Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:45:53
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00

Auteur Topic: Gemok bij Marklin...  (gelezen 19532 keer)

JvB

• ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #45 Gepost op: 29 January 2016, 15:34:04 »
het lijkt mij erg simpel. Je bent ondernemer. Als je dan klaagt dat je klanten je spullen niet voldoende kopen zeg je dus indirect dat je het als ondernemer niet goed doet. Je kunt heel veel argumenten aanhalen waarom het niet goed gaat met de omzet. Het verschil tussen een matige en een succesvolle ondernemer is dat de succesvolle ondernemer die argumenten weet te analyseren in een vroegtijdig stadium en er op kan anticiperen. Klagende ondernemers zien hun kansen niet en roepen daardoor vaak weer nieuwe problemen op.
met vriendelijke groet,

Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #46 Gepost op: 29 January 2016, 15:45:49 »
Oud Märklin spul kan dan nu populair zijn, omdat dit voor de kopende generatie jeugdnostalgie is. Als nu minder mensen niet opgroeien met Märklin, of modeltreinen in het algemeen, willen maar weinigen dat oude spul hebben. Het gaat nu echt niet om de betere kwaliteit of specificaties in vergelijk met het moderne aanbod. Probleem gaat dus vanzelf over en wordt daarmee opgelost.

Moet je alleen wel blijven zorgen dat wat je nu maakt interessant is voor de huidige generatie. Alleen bij succes heb je dan over ca 50 jaar weer hetzelfde probleem.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #47 Gepost op: 29 January 2016, 18:05:43 »
Even algemeen: de ene ondernemer doet het beter dan de ander, in dezelfde branche. Vergelijk het failliet van V en D met de mooie winst van H en M over het afgelopen jaar. Kortom: je moet iets slims bedenken om je spullen te verkopen. Hoge(re) prijzen behoren (meestal) niet tot de tactiek om de klant tot kopen te verleiden - en in de modelspoorbranche zijn de prijzen hoog. Dat zien de modelspoorfabrikanten zelf ook: allemaal zetten ze nu stevig in op een kids-, hobby- of beginnerslijn. De prijsverlagingen bij Roco en Fleischmann zijn ook niet door weelde ingegeven. Toch is er ook een (niche?)markt voor topproducten met hoge prijzen. Dat bewijst Brawa.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #48 Gepost op: 29 January 2016, 18:11:37 »
Met betrekking tot je laatste alinea: Ik krijg hier op het forum wel eens het gevoel dat er een hele grote groep 2railrijders is die alles van Märklin/Trix per definitie slecht vindt. En die laten zich, naar mijn gevoel de laatste maanden, weer steeds harder horen. Wellicht krijgt de fabrikant ook dat gevoel en speelt dat mee in de overweging?
Dat lijkt op fora (dit forum is geen uitzondering) volgens mij erger dan het in werkelijkheid is. Ik beschouw dit forum (en andere) wat betreft actieve posters niet als een afspiegeling van de gemiddelde modelspoorder.
Veel tweerailers zijn absoluut niet vies van leuke Trix modellen. Ik weet zo 3 a 4 items die ik gekocht zou hebben als ze in Trix variant (en niet alleen in 3-rail) uitgebracht zouden zijn. En dan gaat het niet om modellen waarvan alleen assen gewisseld moeten worden.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 29 January 2016, 18:19:14 »
Daarnaast zijn innovaties nodig, in de jaren '70 en '80 was de grootste kostenpost volgens veel artikelen in de modelspoorpers het vervaardigen van mallen, wat toen allemaal handwerk was. Met de moderne CAD technologie zou er ergens in het proces toch een kostenverlaging geweest moeten zijn. Zie maar in het DE-5 draadje wat Kast er in korte tijd in 3D uitpoept  :). Maar dit zie ik eigenlijk alleen bij Piko (en een heel klein beetje bij Roco).

Ik wil geen mensen voor het hoofd stoten, maar tussen een hobbymatig (bijvoorbeeld met Sketchup) vervaardigd en 3D geprint model en een professioneel opgezet en getekend 3D model, tekeningenpakket en vervolgens spuitgieten zit nogal wat verschil.

Voor een eenvoudig model (denk aan brooddoos) moet je op minimaal 3 maanden rekenen tussen het met een compleet en volledig 3D model en tekeningenset aankloppen bij een spuitgieter en het daadwerkelijk in handen krijgen van de eerste spuitingen (deze hoeven nog niet productiewaardig te zijn). Heb je een complexer product zoals bijvoorbeeld de fles van een bekend afwasmiddelmerk dan gaat de tijdsduur zeker richting minimaal 9 maanden. Dan vergeet ik nog maar even seriegroottes en rekening houden met mogelijke wijzigingen in de toekomst.

Ik heb geen direct inzicht in de productie aantallen van modelspoorfabrikanten, maar spuitgieten wordt pas echt goedkoop bij hoge aantallen. Daarnaast zit er door de detaillering ook nog veel handwerk in wat ook niet meehelpt om de kosten naar beneden te krijgen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #50 Gepost op: 29 January 2016, 18:25:52 »
het lijkt mij erg simpel. Je bent ondernemer. Als je dan klaagt dat je klanten je spullen niet voldoende kopen zeg je dus indirect dat je het als ondernemer niet goed doet. Je kunt heel veel argumenten aanhalen waarom het niet goed gaat met de omzet. Het verschil tussen een matige en een succesvolle ondernemer is dat de succesvolle ondernemer die argumenten weet te analyseren in een vroegtijdig stadium en er op kan anticiperen. Klagende ondernemers zien hun kansen niet en roepen daardoor vaak weer nieuwe problemen op.
Hoewel Florian Sieber van Märkliin inderdaad wel opmerkt (c.q. klaagt) dat door de verkoop van 2e hands op Ebay en in modelzaken koopkracht van de doelgroep wegvloeit, vindt hij het vooral vervelend dat er modelbaanzaken zijn die zooel nieuw als gebruikt Märklin verkopen, maar de focus op 2e hands leggen. En daar wil hij met die modelbaanzaken over spreken:
Citaat
Wir wollen auf der einen Seite unsere Neuheiten über Innovationen und technische Feinheiten von den alten Produkten abgrenzen. Auf der anderen Seite müssen wir auch mit dem Fachhandel sprechen, damit der seinen Fokus wieder stärker auf unsere Neuheiten als auf die Vermarktung von gebrauchten Artikeln konzentriert.

Dat vind ik niet zo heel raar, als producent.

Grt,
Wim
Grt, Wim

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #51 Gepost op: 29 January 2016, 18:43:34 »
Aan de andere kant, als ik zie hoeveel nieuw Marklin spul er op beurzen zoals Houten en Eurospoor ligt, naast en tussen de 2e hands spullen, vind ik het niet gek dat winkeliers naar andere spullen kijken. Hoe komen gloednieuwe dingen op beurzen terecht? Daar zit al lange tijd iets scheef tussen Marklin en de winkeliers. Maar die discussie is hier al vaker gevoerd.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

tod

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 29 January 2016, 18:49:50 »
Misschien vinden fabrikanten het raar dat er steeds meer gebruikt spul ook in winkels wordt verkocht, maar ja zij hebben de afgelopen pakweg 50 jaar al die zaken nieuw verkocht en de huidige eigenaren zijn ouder geworden of er niet meer en dan komen die zaken weer op de markt.
Dan kunnen ze beter in winkels verkocht worden dan bv via beurzen of zo.
In winkels is de kans groot dat kopers van die "oude" treintjes ook nieuwe spullen kopen. Is het alleen via Ebay/marktplaats of zo te koop dan komen de kopers helemaal niet meer in winkels.
En ja het zal met name Märklin treffen, want wat waren nu de merken in de vijftiger en zestiger jaren: Ja Märklin, Trix Expres (nu Märklin) en Fleischmann.
En dus kijk maar op specifieke Märklin/ Trix Express clubdagen, daar staat veel spul, vaak goed onderhouden en rijdend uit die periode.
En dat zal de komende jaren steeds meer worden omdat generaties ouder worden en wegvallen. Daarnaast wordt de groep modelspoor enthousiasten ook niet groter, maar wel jonger met andere interesses en eisen.
We zullen zien.
Zelf heb ik als oud Trix Express rijder ook veel verkocht en mooi spul omgebouwd naar 2-railgelijkstroom. Sommige loks uit de vijftiger jaren met zo'n grote perma-motor rijden nu zelfs digitaal.
Alleen enkele loks en wagons met emotionele waarde zijn nog in de oude staat.
Ton

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 29 January 2016, 18:57:01 »
Eigenlijk is het heel simpel: Elk jaar worden er nieuwe modellen gemaakt en elk jaar worden er kinderen geboren die later modeltreinen gaan krijgen/kopen en elk jaar gaan er modelspoorliefhebbers dood.

Als nu modeltreinen niet zo een lange levensduur zouden hebben als hun bezitters en er niet steeds meer gemaakt werden, dan had meneer Sieber geen probleem.
Maar dat heeft hij wel, want er worden steeds minder kinderen geboren en degene die wel geboren worden vinden modeltreinen lang niet zo interessant als hun vaders/ooms/grootvaders dat vonden.
Bovendien gaan modeltreinen als ze een beetje netjes onderhouden worden best wel lang mee.
En dan is de generatie die nog volop treintjes kocht aan het vergrijzen en uitsterven.
Dus steeds minder klanten en een steeds groter aanbod tweedehands treintjes.
Uiteindelijk gaat het dezelfde kant op als met postzegels: waardevermindering wegens minder belangstelling en een groot aanbod.

Meneer Sieber zal dan wel goed katholiek en dus tegen het gebruik van condooms zijn.  ;D

Steyn

Boele

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 29 January 2016, 22:47:09 »
Een hobbyist is geen uitstervend ras; of het nou om postzegels of modeltreinen gaat, het ligt aan de generatie zelf. De ene is niet de andere. Het gaat er om hoe je als hobbyist omgaat met de tijd en hoe je het invult. Interesse hebben in modeltreinen is niet voor iedereen weggelegd. Het verschilt per individu, per leeftijdsgroep, per generatie en zelfs per tijdperk waar men zich voor interesseert. Ook al gaat het om oud spul (= nostalgie) of om modern spul, dat maakt helemaal niet uit.

Nostalgie is ook niet eens gebonden aan een bepaalde periode, maar aan tijdbeleving van een jongetje dat door robuuste, machtige en lawaaiige verschijning van een aanstormend lok met rijtuigen zodanig onuitwisbare indruk heeft gekregen (lees: trauma  ;D) dat er een verslaving is ontstaan. Net als bij jullie!

Dat geldt ook vliegtuigen, sigaren, postzegels, Ajax, etc......

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 30 January 2016, 02:56:30 »
Hallo allemaal,

Ik vraag me al langere tijd af wat Marklin van plan is en waarom ze op een prijsniveau zitten wat in mijn ogen nergens over gaat. 2 1100 loks in een Houten kistje voor een prijs waar je met gemak 5 Roco 1100 botsneuzen voor koopt, die dan ook nog moderner, stiller en gedetailleerder zijn ( los aangezette handgrepen langs deuren en neuzen enz )

Als ik de producten van Marklin zie is er eigenlijk vrij weinig ( niks ) wat ik wil hebben omdat ik vergelijkbare producten van andere merken voor veel leukere prijzen kan kopen.

Gelukkig hebben mijn ouders me als kind gelijkstroom materieel gegeven en ben ik niet afhankelijk van de rails en treinen met pukkeltjes en ski's.....

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 30 January 2016, 15:26:58 »
Ach, het is ook altijd wat bij Märklin.
De 6400 van hun is niet op schaal. De koploper is niet op schaal 1/87 .
De 6400 van Rocky Rail is wel precies op schaal en véééél gedetaileerder.
Ze blijven te lang ouwe troep produceren. Kritiek willen ze niet horen en de service is 0,0.
Ik heb IC wagons met vijf verschillende kleuren geel van Märklin. Hun kleur geel is goed????????????/ zeiden ze tegen mij.
Trouwens, zij maken zelf toch goede modeltreinen?
Mijn TEE van hun uit 1962 rijdt in 2016 nog steeds even goed.
Vraag je of ze een bepaald model willen maken, dan krijg je een vernietigend antwoord, terwijl ze zelf allerlei fantasiemodellen op de markt gooien.
Bovendien zijn er nu veel meer modelspoorfabrikanten, die wel naar hun klanten luisteren en mooiere modeltreinen maken als Märklin.

En Märklin gaat niet met zijn tijd mee. Kortkoppelmechaniekjes los te koop van Märklin? Koppelende stroomvoerende koppelingen los te koop bij Märklin? Een Y- wissel? Een kruis wissel (vierwissels met een kruis int midden)? Nee, allemaal niet bij Märklin te koop.

Nou moeten ze daar bij Märklin niet gaan lopen klagen, dat mensen hun producten tweede hands kopen, want ELK model van hun is BYZONDER, ÉÉNMALIG en WORDT ALLEEN DIT JAAR IN EEN BEPERKT AANTAL GEMAAKT.

Jammer, het model is uitverkocht, maar gelukkig ligt na een of twee jaar hetzelfde model 2de hands te koop op internet of beurzen.
Dat werken ze zelf in de hand.

Dit is mijn mening.  ;D
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 30 January 2016, 16:39:25 »
@stuurman Wil,

Helemaal eens met wat je zegt. Heel veel oude modellen produceren ze steeds opnieuw ( andere kleur of maatschappij ) te kort en achterhaald. Eeuwenlang koffiemolen aandrijvingen.

Andere fabrikanten leveren veel mooier materieel ( zelfs kleinere zoals o.a. Rocky, Goover, Artitec ) maar ze zijn te eigenwijs om het te zien en vinden zichzelf superieur.

Ze doen maar, ik rij Nederlands en heb Marklin helemaal niet nodig om mijn lijstje compleet te krijgen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 30 January 2016, 18:07:47 »
Ik rij ook Nederlands. Eindelijk heeft Märklin een model van de 1200 serie  v/d NS gemaakt en dan stappen ze af van metalen handgrepen? Dus hun prijs gaat omhoog, terwijl de kwaliteit en de uitstraling achteruit gaan. Ik wil hem niet zo met die echt oer lelijke hand grepen.
Ach, mijn Märklin modellen doe ik niet weg, ze rijden nu als Hamo modellen bij mij.
Een motorpost is toch een mooi model, maar waarom moest ik er dan Roco postwagons achter hangen, omdat Märklin ze niet maakt.
Maar ze moeten niet hun klanten verwijten, dat die tweede hands treinen kopen.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #59 Gepost op: 30 January 2016, 18:24:04 »
Ik ben nooit zo onder de indruk van mopperende ondernemers. Bij ons in het dorp hingen laatst briefjes op leegstaande winkels; deze winkels staan leeg omdat u online koopt. Hou het dorp gezellig en koop hier.
Tja...enige constante in deze wereld is verandering, en daar moet je als ondernemer op inspelen, zowel als lokale winkelier als Märklin. Bedrijven die al lang bestaan blijken zonder uitzondering door de loop de jaren (soms zelfs eeuwen!) flexibel op veranderingen te hebben ingespeeld. Dus wellicht als Märklin een modellijn brengen die 1:87 is en niet over M-rails hobbelt.... Die kinderserie van Märklin (My World) vond ik een top idee. Blijf creatief ondernemen.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.