Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:27:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45

Auteur Topic: Gemok bij Marklin...  (gelezen 19578 keer)

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Gemok bij Marklin...
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2016, 22:35:10 »
Na 8 jaar bouwen in spoor nul heb ik laatst eens opgezocht wat een gemiddeld Marklin model kost. Tjeesis.  :o  :o Dat zijn echt bedragen die al aardig naar Lenz in 0 kruipen. Eigenlijk is dat grote spul nog niet zo duur. Vrees dat deze meneer een beetje naast de werkelijkheid staat als je het artikel zo leest.

Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2016, 23:05:17 »
Ja en nee. Natuurlijk moet je je niet van je klanten vervreemden. Maar de trend heer Sieber schetst klopt. Ik heb sinds december de modeltreinen van mijn vader ge-erft en denk er nu aan om toch weer wat meer te gaan kopen. De catalogus van 1974 ligt naast mijn bed. Sorry Märklin. Nog geen behoefte aan nieuw spul.
Ik verzamel ook postzegels. Exact hetzelfde verhaal. Veel natuurlijk verloop in een toch al grijze doelgroep, een catalogus die een verzekeringsaarde weergeeft en de transactiewaarde ver overstijgt (voor 10% van de catwaarde moet je kunnen verzamelen), een postbedrijf dat inkomsten nodig heeft en zowel de tarieven opdrijft als de emissies (het aantal zegels dat per jaar uitgegeven wordt) laat exploderen en steeds meer nicheproducten pusht om meer te verkopen. Ik ken op de club geen enkel lid dat de jaarcollectie nog in abonnement heeft. Er komt ook gewoon heel veel mooi materiaal uit nalatenschappen op de markt. PostNL heeft echter wel geprobeerd om zich bij de verzamelaar te etablieren (mooi Duits woord) door CollectClub op te richten met online verkoop van nieuw en oud materiaal. En sinds kort drie fysieke winkels open heeft voor direct contact met de klant.
Dat laatste is de truuk. De klant binden met wat hij wenst, en hopen dat hij koopt wat je biedt. Als daar weinig ruimte tussen zit heb je succes.
Ander voorbeeld uit de automotive. Zowel Porsche als Mercedes hebben afdelingen waar onderdelen voor klassiekers nieuw geleverd worden. Omdat ze weten dat er een markt voor voormalig nieuwe auto's is, ook bij mensen die nieuw geen P of M kopen. Omarm het maar, want het gebeurt!

Groet, Sicco Jan

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2016, 23:26:16 »
je betaald verwijderings bijdrage, dan moeten ze die *** zooi ook gewoon weer innemen.
Kan volgens mij al vrij snel na aanschaf.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 23:28:35 door roadster36 »

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #18 Gepost op: 26 January 2016, 23:28:14 »
 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2016, 23:46:19 »
Hallo,

Van mij nu eens onderstaand "plaagstootje", dus niet boos worden.

Of je nou vóór of tegen Märklin bent, de meeste modeltrein liefhebbers weten best wel dat oudere modellen van dat merk misschien dan niet voldoen aan hun strikt persoonlijke opvattingen hoe het er eigenlijk uit had moeten zien, maar dat doet niets af aan het feit dat Märklin produkten het zonder problemen vijftig jaar lang kunnen uithouden zonder dat je er veel naar hoeft om te kijken. En als er dan toch iets kapot mocht gaan of een ankertje moet worden verwisseld  dan is in principe elk onderdeel te vervangen. Is het niet "af-fabriek", dan toch in ieder geval via de handelaars in nieuwe of tweedehands onderdelen. Een voorganger in dit draadje mompelde zoiets als "Mercedes".

En juist dat laatste is ook voor de Märklin-fabriek een oer-oud commercieel gegeven. Vele liefhebbers kopen op beurzen ongezien een tweede hands Märklinloc. Zou die het eventueel "niet meer doen"(maar dat komt slechts heel zelden voor) dan kan je -als je ook maar een beetje handig bent - door een paar schroefjes los te draaien de loc tot in de kleinste onderdelen uit elkaar nemen, hem lekker schoonmaken met wasbenzine en weer in elkaar zetten. Zonodig  wat draadjes vervangen, een nieuw ankertje erin en nieuwe koolborstels en dan is meestal het probleem opgelost. Zo koop ik in het algemeen analoge Märklinlocs voor één vijfde van de prijs van nieuwe digitale locs, en de trend is naar één zesde van de prijs.

Voor de goede orde vervang ik meestal ook maar meteen het traditionele mechanische omschakelrelais door een Uhlenbrockje. Dan ben je voor twee tientjes van de "bokkensprong" bij rijrichting verandering verlost. En hé: als toegift kan zo'n loc dan ook nog eens omgeschakeld worden naar Digitalbetrieb. Wat wil een mens nog meer?

En als je in plaats daarvan zo'n loc ook nog wat intensiever zou willen digitaliseren inclusief sound nou dan kan dat ook zondermeer. Persoonlijk moet ik daar niet aan denken al die herrie aan m'n oor. Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......

Tja, een verlichte bestuurderscabine moet je dan ontberen. Nou en?

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan?  :P

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2016, 23:53:26 »
Tuurlijk
Ook een FLM is onverwoestbaar, kost je 2 koolborstels meer niet.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2016, 00:41:59 »
Volledig opgaan? Daar heb ik te weinig ervaringskennis voor. Er zijn merken waar "zinkpest" een akelige term is. En bij sommige merken is de kunststofkwaliteit soms een probleem. Zinkpest heb ik wel bij lilliput gehoord. Plastic problemen bij roco (zelf nooit last van gehad). Bij oude hema/lima zooi zijn er volgens mij ook geen plastic-wordt-broos problemen :)

Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.

Aan de andere kant heb ik een roco 215 uit ongeveer het beginjaar van Roco (volgens mij is de lok uit 1974!) en die doet het nog uitstekend. Originele motor. Even digitaliseren en gaan met de banaan :D

Märklin lijkt het in ieder geval goed te doen qua consistente betrouwbaarheid van z'n spullen. En da's belangrijk.

Reinout (95% roco, 5% fleischmann)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2016, 01:15:13 »
Citaat
Een Märklinlok maakt - voor wie dat nog niet zou weten - zonder sound module al voldoende analoge herrie......

Vertel mij wat, werd er in Essen compleet gestoord van als ze er met 20 reden  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2016, 03:47:17 »
P.S. Zou bovenstaand verhaal ook volledig opgaan als het nu eens over een ander modelspoormerk zou gaan?  :P

Ja, ik heb een vitrine vol modellen van voor 1970 en die doen het allemaal nog. Heeft weinig te maken met merk en alles met de eenvoudige constructie uit die tijd. Juist de Märklin TEE dien je zorgvuldig uit te zoeken wegens veel exemplaren met kromme kappen. Zinkpest of bros kunststof zijn niet merkgebonden. Bij ieder merk kan de verzamelaar je vertellen welke productieseries daarvan last kunnen hebben.

Het is leuk om de verzameling twee keer per jaar uit te laten op een apart spoor, maar verder hoort het primitieve spul wat mij betreft in de vitrine. Ik koop er geen moderne loc minder om. De moderne tijd is wat mij betreft zo'n beetje begonnen met die Roco BR215. Het is een icoon waarmee Roco liet zien hoe het ook kon.

En verder gaat het met geen van de traditionele merken erg goed. Ik geloof er geen pest van dat de tweedehands markt daarin zo'n grote rol speelt. De tweedehands markt is er altijd geweest en kan pas een probleem worden bij teruglopende belangstelling.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 04:24:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2016, 06:35:03 »
(vervolg van reactie 11)

En inmiddels hebben we ook de tweede oorzaak van het probleem boven water.
Wanneer je spullen te lang meegaan, zullen er ook veel spullen op de tweedehands markt rondzwerven. En dat blijkt dan nu een probleem te zijn, en gaan ze klagen over iets wat ze zelf veroorzaken/veroorzaakten. Marketingtechnisch blijkt het toch niet zo goed doordacht te zijn als ze zelf dachten.  ;D
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2016, 08:43:37 »
Als Marklin nu gewoon alle Marktplaats / eBay sites af gaat en de 2e hands spullen daar opkoopt. Dan kunnen ze die toch weer als nieuw verkopen? Niemand die dat verschil merkt. Een voordeel heb je wel het is op kwaliteit getest door de vorige gebruiker.

Ik heb dit soort problemen inderdaad nooit van Märklin (of Fleischmann) gehoord, maar veel weet ik daar niet van.

Zinkpest komt bij Marklin ook wel eens voor hoor.
Zoals deze Köf

Of kromtrekkende wagons

Of de eerste uitgave van de C-rail waarbij het plastic hard en breekbaar wordt.
Ja, ook Marklin heeft zijn 'problemen'.
Johan

Pauldg

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2016, 09:05:17 »
Hoe meer een organisatie in de verdrukking komt hoe ingewikkelder het lijkt om responsief, redelijk en in lijn met de maatschappelijke trend te reageren. Of het nu gaat om een omroep, een Europese Commissie of een fabrikant van modeltreinen met wintersportvoorziening. De reactie wordt alleen maar gekker....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2016, 09:14:38 »
Ik las het eerst anders... :D

He bah, Jeroen ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2016, 11:13:10 »
Ik heb wel een mok van Märklin.

Ook alweer dik twintig jaar oud, maar nog steeds als nieuw.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2016, 11:18:08 »
Die heb ik ook! Durf 't bijna niet te zeggen.... ;) Wordt hier nog dagelijks gebruikt, onverwoestbaar.