Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 09:42:57
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk in Duitsland  (gelezen 21451 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #75 Gepost op: 18 February 2016, 22:47:37 »
Reinout,

Als je een continu signaal(spoorstroomloop) had gehad over het spoor, dat had dit ongeval niet zo ernstig geweest. Het signaal had weggevallen en de treinen zouden langzamer gaan rijden. Ik snap best uit kosten oogpunt dat men dat niet doet. Maar als hier continu signaal via het spoor (dus geen gsm-r) had geweest was het beter afgelopen.
Spoorstroomloop is een onderdeel van de baanvakbeveiliging, en GSM-R is een communicatie middel en dat staat los van mekaar dus die opmerking snap ik niet helemaal...

Volgens mij bedoel jij dat het treinbeveiligingssysteem continu dataoverdracht moet hebben ipv puntsgewijs...

Citaat
Nu ik toch bezig ben gelijk even doorgaan. Ik vind persoonlijk dat alle hoofdlijnen en drukke zijlijnen een continu signaal(toonfrequent die werkt namelijk op zowel gelijk als wisselspanning) via de spoorstaven moeten hebben. Ook moet met dat gewoon verplicht stellen bij ECTS 1&2. Voordeel: Treinen hebben altijd een seinbeeld, Trein zijn altijd bekent bij de verkeersleiding. Nadeel: spoor moet elke dag door minimaal 20 wagons bereden worden.
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 22:53:17 door Thom »

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #76 Gepost op: 19 February 2016, 19:22:20 »
@hierboven ik bedoelde GSM voor radiotoestemming(vergelijkbaar met ECTS level 2) maar ik heb per abuis die stom -r neergezet.

Citaat
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
Verschil is dat met cabinesignalering (via spoorstroomlopen) er per direct na het(geforceerd) passeren van het sein iets had aangegeven dat je niet harder mag dan X snelheid, met puntgewijs systemen had je dat niet kunnen voorkomen.
Rich

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #77 Gepost op: 20 February 2016, 00:51:09 »
In Nederland had inderdaad de ATB terug gevallen naar geel / 40, maar daar heb je ook alleen wat aan als je met een hoger seinbeeld reed.
Als je al maar 40 mocht, dan zie je er nog niks van en grijpt er ook niets in.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2016, 17:29:15 »
Vandaag (daarnet) in de Tagesschau (ARD):
de treindienstleider zit sinds vandaag in U-Haft (voorarrest), omdat ie blijkbaar tot vlak voor het ongeluk op zijn mobiele telefoon een spelletje aan het spelen was.....

oudebiels


Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #80 Gepost op: 16 April 2016, 00:50:39 »
Heb het regionaal nieuws van Beieren  gezien,volgens hun zit levenslang boven zijn hoofd te hangen.
Hij is al verhuisd naar een geheime plek met het gezin en er breken voor hem en het gezin moeilijke tijden aan.
Helaas is dat wat hij gedaan heeft,strikt tegen alle regels in.
Dit werd zo in het regionaal nieuws uitgelegd.

Mvg Jo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2016, 15:37:48 »
De treindienstleider heeft een bekentenis afgelegd.

Hij was inderdaad een spelletje aan het spelen. In Bad Aibling heeft hij de trein laten vertrekken op een "Ersatzsignal": oftewel liet hij de trein expliciet door rood rijden. Want de apparatuur wilde het niet toestaan omdat er al een trein op het traject was.

Ondertussen was hij dus een spelletje aan het spelen en zelfs bezig met het kopen van zaken in dat spelletje...

Precies dezelfde expliciete handmatige handeling een paar minuten later toen de trein bij de halte halverwege de twee stations was. Ook daar weigerde het systeem het vertrek toe te staan en ook daar gaf hij het Ersatzsignal.

Kort daarna besefte hij z'n fout en in paniek zei hij de machinisten te stoppen via de "Zugfunk". Alleen had 'ie de verkeerde knop gebruikt en in plaats daarvan alleen andere treindienstleiders bereikt. Bij poging twee richting de machinisten was het al te laat.

Goed dat hij het in ieder geval erkent, dan is er definitief duidelijkheid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)