Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18
  

Auteur Topic: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik  (gelezen 4379 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2016, 21:24:03 »
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing... Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren. (Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)

Maar goed, ABC voor het schaduwstation lijkt me nog steeds niet handig. In een schaduwstation telt elke cm. Ik zou daar geen ruimte willen incalculeren voor een stopafstand. Zeker niet als ik ook ABC op de baan gebruik en daar dus een mooie grote stopafstand zou willen hebben. Dus ik zou de voorkeur hebben in een schaduwstation aan gewoon directe stop en klaar. Maar goed, dat mag natuurlijk iedereen zelf kiezen  ;)

Overigens is trek duw combinatie altijd lastig als de trein langer is dan een blok. Zowel met diode, als echte ABC modules als gewoon de baanspanning uit zetten. Volgens Lens moet een trein in ieder geval passen in een blok om ABC te laten werken. Als je zelf aan de slag gaat zou je dit zelf nog wel een mouw aan kunnen passen maar echt makkelijk is het niet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2016, 09:49:16 »
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing...
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren.
Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok. Pas als de hele trein in het blok is en de stopsectie binnen rijdt, moet het hele blok op stop geschakeld worden. Dat doen de BM2 en 3.  Bij gebruik van de diodeschakeling moet een detectie plaatsvinden (binnenrijden stopsectie), die zorgt (relais?)voor het inschakelen van de diodes voor het hele blok.
(Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)
Dat is een onjuiste aanname. Bij elke passage van een as over een isolatie en bij elke wagen (met verlichting), die de isolatie overbrugt, krijg je een overbrugging van de diodeschakeling, en wordt er niet meer geremd, maar weer snelheid gemaakt. Bij de hogere snelheid in het begin zie je dat niet zo goed, maar naarmate er meer afgeremd is wordt dit effect duidelijk zichtbaar en blijft de trein doorrijden, door de stopsectie heen.
Dus het idee om een heel blok vooraf al op stop te zetten gaat niet werken.

Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC). Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.

Maar ik hoor niks meer van de steller van de vraag. Hoe is het daar mee? Al enig idee welke richting je in wil?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 09:52:37 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2016, 11:58:21 »
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
BM2 is inderdaad iets complexer door de slow approach functie. De BM3 is niets meer dan de stroomdetectie, relais en diodeschakeling in een.

Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok.[knip]
Helemaal waar. Maar mijn punt was dat het niet anders is met de diodes of met de BM3. Met beide schakel je het hele blok. Nee, je moet niet gelijk beginnen met remmen nee. Dat doet de BM3 ook niet en moet je met de diodeschakeling ook niet doen.

Dat is een onjuiste aanname.
Jammer, had ik decoders weer te slim ingeschat  :-\ Was zo simpel geweest voor een decoder. Maar goed, zoals je kon lezen ging ik er al een beetje vanuit dat ze niet slim genoeg waren.

Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC).
Wat bedoel je met programma gestuurd? Computer gestuurd?

Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat. Als je het zelf zou bouwen zou je ook moeilijk kunnen doen met het onthouden van een trein als de rails spanningsloos is. Naast dat me dat de moeite niet waard lijkt heb ik het ook nog nooit gezien bij elke andere te koop zijnde module die werkt met stroomdetectie.

Maar inderdaad, Evert, hoe zit het er nu mee? Hoe heb je de boel aangesloten vooral?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2016, 12:17:35 »
Ja, met op de computer een programma dat het schaduwstation stuurt.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2016, 13:22:53 »
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat.
Als de volle spanning op de rails staat wel. Maar als je afschakelt en met een serieweerstand een klein beetje spanning op het spoor houdt, dan loopt er te weinig stroom om gedetecteerd te worden. Gewoon ervaring met digitale locs op een analoge baan. Stopsectie uit en via 4k7 nog een klein beetje kietelspanning op de baan, dan wordt hij niet meer gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2016, 13:52:23 »
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie. Ik stel me het geheel zo voor. Als de schakelaar (relais?) wordt gesloten, komt de volle digitale spanning weer op het spoor te staan en de trein rijdt weg. Als de volgende trein wordt gedetecteerd, wordt de verbinding weer verbroken en resteert de aansluiting via de weerstand. De nieuwe trein stopt en mag een tijdje gaan wachten (timer, handmatig?) maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is. Daar is geen detectie meer voor nodig. Dergelijke weerstanden werden in het verleden aangesloten om ervoor te zorgen dat de decoder in de wachtstand nog digitale informatie kreeg. Bij moderne decoders is dat niet nodig.

Geen idee of dit de bedoeling is. Kan ook andere scenario's verzinnen. Daarover moet Evert uitsluitsel geven.

De detector lijkt wel primair voor analoog ontwikkeld. Vandaar die hulpspanning. Daarmee wordt de werking onafhankelijk van de baanspanning. Maar het kan met digitale spanning best functioneren.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 14:03:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2016, 15:17:20 »
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie.
Handleiding of in ieder geval de quote gelezen? ;) Ja, de weerstand is daar voor.

Of deze stroomdetectie ook zo werkt met een decoder weet ik niet, dat is testen.

maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is.
Nouwja, dat kan dus alleen als je een bi-stabiel relais gebruikt (of andere logica). Je kan niet gewoon een monostabiel relais door de stroomdetectie in het volgende blok laten schakelen. Dat zou de meest eenvoudige oplossing zijn. Afgezien van trek duw combi lastigheden...

Bij moderne decoders is dat niet nodig.
Daar twijfel ik over. Volgens mij als je een decoder op het spoor zet zonder dat hij commando's krijgt (dus uit refresh stack) blijft hij gewoon staan...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2016, 16:32:25 »
Ik bedoel in deze opstelling. Als mijn versie klopt is permanente detectie overbodig. Kan de weerstand hooguit de functie hebben de decoder onder spanning te houden, maar kennelijk niet afdoende wat een Zimo betreft. Kan je tegenwoordig niet ergens in een decoder instellen wat die doet na spanningsverlies? De instellingen worden wel onthouden door de decoder. Misschien heeft die Zimo ook wel zo'n instelling.

Maar we weten eigenlijk niet precies hoe het schaduwstation nou precies werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.