Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik  (gelezen 4362 keer)

evert

• Offline Offline
ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Gepost op: 31 January 2016, 17:01:29 »
Goedemiddag,
In een vorig draadje heb ik de problematiek aan de orde gesteld over het vasthouden van rijdata in een schaduwstation.
Dat heeft mij er toe gebracht de LVZ 100 centrale van Lenz aan te schaffen, die de data wel vasthoudt, waardoor een trein bij het vrijgeven van een blok gewoon weg rijdt.
Tot voor kort reed ik met alleen decoders van ESU, met en zonder sound.
Recent heb ik een nieuwe loc van Roco gekocht met sound on board en dus met een decoder van ZIMO.
Deze heeft de vervelende eigenschap om regelmatig te blijven staan; alleen door de spanning uit en in te schakelen (waardoor de decoder wordt gereset) wordt de decoder weer wakker.
Desgevraagd kreeg ik van ZIMO de reactie dat de processor in de decoder minimaal 5V nodig heeft om actief te blijven.
Voor het schaduwstation gebruik ik de GBM-1 van Tams die bij een bezet blok een actieve spanning afgeeft van 2.5 V, dus te weinig voor de ZIMO.
Van Tams kreeg ik een nietszeggende reactie op mijn vraag of het mogelijk is de spanning naar 5V te verhogen.
Ik kan natuurlijk een decoder van ESU monteren, maar wil eerst via dit forum proberen een oplossing te vinden.
Heeft iemand een idee ?
Groet,
Evert
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 09:43:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

• Online Online
Re: ZIMO
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2016, 17:16:10 »
Dat gaat over secties die via een weerstand stroom krijgen als de trein stil moet blijven staan? Weerstand aanpassen lijkt me. Tams heeft het over een weerstand van 1K tot 4,7 K.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

evert

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2016, 17:30:35 »
Klopt, maar vervolgens heb ik de vraag op welk deel van de print de weerstand kan worden verlaagd.

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2016, 17:33:01 »

evert

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2016, 17:53:03 »
Kan je me de positie van de weerstand op de print vertellen ?

henk

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2016, 18:20:47 »
De weerstand die ik bedoel zit niet op de print.
Heb je de boel aangesloten zoals sectie 1 op de tekening op pagina 21 van de handleiding? Daar zie je ook de weerstand getekend die ik bedoel.
Zo niet, hoe heb je de bezetmelder dan aangesloten? Waar staat 2,5 volt op?

evert

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2016, 19:10:41 »
Deze weerstand is alleen aangesloten op het eerste blok; als een weerstand met een lagere waarde op deze plek ook leidt tot verlaging van de weerstand op de andere blokken zou het opgelost zijn; klopt deze redenering ?

henk

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2016, 19:17:44 »
Ik snap je redenering eigenlijk niet. :)
In die tekening wordt sectie1 als voorbeeld gebruikt voor eem stopsectie in een schaduwstation. Zegt niets over de andere secties.

Maar vertel eens hoe je de GBM-1 nu hebt aangesloten? Wat is de bedoeling?
En hoe weet je waar 2,5 volt zou moeten staan?

Waarom heb je eigenlijk voor de GBM-1 gekozen?

evert

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2016, 19:46:12 »
Mijn schaduwstation bestaat uit een spiraal met lus waarbij via de schakelaar sectie 1 wordt vrijgegeven en de achterliggende 10 treinen (via een relais) een blok opschuiven..
Op alle blokken staat 2.5V als zij bezet zijn en die spanning moet worden verhoogd.
De keuze voor GBM-1 is min of meer arbitrair; kosten hebben wel een rol gespeeld.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2016, 23:58:28 »
Volgens mij is dit een probleem van een voor analoog bedoelde bezetmelding, die voor digitaal "geschikt gemaakt"wordt.
Oplossing weet ik niet, maar wel een andere methode.
Omdat je ESU en nu dus een Zimo decoder gebruikt, kun je ook overstappen op ABC.  In plaats van de weerstand zet je een diodebrug, uit te schakelen met de schakelaar.  Lijkt me een proef waard, kost 5 diodes voor 1 spoor.  Dat gaat je de kop niet kosten.
Wel eerst testen of het aan de bedoeling voldoet.

Maar de keuze voor de Tams lijkt me op de een of andere manier niet gelukkig.
Maarten.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 00:01:26 door maarten van der burgt »

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2016, 09:34:11 »
Op alle blokken staat 2.5V als zij bezet zijn en die spanning moet worden verhoogd.

Dan wil ik nog graag weten waar die spanning precies vandaan komt? Op welke uitgang van de GBM-1 is het geïsoleerde deel van de eerste sectie precies aangesloten. En zit daar dan die weerstand en die schakelaar tussen, zoals beschreven in de handleiding?
En zijn alle volgende blokken op dezelfde uitgang aangesloten?

Je hanteert een bijzondere manier om een schaduwstation te gebruiken. Best leuk, maar om te snappen waar de oplossing zit hebben we zo volledig mogelijke informatie nodig. Je zult niet snel andere mensen treffen die het precies zo hebben gedaan. Wel mensen met inzicht in het functioneren van digitaal en bezetmelders.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: ZIMO decoder, eigenschappen tijdens analoog gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2016, 14:37:55 »
Zoals Henk zegt, de weerstand naar sectie 1 is maar een voorbeeld. Wil je dat iedere sectie spanning houdt wanneer deze uitgeschakeld is dan dien je dit weerstand in iedere sectie te plaatsen
Citaat
Überwachung von abgeschalteten Gleisabschnitten
Gleisabschnitte, die im Betrieb abgeschaltet werden sollen (z.B. im Schattenbahnhof) können ebenfalls mit dem Gleisbesetztmelder überwacht werden. Dazu muss in die Zuleitung zu dem betreffenden Gleisabschnitt ein Widerstand mit einem Wert zwischen 1 und 4,7k so eingebaut werden, dass er im abgeschalteten Zustand den Schalter überbrückt (s. Anschlusspläne 1 und 2, Anschluss an E1).

Als je de rijspanning gewoon uitschakelt heeft de GBM-1 neits om spanning op de rails te houden. Meet je toch spanning is dat waarschijnlijk gewoon spookspanning die niet te belasten is. Hoe meet je?

Dit wordt eigenlijk ook versterkt door het feit dat je een andere centrale hebt gekocht om het werkend te maken. Want als de decoder spanning houdt wanneer deze stil moet staan is dit niet nodig. De decoder gaat dan niet uit en vergeet zijn snelheid niet. Wat de Lenz gewoon heeft is een grotere refresh stack. Ook decoders waarvan je de snelheid niet aan past worden toch nog met regelmaat aangesproken, een soort reminder. Sommige centrales hebben hiervoor maar een beperkt aantal ruimte beschikbaar en doen dit dus alleen voor de laatste 5, 10, 15 of x aantal locs. De Lenz doet dit schijnbaar wel voor een erg groot aantal locs. Waardoor een loc in het schaduwstation die weer spanning krijgt ook binnen afzienbare tijd weer een commando voor hem tegen komt. Alleen schijnbaar vind de Zimo dit alleen niet leuk.

En start de Zimo alleen niet op in het eerste secte (die met weerstand) of heeft hij moeite in alle secties?

En om echt te kunnen helpen zou je denk ik toch eens uit moeten tekenen hoe je het schaduwstation nu aan stuurt. En gebruik je bi-stabiele relais of mono-stabiele?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2016, 15:48:51 »
Ik snap iets niet helemaal of helemaal niet, of er wordt door de vrager iets niet gesnapt.

Als ik het goed heb is het als volgt:  in een baanvak van het schaduwstation, waar een trein is, en deze trein moet stilstaan, daar zet jij via die weerstand (te) weinig spanning op de baan.  Of eigenlijk schakel je de spanning af, maar voor de bezetmelding zet je er toch een beetje op.
Dat is dus gewoon aan / uit.   Erg digitaal dus.
Maar omdat je de bezetmelding nodig hebt om het vorige baanvak op rood te zetten (dus uit te zetten, maar dan weer met weinig spanning te voeden) moet elk baanvak dus die bezetmelding blijven houden.
Dat gaat dus niet werken, denk ik. In ieder geval niet in de door jou gebruikte combinatie.

Kies een bezetmelding en een stop, waarbij wel de min of meer volle spanning op de baan blijft staan.
Één van de mogelijkheden is ABC, wat zowel bij ESU als bij Zimo werkt. Als je het heel mooi, maar wel prijzig, wil maken pak je de BM2 op kop en daarachter een aantal BM3's van Lenz.  Wil je het goedkoper, pak dan diodes, en regel de stop via je eigen systeem (relais ??)

Andere mogelijkheden bij andere merken zoeken.

Maarten.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2016, 16:12:43 »
Maar omdat je de bezetmelding nodig hebt om het vorige baanvak op rood te zetten (dus uit te zetten, maar dan weer met weinig spanning te voeden) moet elk baanvak dus die bezetmelding blijven houden.
Dat gaat dus niet werken, denk ik. In ieder geval niet in de door jou gebruikte combinatie.
Jawel, gewoon door ieder vak van zo'n weerstand te voorzien. Maar het feit dat het nu werkt gok ik eigenlijk een beetje dat er nu bi-stabiele relais gebruikt worden. Dan is er geen continue melding nodig. Maar zonder weerstand staat er gewoon 0V op de baan. Enige andere gemeten spanning is dan gewoon spookspanning.

ABC is wel leuk maar juist dat afremmen is nogal onhandig in een schaduwstation...

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2016, 19:41:57 »
ABC is wel leuk maar juist dat afremmen is nogal onhandig in een schaduwstation...
Lijkt mij van niet. Alle treinen stoppen op de millimeter nauwkeurig (bij automatiek rijden en ingestelde vaste remafstand) of naar keuze ergens in het stopstuk (met ingestelde vertraging), ook zonder programmatuur.

Wil je de diode-oplossing gebruiken wordt het wat anders, dan moet het baanvak vanaf een bepaald punt (detectie) geheel in de "diodestand" gezet worden (dmv relais bijv.).  Dan stopt de trein via de ingestelde vertraging of met vaste afstand.
Staat een laatste wagon per ongeluk nog in het vorige blok en heeft wel een weerstands-as, dan geeft dat niet. Dat blok is dan ook bezet en dan kun je dus een trein minder kwijt.

Het verhaal wordt wat lastiger als je met voor- en achtertractie rijdt, dan moet ik de preciese bedoeling kennen om een oordeel te kunnen geven. In het gewone geval, dat een trein niet langer is dan het blok + remafstand, is er niks bijzonders aan de hand. Remmen en stoppen beide lok's.
Dus met relais (toch al aanwezig) en een zwik diodes kom je een heel in eind in de goede richting.  Dat staat los van de bezetmelding zelf, die blijft gebruikt worden om het vorige blok "op rood" te zetten.

Maarten.