Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: eindstation havenplaats Duitsland  (gelezen 4826 keer)

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
eindstation havenplaats Duitsland
« Gepost op: 11 februari 2016, 20:34:34 »
Hallo,
Ik ben Geert en ben na zo'n 20 jaar weer begonnen met modelspoor.
Ben al steeds aan het puzzelen. ik had tot een paar weken geleden steeds in gedachten om een doorgaand station te bouwen.
ik raakte op een treinenbeurs in gesprek met een verkoper en die vroeg waarom ik niet een kopstation ging bouwen.
volgens hem is dat veel leuker.

mijn baan moet een (fantasie) havenplaats uitbeelden in het noorden van Duitsland (noordzee zijde) en daar past een kopstation eigenlijk ook beter in dan een doorgaand station.
hiermee ben ik weer gaan puzzelen en is het baanplan weer aardig gewijzigd. mijn langste treinen zijn zo'n 1,5 meter en heb gekeken of ik dat een beetje kwijt kon op het station.   
na wat tekenen met de geometrie van Fleischman Profirail kwam ik vandaag op onderstaand plan betreffende het station uit.
in grote lijnen is dit wel zo ongeveer wat ik in gedachten heb: een dubbelspoor naar een kopstation. hier komen treinstellen aan of een combinatie met stuurstandrijtuigen. ook heb ik een aantal sporen waar een locomotief kan ontkoppelen en kan omlopen.

nu heb ik niet echt een idee of ik met de wissels goed zit. dus mocht iemand tips, ideeen en/of aanmerkingen hebben dan hoor ik deze graag.


alvast bedankt!
gr,
Geert

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2016, 21:52:31 »
Hoi Geert,

Zeker niet te druk plan.
Een aantal suggesties:
- het driesporige stuk links op het plaatje zou ik anders aanpakken. Laat de hoofdsporen daar gewoon zonder wisselverbindingen lopen en maak 1-3 opstelsporen voor aan de rechterzijde van het traject.
- dit driesporige stuk is trouwens wel erg recht, misschien kan het wat speelser... (flauwe bocht oid..)
- wat ga je doen met het hoofdspoor bovenin, wordt dat voornamelijk scenery? Waar lijdt het traject heen, schaduwstation? In welke ruimte komt dat te staan?
- denk ook goed om de bereikbaarheid van alles. Met name het traject aan de bovenkant lijkt erg breed (minstens 1.5 meter), hier kun je zeker niet bij komen tenzij je rondom de baan kunt lopen..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2016, 23:09:08 »
Hoi Jelmer,
Bedankt voor de reactie,

ik heb wel meer in gedachten qua spoor, bovenin heb ik een havengebied met bedrijven in gedachten, maar op het moment ben ik met het station voor reizigersvervoer aan het puzzelen. rechts verdwijnt het spoor naar een helix/klimspiraal waar de treinen naar een paradebaan (met een recht stuk van 4,5m.) kunnen rijden en/of nog een niveau lager naar het schaduwstation onder het bovenste deel.
Op het moment ben ik de tafels /frames van 130 cm breed aan het bouwen (deze 130cm hoef ik niet persé volledig te benutten, maar het is eventueel wel mogelijk) en is de helix ondertussen in onderdelen in voorbereiding.

ik zal morgen even kijken naar het driesporige traject links, flauwe bocht zou ook kunnen. ik heb nog behoorlijk wat flex rail liggen.
misschien dat ik dit deel terug breng naar twee sporen met 1-2 opstelsporen
voor het ontwerp ben ik nog al recht toe recht aan aan het puzzelen geweest (tekent wat gemakkelijker), het station ligt daardoor ook in een hoek van 18graden, maar ik kan eventueel een paar bochtjes doorzagen of flexibel stukje rail gebruiken waardoor dit minder wordt en het iets minder diep naar achteren op te tafel komt te liggen.
gr,
Geert

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2016, 13:11:11 »
Hallo,

een mooie start op deze manier.
Waar ik mij wel bij aansluit is dat de max breedte eigelijk 80 cm is en misschien 100 cm.
Breder gaat gewoon niet omdat je armen niet langer zijn (denk ik)
Of je moet op de tafel kruipen................

Toch denk ik dat je met zo'n prachtige ruimte er wel meer uit het ontwerp te halen is.
Tis een beetje stijfjes.
Een raccordementje onderweg?
wat is het nut van het derde spoor aan de linkerzijde?
Ik weet niet of je met treinstellen of getrokken treinen en/of goederentreinen rijdt?
Bij getrokken trein is het vrij maken van de locomotief nog niet echt soepel en logisch.
En is het doel en nut van elk spoor heb ik nog niet helemaal scherp.
Probeer er eens een zorgvuldige rangeeranalyse op los te laten om zo je sporen en wissels optimaal te leggen

succes jandcargo

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2016, 17:37:56 »
Hallo Jandcargo,
ook bedankt voor je reactie.

ik zal dit weekend ipv met de computer even handmatig gaan schetsen, gaat toch even wat sneller. ik heb nu wel een idee van de ruimte door bovenstaand plan.
ik denk inderdaad dat ik het derde spoor links ga laten vervallen. verder zal ik de breedte terugbrengen naar maximaal 1m. (dit kan ik nog wel reiken) ook zal ik het plan iets minder stijf gaan proberen ontwerpen.
het station is echt bedoeld voor reizigersvervoer, ik heb treinstellen en samenstellingen met stuurstand rijtuigen. bij één samenstelling die ik heb zou de lok moeten kunnen omlopen.

voor het bovenste deel heb ik een havengebied in gedachten met wat sporen voor goederen vervoer. hier komt een kade voor visserij (kotter en viskar enz.), een kade bij een betoncentrale (kraan met duwbakken met zand of grind enz.) en ik zit te denken om een iets groter schip er bij te bouwen (heb al bij een werf om tekeningen gevraagd). maar goed eerst het één, dan het ander.

ik hoop dit weekend een schets te kunnen plaatsen.
wordt vervolgd.

gr,
Geert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2016, 19:33:19 »
Ik zou een programma zoals anyrail instaleren en evt kopen om je baanplan in te zetten.
Kan je ook simpele scenery erin plaatsen en zien of dit past.
Ik sluit me aan bij de waarschuwingen over de diepte van je baanplan,kan je er niet omheen lopen,dan is dit te diep.
Zelfs een meter is te diep tenzij jezelf 3meter hoog bent,want zodra je gaat aankleden dan moet je daarover(over je scenery) heen komen zonder te slopen om achterop wat te doen,denk aan bv een ontspoorde trein.
Rest me nog de vraag waarom die slinger in die sporen zit bovenin ?
Heeft dit een reden ?
In welke schaal en tijdperk wil je dit maken en hoe hoog van de grond moet dit komen ?
Dat laatste is zeker handig om te weten anders haal je bereikbaarheid van 80 cm niet eens als je te hoog gaat bouwen.
Reikwijdte hangt namelijk af van hoe hoog het object is waar je overheen moet komen om aan de achterzijde te kunnen werken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2016, 10:16:42 »
Goede morgen Geert



Misschien kan ook Hoek van Holland op een geschikt gekozen moment in de geschiedenis als voorbeeld dienen. Waarschijnlijk moet je de sporen naar HvH Strand dood laten lopen of helemaal weglaten. De opstelsporen voor ledig materieel liggen richting Rotterdam; zo'n beetje waar je nu het driesporige traject hebt gepland.

Groeten, Hans

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2016, 23:21:39 »
Hallo Tijgernootje en Hans,
Jullie ook bedankt voor de reacties.

Ik ben twee avonden aan het schetsen geweest en heb het idee van Hans min of meer ook gebruikt.
ipv hoek van Holland ben ik naar Duitsland gaan kijken. Ik vond van Cuxhaven baanplannen van nu en van vroeger. hierin is te zien dat sommige dingen zijn vereenvoudigd. ik heb een combinatie van oud en nieuw gemaakt en veel sporen uit het baanplan uitgegumd. Verder ben ik wat dingen gaan spiegelen.... lang verhaal, maar na een aantal schetsen kwam ik op onderstaand plan betreffende het stationsdeel.

verder: de baan komt op 75cm. vanaf de vloer gemeten. ik heb het spoor gedeelte op aanraden van velen hier naar voren geschoven zodat deze bij storingen gemakkelijk bereikbaar zijn. De scenery durf ik wel aan om wat verder weg neer te zetten.

schaal: H0
tijdperk: IV-V



ik zal de andere delen ook op deze manier op papier zetten. bij de hoofdsporen daar zal ik proberen met flauwe bochten te werken.

gr,
Geert
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 23:26:21 door gdh »

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2016, 23:38:16 »
Het ziet er al leuk uit, maar het klopt nog van geen meter, kijk maar eens als je wilt vertrekken uit het station, dat kan maar vanaf 1 spoor( het onderste) en van de rest kom je alleen nog maar op het binnenkomende spoor. Dus dat wordt dan spook rijden. Ook is er geen enkele mogelijkheid voor goederenvervoer, misschien de bedoeling? Blijven denken.

Mvg Theo

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2016, 23:46:07 »
Hallo Theo, je hebt gelijk. ik had de wissels rechtsonder andersom bedoeld, maar per ongeluk gespiegeld er in getekend. (ff snel er nog ingetekend voor het inscannen :-\) dan zou het wel mogelijk moeten zijn.
goederenvervoer wil ik op het andere deel houden.
gr,
Geert

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 17:02:12 »
Vanmiddag het plan even over de kop gegooid. het station heb ik nu op de andere kant van de ruimte gesitueerd.
Treinen kunnen van het binnenkomend spoor elk spoor bereiken en vanaf elk spoor is ook het uitgaand spoor te bereiken.

het onderste spoor loopt langs het station naar het andere deel. op het andere deel heb ik sporen t.b.v. goederen in de planning.

wordt vervolgd.
gr,
Geert

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2016, 20:16:16 »
Nou Geert, dat begint er echt op te lijken. Jammer dat er geen spoortje de visserijhaven in loopt. Maar dat ga je goed maken met de goederenhaven die nog komt.

75 cm als hoogte vind ik persoonlijk wat te laag, dan ga je alles zo vanuit een helikopterview zien. Tenzij je op een stoel gaat zitten natuurlijk. Maar 100 cm hoogte vind ik al mooier.

Moet er nog een spoortje komen om een locomotief op te "parkeren" bij een locomotiefwissel in je station?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
    • Station Lemmer
Re: eindstation havenplaats Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2016, 20:57:59 »
Hallo VFR,
een spoortje naar de Visserijhaven heb ik overwogen, maar zien niet echt een manier om daar een rail heen te kunnen leggen, of ik zou er nog een driewegwissel bij moeten leggen. ik weet niet of ik dat moet doen. ik denk dat ik een spoor in de visserijhaven achterwege laat.

ik begrijp wat je bedoelt met dat 100cm mooier is, toch ga ik niet veel hoger dan 75cm. de baan komt op de zolder en door de schuine daken ben ik helaas wat beperkt in de hoogtes. ik heb het toch zo in gedachten om er bij te zitten en voor bezoek heb ik nog wel een stoel of kruk beschikbaar. 

Voor een spoortje om een locomotief te parkeren zie ik nog wel mogelijkheden. ik houd dat in gedachten.
aankomende week zal ik een poging doen om een leuke goederenhaven te plannen.
ondertussen bouw/schilder ik door met de tafels/frames en helix.
gr,
Geert