Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive  (gelezen 3454 keer)

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Gepost op: 23 January 2016, 12:19:09 »
sHallo, een rivarossi 1376 of 1377 stoomlok van Beierse oorsprong werd uitgebracht met een sinusmotor. Deze lok heb ik gedigitaliseerd. Hij rijdt, maar naar mijn gevoel heeft de motor te weinig kracht om de lok lang aan te drijven. Is dit normaal? Is de sinusmotor de oorzaak? Er zit een schroefje bij om de sinusaandrijving uit te schakelen als ik de handleiding goed begrijp. Uitvoeren of ligt de oorzaak ergens anders?

Dank voor de antwoorden.

Antoon

Verstuurd vanaf mijn ... met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 18:53:11 door bekie »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2016, 12:46:53 »
sinusmotor? rivarossi? das alleen marklin. Maar goed, kan zijn dat je een br 18 of S3/6 met normale motor en centrifugaalkoppeling bedoelt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2016, 12:58:42 »
Ik zit me ook af te vragen hoe een sinusmotor in een Rivarossi komt. En hoe je dat met een schroefje kunt uitschakelen is me helemaal een raadsel.
Je bedoelt vast iets anders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2016, 13:10:48 »
ja. centrifugaalkoppeling met een schroefje uitschakelen lijkt me logischer.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17873
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2016, 13:16:56 »
Fotootje?

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2016, 14:30:23 »


Hierbij een foto van de handleiding. Het is een versie van de s3/6.

Antoon

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1558
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2016, 14:30:45 »
Volgens mij is het een S-drive.

Silvolde

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2016, 16:02:08 »
En dat is ?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Rivarossi met sinusmotor
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2016, 16:58:32 »
Tje ff googelen he,

Dit staat op het stummiforum


der S-Drive war ein innovatives Antriebssystem, daß Rivarossi mit der S3/6-Serie einführte. Leider war (und wahrscheinlich ist es immer noch) etwas unausgereift und es gibt keine weiteren Modelle mit diesen Antrieb.

Eine S3/6 mit S-Drive fährt als normale angetriebene Lok. Wenn man sie abstellt und mit einer anderen Lok abschleppt (z. B. für eine Doppelbespannung), kuppelt der S-Drive automatisch in den Leerlauf und die S3/6 kann wie ein Dummy von der anderen Lok mitgenommen werden. Nach Beendigung der Doppelbespannung fährt die S3/6 wieder ganz normal alleine weiter.

Das ist zumindest die Theorie... :?

In der Praxis gibt es ein paar Haken, an die Rivarossi leider nicht gedacht hat. Unter anderen sind Eisenbahnunglücke vorprogrammiert, wenn die S3/6 in der Steigung anhalten soll... :shock: :roll:

Zumindest bei meiner 18.6 kuppelt der S-Drive leider auch in den Leerlauf, wenn zu schwere Züge angehängt werden (bei fünf leichten Eilzugwagen in der Ebene ist Schluß).

Das Abschalten des S-Drives mittels Sperrschraube verschlechtert leider auch noch die nicht gerade großartigen Fahreigenschaften drastisch! :(

Ich hatte gehofft, daß Rivarossi-Hornby bei der Neuauflage den Antrieb überarbeitet hat. Hat jemand bereits eine Rivarossi-Hornby S3/6 im Einsatz? Wir wollen Erfahrungsberichte!!!

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31669

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2016, 19:05:27 »
Ondertussen  titel aangepast. ;)

Kort samengevat is dit dus een aandrijftechniek, die bij het uitoefenen van een uitwendige kracht, de aandrijving loskoppelt. Je kan de lok dus op het spoor bewegen met bewegende wielen, zonder dat de motor draait.
Bijvoorbeeld als een andere lok duwt of als een andere lok aankoppelt en trekt, wordt de aandrijving ontkoppeld van de motor. Een geavanceerde dummy in een tractie met twee loks bijvoorbeeld.

De aandrijving ontkoppelt ook als er geen of onvoldoende stroom wordt opgenomen, zodat de motor dan vrij draait ( te vergelijken met het indrukken van het gaspedaal in een auto met het koppelpedaal volledig ingedrukt). Het gasgeven met de transformator geeft hetzelfde effect als bij een auto ...
Via een speciale aanwezige schroef zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld, maar door even op anderstalige fora - met dank aan roadster36 - ook Franstalige te zoeken zou dit probleem niet voorkomen als je volledig digitaal rijdt. Dan staat er immers constant stroom op de sporen en denkt de sdrive niet om te ontkoppelen.
Zal dit morgen eens testen, want de lok rijdt anders wel mooi rustig.

Antoon
Bedankt allen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 20:09:39 door bekie »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2016, 00:16:35 »
moet toch es zo'n ding kopen om uit mekaar te peuteren.

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2016, 19:00:38 »
Digitale test geven geen beter resultaat. Zal de s-drive moeten uitschakelen om de zaak op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 17:14:15 door bekie »