Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Gemok bij Marklin...  (gelezen 19359 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #60 Gepost op: 30 January 2016, 20:06:17 »
Eigenlijk is Märklin gevangene van haar eigen succes. Remmende voorsprong of hoe je het wilt noemen. Het is niet moeilijk voor Märklin om die 1:87 modellen te maken maar dat past dan weer niet bij hun railsysteem. En ook al breiden ze hun railsysteem uit dan nog blijft de compatibiliteit met hun verleden.  Zolang ook de kopers uit het verleden bediend moeten worden blijven ze aanhikken tegen de modernere tijd.
Het blijft voor herr Sieber  dan ook schipperen of de revolutie uitroepen. Doet hij het eerste moet hij niet klagen gaat hij de revolutie aan dan zal hij flink in de bus moeten blazen met nieuwe modellen in 1:87 en een nieuw railprogramma.

Nee ik heb deze schaal niet dus ook geen belanghebbende.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #61 Gepost op: 30 January 2016, 20:24:13 »
Zolang ook de kopers uit het verleden bediend moeten worden blijven ze aanhikken tegen de modernere tijd.
Dat moet niet... dat is een keuze van M. Als je altijd aan compabiliteit met het oude wil vasthouden kom je niet verder. Je kunt ook proberen de oude garde te verleiden tot het nieuwe, met behoud van het oude. Maar dat oude wordt dan een soort "classic" of "nostalgie" lijn en is niet te combineren met het nieuwe.

No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #62 Gepost op: 30 January 2016, 22:13:31 »
Märklin zou inderdaad de sprong naar de toekomst kunnen wagen. Trix heeft dat jaren geleden al gedaan met het programma Trix International, waarmee ze zich conformeerden aan de gangbare praktijken in 2-rail land. Intussen is het Trix Express programma met de dikke flenzen vrijwel verleden tijd. Maar ja, dan moet Märklin wel durven om ook zo'n omwenteling te starten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #63 Gepost op: 30 January 2016, 23:13:53 »
Trix kwam in financiële problemen en werd door Märklin overgenomen. Dus of dat nu het beste voorbeeld is... ;)

Volgens Wikipedia was de beslissing om met Trix Express te stoppen pas nadat Trix al door Märklin overgenomen was
Citaat
Das Unternehmen Märklin, das ebenfalls mit Umsatzrückgängen zu kämpfen hatte, zeigte nach der Übernahme wenig Interesse an der Fortführung des TRIX Express-Programms und stellte dieses traditionsreiche System weitgehend ein. Zunächst wurden dafür keine Neuheiten mehr vorgestellt, inzwischen werden auch keine Gleise und Fahrzeuge für Trix Express mehr produziert.

Ik dacht eigenlijk dat die beslissing al wat eerder genomen was.
Grt, Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #64 Gepost op: 30 January 2016, 23:44:39 »
Trix kwam in financiële problemen en werd door Märklin overgenomen. Dus of dat nu het beste voorbeeld is... ;)
Het voorbeeld ging erover dat je durf kan hebben om het roer helemaal om te gooien. De ommezwaai naar het programma International was niet de oorzaak van de financiële problemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #65 Gepost op: 30 January 2016, 23:47:12 »
Ik denk dat alleen door jullie 1 doelgroep gigantisch onderschat wordt. De verstokte Märklinist. Geen 3rail, nee, echt een Märklinist. Als er geen M onder staat, wordt het niet gekocht. En ik krijg wel eens het vermoeden dat er bij Märklin meer van dat soort lui zijn dan er bijvoorbeeld van Fleischmann of Roco zijn, omdat die merken traditioneel al uitwisselbaar waren.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 02:51:08 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
  • Bnlx treinendokter.
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #66 Gepost op: 30 January 2016, 23:53:44 »
LS,

Het is blijkbaar niet alleen Marklin die aan het somberren is. Lenz heeft dezelfde bedenkingen, getuige de laatste minuten van de MSL reportage van de Nurenberger messe.

Niet direct de tweede hands markt wordt genoemd, maar de competitie om vakbekwame electronische ingenieurs wordt hier aangehaald. En dat voor een bedrijf dat 'Elektonic" in de naam heeft.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2784
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #67 Gepost op: 31 January 2016, 03:13:35 »
Niet direct genoemd, mwah... Hij legt de link met de (Duitse?) consument die gemiddeld na 5 jaar een nieuwe auto koopt en na 2-3 jaar een nieuwe computer, waarbij het voor de branche prettig zou zijn als de consument ook na 5 jaar een BR 50 zou vervangen door een nieuwere versie, echter verwacht de consument dat die levenslang mee gaat.

Het gebrek aan techneuten (vooral, voor Lenz, betaalbare techneuten), is niet alleen typerend voor de modelspoormarkt. Heer Lenz geeft aan dat een bedrijf als Siemens een groot deel van de jonge aanwas weg kaapt, omdat zij ook te korten hebben, maar grotere marges hebben en dus meer kunnen betalen, terwijl de marges op modelspoor niet zo groot zijn dat dit kan en men daardoor moet roeien met de riemen die men heeft.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22447
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #68 Gepost op: 31 January 2016, 08:22:14 »
Tja, economische voorspoed geeft weer nieuwe uitdagingen voor ondernemers.

Vergelijkingen met andere branches gaan altijd mank. Een deel van de automobilisten koopt iedere vijf jaar een nieuwe auto, zodat een nog groter deel iedere paar jaar een andere tweede- of derdehands kan aanschaffen. De tweedehandsmarkt is altijd een integraal deel van de autohandel geweest. Wordt nu ook wel over geklaagd, omdat auto's inmiddels heel lang meegaan en minder snel worden vervangen. Maar het geklaag over het bestaan van een tweedehandsmarkt lijkt wel iets typisch voor modelspoorfabrikanten te zijn.

Misschien dat fabrikanten als LSmodels de oplossing hebben. Gewoon geen cruciale onderdelen leveren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #69 Gepost op: 31 January 2016, 10:50:56 »
Laatste opmerking van de heer Lenz is veelzeggend voor de hele branche:
" .....  als deze hal niet gesloten wordt......"

daarmee doelend op de vraag, of er in de toekomst (volgend jaar ?) nog wel een hal voor de modeltreinbranche in Neurenberg is. Impliciet daar ook mee aangevend, dat het voor Lenz een vraag is of ze nog wel gaan komen.

Nu al wordt een deel van de hal gebruikt voor branche-vreemde elementen, de ruimtes tussen de hallen zijn leeg.  Niemand staat meer te dringen om als standhouder toegelaten te worden.
En de gangpaden zijn nog breder dan vorige jaren.  Over trend gesproken !
Maarten.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #70 Gepost op: 31 January 2016, 12:39:46 »
Succesvol ondernemen is moeilijk. Ik verwacht dat de gemiddelde ondernemer dat ook wel weet. Er zijn allerlei oorzaken aanwezig die het ondernemen lastig maken. De top-expertise van een ondernemer is juist ondernemen. En dat is niet lui achterover hangen. Dat houdt in dat je alle aspecten van je business (markt, personeel, prijzen, ontwikkelingen in techniek, ontwikkelingen in andere branches, financiering, et cetera) in de gaten houdt als ondernemer en probeert hier op tijd op te reageren. Dat is waar een ondernemer in moet excelleren, dat is zijn vaktechniek. Kan hij dat niet, is hij een slechte ondernemer. Dan moet hij maar op zoek naar een ander vak.

Er is niets op tegen om als Märklin aan te geven dat de tweedehands markt je parten speelt. Je moet de tweede markt echter niet de schuld geven. Je moet er als ondernemer op een goede manier op reageren. Je moet je strategie aanpassen. Als je een goede nieuwe strategie kan bedenken, ben je aan het ondernemen. Dat is niet makkelijk, maar je moet het wel doen.

Als ik sommige opmerkingen in dit draadje lees, lijkt het wel alsof de strategie van Märklin is geweest: "Ik verlaag de detaillering en ik verhoog de prijzen". Op zich is dat een strategie, of dit een succesvolle strategie is, is nog maar de vraag. Het lerend vermogen van een ondernemer moet erg hoog zijn, om zich staande te kunnen houden in de markt. En dat maakt ondernemen moeilijk.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #71 Gepost op: 31 January 2016, 12:50:48 »
Alles wat het nu op de tweedehandsmarkt goed doet, is blijkbaar destijds te kwalitatief gemaakt...
Misschien gaat Märklin de kwaliteit nu wel verlagen, zodat de nieuwe modellen over tig jaar niet meer op de tweedehandsmarkt gaan verschijnen ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #72 Gepost op: 31 January 2016, 12:55:25 »
Ik heb de nieuwe strategie van Märklin al ontdekt. Ze gaan hun assortiment uitbreiden met een geheel nieuwe schaal, uniek!!  (y)

Kijk hier maar eens.  8)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #73 Gepost op: 31 January 2016, 12:58:36 »
Ik snap de suggestie van Lenz niet. Juist Lenz lijkt me een merk dat een groei doormaakt en juist het voorbeeld is van een markt creëren/vergroten. Gezien hun stijgend aanbod in Spoor Nul krijg ik nu niet echt het idee dat het zo slecht met ze gaat. Wellicht meer doen om de betrokkenheid van het personeel te vergroten. Misschien zijn ze wel gewoon niet goed (genoeg) voor hun personeel?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #74 Gepost op: 31 January 2016, 14:37:38 »
Wat suggereert Lenz  ???
Maarten.