Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: Trix Express International Hondekop wil niet rijden  (gelezen 4902 keer)

dh3201

• Offline Offline
Trix Express International Hondekop wil niet rijden
« Gepost op: 30 January 2016, 16:35:01 »
Ik heb een tweedehands Trix Express International Hondekop (met smalle 2,5 mm flenzen).
De verlichting doet het, zelfs front/sluit verlichting afhankelijk van de rijrichting.
Het motortje doet het als ik de draden vanuit de transformator tegen de slepers houdt.
Maar als de trein op de rails staat wil hij niet rijden (de verlichting brandt wel, dus er is geen kortsluiting).
Als ik het motordraaistel iets op til (zodat de wielen boven de rails komen te zweven), dan draait het motortje wel.
Ik dacht eerst dat het aan de bedrading zou kunnen liggen, maar daar kan het niet aan liggen,
want als ik de bak met geopende kap op de rails zet en de transformator niet via de rails, maar rechtstreeks met draden aan de motor verbind precies hetzelfde resultaat.
Wielen van de vloer: motor draait prima.
Wielen op de rails: motor staat stil.
Nogmaals met draden geprobeerd en dan dan de wielen met een vinger tegenhouden (om belasting na te bootsen) en het motortje staat weer stil of draait moeizaam.
Het lijkt erop of het motortje geen kracht meer heeft.
Zonder belasting draait het motortje zo te horen prima. Geen rare bijgeluiden te horen.
Maar met enige belasting houdt het op.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
Re: Trix Express International Hondekop wil niet rijden
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2016, 17:05:31 »
Het lijkt erop, dat de koolborstels versleten zijn en/of de collector, waar ze tegenaan gedrukt worden is vuil.
Of de motor is zwaar vervuilt. Als de trein op de rails staat drukken de assen zich vast in het vuil. Til je hem op, dan zoeken de assen zelf hun eigen weg en staat er nergens aanloop druk op de bewegende delen.

Remedie motortje met het draaistel los maken en een nachtje in een jampotje met wasbenzine weken.
Dan goed laten drogen, met goed bedoel ik , blijf er maar een paar dagen vanaf.

De collector poetsen met koperpoets, tot ie weer glimt.
Nieuwe koolborstels en de veertjes van de koolborstels iets uit rekken.

Hij doet het nog niet? Nee, dat klopt. Controleer of de wielen schoon zijn. Doffe kleur is niet schoon. je kan ze glimmend krijgen door het wielstel aan een kant tegen te houden en het andere wiel met een rail gum te poetsen, je mag de wielen er ook uithalen.
Zijn de stroomafnemers schoon? Anders die ook poetsen. Hebben de stroom afnemers de juiste druk? Ietsje verbuigen, zodat er wat meer spanning op staat.

Dan alles weer in elkaar zetten en een drupje olie geven. Gebruik wel de speciale olie voor modeltreinen.

Als het goed is rijdt hij nu weer, maar je moet hem wel eerst weer inrijden. Dus een kwartier op een kwart snelheid vooruit, dan hetzelfde achteruit, dan op halve kracht een kwartier op vooruit, daarna achteruit.
De nieuwe koolborstels moeten zich vormen op de collector. Dus dan op 3/4 snelheid voor en achteruit, dan op volle kracht, waarbij je af en toe de snelheid mindert en weer opvoert. Het vergt wat aandacht, maar je houdt er een soepel lopende trein aan over. (y)
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2016, 09:38:04 »
Ik heb dat goedje niet in huis.
Maar toch enige voortgang geboekt.
Ik heb het motortje even wat langer laten draaien (nog wel in het draaistel laten zitten, maar met de wieltjes in de lucht).
En daarna kwam ie na het op de rails zetten wel vooruit.
Hier en daar nog wel een hapering, maar dat bleek vuile rails te zijn :P
Hij gaat er nog iet als een speer vandoor, maar ja het is dan ook geen TGV  ;D

Ik weet niet hoe de standaard bedrading aangesloten hoort te zijn, of dat de vorige eigenaar hier nog wat aan heeft zitten wijzigen.
Maar de motor neemt maar van tweemaal één sleper (één links en één rechts) onder het motordraaistel spanning van de rais af.
De verlichting neemt van het andere draaistel de spanning van de rails af en via stekkertjes met de andere bakken doorverbonden (met ook daar nog slepers).
Zodoende kan de verlichting blijven branden als het motordraaistel stroomloos staat.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2016, 10:55:59 »
hm, bij mijn hondekop zit gewoon alles aan elkaar gebakken qua bedrading, motor dus niet apart van de rest, hier even de "rode" kant op de foto, want dat zie je beter.
DSC_0911 by Floris Dilz, on Flickr

Ik heb weleens eerder gezien dat trix-motoren heel veel stroom trokken en er geen fut meer in zat, die waren een keer overbelast geweest en heet geworden, de lak van de motorspoelen is toen gesmolten en daardoor zijn er een hele bende windingen van de spoelen kortgesloten, ze trekken dan heel veel stroom en wekken een zwakker magneetveld op en dan werkt de zaak niet meer. Hier een plaatje van een goede motor, lak helder van kleur en glad.
DSC_0912 by Floris Dilz, on Flickr
Bij een oververhit motortje is de lak gesmolten geweest, dat zie je aan de structuur, het wordt een soort bruine caramelachtige klont, soms met belletjes.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2016, 11:22:28 »
Nog genoeg plaats voor een analoge decoder met buizen  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2016, 12:11:03 »
Dat zijn de bekende Hornby/trix motoren type X0/3 of 4. Altijd wel weer aan de praat te krijgen. Ook zijn alle onderdelen nog algemeen verkrijgbaar in Engeland. Ook wel goed te digitaliseren.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2016, 12:28:46 »
Dank voor de toelichting met foto's.
Dan heeft de vorige eigenaar van mijn exemplaar toch de bedrading aangepast. Blijkbaar om de verlichting te kunnen laten branden als de motor stroomloos (op een station of voor een sein) staat.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2016, 13:43:53 »
Dat zijn de bekende Hornby/trix motoren type X0/3 of 4. Altijd wel weer aan de praat te krijgen.
nee dus, ja of je moet de spoelen opnieuw willen wikkelen. Altijd aan de praat te krijgen, dan heb je het over een limamotor. Marklin en fleischmann hebben altijd uitgelopen lagers, bij roco gaat de collector naar de haaien of bij kleine motortjes smelt de hele zaak na een keer overbelasting (kleine fleischmanns idem), lima blijft gewoon gaan, hooguit keertje vet eruit en nieuwe koolborstels.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2016, 14:08:21 »
Hallo,

Ik heb bij mijn Märklin-locomotieven (ook bij de vele die ik 2e hands kocht) nog NOOIT ervaren dat de lagers van wielen, tandwielen en ankers waren "uitgelopen" (ik zou zeggen "uitgesleten"). Lagers kunnen door onoordeelkundig smeren soms uiterst smerig zijn wat de soepelheid van een motor uiteraard niet bevordert. Vervuilde wiellagers kunnen tot slechte doorstroming van elektriciteit leiden. Na grondig schoonmaken met wasbenzine is alles weer OK.

Ik ben benieuwd of anderen wél geconfronteerd zijn geweest met "uitgelopen" lagers bij Märklin-produkten. Het zou me vewonderen. Overigens heb ik bij de andere genoemde produkten (ik heb er niet zoveel van) dat soort slijtage ook nog niet meegemaakt. Ik ben het er wel mee eens dat die eenvoudige LIma motoren (met alle herrie die ze maken) in feite het altijd goed blijven doen.

Gegroet,

Rob van Kooy

tod

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2016, 14:25:43 »
In de Trix Hondekop zit een doodgewone begin jaren vijftig door Trix ontwikkelde Trix Permamotor.
Deze motoren gaan bijna niet stuk, tenzij je ze echt zwaar overbelast.
Wel oppassen met schoonmaken van de collector, de collector is wat kwetsbaar.
Overigens ook de groeven goed schoonmaken daar wil zich nog wel eens koolborstelvuil verzamelen.
Onderdelen voor Trix, zowel 2-rail gelijkstroom als Express zijn nog goed verkrijgbaar via de
Twee Trixclubs in Nederland:
Trix Express Vrienden Vereniging Nederland, onderdelenservice  berhofman@hetnet.nl ;
Stichting Trix Express, onderdelen  trixexpress@hetnet.nl
Bij beide clubs kan je op clubdagen ook loks laten nazien en repareren.
Zelf heb ik twee loks met permamotor digital rijden. In beide zit een Lokpilot 3 van ESU
Even inregelen en daarna rijden ze perfect van kruipen tot gewoon snel.
Succes,
Ton

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2016, 17:10:08 »
Ik ken zelf uitgelopen lagers als een veel voorkomend probleem bij fleischmann rondmotoren, dat ze zo gaan resoneren (gillen) in hun lagerspeling. Bij railz hadden we destijds allerlei fleischmanntreinstellen met rondmotoren die vrolijk bleven gaan terwijl de trix 1200 al aan zn zoveelste motor bezig was. Wat een doodellendig hok was dat.

tod

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2016, 18:22:50 »
Je kan goed gelijk hebben wat betreft die 1200.
Daar zit volgens mij namelijk een in de jaren 70tig nieuw ontwikkelde kleine motor in. Een soortgelijke die ook in de  minitrixloks zit.
Van die motoren heb ik er ook enkele stuk gehad.
In de Trix Hondekop zit echter de oude Trix Perma motor, die dateert uit de begin 50tiger jaren.
Die motoren doen het nog steeds goed als je er tenminste op tijd nieuwe koolborstels in zet en de collector en slepers goed schoon houdt.
Ton

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2016, 20:39:43 »
Nee de trix Ho 1200 heeft gewoon zo'n marklin zaag die dus wel degelijk prima te mollen is. Heeft verder niet veel met de hondekop van doen....