Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Stuuras slaat door  (gelezen 7275 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Stuuras slaat door
« Gepost op: 13 februari 2016, 16:42:56 »
Momenteel ben ik bezig met het ombouwen van een Renault truck van AMW om te bouwen naar een carsystem truck. Hoewel het mijn eerste truck is die ik ombouw, ben ik er tot nu toe best tevreden over. Tot ik afgelopen week de truck een test rondje liet rijden. Het lijkt er op dat de stuuras doorslaat zeg maar, alsof de truck door een hele te bocht moet. Daar door lopen de voorwielen ook vast. Eerst dacht ik dat dit kwam door dat de wielen tegen het chassis of koetswerk van de truck aan liep, dus dat heb ik (nog verder) verwijderd/vrij gemaakt. De stuuras loopt nu echt tegen zichzelf aan zeg maar. Ook heb ik de bochten op mijn test stukje aangepast, de kleinste straal die ik nu heb liggen is +/- 12 cm. Dit lijkt mij nou niet echt te krap (ik heb ergens stralen van 9cm voorbij zien komen). En ook op flauwere bochten gaat het mis. Vandaag heb ik de truck en dan met name de voorzijde als test eens verzwaard met een paar flinke moeren. maar ook dat lost niets op eigenlijk.

De stuuras is overigens een Faller stuuras, mocht dat van belang zijn.

Kan iemand mij helpen of heeft iemand een goed idee?
Gr,

Jan Willem

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2016, 16:45:33 »
Hallo Wummeke,

Kan je eens wat foto's plaatsen? Of een filmpje maken met het probleem? Dan krijgen we iets meer beeld bij het probleem.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 16:53:41 »
klinkt als onderstuur... als verzwaren (liefst iets vóór de vooras) niet helpt wordt het lastig. Of zijn de bandjes heel erg stoffig (en dus glad)?

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2016, 19:11:45 »
Filmpje wordt aan gewerkt, ben het testbaantje wat aan het aanpassen (toch iets ruimere bochten. Dat van dat gewicht vóór de stuuras is een goeie en tegelijkertijd lastige tip. Er is niet veel ruimte voor de vooras. Maar goed, voor de test kan ik altijd een moer aan de voorruit plakken  ;)
Gr,

Jan Willem

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2016, 20:10:07 »
Ja, dat lijkt me een goede test.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2016, 23:31:14 »
Gebruik je een Faller rijdraad of een magneetstrip in het wegdek? Waaruit bestaat het wegdek. Is het geverfd en enigzins stroef. Heb je Faller carsystem banden om de voorvelgen? Een foto van het autootje zou erg helpen.

gr. Frits
Groet Frits

Dirk knutsel

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2016, 14:05:55 »
Filmpje wordt aan gewerkt, ben het testbaantje wat aan het aanpassen (toch iets ruimere bochten. Dat van dat gewicht vóór de stuuras is een goeie en tegelijkertijd lastige tip. Er is niet veel ruimte voor de vooras. Maar goed, voor de test kan ik altijd een moer aan de voorruit plakken  ;)
Hoi Wummeke
Het kan ook zijn dat het magneetje van de sleper verdwenen is.
Dat probleem heb ik ook meegemaakt.
Grt Dirk.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2016, 20:58:11 »
Zo, het duurde even iets langer door familie verplichtingen, maar ik heb dan nu een filmpje paraat:

https://youtu.be/hW9Kq3lrEJ4

Ik heb het testbaantje ook iets aangepast. De straal van de bochten zijn nu +/- 13 cm. De ondergrond is plain simpele A4 papier. Toen ik dit filmpje maakte, was al het extra gewicht van het wagentje af. (Dat was er af gevallen merkte ik later :D ) Als de wagen af is zit er sowieso nog een paar gram extra op van het decodertjes en de huif.

@ Dirk: het magneetje zit nog op het slepertje.
@Frits: in het wegdek zit een magneetstrip, het wegdek is op dit moment zoals gezegd gewoon papier. De voor velgen zijn de rubberachtige velgen van Faller. De wielen kunnen ook vrij draaien (als in: rollen over het wegdek). Zie ook het filmpje.

Dat vrijlopen van de voorwielen heb ik vlak voor het filmpje verzorgd. Hij loopt nu al iets beter dan voorheen. Maar door die aanpassing was dus wel het gewicht van het wagentje gevallen.

Toevoeging:
Ik heb een nieuw filmpje gemaakt met wat gewicht aan de voorkant:
https://youtu.be/CelTcFiAstQ

Er zit een moer onder de cabine en zoals te zien hangt er een aan de voorkant. Als ik nu nog een moer aan de achterkant hang of op de accu leg, dan heeft het motortje erg veel moeite om het wagentje vooruit te bewegen. (De achterwielen spinnen dan niet eens, hij blijft gewoon staan als de stuuras is een bocht in stuurt.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 21:13:41 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 21:31:21 »
ziet er zo eigenlijk uit alsof de bocht gewoon te scherp is. 13 cm is ook wel een wat enthousiaste (kleine) straal misschien. Is het ook niet zo dat een van de wielen het spatbord of chassis raakt bij deze uitslag zodat ie blokkeert?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 22:20:54 door Floris Dilz »

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2016, 21:43:50 »
Hmmm, ik dacht dat die 13 cm al best ruim was :( Ik kan ook niet goed vinden op internet wat nou echt de minimale straal is voor FCS.

Ik heb inmiddels zo goed als uitgesloten dat de wielen tegen de carrosserie of het chassis van het wagentje aankomt. Ik ben er vrijwel zeker van dat de wielen tegen de stuuras zelf aankomt. Dan klinkt het wel logisch dat de bochten wellicht te krap zijn.

Toch iets gevonden over draaicirkels en stralen: De cirkel op het test baantje hier: http://www.fcsfm.de/Kreisverkehr.htm lijkt mij anders ook flink krap. Als ik het goed begrijp is dat cirkeltje 18 bij 16 cm? Verderop staat dat de diameter 21 cm is, dus de straal is dan 10,5 cm.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 21:47:20 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 22:06:17 »
Oh, bedenk me nog iets dat weinig moeite kost en misschien helpt. Loopvlak van de voorwielen al eens schoongemaakt door er tape op te plakken en eraf te trekken? Kan je een sloot extra grip opleveren eventueel...
EDIT: bedenk me nog iets, het is volgens mij veel simpeler. Je kunt niet een autootje laten rijden over kaal draad, dan klikt het magneetje vast op de draad en het autootje mist de kracht om de magneet vooruit te krijgen. Nu zit er alleen een enkel velletje papier tussen draad en magneet als ik het goed begrijp, ik zou zeggen, vervang het enkele papier eens door vijf velletjes, dat geeft wat extra afstand tussen magneet en draad, kleefkracht van de magneet wordt minder, en kijk eens hoe het dan gaat.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 22:21:03 door Floris Dilz »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2016, 22:40:26 »
Hallo Jan Willem,

Als ik zo naar je film kijk dan kan jouw auto helemaal geen bocht maken met een straal van 13cm. Je ziet nl dat de sleper hem naar de magneetstrip trekt maar dat de voorwielen die curve niet echt kunnen maken. Ik heb mij auto's momenteel in een doos zitten ivm verbouwing maar op mijn baantje had ik meen ik een straal van 10cm en dat werkte gewoon. M.a.w. de auto's kunnen ook een bocht maken van 10cm. Ik zal dat eens nameten en hier posten. Als ik zo kijk slaan je wielen niet ver genoeg uit. Dat is vreemd omdat je zegt dat je stuuras vast loopt. Kan je een foto maken van de onderzijde.

Even een vraag voor de zekerheid. Je weet zeker dat je straal 13 cm is en niet dat je in de war bent met diameter? Dan houd je nl. een straal over van 6,5cm en dat gaat je auto echt niet redden.

Citaat
dan klikt het magneetje vast op de draad

@ Floris. Hij rijdt met een magneetstrip. In dat geval zweeft de sleper boven het wegdek en maakt de dikte van de weg niet uit. Sterker nog, hoe dunner hoe beter, want dan is het magneetveld het sterkst en wordt de sleper goed aangetrokken.

gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2016, 23:01:19 »
Hallo Jan Willem,

Ik heb even twee foto's van mijn proefbaantje gemaakt. De kleinste radius is 100mm. Zoals je ziet rijden de auto's gewoon op het gladde MDF. Dat is niet ideaal maar ze hebben geen van allen een probleem met de bochten.





Wat je zou kunnen doen is de auto gewoon op tafel (zonder magneetstrip) laten rijden met de voorwielen in één van de uiterste standen en dan eens opmeten welke radius de auto gebruikt voor de bocht. Die bocht is automatisch de minimale radius die deze auto kan rijden. Is dat meer dan 100mm dan is er iets niet goed met de stuurinrichting en slaan de wielen niet ver genoeg uit.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 23:05:56 door Fritsprt »
Groet Frits

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2016, 19:17:40 »
@ Floris. Hij rijdt met een magneetstrip. In dat geval zweeft de sleper boven het wegdek en maakt de dikte van de weg niet uit.
En dat is nou juist wat ik niet zo duidelijk zie in de filmpjes: in de filmpjes die ik gezien heb, was het vaak heel duidelijk te zien, omdat de sleper vrijwel recht gebogen was. Ik krijg de indruk alsof de sleper ongewijzigd is. Ik kan me best voorstellen dat de aantrekkingskracht dan iets te fors is.

Dat verklaart (voor mij) ook waarom het wagentje in de filmpjes bij rechtuit rijden flink tempo maakt, maar bij de eerste de beste bocht meteen vaart mindert, terwijl de stuuras daar nog lang niet z'n maximale uitslag bereikt heeft. Het lijkt er sterk op dat de motor dan gewoon niet meer tegen de wrijving op kan.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2016, 19:28:36 »
@Menno. Ja de sleper moet natuurlijk wel zweven boven het wegdek.Ook een punt om even te controleren.

Ik kwam bij toeval dit draadje tegen over de radius van de bochten.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 19:31:31 door Fritsprt »
Groet Frits