Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Palisade Canyon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:39:38
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive (gelezen 3546 keer)
bekie
Offline
Berichten: 83
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Gepost op:
23 January 2016, 12:19:09 »
s
Hallo, een rivarossi 1376 of 1377 stoomlok van Beierse oorsprong werd uitgebracht met een sinusmotor. Deze lok heb ik gedigitaliseerd. Hij rijdt, maar naar mijn gevoel heeft de motor te weinig kracht om de lok lang aan te drijven. Is dit normaal? Is de sinusmotor de oorzaak? Er zit een schroefje bij om de sinusaandrijving uit te schakelen als ik de handleiding goed begrijp. Uitvoeren of ligt de oorzaak ergens anders?
Dank voor de antwoorden.
Antoon
Verstuurd vanaf mijn ... met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 18:53:11 door bekie
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #1 Gepost op:
23 January 2016, 12:46:53 »
sinusmotor? rivarossi? das alleen marklin. Maar goed, kan zijn dat je een br 18 of S3/6 met normale motor en centrifugaalkoppeling bedoelt?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26821
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #2 Gepost op:
23 January 2016, 12:58:42 »
Ik zit me ook af te vragen hoe een sinusmotor in een Rivarossi komt. En hoe je dat met een schroefje kunt uitschakelen is me helemaal een raadsel.
Je bedoelt vast iets anders.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #3 Gepost op:
23 January 2016, 13:10:48 »
ja. centrifugaalkoppeling met een schroefje uitschakelen lijkt me logischer.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18142
Modelrailroading is fun!
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2016, 13:16:56 »
Fotootje?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2016, 14:30:23 »
Hierbij een foto van de handleiding. Het is een versie van de s3/6.
Antoon
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1586
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2016, 14:30:45 »
Volgens mij is het een S-drive.
Silvolde
Gelogd
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4284
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2016, 16:02:08 »
En dat is ?
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
roadster36
Offline
Berichten: 5548
Team Mitropa
Re: Rivarossi met sinusmotor
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2016, 16:58:32 »
Tje ff googelen he,
Dit staat op het stummiforum
der S-Drive war ein innovatives Antriebssystem, daß Rivarossi mit der S3/6-Serie einführte. Leider war (und wahrscheinlich ist es immer noch) etwas unausgereift und es gibt keine weiteren Modelle mit diesen Antrieb.
Eine S3/6 mit S-Drive fährt als normale angetriebene Lok. Wenn man sie abstellt und mit einer anderen Lok abschleppt (z. B. für eine Doppelbespannung), kuppelt der S-Drive automatisch in den Leerlauf und die S3/6 kann wie ein Dummy von der anderen Lok mitgenommen werden. Nach Beendigung der Doppelbespannung fährt die S3/6 wieder ganz normal alleine weiter.
Das ist zumindest die Theorie... :?
In der Praxis gibt es ein paar Haken, an die Rivarossi leider nicht gedacht hat. Unter anderen sind Eisenbahnunglücke vorprogrammiert, wenn die S3/6 in der Steigung anhalten soll... :shock: :roll:
Zumindest bei meiner 18.6 kuppelt der S-Drive leider auch in den Leerlauf, wenn zu schwere Züge angehängt werden (bei fünf leichten Eilzugwagen in der Ebene ist Schluß).
Das Abschalten des S-Drives mittels Sperrschraube verschlechtert leider auch noch die nicht gerade großartigen Fahreigenschaften drastisch!
Ich hatte gehofft, daß Rivarossi-Hornby bei der Neuauflage den Antrieb überarbeitet hat. Hat jemand bereits eine Rivarossi-Hornby S3/6 im Einsatz? Wir wollen Erfahrungsberichte!!!
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31669
Gelogd
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #9 Gepost op:
23 January 2016, 19:05:27 »
Ondertussen titel aangepast.
Kort samengevat is dit dus een aandrijftechniek, die bij het uitoefenen van een uitwendige kracht, de aandrijving loskoppelt. Je kan de lok dus op het spoor bewegen met bewegende wielen, zonder dat de motor draait.
Bijvoorbeeld als een andere lok duwt of als een andere lok aankoppelt en trekt, wordt de aandrijving ontkoppeld van de motor. Een geavanceerde dummy in een tractie met twee loks bijvoorbeeld.
De aandrijving ontkoppelt ook als er geen of onvoldoende stroom wordt opgenomen, zodat de motor dan vrij draait ( te vergelijken met het indrukken van het gaspedaal in een auto met het koppelpedaal volledig ingedrukt). Het gasgeven met de transformator geeft hetzelfde effect als bij een auto ...
Via een speciale aanwezige schroef zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld, maar door even op anderstalige fora - met dank aan roadster36 - ook Franstalige te zoeken zou dit probleem niet voorkomen als je volledig digitaal rijdt. Dan staat er immers constant stroom op de sporen en denkt de sdrive niet om te ontkoppelen.
Zal dit morgen eens testen, want de lok rijdt anders wel mooi rustig.
Antoon
Bedankt allen.
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 20:09:39 door bekie
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #10 Gepost op:
24 January 2016, 00:16:35 »
moet toch es zo'n ding kopen om uit mekaar te peuteren.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
bekie
Offline
Berichten: 83
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2016, 19:00:38 »
Digitale test geven geen beter resultaat. Zal de s-drive moeten uitschakelen om de zaak op te lossen.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 17:14:15 door bekie
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive