Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02

Auteur Topic: Project Keppler  (gelezen 4750 keer)

Geert_1

• Offline Offline
Project Keppler
« Gepost op: 12 February 2016, 10:04:12 »
Binnenkort is het zo ver: ik zal eindelijk een huis kunnen betrekken waarin ik een aparte (doch kleine) kamer beschikbaar heb voor het bouwen van een modelspoorbaan! Ik heb in de voorbije jaren al wat geknutseld met kleine diorama's en tijdelijke computergestuurde banen in de woonkamer, maar de twee wil ik nu combineren in iets vasts. Ik heb geen ervaring met het bouwen van een grotere vaste baan en kom hier in de hoop middels jullie advies de meeste beginnersfouten in het ontwerp te voorkomen. De kamer is klein (285x240) en mijn dromen zijn groot, dus het was een hele klus een werkend plan te maken. Laat ik mijn wensen kort beschrijven:

- Het thema is Duitsland Epoche III, simpelweg omdat al mijn materieel in deze periode valt en het nu eenmaal prachtig is om stoom, diesel en elektrisch historisch verantwoord door elkaar te kunnen laten rijden :-).
- Omdat ik ook veel intercitymaterieel heb wil ik een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn, liefst met station en als het even kan ook nog een zijlijntje voor de kleinere stomers.
- Ik wil de baan in modules bouwen om hem verhuisbaar te houden (hoeft niet naar beurzen of op standaardmodules aangesloten kunnen worden). Bovendien wil ik de module-overgangen zo ontwerpen dat ik in de toekomst in een eventueel grotere kamer m.n. de stations kan verlengen door er een extra module tussen te plaatsen.
- Ik houd van aardig druk en afwisselend treinverkeer, dus een schaduwstation lijkt me een must. Alles zal digitaal en computergestuurd gaan.
- Ik heb al een hoop Tillig Elite rails en wissels liggen dus daarmee wil ik het geheel ontwerpen (systeem is 2-rail dus).

Zie hier dan het plan:

Maximale stijging: hoofdbaan 2,9%, zijlijn 3,5%.
Minimale radius: R2 425mm (hoofd- en zijlijn), R3 484mm in klimspiraal
Minimale hoogte: bijna overal 90mm of meer, tussen de zijlijnen komt op een plek 72mm voor.
Minimale loopruimte tussen modules: 50cm
Waar de deur openslaat (linksonder) komen twee uitneembare secties.

Enkele punten waar ik zelf nog over twijfel:

- Is een hellingspercentage van 3,5% te doen met korte treinen?
- Zijn de minimale radii voldoende? Ik ben m.n. onzeker over de combinatie van draaien en stijgen.
- Is 72mm hoogteverschil genoeg voor stoomtreinen?
- Zijn de stationssporen niet te kort?
- Is er genoeg ruimte voor mooie scenery? De goederensporen van het hoofdstation kunnen natuurlijk eenvoudig weg worden gelaten.
- Kan ik overal nog goed bij straks? Waarschijnlijk moet ik in de klimspiraal een mangat maken...

Barst maar los met jullie meningen en adviezen!
« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 10:24:16 door Geert_1 »
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Project Keppler
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2016, 10:08:42 »
- 50 cm loopruimte tussen modules? Oei....erg krap.

- Verder is 3,7% best veel met de treinen die jij noemt (elektrisch, hoofd/nevenlijn etc)

- Is je plan niet gewoon erg vol? Zo blijft er idd niet veel over voor scenery. Minder is altijd meer ;)

Geert_1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2016, 10:14:16 »
Ik was inderdaad al bang dat 50cm erg krap zou zijn... Mijn plan is om de baan eerst elektrisch werkend te bouwen en daarna module voor module aan te kleden. Ik zal eens een proefopstellinkje maken!

De 3,5% (eerste post was een typefoutje) geldt voor het zijlijntje met alleen kleine stoomtreinen. De rest zal max 2,9% (in de helix) door de kiezen krijgen. Verandert dat de zaken enigszins?
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2016, 10:46:38 »
Grappig, de ruimte die jij hebt komt aardig overeen met die van mij.  :D

De loopruimte tussen de modules (eigenlijk zijn het secties omdat ze niet onderling verwisselbaar zijn zoals modules) van mijn baan (voor een ruwe pattegrond zie hier) is zo'n zestig centimeter breed. Krapper moet dat ook niet worden, ondanks dat ik maar een mager ventje ben (tussen 60 en 65 kilo).
Wat de hellingen aangaat, heb ik mijn stinkende best gedaan om beneden de 3% te blijven, Alleen het spoor naar het Bw heeft een helling van 5%, maar daar maken alleen losse loks gebruik van, hooguit een keer een kort treintje (kolen, diesel, wagens voor de Wagenwerkstatt) van pakweg vijf wagons.

"Minder is meer" zei iemand hierboven. Niet alles willen, zou je ook kunnen zeggen. Hoofdbaan èn zijlijn is, naar mijn bescheiden mening, wel wat veel voor zo weinig ruimte. Maar het is maar net hoe je het aanpakt om het overtuigend uit te laten komen.
Met natuurlijk de inmiddels clichématige opmerking: het is jouw baan, jouw lol, doe wat je goeddunkt en wat je leuk vindt.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2016, 10:52:19 »

"Minder is meer" zei iemand hierboven. Niet alles willen, zou je ook kunnen zeggen.

Dat was ik ;D

Met natuurlijk de inmiddels clichématige opmerking: het is jouw baan, jouw lol, doe wat je goeddunkt en wat je leuk vindt.

Precies. Maar met de wetenschap dat je niet alles in zo een kleine ruimte geperst krijgt... dan liever met je thema terug of een kleinere schaal kiezen :)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2016, 10:55:54 »
Ik zou zeggen: probeer gewoon wat je van plan bent. Pakt het verkeerd uit, dan kun je boel wijzigen. Zo niet, dan ben je blij.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2016, 11:23:44 »
Eerste indruk: tikkie krap, maar wel netjes gedaan en leuk ontworpen.

De perrons, waar je naar vraagt, lijken me wat kort, maar dat hangt 100% af van hoe lang je treinen zijn. Je zegt dat die kort zijn. Als ze passen, dan passen ze. Het klinkt alsof je liever een trein extra hebt rijden met 3 wagons dan dat je een trein minder hebt maar 5 wagons erachter kan hangen? Dan ziet het er prima uit.

De railspiraal: geen super-ruime boog, dus meer weerstand en dan ook nog eens omhoog: zou je idealiter even moeten testen met een tijdelijke constructie. Ach, met korte treinen zou het moeten kunnen lukken, gok ik.

Beetje uitkijken met de ruimte tussen de niveau's. "Kan je er later nog met een soldeerbout bij" is de vraag die je moet stellen. Je hebt volgens mij losse bakken aangegeven, wat suggereert dat het enigszins demonteerbaar is. Dat kan een goede compensatie zijn voor hoogte-gebrek. Dat wat je los in de tuin op de tafel kan zetten, daar kan je per definitie bij :)

Zeker omdat het wat krap is: een deel van de baan los kunnen halen om er elders aan te kunnen werken is erg lekker.

Benieuwd hoe het word! Succes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2016, 11:40:33 »
Even een kleine opmerking over je spiraal, die zou ik wel rond de 3.0% houden.
Bij mij zit ik met twee spiralen rond 3.0% en niet alle kleine locomotieven kunnen dat waarderen.
Dan heb ik het over een sik en hippel (2 en 3 assige), die moeten met voldoende snelheid naar boven gestuurd worden.
Stil staan kan problemen op leveren.

Zelf heb ik mijn spiraal gemaakt van R4 roco line een bocht radius waar je zeker weten geen problemen met krijgt.
Diverse locomotieven komen er zonder problemen door heen

Hier kun je zien hoe mijn helix eruit ziet:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.105.html

Succes (y)

Groet Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Geert_1

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2016, 17:36:46 »
Hoi allemaal,

dank voor jullie bijdragen tot dusverre. Jullie adviezen en waarschuwingen hebben me wel aan het denken gezet. In mijn vrije middagje heb ik zojuist ook even met wat dozen geëxperimenteerd met de ruimte die ik over zal hebben en 50cm is inderdaad wel heel erg krap. Daarom heb ik - voor mijn doen dan - even totaal 'out of the box' gedacht en dit enkelsporige ontwerp gemaakt.

Voordelen:
- geen helix nodig en makkelijker in segmenten te bouwen
- maximale stijging 2,8%
- flauwere bochten en slankere wissels mogelijk op het zichtbare gedeelte
- meer ruimte voor scenery
- schaduwstation is in de toekomst (deels) te hergebruiken voor een grotere baan

Nadelen:
- hoogteverschil tussen het schaduwstation en zichbare station is door de afwezigheid van een klimspiraal slechts 100mm
- minder afwisselend treinverkeer
- misschien niet helemaal realistisch om intercity's over een enkelsporige lijn te laten lopen (is dat eigenlijk zo?)

Ben benieuwd wat jullie ervan denken!

« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 17:38:32 door Geert_1 »
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2016, 17:57:38 »
Aandachtspuntje: die 10cm niveauverschil, dat is de ruimte die je voor je hand hebt? Of gaat de dikte van de multiplex er nog van af? Daar lijkt het in het plaatje namelijk wel op. 10cm is al weinig als je 40cm verderop een wagonnetje recht wil zetten. En 10cm - 2cm voor multiplex + dikte van de rails...  ;)

Enkelspoor en intercity's is niet echt een probleem, hoor. De Eifelbahn Keulen-Trier is een hoofdlijn en dat stelde in jouw periode nog best wat voor. De zuidelijke helft is enkelspoor omdat dat na de oorlog in de franse bezettingszone lag en die de lijn hebben gestript. Kijk: prima excuus om het enkelspoor te houden. Het mist wat lang-dubbelsporig-traject flair, maar...

Beetje brainstormend:

In hoeverre is het een idee het spoor vanuit je schaduwstation (dus van "0" naar "75") nog een halve cirkel rond de kamer door te laten lopen? Daarmee win je hoogte. Twee sporen die wat krap boven het achterste spoor zitten, dat geeft niets.

Ik ga er nu ook van uit dat het bovenste deel even breed is als het onderste. Dat hoeft niet zo te zijn. Als het schaduwstation wat naar voren uitsteekt... kan je er beter bij. Maar dan moet je je buik weer meer inhouden...

Schaduwstation: sporen lijken wat lang voor de perronlengtes. Kan vertekenen, hoor. Of je zou twee treinen achter elkaar kunnen zetten, is dat je doel? Kan je er een eenrichtingsverkeerschaduwstation van maken en scheelt dat ruimte?

Belangrijke tip nog: luister vooral naar jezelf en niet teveel naar ons  ;D Het is jouw baan en jij moet er gelukkig van worden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2016, 19:45:23 »
Ik zie het nut bovendien niet in van die korte kopspoortjes in je schaduw station op de laatste tekening.
Ze zijn kort en als je daar meer als een loc met 3 rijtuigen inclusief stuurstand neer wilt zetten dan past het al niet meer qua opstelruimte.
Dus wat wil je daar neerzetten ?
(hopelijk in elk geval iets van trek duw spul anders dan is t niet zinnig om te maken)
Tot zover mijn mening/input  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2016, 00:09:35 »
hallo geert.

van en drukke baan naar toch wel een eenvoudig railplan.
met die ruimte kan best wel iets meer gedaan worden.
Wel vind ik het schaduwstation wat flink uit de kluiten gewassen.
dat kan toch wel minder denk ik.
Als je het leuk vind krijg je op een gegeven moment toch meer treinen dan op je baan passen.
je kunt dan toch wisselen met de vitrinekast?
Maak een analyse van de rijbewegingen en ook van de rangeerbewegingen.
dan volgt vanzelf of je sporen en wissels handig liggen
Maar zoals gezegd: lekker je ding doen

groeten jandcargo

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2016, 12:10:38 »
Dag Geert,

Je eerste ontwerp vind ik voor wat betreft het stationsgedeelte aan de bovenkant echt heel goed. Jammer dat je dat in je tweede ontwerp teruggebracht hebt tot een simpeler versie. Ik denk dat je dat oorspronkelijke deel van je ontwerp wel kunt behouden. Maar dan moet je iets anders verzinnen voor je klimspiraal als manier van klimmen en dalen. Als die klimspiraal weg kan, heb je aan de onderkant minder ruimte nodig en kun je op die manier meer ruimte maken om in het midden ook te kunnen staan of zitten om alles te bedienen.

De oplossing om die klimspiraal weg te krijgen heeft Reinout al gegeven:   

In hoeverre is het een idee het spoor vanuit je schaduwstation (dus van "0" naar "75") nog een halve cirkel rond de kamer door te laten lopen? Daarmee win je hoogte. Twee sporen die wat krap boven het achterste spoor zitten, dat geeft niets.

Dus dalen en klimmen via een spoor dat rond de kamer loopt. Dat vergt heel weinig ruimte.

Zitten we nu nog met de opmerking "Heb je wel genoeg ruimte voor scenery?". Jazeker heb je dat. Je kunt nu het stationsgedeelte waarschijnlijk iets groter maken; niet voor extra sporen, maar voor een mooie wat uitgebreidere sceneryuitwerking van je locomotiefdepot, je goederengedeelte en rond het stationsgedeelte. De stad of het dorp wat bij het station hoort kun je gewoon als achtergrond tegen de muur plakken. Dat kost erg weinig ruimte zo. :)

Als je nu toch nog behoefte hebt aan het idee dat er een zijlijn op je modelbaan moet komen, dan zou je dat kunnen doen door die zijlijn wel te laten beginnen in je zichtbare stationsgedeelte en dan na een meter ergens achter/onder te laten verdwijnen en buiten beeld weer aan te laten sluiten op je rondlopende klim/daal spoor.
Voor de kijker is er dan wel degelijk het idee dat er een hoofdlijn en zijlijn is. En je kan de bijbehorende treinen hiervoor ook laten rijden. Echter het rijtraject van je zijlijn zelf is dan niet zo lang in beeld. Het geeft de suggestie dat er een zijlijn is. Je rijtraject van de hoofdlijn kun je zowel rechts als aan de onderkant van het plaatje in beeld houden. Daar kun je ook meer met scenery uitpakken.

Misschien heb je hier wat aan?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Geert_1

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2016, 16:28:27 »
Mijn waarde forumgenoten,

Dank voor jullie fantastische hulp tot dusverre! Met name de post van VFR was erg concreet. De afgelopen twee weken heb ik flink getest met mijn locs en de uitkomst is dat ze geen enkel probleem hebben met hellingen tot 3,5%, zelfs in een 270 graden boog (verder kon ik niet gaan in de testopstelling). Misschien heb ik gewoon geluk met mijn lockeuze, of heeft het te maken met het feit dat het allemaal locs van 5 jaar of jonger zijn? Hoe dan ook, na flink nadenken wil ik toch vasthouden aan de voordelen van een dubbelsporig station, omdat ik simpelweg houd van veel verschillende treinen die liefst tegelijk kunnen aankomen en vertrekken. Door de klimspiraal weg te werken ben ik gekomen tot het volgende ontwerp:

maximale stijging: 2,7% (hoofdlijn); 3,1% (zijlijn)
Voordeel is dat er veel meer ruimte is in het midden van de baan.

De enige moeilijkheid is nu nog om te kijken of dit ontwerp daadwerkelijk in segmenten is uit te voeren. Desnoods kies ik voor een deels segmentaire baan (om de scenery in elk geval verhuisbaar te houden).

Wat denken jullie ervan?
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2016, 16:34:41 »
Heb je getest met loc+rijtuigen, of met een losse loc?
No dress rehearsel, this is our life.