Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 16:00:38
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:45:53
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
  

Auteur Topic: waneer een booster toepassen  (gelezen 1702 keer)

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
waneer een booster toepassen
« Gepost op: 05 November 2007, 20:27:09 »
Hoi forum leden,
Ik ben in het bezit van een I.B. met een trafo type 20070 uiteraard
van Uhlenbrock hij kan 16 volt 70 VA leveren 4,3 ampere Ik rij met vier treinen twee 1100 Roco,en een mat 54 Piko, en een hippel Roco
Is dat voldoende voor de trafo ? ik rijd meestal met twee treinen tegelijk op mijn testbaan met vier blokken ( bestuurd door Koploper van Paul Haagsma ) drie treinen kan niet  Mijn testbaan is vrij klein. In de toekomst ga ik uitbreiden en dan zal ik mij baanplannen ook op het forum bekend maken. en dan zal ik denk ik wel aan een booster moeten .
Graag jullie advies.
Mvr.gr. Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 05 November 2007, 20:31:31 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2007, 20:30:49 »
Als je nooit meer dan 5 treinen tegelijk laat rijden heb je geen booster nodig.

Pas als het stroomverbruik boven de 3A uitkomt welke de booster van de Intellibox kan leveren, dan si er een boostre nodig, dit staat los van de aangesloten voedings trafo.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2007, 20:42:30 »
En die van roco die bij de multimuis is geleverd hoeveel treinen kan ik hiermee laten rijden?

Erik-Jan

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2007, 20:54:51 »
Ook dat is een 3A booster. Dus reken maar uit.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2007, 10:12:46 »
En die van roco die bij de multimuis is geleverd hoeveel treinen kan ik hiermee laten rijden?

Het is niet alleen "hoeveel treinen"....  moderne loks vreten doorgaans niet meer dan ca 400mA. Bij oudere kan dat anders zijn. Als je een IC met 8 bakken laat rijden waarbij de bakken allemaal verlicht zijn, wordt het ook anders, mede afhankelijk of je met lampjes of Leds werkt. Schakel je je wissels ook nog op dezelfde trafo dan moet je per wissel ook rekening houden met een stroomstootje van tegen de 1 A voor korte tijd. Schakel maar eens tegelijkertijd 4 wissels om, dan zegt je voeding waarschijnlijk "tot zometeen na de reset".
Afgelopen zondag hadden we "open dag" van onze club. Een clubgenoot had een proefbaantje gemaakt met Roco Digital, oude setje met een 2.67A voeding. Baantje draaide 8 loks, waarvan 5 met loksound decoders en nog een paar met rookgenerators, alsmede een paar bakken met licht. No problem. Tussendoor schakelde hij zo nu en dan ook nog een wissel, waarvan ik overigens niet weet of die separaat gevoed werden.

PS: 5 loksound machines op een baantje van 2 bij 4 meter: goed om horendol van te worden  ::)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2007, 12:02:52 »
Wat gebeurd er als je teveel treinen wil laten rijden...
Dus teveel ampere probeerd te verbruiken.
Doen sommige treinen het dan gewoon niet?
Of brand er iets door?
Ik neem aan dat hier een beveiliging op zit.
Dat hoop ik... want ik heb nu 9 treinen op de rails staan en 8 wissels.
Maar alles gaat nog goed.
(ik heb wel de wissels op een apparte trafo... alleen het signaal voor de decoder komt van de TwinCenter... de kracht van de apparte trafo).
Is het mogelijk om een amperemeter aan te sluiten tussen de TwinCenter en de rails ? Of moet die tussen de TwinCenter en de trafo plaatsen ?

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2007, 12:48:51 »
Als de belasting te hoog wordt, dan grijpt de beveiliging in. Eerst zakt de spanning in - dat merk je doordat de treintjes langzamer rijden - en als het te gek wordt, schakelt de centrale uit.
In spoor n heb je daar niet snel last van. De locjes verbruiken een stuk minder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2007, 13:04:16 »
Is het mogelijk om een amperemeter aan te sluiten tussen de TwinCenter en de rails ? Of moet die tussen de TwinCenter en de trafo plaatsen ?(www.1op160.nl)

Daar is al eens stevig over geboomt. Zo ver ik nog weet moet hij tussen de trafo en de TC. Dit in verband met de vormfactor van het signaal????

Overigens wil, volgens de verhalen, de intellibox er wel eens mee ophouden als je hem langdurig tegen de grens aan belast, ik weet niet hoe dat met de TC zit.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2007, 13:05:48 door KroKo »

reinder

  • Gast
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2007, 17:31:31 »
Als je de stroom wilt meten met een simpele multimeter moet je dan doen tussen je trafo en je booster/TC/IB e.d. Standaard multimeters kunnen namelijk niet overweg met het signaal wat naar de rails gaat. Let er bij het metan van de stroom wel ff op dat je je multimeter goed instelt. Meeste booster/TC/IB e.d. worden gevoed met wisselspanning, dus moet je ook de wisselstroom meten.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat de stroom die er in gaat niet gelijk is aan de stroom die er uit komt. In de booster/TC/IB treden namelijk schakelverliezen (warmte) op ivm het maken van het digitale signaal.

Voor zo ver ik weet is de TC gelijk aan de IB, Uhlenbrock maakt nl. de TC ook. Verschil is alleen dat TC FMZ ondersteund en geen moterola (Märklin) en bij de IB is dit andersom. De kans is vrij groot dat dus alleen intern de software anders is, en daarom verwacht ik dat beide op gelijke wijze op overbelasting zullen reageren.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 20:52:20 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: waneer een booster toepassen
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2007, 18:48:06 »
Schakel je je wissels ook nog op dezelfde trafo dan moet je per wissel ook rekening houden met een stroomstootje van tegen de 1 A voor korte tijd. Schakel maar eens tegelijkertijd 4 wissels om, dan zegt je voeding waarschijnlijk "tot zometeen na de reset".

Eén troost: als je de wissels digitaal schakelt gaat er altijd maar 1 tegelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.