Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:12:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
  

Auteur Topic: Gemok bij Marklin...  (gelezen 19913 keer)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2016, 22:35:10 »
Na 8 jaar bouwen in spoor nul heb ik laatst eens opgezocht wat een gemiddeld Marklin model kost. Tjeesis.  :o  :o Dat zijn echt bedragen die al aardig naar Lenz in 0 kruipen. Eigenlijk is dat grote spul nog niet zo duur. Vrees dat deze meneer een beetje naast de werkelijkheid staat als je het artikel zo leest.

Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2016, 23:05:17 »
Ja en nee. Natuurlijk moet je je niet van je klanten vervreemden. Maar de trend heer Sieber schetst klopt. Ik heb sinds december de modeltreinen van mijn vader ge-erft en denk er nu aan om toch weer wat meer te gaan kopen. De catalogus van 1974 ligt naast mijn bed. Sorry Märklin. Nog geen behoefte aan nieuw spul.
Ik verzamel ook postzegels. Exact hetzelfde verhaal. Veel natuurlijk verloop in een toch al grijze doelgroep, een catalogus die een verzekeringsaarde weergeeft en de transactiewaarde ver overstijgt (voor 10% van de catwaarde moet je kunnen verzamelen), een postbedrijf dat inkomsten nodig heeft en zowel de tarieven opdrijft als de emissies (het aantal zegels dat per jaar uitgegeven wordt) laat exploderen en steeds meer nicheproducten pusht om meer te verkopen. Ik ken op de club geen enkel lid dat de jaarcollectie nog in abonnement heeft. Er komt ook gewoon heel veel mooi materiaal uit nalatenschappen op de markt. PostNL heeft echter wel geprobeerd om zich bij de verzamelaar te etablieren (mooi Duits woord) door CollectClub op te richten met online verkoop van nieuw en oud materiaal. En sinds kort drie fysieke winkels open heeft voor direct contact met de klant.
Dat laatste is de truuk. De klant binden met wat hij wenst, en hopen dat hij koopt wat je biedt. Als daar weinig ruimte tussen zit heb je succes.
Ander voorbeeld uit de automotive. Zowel Porsche als Mercedes hebben afdelingen waar onderdelen voor klassiekers nieuw geleverd worden. Omdat ze weten dat er een markt voor voormalig nieuwe auto's is, ook bij mensen die nieuw geen P of M kopen. Omarm het maar, want het gebeurt!

Groet, Sicco Jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2016, 23:26:16 »
je betaald verwijderings bijdrage, dan moeten ze die *** zooi ook gewoon weer innemen.
Kan volgens mij al vrij snel na aanschaf.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 23:28:35 door roadster36 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2016, 23:28:14 »
 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2016, 23:46:19 »
Hallo,

Van mij nu eens onderstaand "plaagstootje", dus niet boos worden.

Of je nou vóór of tegen Märklin bent, de meeste modeltrein liefhebbers weten best wel dat oudere modellen van dat merk misschien dan niet voldoen aan hun strikt persoonlijke opvattingen hoe het er eigenlijk uit had moeten zien, maar dat doet niets af aan het feit dat Märklin produkten het zonder problemen vijftig jaar lang kunnen uithouden zonder dat je er veel naar hoeft om te kijken. En als er dan toch iets kapot mocht gaan of een ankertje moet worden verwisseld  dan is in principe elk onderdeel te vervangen. Is het niet "af-fabriek", dan toch in ieder geval via de handelaars in nieuwe of tweedehands onderdelen. Een voorganger in dit draadje mompelde zoiets als "Mercedes".

En juist dat laatste is ook voor de Märklin-fabriek een oer-oud commercieel gegeven. Vele liefhebbers kopen op beurzen ongezien een tweede hands Märklinloc. Zou die het eventueel "niet meer doen"(maar dat komt slechts heel zelden voor) dan kan je -als je ook maar een beetje handig bent - door een paar schroefjes los te draaien de loc tot in de kleinste onderdelen uit elkaar nemen, hem lekker schoonmaken met wasbenzine en weer in elkaar zetten. Zonodig  wat draadjes vervangen, een nieuw ankertje erin en nieuwe koolborstels en dan is meestal het probleem opgelost. Zo koop ik in het algemeen analoge Märklinlocs voor één vijfde van de prijs van nieuwe digitale locs, en de trend is naar één zesde van de prijs.

Voor de goede orde vervang ik meestal ook maar meteen het traditionele mechanische omschakelrelais door een Uhlenbrockje. Dan ben je voor twee tientjes van de "bokkensprong" bij rijrichting verandering verlost. En hé: als toegift kan zo'n loc dan ook nog eens omgeschakeld worden naar Digitalbetrieb. Wat wil een mens nog meer?

En als je in plaats daarvan zo'n loc ook nog wat intensiever zou willen digitaliseren inclusief sound nou dan kan dat ook zondermeer. Persoonlijk moet ik daar niet aan denken al die herrie aan m'n oor. Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......

Tja, een verlichte bestuurderscabine moet je dan ontberen. Nou en?

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan?  :P

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2016, 23:53:26 »
Tuurlijk
Ook een FLM is onverwoestbaar, kost je 2 koolborstels meer niet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7755
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2016, 00:41:59 »
Volledig opgaan? Daar heb ik te weinig ervaringskennis voor. Er zijn merken waar "zinkpest" een akelige term is. En bij sommige merken is de kunststofkwaliteit soms een probleem. Zinkpest heb ik wel bij lilliput gehoord. Plastic problemen bij roco (zelf nooit last van gehad). Bij oude hema/lima zooi zijn er volgens mij ook geen plastic-wordt-broos problemen :)

Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.

Aan de andere kant heb ik een roco 215 uit ongeveer het beginjaar van Roco (volgens mij is de lok uit 1974!) en die doet het nog uitstekend. Originele motor. Even digitaliseren en gaan met de banaan :D

Märklin lijkt het in ieder geval goed te doen qua consistente betrouwbaarheid van z'n spullen. En da's belangrijk.

Reinout (95% roco, 5% fleischmann)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2016, 01:15:13 »
Citaat
Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......

Vertel mij wat, werd er in Essen compleet gestoord van als ze er met 20 reden  ;)






henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2016, 03:47:17 »
P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan?  :P

Ja, ik heb een vitrine vol modellen van voor 1970 en die doen het allemaal nog. Heeft weinig te maken met merk en alles met de eenvoudige constructie uit die tijd. Juist de Märklin TEE dien je zorgvuldig uit te zoeken wegens veel exemplaren met kromme kappen. Zinkpest of bros kunststof zijn niet merkgebonden. Bij ieder merk kan de verzamelaar je vertellen welke productieseries daarvan last kunnen hebben.

Het is leuk om de verzameling twee keer per jaar uit te laten op een apart spoor, maar verder hoort het primitieve spul wat mij betreft in de vitrine. Ik koop er geen moderne loc minder om. De moderne tijd is wat mij betreft zo'n beetje begonnen met die Roco BR215. Het is een icoon waarmee Roco liet zien hoe het ook kon.

En verder gaat het met geen van de traditionele merken erg goed. Ik geloof er geen pest van dat de tweedehands markt daarin zo'n grote rol speelt. De tweedehands markt is er altijd geweest en kan pas een probleem worden bij teruglopende belangstelling.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 04:24:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2016, 06:35:03 »
(vervolg van reactie 11)

En inmiddels hebben we ook de tweede oorzaak van het probleem boven water.
Wanneer je spullen te lang meegaan, zullen er ook veel spullen op de tweedehands markt rondzwerven. En dat blijkt dan nu een probleem te zijn, en gaan ze klagen over iets wat ze zelf veroorzaken/veroorzaakten. Marketingtechnisch blijkt het toch niet zo goed doordacht te zijn als ze zelf dachten.  ;D
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1123
    • Windhoven
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2016, 08:43:37 »
Als Marklin nu gewoon alle Marktplaats / eBay sites af gaat en de 2e hands spullen daar opkoopt. Dan kunnen ze die toch weer als nieuw verkopen? Niemand die dat verschil merkt. Een voordeel heb je wel het is op kwaliteit getest door de vorige gebruiker.

Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.

Zinkpest komt bij Marklin ook wel eens voor hoor.
Zoals deze Köf

Of kromtrekkende wagons

Of de eerste uitgave van de C-rail waarbij het plastic hard en breekbaar wordt.
Ja, ook Marklin heeft zijn 'problemen'.
Johan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7592
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2016, 09:05:17 »
Hoe meer een organisatie in de verdrukking komt hoe ingewikkelder het lijkt om responsief, redelijk en in lijn met de maatschappelijke trend te reageren. Of het nu gaat om een omroep, een Europese Commissie of een fabrikant van modeltreinen met wintersportvoorziening. De reactie wordt alleen maar gekker....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18150
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2016, 09:14:38 »
Ik las het eerst anders... :D

He bah, Jeroen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2016, 11:13:10 »
Ik heb wel een mok van Märklin.



Ook alweer dik twintig jaar oud, maar nog steeds als nieuw.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18150
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2016, 11:18:08 »
Die heb ik ook! Durf 't bijna niet te zeggen.... ;) Wordt hier nog dagelijks gebruikt, onverwoestbaar.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule