BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gerke op 20 januari 2016, 10:53:02

Titel: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 20 januari 2016, 10:53:02
Hoi,

Weet iemand of er naast de Nem kortkoppelingen van Symoba ook nog andere merken zijn die deze aanbieden? Ik ben op zoek naar een zo klein mogelijke variant, kleiner nog dan de Symoba, die 11,2 x 12,2 mm meet.

Hoor het graag!

Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Fred Eikelboom op 20 januari 2016, 11:05:09
Hoi,

Hier al gekeken?
Klik (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_H0#Assortiment_kortkoppelingen)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: sander1985 op 20 januari 2016, 11:16:45

RIBU maakt ook een aantal varianten volgens mij.

http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html (http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 20 januari 2016, 12:29:04
Weinert heeft zowel messing als kunststof kortkoppelingshouders Artikel 86568 is 9,3 mm breed (en 15 mm diep). Zie de bladzijden 204 - 206 van hun catalogus. Deze vind je op http://www.weinert-modellbau.de.

Silvolde
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: henk op 20 januari 2016, 12:39:04
Die van Weinert zijn volgens mij een nem koppelschacht, maar geen echt kortkoppelkinematiek.

Zoek je dat wel, dan ken ik geen kleinere dan de kleine Symoba. Wel heeft Fleischmann een variant die heel erg naar voren zit geschoven als dat het probleem is. Werkt alleen met profi en de Roco kortkoppelingen, omdat de koppelschacht juist anders is.
https://www.fleischmann.de/de/product/11792-0-0-2-1-0-0-003005/products.html (https://www.fleischmann.de/de/product/11792-0-0-2-1-0-0-003005/products.html)

Nem-schacht, kinematiek en kortkoppelingen zijn heel verschillende dingen. Er wordt vaak slordig met de begrippen omgesprongen en dat maakt een vraag onduidelijk. Ik denk dat het Gerke om de kinematiek gaat. Symoba maakt in ieder geval heel veel qua kortkoppelen, maar nou net geen kortkoppelingen.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gert Arkema op 20 januari 2016, 14:09:08
Rietze 85504 is de kleinste; ca 15 x 18 mm. Dikte weet ik niet; 3 mm? Maar dus groter dan de kleinste symoba.

(http://www.tkt-shop.de/WebRoot/Sage/Shops/TKTCSGmbH/5026/746E/96BC/06B5/8DB7/0A0C/05EA/4348/art_24654_3574.jpg)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: E.r.i.k. op 20 januari 2016, 15:09:42
Zelf nooit gezien, maar MK modelbouwstudio maakt messing etsplaten met KK kinematiek en NEM houder
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/onderdelen-wagens.htm (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/onderdelen-wagens.htm)
(http://www.mkmodelbouwstudio.nl/images/555%20kortkoppeling.jpg)

Hier een voorbeeld: http://mwpl-pegasus.weebly.com/aanvullingenverbeteringen.html (http://mwpl-pegasus.weebly.com/aanvullingenverbeteringen.html)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 20 januari 2016, 15:33:34
Die van Weinert zijn volgens mij een nem koppelschacht, maar geen echt kortkoppelkinematiek.

Henk, als je even de moeite had genomen de aangegeven bladzijden van de Weinert catalogus te bekijken had je kunnen zien dat de volgende koppelingen zowel een NEM koppelschacht als een kort koppeling kinematiek hebben:

- 8654
- 8656
- 86562
- 86568

Daarnaast zijn 8652 en 86561 bedoeld voor een kortkoppeling tussen loc en tender.

Silvolde
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: henk op 20 januari 2016, 15:49:25
Ik had de 86568 opgezocht Silvolde en die zag er niet uit als een Kinematiek. De 8654 en 8656 wel zie ik nu. Ze lijken me niet kleiner dan de kleine Symoba, maar altijd goed nieuwe mechanieken te leren kennen.  (y)
Ik denk eigenlijk dat het niet veel kleiner kan voor een effectieve werking.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 20 januari 2016, 15:50:06
Hoi,

De meeste ken ik. De Weinert opties ga ikvwat nader bekijken. Maar veel kleiner dan de Symoba kom ik niet tegen. Het ding moet onder de tender van een Philitrain 4700 komen en daar is niet heel veel plaats. Alles is passend te maken natuurlijk, maar ik ga er liever niet met de slijpschijf aan... maar als het niet anders is....

Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: ingenium op 20 januari 2016, 16:18:30
Wat biedt Philotrain zelf aan in deze? Zoek het maar uit?
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Niks op 20 januari 2016, 17:08:27
Al bij Makette gekeken Gerrie? De hebben een kkk van 9x9x0,9mm (klik (http://www.makette.de/makette/kkk.html))
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Rob van Kooy op 20 januari 2016, 17:25:21
Hallo,

Zo henk hiervoor al schrijft: "Symoba maakt in ieder geval heel veel qua kortkoppelen, maar nou net geen kortkoppelingen". Zo is het maar net. Wat Symoba wél doet is het fabriceren van een tweetal onderdelen: een kortkoppelingsmechaniek en een koppelinghouder met een NEM opening , die op het uitstekende stiftje van het kortkoppelingsmechaniek kan worden bevestigd. Die twee onderdelen vormen gezamenlijk een kortkoppelsysteem tenminste als je de grondvlakken van de kortkoppelingsmechanieken zodanig onder de wagens en rijtuigen aanbrengt dat de NEM-koppelingshouders op zodanige afstand van elkaar komen te staan dat als je in beide NEM koppelinghouders een kortkoppeling naar keuze aanbrengt, daarna gekoppeld de beide rijtuigen zo dicht als mogelijk tegen elkaar staan (dwz buffers bijna tegen buffers en/of vouwbalgen/Gummiwülste bijna tegen vouwbalgen/Gummiwülste.

Eerlijkgezegd ben ik na jarenlange ervaring bij zeker honderd rijtuigen tot de slotsom gekomen dat alleen het Symoba-systeem werkt zoals het hoort. Met Symoba-systeem bedoel ik de korkoppelingsmechanieken met een grondvlak van ± 1 x 1 cm en de bijpassende  iets in de lengterichting  geknikte NEM koppelingshouder. Daarmee kunnen ook 303mm lange rijtuigen zonder ontsporingsproblemen zelfs door scherpe S-bogen (zonder recht stukkie ertussen) lopen.

Ik ga hier nu maar niet precies uitleggen hoe je die Symoba-koppelingssytemen vakkundig dient aan te brengen en welk soort kortkoppelingen onder specifieke omstandigheden het beste kunnen worden gekozen want dan raak ik ongetwijfeld off topic, en dat mag niet.

Alle andere kortkoppelingssystemen (en dan bedoel ik écht alle) die ik als proef had aangebracht bleken na kortere of langere tijd niet bevredigend te werken en zijn dus vervangen door Symoba's.

Gegroet,

Rob van Kooy

 
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Fred Eikelboom op 20 januari 2016, 17:37:33
Heb eens even in mijn draaiende archief gekeken en kwam daarin een aantal links naar koppelingen tegen.
Na enig zoeken op de Weinert onderdelensite vond ik deze: Weinert 8654, zeer korte kortkoppeling.
Klik (http://www.weinert-bauteile.de)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 20 januari 2016, 17:44:46
Nee, Philo heeft geen oplossing. MAAAAAR: onder nummer 86569 heb ik mijn oplossing gevonden. Kadee die i.p.v. de schroefkoppeling in de bufferbalk gestoken kan worden. Goed, geen kkk, maar dat mag de pret niet drukken. Op pag. 206 staat 'ie.  (y)
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 20 januari 2016, 18:02:43
Bemo heeft ook kortkoppel mechaniekjes en scharfenberg koppelingen, maar die zijn voor smalspoor. Ze zijn wel de kleinste.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 23 januari 2016, 09:16:04
Ik had de 86568 opgezocht Silvolde en die zag er niet uit als een Kinematiek. De 8654 en 8656 wel zie ik nu. Ze lijken me niet kleiner dan de kleine Symoba, maar altijd goed nieuwe mechanieken te leren kennen.  (y)
Ik denk eigenlijk dat het niet veel kleiner kan voor een effectieve werking.

Henk, als je naar de koppeling 86568 kijkt dan zie je dat de koppelingshouder in de middenstand in de achterste positie ligt. In een curve schuift de koppelingshouder naar voren. Anders dan bij andere koppelingen is het mechanisme anders geconstrueerd. Ik probeer later enkele foto's te plaatsen.

Silvolde
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 23 januari 2016, 12:19:04
Hierbij enkele foto's van Weinert kortkoppelingsmechanieken op millimeterpapier. Op de eerste foto zijn van boven naar beneden te zien: 86568 - 8656 - 8654. Daarna volgen detail opnamen. Koppeling 86568 is van kunststof; de beide andere zijn gezwart messing.

Het grote voordeel van deze uitvoeringen is dat ze voor verschillende toepassingen gebruikt kunnen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_86568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_86568.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8656_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8656_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8654.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8654.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8654_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weinert_8654_2.jpg)

Silvolde
 
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Rob van Kooy op 23 januari 2016, 14:51:23
Hallo,

Ik gun iedereen zijn plezier om weer eens een andere kortkoppelunit aan te prijzen of alleen maar het bestaan ervan mede te delen. Maar wie van de geïnteresseerden heeft langdurige ervaring met getrokken cq geduwde treinstammen van zeg acht à negen 303mm lange rijtuigen die op een geaccidenteerde baan rondrijden en waarin normaalgesproken ook rijtuigen met andere dan Symoba-koppelingunits deel uitmaken? The proof is in the eating of the pudding.

Als ik het bij mij in de praktijk zie, kunnen beslist niet alle af-fabriek aangebrachte kortkoppelsystemen (lees: een groot deel daarvan) de toets der kritiek doorstaan.

Er zijn meerdere aspecten die een kortkoppelsysteem betrouwbaar maken:

a) buigt in scherpere bogen de koppeling onder alle omstandigheden voldoende uit?;

b) hoe reageert de koppeling als de trein door een slappe boog gaat ("werkt" de eventueel dan vereiste verlenging tussen twee gekoppelde rijtuigen dan ook voldoende?);

c) kan de NEM-koppelinghouder in hoogte enigszins worden aangepast als het aangekoppelde rijtuig af-fabriek een NEM-koppelingsunit heeft die niet aan de rigoreuze eisen van de geldende norm voldoet?;

d) keert de NEM-koppelinghouder onder alle omstandigheden na een boog weer ongehinderd in zijn middenstand terug? En wat gebeurt er met de kortkoppelingen van gekoppelde rijtuigen als een lange/zwaardere trein op een recht traject in beweging komt? Hebben de koppelingsunits dan de neiging om onder invloed van de trekkracht niettemin toch uit te buigen (en daardoor ontsporingen te veroorzaken?);

e) hoe reageert de kortkoppelingsunit bij overgang van een vlak traject naar een helling en wat nog wezenlijker is komende vanaf een helling naar een vlak traject. En hoe gaat dat als de aansluitende helling ook nog eens in een boog ligt?;

f) en o ja, passen de zwaluwstaartjes van alle kortkoppelingssoorten probleemloos in de NEM-houders van de kortkoppelingsunits? En kun je koppelingen ook zonder beschadiging van het mechaniek weer gemakkelijk verwijderen?

Een wezenlijk aspect van de Symoba-koppelingsunits met een grondvlak van ±1x1cm  is, dat het stiftje "iets" meebuigt als de getrokken trein in beweging komt zonder dat het met pinnetjes vastgezette  afdekkapje van de kortkoppelunit van de weeromstuit door de interne hefboomwerking wordt losgedrukt. De bewegelijkheid van het stiftje is ook van belang als rijtuigen komende vanaf een helling door de ontbondene van de zwaartekracht wat meer tegen elkaar worden gedrukt. De kortkoppelingen zélf geven dan niet méé, waardoor de bovenzijde van de vouwbalgen eventjes tegen elkaar kunnen klemmen met als gevolg ontsporingen. Vandaar dat ik al eerder schreef dat de vouwbalgen/Gummiwülste van twee gekoppelde rijtuigen in de ruststand op een vlak baangedeelte een "ietsje" uit elkaar moeten staan.

Maar goed, zoals gezegd: ieder zijn meug.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele zakelijke/financiële band of ander zakelijk belang met de producent van Symoba! Was het maar zo, dat had me misschien een hoop uitgaven bespaard!
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Reinout van Rees op 23 januari 2016, 15:40:52
Silvolde: bedankt voor de detailfoto's! Ik was me niet bewust dat Weinert ook kortkoppelingshouders maakte. Ik heb nog een lok waar ik zelfs geen symoba onder krijg, ik zal eens meten of het met één van de Weinert varianten wèl lukt.

Ongerelateerd: bij weinert kan ik op de site wel door de catalogus heenbladeren, maar hem niet als PDF downloaden. Klopt dat of mis ik ergens een knopje?

Reinout
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 23 januari 2016, 16:49:39
Dat klopt. De Weigert catalogus is niet te downloaden. Die moet je kopen....
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 23 januari 2016, 17:37:04
@ Rob van Kooy

Stokpaardje Rob?

Groet,

Silvolde
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: henk op 23 januari 2016, 17:46:56
Vraag is of Rob weleens Weinert heeft geprobeerd.
Ik niet in ieder geval. Van de mechanieken die ik heb geprobeerd vind ik Symoba ook de prettigste. Ribu haakt gemakkelijk ergens in het mechanisme. De Fleischmann is voor heel specifieke toepassingen. Ik herinner me dat ik ze gebruikte bij het motordraaistel van Lima Koplopers, omdat een Symoba niet ver genoeg naar achteren kon worden geplaatst. De Roco mechanieken nemen veel ruimte in beslag en zijn niet in hoogte instelbaar. Ze functioneren wel erg fijn op de Roco wagens waarvoor ze speciaal zijn bedoeld.

Nog een vraag Silvolde. De allerkleinste van Weinert zou wel iets toevoen. Maar is het een volledig functionerend mechaniek? De uitslag lijkt niet erg groot.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Afgelopen op 23 januari 2016, 19:56:09
Op mijn grote baan met veel verschillende bochten en hellingen rijden diverse oude Fleischmann, Lima en Jouef treinen die ik heb omgebouwd met Symoba koppelingen. Ook andere merken geprobeerd, waaronder die van Conrad die wel voldeden maar al snel storingen gaven of versleten waren. de Symoba koppelingen blijven hun werk doen en of ze nu geduwd of getrokken worden maakt niet uit. Wel zorgen dat alle koppelingen goed op elkaar zijn afgesteld en zeker als de trein ook geduwd moet worden en de ruimte dus niet te krap nemen, tenslotte zit er speling op zo'n mechaniek en dat moet ook wel anders kan het niet bewegen. Mooiste voorbeeld op mijn baan is een duw, trektrein van 1 lok, 5 wagons en een stuurstand rijtuig die met de Symoba koppelingen in beide richtingen zonder problemen zowel langzaam als snel zijn dienstregeling draait. Helaas geen foto's want alles zit in de winter opslag.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Silvolde op 23 januari 2016, 20:53:10
Henk, ik ben voor een Fulgurex BR 65 stoomloc naarstig naar een geschikte KKK (=germanisme maar het dekt de lading) gegaan.  Naast Symoba en andere hier genoemde merken kwam ik bij toeval die van Weinert tegen. Met enige aanpassing pastte de smalle uitvoering (8656) tussen de frameplaten. Daarna heb ik nog een aantal andere Weinert KKK's gekocht om in ieder geval voor tenders e.d. een oplossing te hebben. Ander dan bij Rob van Kooij zullen deze - voornamelijk kleinserie - modellen bij mij geen lange (duw)treinen door kleine boogstralen rijden.

De KKK 86568 zit in de nog te bouwen BR 81 van Weinert. De uitslag is weliswaar niet groot maar wellicht voor een tenderloc toereikend.

Groet,
Silvolde   
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: ingenium op 23 januari 2016, 21:41:11
Die 4700 is toch als goederenloc bedoeld, dus dat komt niet zo nauw.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: roadster36 op 24 januari 2016, 00:08:55
Waarom niet de oplossing van Karst?
Past onder elke Philo tender
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26620.msg546754.html#msg546754
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: henk op 24 januari 2016, 09:50:32
Bedankt Silvolde. Die kleiste ga ik ook eens proberen. Kijken wat het dingetje vermag.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 24 januari 2016, 11:37:39
Maar niet onder de 4 assige Zweedse tender, helaas. Daar is zaag en breekwerk voor nodig. Dat laat ik hier liever achterwege. Mijn oplossing is de Weigert schacht die ik eerder all noemde. Modelschroefkoppeling eruit en die ervoor in de plaats. Kan even nergens een plaatje vinden. Ga op zoek en dan post ik 'm hier.
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Gerke op 24 januari 2016, 12:01:24
Deze dus:

(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/_20160124_115135_zpsxqd2clpd.jpg) (http://s97.photobucket.com/user/germoon/media/_20160124_115135_zpsxqd2clpd.jpg.html)

Door deze te gebruiken hoef ik ook de stoomverwarmingskoppeling niet te verwijderen. Die zou een gewone nemschacht flink in de weg zitten.

In dit draadje een filmpje waar de situatie aan de bufferbalk zichtbaar is. Geen gewone NEM schacht mogelijk, dus:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68061.new.html#new
Titel: Re: Nem kortkoppeling, welke nog meer behalve de Symoba?
Bericht door: Rob van Kooy op 25 januari 2016, 18:13:06
Nee Silvolde,

ik ben geen berijder van stokpaarden. Ik luister liever naar de mening van anderen vooral als die redelijk is.

Maar nu terzake: Ingeval het gaat om een kortkoppeling tussen een normaalgesproken relatief korte locomotieftender (zeker als het een vier-asser is)  en een rijtuig daarachter heb je minder kans op problemen met andere dan Symoba koppelingen. Een kortkoppelsysteem van Weinert onder de tender zou dan - afgaande op mijn gevoel - best wel eens tevredenstellend kunnen werken  omdat die kortkoppeling in bogen niet zo ver uit zijn middenpositie behoeft te komen. Zeker als de kortkoppelingsunit van de aangekoppelde wagen dan wat meer verticale compenserende bewegingsruimte dan de Weinert heeft,  is de kans op wringen tussen die twee kortkoppelsystemen in een boog veel kleiner.

Succes toegewenst!

Rob van Kooy