Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door TonM
Vandaag om 17:32:18
Stottering Piko 98551BD door VAM65
Vandaag om 17:23:13
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Fleischmann 4068 onderdeel door Miniature Holland
Vandaag om 16:55:41
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:54
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
  

Auteur Topic: Helling of spiraal?  (gelezen 19244 keer)

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Helling of spiraal?
« Gepost op: 09 June 2006, 20:15:29 »
Hallo  :)

Wat kan ik het beste plaatsen. Een helling (+/- 2%) of een spiraal?
Het gaat om Fleischmann, Profie rail, bovenleiding, H0.

Het schaduw station komt ong. 10 cm onder de baan.
Dit zijn de maten voor het schaduw station (klik).
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

1619

  • Gast
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2006, 21:01:52 »
heling volgens mij .

Jorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2006, 21:07:22 »
Als je een helling neemt komt je stijgingspercentage op +/-2.8%, dus ik denk dat in jouw geval een spiraal een betere oplossing is.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2006, 22:17:32 »
De helling kan rond de hele bouwruimte lopen, daar ik een open constructie bouw om er nog bij te kunnen ( van onder af )

Wat zijn verder de voor- en na delen van een helling en spiraal?
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2006, 22:44:56 »
Het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte je hebt. Een spiraal kan behoorlijk veel ruimte innemen. Groot voordeel is wel dat je van elke hoogte kan "aftakken". En daar kan je leuke dingen mee doen.

Belang blijft, of je nu een helling neemt of een spiraal, is om de stijging zo laag mogelijk te houden.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2006, 22:48:55 »
In mn eerste post staat een tekening met maten. Wat ik wel vergeten ben te melden is dat de baan op ong. 95 cm hoogte gaat komen.
Het schaduw station ligt dus op ong. 80 - 85 cm.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Jorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2006, 22:54:03 »
Ik denk dat het wel een idee is om een baanplan te maken en dan te kijken welke van de 2 het beste in je baanplan past.

Groet Jorn

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2006, 22:55:21 »
Ik zou meer ruimte tussen schaduwstation en hoofdbaan nemen van minimaal 20 cm. Dat is veel beter als er problemen zijn bij de meest moeilijk te bereiken trein. En ik zou een spiraaal nemen. Ruimte genoeg zou ik zeggen. Wel zo groot mogelijke bogen.

Groeten

olav
Groeten

Olav

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2006, 22:57:40 »
Door de open constructie kan ik overal bij komen. Door de bovenleiding die geplaatst gaat worden zit ik toch met een bepaalde ruimte te werken, dan kan ik het schaduwstation zo hoog mogelijk doen. (minder dalen/stijgen, meer ruimte eronder voor opslag e.d.)

Ik zal van het weekend een sporenplan plaatsen van het schaduwstation en een begin van de stations e.d.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #9 Gepost op: 10 June 2006, 09:27:08 »
Hallo Wouter,

Het hangt er maar vanaf waar je een helling of spiraal wilt plaatsen.
Ook hangt het er vanaf hoelang je treinen zijn. Op mijn baan rijdt ik met lange treinen en dient het hellings percentage klein te zijn. De helling op mijn baan ligt aan de buiten kant en uit het zicht. En kan overal lekker bij komen in geval van kalamiteiten ;D. Als ik daar een spiraal had geplaatst had ik problemen gehad om er goed bij te kunnen. Maar als jer er van alle kanten bij kunt is een spiraal een hele goede oplossing. Neem dan ook ruime bogen.

Met vriendelijk groeten Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6622
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2006, 11:43:13 »
In het BeneluxSpoor team zeiden we al dat het thema "Helling en Spiraal" een van de eerste discussie onderwerpen zou worden.
Voor wie wat theorie wil nalezen, kijk maar in de encyclopedie...

Klik op:  http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97

groetjes,

Hans van de Burgt

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2006, 21:04:48 »
of je nou helling of spiraal neemt, er zal denk ik wel een bocht in zitten, maar bij een spiraal, neem de buitenste bocht als klimmer, heb je minder kans dat je loks zich eruit trekken door minder stijgingspercentage.
ik had ooit eens met karton een helling gemaakt, 30 cm stijging in 1.5 meter, en een bocht erin, want het was eerst 1 m, en marklin loks met 4 wielaandrijving(alle wielen dus) konden dat niet betrekken.

laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2006, 08:57:28 »
Gezien de hoogteverschillen tussen de boven baan en het schaduwstation. Zou ik een spiraal prefereren. Ook zou ik een grote diameter voor het spiraal prefereren, zodat je in het midden er bij kan en zodat je treinen niet te veel last ondervinden van wrijving in de bocht.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2006, 13:11:42 »
Ik ga zelf ook steeds meer naar een spiraal. Ik heb al verschillende banen gezien met een spiraal. Echter weet ik nog niet of ik dan uitkom met het schaduw station eronder (+/- 8 sporen)

Dit moet ik nog even gaan bekijken als ik er tijd voor heb.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Helling of spiraal?
« Reactie #14 Gepost op: 14 June 2006, 20:58:14 »
Voordeel van een helling is dat je met wat creativiteit een heel laag stijgingspercentage kunt gebruiken (als je het voor elkaar krijgt het zo in te passen dat je helling tweemaal rond gaat, is dat ideaal, want dan kun je met een heel flauwe helling volstaan).

Voordeel van een spiraal is, zoals hierboven al eerder genoemd is, dat je op elke hoogte naar een vlak niveau kunt overgaan. Nadeel is weer dat je in veel gevallen een vrij steile helling nodig hebt, om na een ronde weer een niveau hoger te zitten. Net als bij de helling zou het theoretisch wel mogelijk moeten zijn een vreemde spiraalvorm te maken waardoor de helling flauwer kan zijn (bijv. de sporen komen na een ronde niet recht boven het uitgangspunt uit, maar er een stukje naast), maar ik denk niet dat je dat eenvoudig voor elkaar krijgt.

Op ieder gewenst niveau aftakken lijkt me bij een verschil van 10 cm niet echt een zinvol iets (bij 20 cm - inderdaad zinvol - ook niet), dus ik denk dat een helling de beste keuze is.

Groet,
Julius (ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel met het spoor dat ernaast uitkomt, maar dat is in woorden moeilijk uit te leggen...)