Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Scenery  (gelezen 49574 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #165 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:58:29 »
Een model gebaseerd op de Sea Wall, inderdaad.

Het steentjespatroon is English bond van Slaters. De bogen zijn met de laser in MDF uitgesneden.

Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #166 Gepost op: 17 augustus 2017, 23:04:21 »
Leuk Werner, om eindelijk weer eens met je eigen bak bezig te zijn. Ziet er goed uit.

Vandaag ben ik bij Jan Siebers in Koningslust (L) geweest. Het klinkt ver weg, maar het is slechts een half uur van huis. Jan heeft een geweldige modelspoorbaan. Het is jammer genoeg geen Britse modelspoorbaan, maar Jan heeft wel veel technieken in huis waar we wat van kunnen leren.

Zo vroeg ik hem om eens mee te denken over een manier om backscenes toe te passen op de BMB-bakken. Wat we vandaag uitgedokterd hebben, is een soort prototype. Het geheel is nog niet helemaal klaar, want we hadden helaas niet al het materiaal wat nodig was. Volgende week gaan we er mee verder.

Een belangrijk onderdeel van de Onshape workshops die ik verzorg, gaat over "Design Intent". In gewoon Nederlands dus: eerst goed nadenken wat je met het ontwerp wil bereiken. Het gaat dan feitelijk over de ontwerpeisen.

Voor de backscene op een BMB-bak was dat ongeveer het volgende:
  • De backscene moet eenvoudig en compact te plaatsen en te verplaatsen zijn. (Er is in de auto immers al zo weinig plek als je met alle spullen naar een rijdag wil).
  • De backscene moet stevig zijn en tegen een stootje kunnen.
  • De backscene moet ronde hoeken hebben voor een fraaier optisch resultaat).

Jan en ik zijn hiermee aan het werk gegaan. En het is bijzonder prettig werken in de werkplaats van Jan. Werkelijk alles wat nodig is, is aanwezig.

Eerst het concept...



Achter op de bak worden twee steunen geplaatst die met de bekende M8 bouten vastgemaakt worden aan de inbreng. De backscene zelf wordt geplaatst op 10mm vanaf de rand. Het materiaal voor de steunen is berken multiplex van 9mm dik voor de staande delen, en 12mm voor de liggende.

Aan de voorzijde wordt aan beide zijde een lat van 5cm geplaatst, ook weer van 9mm dik. Deze kunnen nagelvast bevestigd worden aan de zijwanden van de kijkkast. Maar je kunt ze ook vastmaken met magneetjes. Midden achteraan wordt op dezelfde manier een extra lat bevestigd.

Zowel de steunen als de latten worden voorzien van magneetjes. Deze liggen verdiept.

De backscene (bojvoorbeeld en fotorol) wordt geplakt op stevig fotokarton. Aan de achterzijde hiervan worden metalen plaatjes geplakt van 1mm dik, die corresponderen met de magneetjes in de steunen en latten.

Je krijgt het niet cadeau, dus hier nog wat plaatjes van het werk...





De constructie is "uit de losse pols" gezaagd. Als het werkt, kan het eenvoudig met de laser precies gesneden worden. :)

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #167 Gepost op: 18 augustus 2017, 19:53:17 »
Vandaag had ik een uurtje over. Heb een aantal eerder getekende onderdelen met de laser gesneden.



Onderdelen voor het tunnelportaal dat links op de bak komt uit 2mm en 1mm MDF. Ik heb overigens ook de surface in English bond gesneden.



Hier de koeienhekjes voor de overweg. Voor elke kant twee delen uit 1mm MDF. Er komt dan nog gaas tussen.



En tenslotte een aantal waterkeringen en een sluisdeur uit 2mm MDF en 3mm triplex.
Met deze onderdelen kan ik de sloot verder vormgeven.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #168 Gepost op: 18 augustus 2017, 20:48:20 »
Hans,
Een mooie oplossing van die backscene. Met name die ronde hoeken zijn belangrijk om het optisch mooi te krijgen. Er bestaat overigens ook speciaal mdf materiaal dat je in bochten kunt buigen doordat het aan de achterkant is geribbeld. Is dat nog een idee?

Dan het lasersnijden. Ik ben daar inmiddels een groot fan van. Tot nu toe heb ik de onderdelen die ik voor Kings Cross heb gebruikt laten laseren door Snijlab in Rotterdam. Begrijp ik nu dat jij zelf een lasersnijder hebt gekocht? Ik neem aan dat jij alles met Onshape tekent? Ik heb tot nu toe het programma Inkscape gebruikt. Het lukt maar het is wel een complex programma. Ken jij Inkscape? Kun je het vergelijken met Onshape?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #169 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:17:53 »
@Ed,

Ik ken dat geribbelde MDF. Jan Siebers merkte op dat je dan toch uiteindelijk niet een mooi vloeiend oppervlak aan de zichtzijde krijgt. Vandaar het beoogde fotoboard.

Voor het lasersnijden heb ik meerdere opties. Voor klein werk (max. 25 x 20cm) kan ik de laser van de EMV gebruiken. Die staat voor alle leden ter beuschikking in ons atelier. Voor groter werk kan ik terecht bij een architect waarmee ik veel samenwerk. Die heeft een bereik van 90 x 50cm. Maar deze laser wordt uiteraard vaak professioneel ingezet; dus moet ik soms geduld hebben. En tenslotte kan ik terecht bij het Fablab in Eindhoven. Ik betaal daar voor de snijplaten (60 x 30cm MDF 2mm) 5,- euro per stuk. En verder geen bijkomende kosten.
Bij het Snijlab betaal je daarentegen voor het materiaal én de snijlengte. Tja en verzendkosten heb ik so wie so niet. Het is immers allemaal bij mij in de buurt.

Wil je nu extreem grote platen laseren, dan kun je nog uitwijken naar het Fablab in Tilburg. Voor jou een interessante optie, want je zou er je hele BMB kast kunnen laten snijden (Op basis van de EMV CAD-tekeningen die Jelle gemaakt heeft).

Een ander EMV lid heeft daar overigens ook het materiaal laten snijden voor zijn modules.



Over het ontwerpen tenslotte.
Ja, ik ken (en heb ook) Inkscape. Het Snijlab maakt daar reclame voor. Ik vind het maar niks. Het is meer een tekenprogramma dan een CAD programma. Maar dat vind ik bijvoorbeeld ook van SketchUp.

Betere opties zijn: Autodesk/Autocad, Autodesk/Inventor, Solidworks, Autodesk/Fusion en Onshape. Échte CAD programma's dus. De eerste drie zijn erg duur, en tamelijk complex. De laatste twee zijn voor de hobbyist echter gratis. Ik heb ze alle vijf en verzorg voor de laatste twee regelmatig workshops en cursussen.

Onshape is verreweg het eenvoudigst om te leren. Maar is wel degelijk een erg professioneel programma. Het kan zowel voor 2D ontwerpen (tbv lasersnijden, plotters of CNC) gebruikt worden als voor 3D ontwerpen (tbv 3D printer).

Omdat het een 100% webbased programma is, leent het zich uitstekend voor samenwerken. Cursisten krijgen een educatieve licentie waardoor ze samen (of met mij) tegelijkertijd (en op afstand) aan de zelfde ontwerptekening kunnen werken. Heel handig...

Omdat ik toch al een keer naar Duitsland wil komen, kan ik je wel een beetje op weg helpen. :)

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #170 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:03:45 »
Stapje voor stapje...



Vandaag het tunnelportaal gemonteerd en een proefplaatsing gedaan. Hij moet 4mm omhoog gezet worden, dan kunnen er twee rijtuigen ongehinderd onder door rijden. Het portaal krijgt nog een surface in English bind. Het boogje moet ik nog met de laser snijden/graveren uit 1mm MDF.



Ook ik heb transportschade aan mijn track. Over ongeveer 5cm waren de railstaven losgeschoten. Omdat ik het railbed geïmpregneerd heb met boekbinderslijm, was het stukje rail heel eenvoudig te verwijderen. Het nieuwe stukje zit er al in, en ligt nu te drogen. Leen stelde voor om de laatste bielzen van coppr clad te maken. Ik kies er echter voor om van aluminium bescherm kapjes te maken die met boutjes en inbus moertjes vastgemaakt kunnen worden aan de bak.



Verder heb ik een techniek toegepast die in de ency beschreven wordt. Ik heb wat fijn mos van het tuincentrum in een mengsel gelegd van 1 deel glycerine en 2 delen water. On het mos te fixeren moet eea 3 tot 4 dagen in de glycerine oplossing blijven staan.

Tenslotte kwam ik er achter dat ik een ontwerpfout heb gemaakt bij het koeienhek. Ik heb de breedte van de weg aangehouden als referentie. De hekken passen precies. Maar... ik had ook rekening moeten houden met de lengte van de overweg. Het railbed is 10cm breed. Tja, geen punt; ik maak gewoon andere hekjes.

Gr, Hans



Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #171 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:08:21 »
Mooi tunnelportaal Hans! Ik heb een vraag over dat mos. Het ziet er gewekdig uit maar wat is het effect van die glycerine oplossing? M.a.w. Waarom gebruik je dat?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #172 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:14:33 »
@Ed,

Wil je ook zo'n portaal hebben? Laat maar weten.

Natuurlijke materialen moeten gefixeerd worden om schimmelvorming tegen te gaan. Je kunt e.e.a. nalezen in de BNLS encyclopedie.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #173 Gepost op: 19 augustus 2017, 18:53:32 »
Ahhh, ik snap het.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #174 Gepost op: 19 augustus 2017, 19:03:25 »
@Ed,

Het mos moet 4 dagen in het glycerine/watermengsel liggen. Daarna moet het gied drogen voor ik het kan gebruiken. Het mengsel is overigens weer te gebruiken voor een volgende "run". Ik moet het dan wel even zeven. Overigens, als je bomen wilt maken van zeeschuim... Ook die moet je in dit fixeerbad leggen.

Mijn voorraad glycerine is trouwens op. Dus ging ik maar de drogist. Etos, Kruidvat en Trekpleister bezocht... maar géén glycerine. Maf eigenlijk. Zulk spul moet ik dus ook al bij een webshop kopen.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #175 Gepost op: 20 augustus 2017, 09:31:33 »
Hahahaha, ze zijn vast bang dat je er nitro aan toevoegd!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #176 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:03:33 »
Vandaag heb ik de bedding van de sloot aan de andere kant gemaakt.





Gr, Hans

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #177 Gepost op: 20 augustus 2017, 16:28:05 »
 (y) (y) (y)
Mvg Henk.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #178 Gepost op: 20 augustus 2017, 17:07:05 »
@Henk,

Ja, als jet droog is, kan ik met de Grassmeister aan de gang.
Het schiet nu ineens wel op.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BMB 00-modulebaan, Scenery
« Reactie #179 Gepost op: 20 augustus 2017, 17:10:38 »
Hans, loopt die sloot tussen, een soort van, dijkjes? Of ga het het land nog ophogen?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk