Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door henk
Vandaag om 07:39:00
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?  (gelezen 11354 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2016, 18:02:43 »
Bemo heeft ook kortkoppel mechaniekjes en scharfenberg koppelingen, maar die zijn voor smalspoor. Ze zijn wel de kleinste.
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2016, 09:16:04 »
Ik had de 86568 opgezocht Silvolde en die zag er niet uit als een Kinematiek. De 8654 en 8656 wel zie ik nu. Ze lijken me niet kleiner dan de kleine Symoba, maar altijd goed nieuwe mechanieken te leren kennen.  (y)
Ik denk eigenlijk dat het niet veel kleiner kan voor een effectieve werking.

Henk, als je naar de koppeling 86568 kijkt dan zie je dat de koppelingshouder in de middenstand in de achterste positie ligt. In een curve schuift de koppelingshouder naar voren. Anders dan bij andere koppelingen is het mechanisme anders geconstrueerd. Ik probeer later enkele foto's te plaatsen.

Silvolde

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2016, 12:19:04 »
Hierbij enkele foto's van Weinert kortkoppelingsmechanieken op millimeterpapier. Op de eerste foto zijn van boven naar beneden te zien: 86568 - 8656 - 8654. Daarna volgen detail opnamen. Koppeling 86568 is van kunststof; de beide andere zijn gezwart messing.

Het grote voordeel van deze uitvoeringen is dat ze voor verschillende toepassingen gebruikt kunnen worden.











Silvolde
 

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2016, 14:51:23 »
Hallo,

Ik gun iedereen zijn plezier om weer eens een andere kortkoppelunit aan te prijzen of alleen maar het bestaan ervan mede te delen. Maar wie van de geïnteresseerden heeft langdurige ervaring met getrokken cq geduwde treinstammen van zeg acht à negen 303mm lange rijtuigen die op een geaccidenteerde baan rondrijden en waarin normaalgesproken ook rijtuigen met andere dan Symoba-koppelingunits deel uitmaken? The proof is in the eating of the pudding.

Als ik het bij mij in de praktijk zie, kunnen beslist niet alle af-fabriek aangebrachte kortkoppelsystemen (lees: een groot deel daarvan) de toets der kritiek doorstaan.

Er zijn meerdere aspecten die een kortkoppelsysteem betrouwbaar maken:

a) buigt in scherpere bogen de koppeling onder alle omstandigheden voldoende uit?;

b) hoe reageert de koppeling als de trein door een slappe boog gaat ("werkt" de eventueel dan vereiste verlenging tussen twee gekoppelde rijtuigen dan ook voldoende?);

c) kan de NEM-koppelinghouder in hoogte enigszins worden aangepast als het aangekoppelde rijtuig af-fabriek een NEM-koppelingsunit heeft die niet aan de rigoreuze eisen van de geldende norm voldoet?;

d) keert de NEM-koppelinghouder onder alle omstandigheden na een boog weer ongehinderd in zijn middenstand terug? En wat gebeurt er met de kortkoppelingen van gekoppelde rijtuigen als een lange/zwaardere trein op een recht traject in beweging komt? Hebben de koppelingsunits dan de neiging om onder invloed van de trekkracht niettemin toch uit te buigen (en daardoor ontsporingen te veroorzaken?);

e) hoe reageert de kortkoppelingsunit bij overgang van een vlak traject naar een helling en wat nog wezenlijker is komende vanaf een helling naar een vlak traject. En hoe gaat dat als de aansluitende helling ook nog eens in een boog ligt?;

f) en o ja, passen de zwaluwstaartjes van alle kortkoppelingssoorten probleemloos in de NEM-houders van de kortkoppelingsunits? En kun je koppelingen ook zonder beschadiging van het mechaniek weer gemakkelijk verwijderen?

Een wezenlijk aspect van de Symoba-koppelingsunits met een grondvlak van ±1x1cm  is, dat het stiftje "iets" meebuigt als de getrokken trein in beweging komt zonder dat het met pinnetjes vastgezette  afdekkapje van de kortkoppelunit van de weeromstuit door de interne hefboomwerking wordt losgedrukt. De bewegelijkheid van het stiftje is ook van belang als rijtuigen komende vanaf een helling door de ontbondene van de zwaartekracht wat meer tegen elkaar worden gedrukt. De kortkoppelingen zélf geven dan niet méé, waardoor de bovenzijde van de vouwbalgen eventjes tegen elkaar kunnen klemmen met als gevolg ontsporingen. Vandaar dat ik al eerder schreef dat de vouwbalgen/Gummiwülste van twee gekoppelde rijtuigen in de ruststand op een vlak baangedeelte een "ietsje" uit elkaar moeten staan.

Maar goed, zoals gezegd: ieder zijn meug.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele zakelijke/financiële band of ander zakelijk belang met de producent van Symoba! Was het maar zo, dat had me misschien een hoop uitgaven bespaard!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2016, 15:40:52 »
Silvolde: bedankt voor de detailfoto's! Ik was me niet bewust dat Weinert ook kortkoppelingshouders maakte. Ik heb nog een lok waar ik zelfs geen symoba onder krijg, ik zal eens meten of het met één van de Weinert varianten wèl lukt.

Ongerelateerd: bij weinert kan ik op de site wel door de catalogus heenbladeren, maar hem niet als PDF downloaden. Klopt dat of mis ik ergens een knopje?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2016, 16:49:39 »
Dat klopt. De Weigert catalogus is niet te downloaden. Die moet je kopen....
Met groet,

Ger.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2016, 17:37:04 »
@ Rob van Kooy

Stokpaardje Rob?

Groet,

Silvolde

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21669
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2016, 17:46:56 »
Vraag is of Rob weleens Weinert heeft geprobeerd.
Ik niet in ieder geval. Van de mechanieken die ik heb geprobeerd vind ik Symoba ook de prettigste. Ribu haakt gemakkelijk ergens in het mechanisme. De Fleischmann is voor heel specifieke toepassingen. Ik herinner me dat ik ze gebruikte bij het motordraaistel van Lima Koplopers, omdat een Symoba niet ver genoeg naar achteren kon worden geplaatst. De Roco mechanieken nemen veel ruimte in beslag en zijn niet in hoogte instelbaar. Ze functioneren wel erg fijn op de Roco wagens waarvoor ze speciaal zijn bedoeld.

Nog een vraag Silvolde. De allerkleinste van Weinert zou wel iets toevoen. Maar is het een volledig functionerend mechaniek? De uitslag lijkt niet erg groot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2016, 19:56:09 »
Op mijn grote baan met veel verschillende bochten en hellingen rijden diverse oude Fleischmann, Lima en Jouef treinen die ik heb omgebouwd met Symoba koppelingen. Ook andere merken geprobeerd, waaronder die van Conrad die wel voldeden maar al snel storingen gaven of versleten waren. de Symoba koppelingen blijven hun werk doen en of ze nu geduwd of getrokken worden maakt niet uit. Wel zorgen dat alle koppelingen goed op elkaar zijn afgesteld en zeker als de trein ook geduwd moet worden en de ruimte dus niet te krap nemen, tenslotte zit er speling op zo'n mechaniek en dat moet ook wel anders kan het niet bewegen. Mooiste voorbeeld op mijn baan is een duw, trektrein van 1 lok, 5 wagons en een stuurstand rijtuig die met de Symoba koppelingen in beide richtingen zonder problemen zowel langzaam als snel zijn dienstregeling draait. Helaas geen foto's want alles zit in de winter opslag.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2016, 20:53:10 »
Henk, ik ben voor een Fulgurex BR 65 stoomloc naarstig naar een geschikte KKK (=germanisme maar het dekt de lading) gegaan.  Naast Symoba en andere hier genoemde merken kwam ik bij toeval die van Weinert tegen. Met enige aanpassing pastte de smalle uitvoering (8656) tussen de frameplaten. Daarna heb ik nog een aantal andere Weinert KKK's gekocht om in ieder geval voor tenders e.d. een oplossing te hebben. Ander dan bij Rob van Kooij zullen deze - voornamelijk kleinserie - modellen bij mij geen lange (duw)treinen door kleine boogstralen rijden.

De KKK 86568 zit in de nog te bouwen BR 81 van Weinert. De uitslag is weliswaar niet groot maar wellicht voor een tenderloc toereikend.

Groet,
Silvolde   

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2016, 21:41:11 »
Die 4700 is toch als goederenloc bedoeld, dus dat komt niet zo nauw.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #26 Gepost op: 24 januari 2016, 00:08:55 »
Waarom niet de oplossing van Karst?
Past onder elke Philo tender
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26620.msg546754.html#msg546754
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 00:11:27 door roadster36 »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21669
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2016, 09:50:32 »
Bedankt Silvolde. Die kleiste ga ik ook eens proberen. Kijken wat het dingetje vermag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2016, 11:37:39 »
Maar niet onder de 4 assige Zweedse tender, helaas. Daar is zaag en breekwerk voor nodig. Dat laat ik hier liever achterwege. Mijn oplossing is de Weigert schacht die ik eerder all noemde. Modelschroefkoppeling eruit en die ervoor in de plaats. Kan even nergens een plaatje vinden. Ga op zoek en dan post ik 'm hier.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2016, 12:01:24 »
Deze dus:



Door deze te gebruiken hoef ik ook de stoomverwarmingskoppeling niet te verwijderen. Die zou een gewone nemschacht flink in de weg zitten.

In dit draadje een filmpje waar de situatie aan de bufferbalk zichtbaar is. Geen gewone NEM schacht mogelijk, dus:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68061.new.html#new
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 12:04:56 door Gerke »
Met groet,

Ger.