Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?  (gelezen 9037 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Gepost op: 17 februari 2016, 11:13:03 »
In het Brabants Dagblad van zaterdag 13 februari stond het volgende artikel:



Het volledige artikel kun je hier downloaden

Zijn we echt een 'oude mannen' club?
Of zijn er ook nog 'jonkies' te vinden?

Gaarne uw reacties.

Mvg
Nico

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2016, 11:17:23 »
Wat vind je zelf Nico? Omdat je om reacties vraagt.... Dan is het wel zo netjes om je eigen mening er neer te zetten. Anders heeft het ook geen toegevoegde waarde of wel?

Zijn we echt een 'oude mannen' club?

Hoe oud ben je en hoe oud voel jij je?

Of zijn er ook nog 'jonkies' te vinden?

Wat is jouw definitie van jonkies?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2016, 11:25:49 »
@Ronald,

Zelf ben ik 64, dus ook niet meer een van de jongste.
Mijn eigen mening vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, maar als je er om vraagt dan bij deze.

Als je op beurzen rondloopt lijkt het inderdaad een hobby voor oudere mannen.
En het zal zeker zo zijn dat ook de leeftijd bij de verenigingen aan de hoge kant is.
Maar ik denk zeker niet dat de modelspoorhobby daardoor gedoemd is om op termijn te verdwijnen.
Op dit forum kom je zeker een jonger publiek tegen. (='jonkies' <30 jaar)
Ik denk dat met name de moderne digitale techniek hen aanspreekt.
Alleen het bezig zijn in verenigingsverband spreekt hen minder aan denk ik.
Daarom denk ik ook dat onze hobby nog zeker toekomst heeft.

Nico
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 11:29:07 door NTeering »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2016, 11:26:53 »
Ach, ik wurm mij in het NSM momenteel door een klasje overenthousiaste 7-jarigen, waarvan er meerdere roepen dat zij de treinen van opa hebben gehad.  We slaan dus misschien een generatie autoliefhebbers over, maar nu die niet meer het statussymbool van weleer is, heeft de trein weer ruimte als hobby. Komt vast wel goed.
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2016, 11:40:15 »
Dat bericht stond volgens mij in alle kranten die zijn aangesloten bij de Wegener Persgroep.
Ik maak me er niet zo druk over. Behoor zelf ook tot de oudere garde, hoewel nog niet grijs. En bij ons in de vereniging ligt de gemiddelde leeftijd ook ver boven de 50. Maar zolang er nog winkels en beurzen zijn waar ik mijn spullen kan kopen zie ik het niet somber in. En als het toch een aflopende zaak blijkt te zijn, het zij zo. Ik heb nog genoeg ideeën en materiaal om tot mijn 100e bezig te blijven.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2016, 11:44:40 »
Er is denk ik een groot verschil tussen het beleven van de modelspoorhobby als thuishobby en het lid zijn van een modelspoorvereniging.
De hobby is in mijn ogen springlevend als ik de gigantische tweedehandshandel zie en de grote diversiteit in leeftijden van deelnemers aan fora, Facebook e.d.
In alle hobby's loopt het verenigingslidmaatschap sterk terug. Maar ook daar zie je dat het lid zijn van digitale tegenhangers levendig genoeg is.
De beleving van de hobby is gewoon anders.
Hetzelfde zie je bij beurzen. Winkelbezoeken en beursbezoeken, ook in andere sectoren dan de modelspoorhobby, lopen terug, maar de internetverkopen en bezoekers van fora en websites blijven stijgen.
Tot slot, beurzen, tsja. Ik kan tegenwoordig bijna iedere maand wel ergens naar een modelspoorbeurs. Als je dan ook nog regelmatig via internet koopt, is je financiële beurs snel leeg. Waarom zou ik dan naar iedere beurs gaan? Verspreid over het jaar kies ik er dan enkele uit, alle verkopers en vele verenigingen staan toch op al die beurzen, dus als ik er eentje oversla zie ik die wel weer op de volgende.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2016, 11:46:05 »
Als 36 jarige moet ik me dan onder de jonkies scharen?  8)

Het feit dat hobby`s vergrijzen is niet enkel voorbehouden aan modelspoor. Ik zie dit ook terug in mijn andere hobby bierbrouwen. Ook daar lijkt het of de hobby een generatie heeft overgeslagen. Je ziet veel grijze koppies (zeg maar 60-65+) en dan weer veel "jongeren" van ruwweg mijn leeftijd.  ;D

De jongere en oudere generatie vind elkaar wel weer. Al zal dat minder bij verenigingen zijn en meer online op fora als deze.

Rien

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2016, 12:16:50 »
Oppervlakkig artikel en wie laat zich in vredesnaam zó fotograferen?  :'(
Vergrijzing? Geen idee. Dat is volgens mij allemaal op onderbuikgevoelens gebaseerd want ik denk niet dat daar enige onderbouwing voor is. Idem de omzet van de modelspoorbranche.
Verder heb ik het op dit forum al vaker gezegd, toen ik 12 was (nu 49) en modeltreinen had werd ook al gezegd dat het geen speelgoed was maar eigenlijk voor volwassenen. Véél te duur en te kwetsbaar allemaal. In de treinenhoek bij de V&D zag je ook veel grijze koppen toen.. What's new?
En verder die startset €300,--? Tja, zo krijgen we niemand aan de hobby meneer van de treinenwinkel.  >:(. Verkoop dan een Piko startset voor €80,-
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2016, 12:22:41 »
Ik denk dat fora als bnls veel van de rol van verenigingen heeft overgenomen. Zeker de rol van ontmoetingsplek en vraagbaak.

Die foto is dan weer heerlijk vooroordeel bevestigend. Ik denk dat een foto van een begeesterd frottende Dilz toch verfrissender was geweest.  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2016, 13:21:53 »
Ja, inderdaad wel maar sober artikel.
Zie me zelf als 35 jarige nog deels bij de jonkies, maar uiteindelijk heb ik men eerste treintje sinds men 8 jaar.
Met pauzes en herstarten, ben ik nu in een periode dat de treinhobby me terug makkelijker ( budgetair ) past : vaste relatie, eigen huis, ...

De problemen van Marklin enz, hebben mijn insziens niet echt te maken met tekort aan jeugdige nieuwe hobbyisten, maar eerder met gebrek aan goedkope instapsets, en voor deze doelgroep goedkope modellen. Piko vangt daar wel in mijn ogen een groot gat op. Marklin probeerd daar nu terug op in te springen nadat hen ( denk ) Delta rode treintjes en space wagonnetjes een poging waren, die zeker in het begin redelijk aansloeg had ik het idee.
Tevens wel inderdaad zoals in het artikel staat: vroeger stond in elk grootwarenhuis wel een ovaaltje waar een trein op rondreed. Nu moet je al goed zoeken, en als ze dan een startset in huis hebben is het inderdaad dikwijls enkel een Marklin set van 300 euro.

Vanaf je een bepaalde vastheid hebt als persoon, dan pas begin je echt geld te steken in de hobby, en ga je duurdere/meer gedetailleerde modellen aanschaffen, en kom je vanzelf bij de "kleinfabrikanten" terecht, zoals een LS Models, Van Biervliet, Brawa ( al zijn de de kleinfabrikant naam al uitgegroeid ), maar hen hoor je niet klagen.
Ook als je bv een Van Biervliet bekijkt : als je niet in voorbestelling de meeste treinen besteld hebt, vang je bij uitlevering dikwijls achter het net. En moet je hopen op een tweede productie ( eventueel met ander loc/wagonnummer ).

En als ik naar de beurzen ga, ik zie toch ook een boel mensen van rond mijn leeftijd rondlopen en ook meehelpen achter de clubbanen, dus ik denk niet dat de hobby aan het sterven is.
Wel dat de echte jongeren en kinderen geen interesse hebben doordat die spelconsoles/PCs toch zoveel leuker zijn ( als je maandelijks een spelletje van 40 euro koopt, of een loc van met wat geluk maar 100 euro, dan hou je niet veel meer over voor een biertje met de vrienden te gaan drinken in het weekend ;) ).

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2016, 13:33:24 »
Toevallig hoorde ik vanmorgen op de radio (voor de jongeren, dat is een soort "old school' internet ;)) dat het opviel dat in mijn andere hobby (motor rijden) vorig jaar een opleving in de verkoop was, die vooral veroorzaakt werd door (opnieuw) instappende vijftigers. Als oorzaken hiervoor werd onder andere aangedragen dat bij veel 50-ers de kinderen het huis uit zijn en er nu meer geld overgehouden wordt.

Dit laatste aspect zou ook wel in onze hobby kunnen spelen. Als je meer geld hebt te besteden, kun je ook (weer) instappen in de (toch wel dure) modelspoorhobby. Tenminste bij mij werkt het wel zo. De hobby is door de jaren heen (de laatste 30 jaar) duurder geworden, omdat de technieken steeds beter zijn geworden. Als je overal aan mee wil doen in de hobby, heb je toch in verhouding meer centjes nodig. En die heb je als 50-er nou eenmaal meer dan als tiener.

Daarnaast; misschien zijn er wel evenveel tieners die de modelspoorhobby bedrijven als 20 jaar geleden. Alleen de hoeveelheid 50-ers en 60-ers is wellicht hoger. Blijft toch een kwestie van verhoudingen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2016, 13:43:17 »
Het is wel een generaliserende titel; 'modelbaan op een zijspoor beland' . Kijk eens naar het aantal modelspoortentoonstellingen in Nederland en daar zijn nog steeds een behoorlijk aantal Nederlandse deelnemers, daarnaast natuurlijk nóg meer belangstellenden. Hoe wil deze krant de belangstelling van zeg 30 jaar geleden meten? Niet te doen volgens mij, dus zonder data niet te vergelijken. En kijk naar jezelf; los van lidmaatschap van een club, kwam je toen zoveel mede-belangstellenden tegen? In die tijd kende ik ook 'uit het wild' maar een handvol mensen die met deze hobby bezig waren, die trof je dan bij de bekende winkels. Verder niet.

Verder is VFR's waarneming wel een leuke; als de meeste belangstellenden gedurende de periode 20-50 jaar oud zich nauwelijks laten zien en pas na hun 50ste zich weer laten zien, dan is vergrijzing haast deel van de hobby ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2016, 14:29:44 »
Ach, wat zal ik er eens van zeggen. Ik ben inmiddels 32, redelijk jong. Maar als sinds mijn eerste Fleischmann treintje hoor ik dat de hobby aan het uitsterven is. Dat is zo'n 28 jaar geleden. Krijg bij dit soort artikelen een beetje het vinyl-idee. Dat werd ook doodverklaard. En kijk nu eens naar de populariteit daarvan. Dus...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2016, 14:41:16 »
Ik ben 40 en denk daar eigenlijk liever niet bij na :P Dus ik schaar me lekker nog bij de jonkies  ;D

Op het forum zie ik toch wel een boel jongeren. Deze vinden alles op internet en hebben denk ik minder behoefte om naar een vereniging te gaan. Ik heb ook nooit echt de drang gehad om elke week ergens heen te gaan terwijl ik thuis al mijn spullen heb. Een paar keer naar een beurs is wel geinig natuurlijk.

Financiën spelen natuurlijk ook mee. je kan je geld maar één keer uitgeven. Koop je dan een telefoon, tablet, computer spel(len) of een trein? Op school was ik een buitenbeentje met mijn treinen en introverte karakter. Ik kocht liever een rijtuig dan een paar merkschoenen of mer broek of merk T-shirt etc. Om het erger te maken ook nog een grote bril. De grap was dan wel weer dat ik redelijk goed was in sport en na een paar keer mijn vuist onzacht op iemands neus gedrukt te hebben werd ik met rust gelaten. Jongeren van nu hebben het ook niet makkelijk. Ben je anders en/of heb je geen aaipet of aaifoon dan word je gepest. En dit kan tegenwoordig ook digitaal :( (zelfs zonder decoders)

Enniewee: als je niet doet zoals iedereen, trek je er dan niks van aan, er zijn al anderen genoeg. Koop lekker die trein en zeg tegen de anderen dat ze die telefoon of tablet in hun eigen spoortunneltje mogen steken (y)

De foto had natuurlijk iets anders gekund: geen pet op bijvoorbeeld... De pet is waarschijnlijk een idee van de fotograaf/journalist, die graag het stereotype beeld laat zien. Iemand die auto's als hobby heeft zet toch ook geen formule 1 helm op als hij (of zij) bezig is een bougie te vervangen?

Mvg,

Robert

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Modelspoorders: Een relikwie uit het verleden?
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2016, 15:45:10 »
Volgens de ottomaanse kalender gerekend 38, de looks van iemand van 25 en geestelijk nog niet eens 16. Maar goed, op onze planeet (Elvis, Einstein, etc.) zegt dat niet zoveel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept