar.

Paul ik kom waarschijnlijk in juni naar de modelbouwevent in het openluchtpark. Misschien kan ik dan een stuk van het orgineel meenemen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 08:55:46 door Tulpendaal »