Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:30:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
ArjanB
Vandaag
om 02:08:02
Modelbaan Beltheim.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:03:40
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:02:19
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
19 November 2025, 23:29:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
hmmglaser
19 November 2025, 23:27:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje
door
Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn
door
Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
19 November 2025, 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping. (gelezen 2379 keer)
skiptram
Offline
Berichten: 482
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Gepost op:
18 February 2016, 14:14:09 »
Met dank aan Joke,
Heden ontving ik de nieuwe flexity classics van Essen en Mühlheim van de firma Halling.
Wederom een prachtige trams en na inspectie viel me op dat zoals bij meerdere trams, maar met name bij deze modellen, het geluid van de motoren omgekeerd evenredig is aan de schoonheid van de modellen. Zelf mijn Märklin spulletjes in de 60-ger jaren liepen geluidlozer als deze rammelbakken.
Na demontage van de kappen liepen de modellen echter als een zonnetje en vrijwel geluidloos.
Breenweef! ( om maar eens bij de niet geheel ongebruikelike schrijfwijze hier op het forum te blijven)
Deze week had ik echter ook een PN van Joke ( bouw van en PCC 1200) gehad waarin mij werd verwezen naar het "constraint layer damping" principe.
Na wat googlen en plaatjes kijken in de verschillende wetenschappelijke artikelen ( u weet lezen is niet mijn sterkste zijde als dyslecticus) kwam ik mede door het ontbreken van de zo gebruikelijke gewichten van Halling in de daken tot de volgende oplossing.
Er is niet gekozen voor de normale gewichten maar voor het "SKIPstraint layer damping" systeem om maar meteen dit ideetje te claimen waarbij het geluid wordt gedempt en iets gewicht toegevoegd.
Men neme, een overgebleven plaat in dit geval Ni-Ag vanuit de randen van een etsplaat.
Dubbelzijdig tape van 3M ( onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En het verpakkings materiaal door Halling geleverd een soort goedkope foam.
Men maakt hiervan de halve sandwich plaat
Volgens het principe:
En lijmt dit in de 2 kop bakken tegen het dak.
En dan loopt het geheel alsof het de toch al dure prijs waard is.
Geluidloos is wat overdreven maar zeer acceptabel.
De moeite waard om dit ook bij andere Halling modellen toe te passen.
Met dank aan Joke, 3M , SKIP en Halling,
en groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #1 Gepost op:
18 February 2016, 14:28:39 »
Niet om je 'idee-claim' de grond in te boren, maar bestaat daar niet gewoon dubbelzijdig tape voor met zo'n foamlaagje? Ik gebruik niet anders...! Niet dat 3D-foamband dat ze gebruiken voor die jaren 90 kaarten, maar van die veel te dure van Pattex. Oersterk en geluidswerend.
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
skiptram
Offline
Berichten: 482
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #2 Gepost op:
18 February 2016, 14:39:33 »
Wes,
Hardstikke mooi tape, maar zoals ik al zei :
Citaat
onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En verder is je het je kennelijk ontgaan dat het geheim schuilt in de
dunne
plaat ( de constraining layer) die ermee verlijmd wordt.
Groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #3 Gepost op:
18 February 2016, 14:46:02 »
We hebben het over andere soorten tape. "Mijn" tape is een volledig product met hetzelfde doel c.q. effect als jouw spul, en zeker niet onhandelbaar. Stukje tape, plaat erop, klaar. Met jouw idee moet je zelf een sandwich maken. Alleen maar meer handelingen toch? Ik ben alleen kritisch hoor.
«
Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 14:47:45 door WeKra
»
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
De Burgemeester van Hespedam
Offline
Berichten: 454
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #4 Gepost op:
18 February 2016, 17:20:32 »
SkipJokeTram oplossing klinkt geweldig!!!
Bedankt voor de tip!!
Niek
Gelogd
Bouwt aan Haagse Trams en modelbouw.
http://www.hespedam.nl
Facebook:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008028589246
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3569
Westlandbaan-Delft
Re: Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.
«
Reactie #5 Gepost op:
21 February 2016, 08:47:53 »
Goedenmorgen,
Leuk dat het idee opgepakt wordt.
In mijn tram steekt ook zo'n demper. Het steekt ook in autos en wordt oa van mijn werkgever geproduceert. Om te werken moeten de top en de onderste laag een hoge stijfheid hebben, daarom is een laag de wand, in de auto het chassis, bij de tram de bodem in mijn geval of het dak bij Paul.
de tweede plaat is altijd metaal, in de auto alu en in model hetzelfde.
De tussenlaag is waar alle optimerings potentiaal steekt. Dit is een dichte elastische laag die beide platen over de hele oppervlakte verbinden moet. In de auto is dit bitumen, en rein technisch kan men deze lagen voor de auto kopen en in de tram steken. Alleen weet ik niet hoe ons plastic op bitumen chemicalien reageert (bitumen is asfalt). In mijn ogen het dichste in de buurt komt dubbelzijdig plakband, de dikkere soort maar niet ombedingt een schuimvariant. Deze materialen zijn normaal niet geschuimt.
Deze vorm van demping haalt alleen tonen uit de ondere frequenzie bereik eruit. Die vooral door vibratie ontstaan.
Hoop dat deze wat technische uitvoering helpt met het verder ontwikkelen.
Gr. Joke
ps in de behuizing van computers worden ze ook ingezet om het ratelen van de wanden tegen te gaan, misschien zijn deze kant en klare patches ook voor ons inzetbaar.
Paul ik kom waarschijnlijk in juni naar de modelbouwevent in het openluchtpark. Misschien kan ik dan een stuk van het orgineel meenemen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 08:55:46 door Tulpendaal
»
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Halling Flexity classic Essen/ Mühlheim en constraint layer damping.