Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk in Duitsland  (gelezen 21857 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #75 Gepost op: 18 February 2016, 22:47:37 »
Reinout,

Als je een continu signaal(spoorstroomloop) had gehad over het spoor, dat had dit ongeval niet zo ernstig geweest. Het signaal had weggevallen en de treinen zouden langzamer gaan rijden. Ik snap best uit kosten oogpunt dat men dat niet doet. Maar als hier continu signaal via het spoor (dus geen gsm-r) had geweest was het beter afgelopen.
Spoorstroomloop is een onderdeel van de baanvakbeveiliging, en GSM-R is een communicatie middel en dat staat los van mekaar dus die opmerking snap ik niet helemaal...

Volgens mij bedoel jij dat het treinbeveiligingssysteem continu dataoverdracht moet hebben ipv puntsgewijs...

Citaat
Nu ik toch bezig ben gelijk even doorgaan. Ik vind persoonlijk dat alle hoofdlijnen en drukke zijlijnen een continu signaal(toonfrequent die werkt namelijk op zowel gelijk als wisselspanning) via de spoorstaven moeten hebben. Ook moet met dat gewoon verplicht stellen bij ECTS 1&2. Voordeel: Treinen hebben altijd een seinbeeld, Trein zijn altijd bekent bij de verkeersleiding. Nadeel: spoor moet elke dag door minimaal 20 wagons bereden worden.
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 22:53:17 door Thom »

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #76 Gepost op: 19 February 2016, 19:22:20 »
@hierboven ik bedoelde GSM voor radiotoestemming(vergelijkbaar met ECTS level 2) maar ik heb per abuis die stom -r neergezet.

Citaat
Seinbeelden krijg alleen buiten, binnen heb je cabinesignalering.

En of er nu continu spoorstroomloop of puntsgewijze treinsignalering dmv bv assentellers is, treinen zijn altijd bekend, daar zorgt het beveiligingssysteem wel voor.
Immers als het aantal assen wat een blok in komt ongelijk is aan het aantal dat eruit gaat dan zal het beveiligingssysteem het blok niet vrijgeven...
Verschil is dat met cabinesignalering (via spoorstroomlopen) er per direct na het(geforceerd) passeren van het sein iets had aangegeven dat je niet harder mag dan X snelheid, met puntgewijs systemen had je dat niet kunnen voorkomen.
Rich

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #77 Gepost op: 20 February 2016, 00:51:09 »
In Nederland had inderdaad de ATB terug gevallen naar geel / 40, maar daar heb je ook alleen wat aan als je met een hoger seinbeeld reed.
Als je al maar 40 mocht, dan zie je er nog niks van en grijpt er ook niets in.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #78 Gepost op: 12 April 2016, 17:29:15 »
Vandaag (daarnet) in de Tagesschau (ARD):
de treindienstleider zit sinds vandaag in U-Haft (voorarrest), omdat ie blijkbaar tot vlak voor het ongeluk op zijn mobiele telefoon een spelletje aan het spelen was.....

oudebiels


Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #80 Gepost op: 16 April 2016, 00:50:39 »
Heb het regionaal nieuws van Beieren  gezien,volgens hun zit levenslang boven zijn hoofd te hangen.
Hij is al verhuisd naar een geheime plek met het gezin en er breken voor hem en het gezin moeilijke tijden aan.
Helaas is dat wat hij gedaan heeft,strikt tegen alle regels in.
Dit werd zo in het regionaal nieuws uitgelegd.

Mvg Jo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2016, 15:37:48 »
De treindienstleider heeft een bekentenis afgelegd.

Hij was inderdaad een spelletje aan het spelen. In Bad Aibling heeft hij de trein laten vertrekken op een "Ersatzsignal": oftewel liet hij de trein expliciet door rood rijden. Want de apparatuur wilde het niet toestaan omdat er al een trein op het traject was.

Ondertussen was hij dus een spelletje aan het spelen en zelfs bezig met het kopen van zaken in dat spelletje...

Precies dezelfde expliciete handmatige handeling een paar minuten later toen de trein bij de halte halverwege de twee stations was. Ook daar weigerde het systeem het vertrek toe te staan en ook daar gaf hij het Ersatzsignal.

Kort daarna besefte hij z'n fout en in paniek zei hij de machinisten te stoppen via de "Zugfunk". Alleen had 'ie de verkeerde knop gebruikt en in plaats daarvan alleen andere treindienstleiders bereikt. Bij poging twee richting de machinisten was het al te laat.

Goed dat hij het in ieder geval erkent, dan is er definitief duidelijkheid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)