Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Stuuras slaat door  (gelezen 7282 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2016, 20:02:29 »
Heren, allemaal super bedankt voor het mee willen denken. Ik heb vanavond het chassis onder(nou ja, boven eigenlijk) en rond de stuuras nog verder weg gesneden en gevijld. Dat heeft het probleem opgelost:

Filmpje: https://youtu.be/VNfnJO-ruvs

 Ik denk wel dat ik nog even met styreen aan de slag moet, want het chassis is wel wat verzwakt doordat ik wat "steunbalken" door moest snijden. Maar ik ben iig al heel blij dat dit gelukt is! (y) Een straal van 13 cm is nu geen probleem meer!

@Menno, ja, de sleper gaat over het wegdenk nu, dat zal ik tzt nog aanpassen.

@Frits, dat topic heb ik dus helemaal gemist! Ik was al helemaal in het Duits aan get zoeken gelagen op internet. Soms is het antwoord veel dichterbij te vinden dan dat je in eerste instantie denkt ;) Mooi baantje trouwens! Welk systeem gebruik je? Ik ga met Dinamo MCC rijden.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp!
Gr,

Jan Willem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2016, 20:17:03 »
Hallo Jan Willem,

Fijn dat het is opgelost. Was het dus toch de radius van de vrachtwagen zelf die niet klein genoeg was. Wat is nu de minimale radius? Haal je 10cm?

Citaat
Mooi baantje trouwens!

Dank je. Dat baantje heb ik gebouwd om te experimenteren met de radius van bochten en ook de onderlinge afstand van de magneetstrip in de bocht. M.n. de langere vrachtwagens komen in de bocht naar binnen dus moet in de bocht de onderlinge afstand groter zijn. Tevens heb ik geëxperimenteerd met afslagen, zowel twee standen als drie standen.

Citaat
Welk systeem gebruik je?

Ik rijd DC-car. Dat systeem sprak mij het meeste aan omdat het o.a een antibotssysteem heeft en volledig bestuurd kan worden door dcc signalen uit een standaard dcc-centrale of uit speciale functiemodulen die middels infrarood dioden langs het wegdek de auto's besturen.

groet Frits
Groet Frits

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2016, 20:26:35 »
Momenteel heb im alleen die 13cm straal liggen. Zal binnenkort eens kijken of-ie nu ook door krappere bochten kan. Anders is het nog niet zo'n heel groot probleem, dit wagentje is echt bedoeld om te oefenen met ombouwen. Heb nu in ieder geval al 1 leer puntje: zorgen voor genoeg ruimte bij de stuuras ;)

Ik heb voor MCC gekozen omdat ik de noodstop functie erg tof vind en ik was op Houten Digitaal wel onder de indruk van de mogelijkheden met dit systeem.

Heb ik nog wel een vraagje over (extra) gewicht: wat is de beste gewichtsverdeling en waar moet het zitten? Floris adviseerde eerder al voor de stuur as, maar hoe zit dat achterin boven de aandrijfas? Moet daar nog wat extra wellicht?
Gr,

Jan Willem

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2016, 20:29:58 »
weyooooo ziet m hoeken! ;D

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2016, 20:40:33 »
Fahrn fahrn fahrn auf die autotestbahn ;)
Gr,

Jan Willem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2016, 20:51:57 »
Je kan het autootje zonder magneet strip laten rijden met de wielen in de uiterste stand en dan kijken hoe klein het rondje is dat hij rijdt.

In principe is die noodstop bij DC-Car niet nodig want de auto's stoppen automatisch voor elkaar. Mocht je toch behoefte hebben aan een noodstop dan kan je gewoon het stopsignaal via IR verzenden naar alle auto's.

Ik heb twee vrachtauto's en die hebben beide een metalen cabine, dus genoeg gewicht op de voorwielen. Ik heb een personenauto en die heeft van zichzelf genoeg gewicht door de accu enz. Volgens mij kan je e.e.a. gewoon het beste proberen en vaak doet een stukje metaal (moertje) bovenop de stuuras al wonderen. In iedergeval niet onnodig zwaar maken. Voor de achteras geldt ook niet zwaarder maken als noodzakelijk. Meestal is het gewicht van het motortje en accu al voldoende. De originele Faller auto's hebben ook geen extra gewicht. Bij eigenbouw wel altijd de plastic bandjes vervangen door de siliconenbandjes van Faller.

gr. Frits
Groet Frits

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2016, 22:23:10 »
Je kunt erover denken om gewichtjes te halen bij de hengelsportwinkel, dan kun je heel nauwkeurig een optimaal gewicht in een autootje frotten.

Leuk om te zien hoe dat autootje rijdt!  (y)

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2016, 22:45:57 »
Reed, bedoel ja waarschijnlijk, wat deze domoor heeft net vakkundig de accu om zeep geholpen.

Wederom niet gehinderd door al te veel ervaring dacht ik even met een multimeter te kunnen meten hoe vol de accu's was. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je dan de ampères moet meten. Multimeter dus op ampères gezet. Pennen op de plus en min en toen stond binnen no time de accu bol, siste die, kwam er vocht uit en werd-ie heel warm. Oeps... Gelukkig (bijna) geen schade aan het wagentje. Alleen de laadvloer onder de accu is wat gerimpeld. Dat zie je straks niet meer. Het motortje had ik al los gehaald. Dus ik heb meteen maar een nieuwe accu besteld.

Volgens mij hebben we hier toch een draadje voor, voor dit soort stommiteiten?  ;)
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2016, 16:14:20 »
Afgelopen weekend op Ontraxs heb ik dan eindelijk mijn UCCI gehaald.

En het wagentje kan nu vrolijk (en op een schappelijke snelheid ;) ) z'n rondjes rijden:

https://youtu.be/BqcwT14xzgQ

Hoewel het niet goed te zien op het filmpje, was de decoder hier nog niet helemaal goed afgesteld op de motor, waardoor hij nogal schokkerig reed. Zo erg zelf dat-ie zowaar een paar keer een Wheelie maakte. ;D Inmiddels heb ik de decoder goed afgesteld. Hij rijdt nu zonder te schokken.
Ik ben 100% tevreden over mijn eerste ombouwpoging, binnenkort weer een paar nieuwe wagentjes scoren om om te bouwen :)

offtopic: Kan je hier eigenlijk ook Youtube filmpjes embedden, zo ja hoe?
Gr,

Jan Willem

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2016, 17:33:32 »
Hoi Wummeke,

Voor het meten met de multimeter hadden we bij mijn eerste en tweede baas een ezelsbruggetje: ASVP. Amps in serie, Volts parallel.
Dus, Amps meet je altijd in serie met bijv. een elektromotor.
Ben bang dat niet alleen de accu in coma ligt. Je multimeter kon ook wel eens een beste knauw gehad hebben.
Heb er al een aantal meegemaakt in de bekendenkring, met geflambeerde onderdelen. 8)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2016, 19:28:17 »
De multimeter zal nog wel leven. De kortsluitstroom uit dergelijke accu's is niet zo monsterlijk als uit de gemiddelde AAA of AA accu.

Het feit dat de accu ook is gaan lekken geeft wel aan dat de multimeter gewonnen heeft, anders was de zekering wel naar de andere kant geholpen.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2016, 23:47:36 »
Misschien handig voor later, als zoiets weer voorkomt en er genoeg ruimte/gewicht is en de sleper goed is afgesteld kan je een langere sleper gebruiken. Dit helpt vaak.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je dan de ampères moet meten. Multimeter dus op ampères gezet. Pennen op de plus en min en toen stond binnen no time de accu bol, siste die, kwam er vocht uit en werd-ie heel warm. Oeps...
Zoals al eerder gezegd moet je inderdaad volt meten maar misschien is dit nog wel leuk om te vertellen.
Mijn leraar vroeg mij eens of ik van een paar multimeters de zekeringen kon vervangen omdat deze opgeblazen waren. Ok, vervangen. Testen, werkt goed. Daarna vraagt hij mij of ik kan testen of de stand voor volt ook werkt want er zouden er een paar zijn waarbij deze kapot waren. Ok, goed. Had ik hem op ampere ingesteld terwijl ik hem in het stopcontact doe. Dan de zekering nog maar een keer vervangen.  :-[                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Stuuras slaat door
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2016, 07:12:16 »
Ik lach me te barsten. (y)
Groetjes
Johnny