Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 83296 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #45 Gepost op: 04 November 2007, 16:30:57 »
Even voor de goede orde en voor alle duidelijkheid;

Bij het lezen van dit (en andere draadjes over styreen) krijg ik de indruk dat "men" denkt dat "Gerco van Beelen" een producent is die niets anders te doen heeft dan te plotten.
Niets is minder waar.
Gerco is een hardwerkende kleine zelfstandige die zijn brood moet verdienen met geheel iets anders dan modelspoor en het plotten daarvoor. De plotter is er dus voor de hobby, en de hobby is er niet voor de plotter.

Ook de hier getoonde foto van de gebouwen is een onderdeel van Gerco zijn hobby en is dus niet bestemd voor commercieele doeleinde.
Dat er wel eens wat voor derden gedaan wordt heeft te maken met de zeer hoge onderhoudskosten van de plotter.
t' maar dat u het weet.

SK

ps, Gerco is even aan het genieten van een zeer verdiende vacantie.

Wat is dit nu ineens voor een vreemde reactie?  ??? Voor zover ik kan nagaan beweert niemand het tegendeel. En als mensen iets denken moeten ze het maar vooral lekker denken. Gerco en Karst zijn bezig met een manier van bouwen die ze graag uitdragen en dat slaat enorm aan. De reacties zijn enthousiast en daar genieten ze zichtbaar van, en terecht. Logisch dat er mensen zijn die graag van de producten gebruik willen maken of allerlei suggesties doen waar de methode voor gebruikt kan worden. Of Gerco en Karst al dan niet zelfstandig hun brood verdienen, wel of niet hard werken, de plotter voor de hobby is of andersom doet hier toch helemaal niet terzake? Ik krijg het idee dat je ineens voor Gerco in de bres wil springen maar ik lees nergens terug dat hij (of Karst) ergens tekort gedaan wordt. Integendeel: ik zie wel dat de lezers van deze draad zeer enthousiast zijn bij het zien van het eerste prille resultaat. Ook ik vind het prachtig wat ze doen, zo zelfs dat ik een deel van mijn 25-jarige modelbouwervaring wil laten voor wat het is en met de bouw van sommige treinstellen over wil stappen. Daar waar ik kan  help ik mee met onderdelen en adviezen. Wellicht dat de vraag het aanbod ruim overstijgt maar ik denk dat de heren mans genoeg zijn om aan te geven wanneer hun grens bereikt is. Sobat, ik vind je bijdragen aan dit forum vaak bijzonder constructief maar snap eigenlijk niet wat je met je bericht voor hebt. Ik krijg het gevoel dat je de bezoekers die enthousiast reageren op de vingers wil tikken.  Voor zover ik weet ben je geen woordvoerder van Gerco maar zo komt het nu wel op mij over. De toon van je bericht  in dit positieve draadje vind ik wat negatief. Ik begrijp het doel van je bericht niet, misschien kun je mij het uitleggen? 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #46 Gepost op: 04 November 2007, 16:38:52 »
One down ... to go  :P

Lauw warm, 1 van de 6 mogelijke uitvoeringen, 1 van de mogelijke 7 kleurvarianten ;)

Grtzz,

Karst

Blauw met rode balk,blauw met snor,blauw met proefsnor(en afwijkende 1ste klas),blauw met snor en vishaak,rood met snor,rood met snor en vishaak,rood met snor en vishaak en blauwe banen,groen met rode balk.
Dat zijn dus 8 kleurvarianten voor een DE-5  8)

Er staat nog een leuk artikeltje over de DE-5 in Railhobby 1-1989, lag bij mij boven op de stapel anders had ik het niet eens gezien.

Groeten Stephan.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #47 Gepost op: 04 November 2007, 19:18:08 »

@ Sobat en mispoes
Ik ben erg benieuwd naar detail foto's van de kopbak(ken)  8)

Bijgaand de Bk van DE-5 185 die gereed kwam nog juist in 1988. Het was het eerste model dat in mijn ogen gelukt was. Lekker eenvoudig loste ik toen nog sommige dingen op. Componentenlijm in de lampopeningen (van lichtgeleiders had ik nog niet gehoord), de bril rond de ramen uit één stuk en een vage kras voor de cabinedeur. De twee maanden later gebouwde omBC 11 zag er al wat beter uit. Messing cabinedeuren aangebracht, lichtgeleiders in messing koplamphouders, zilveren raamomlijsting rond de ramen en een trekoogje. Deze treinstellen markeren een belangrijk omslagpunt in mijn modelbouwcarrière. Hoewel de modellen in de loop der tijd in verval zijn geraakt hebben ze een museale status: ze worden t.z.t. opgeknapt en in de stijl gehouden van 1988 resp. 1989.  Op de baan zullen ze niet meer komen, aan een nieuwe generatie mat 40-verwante treinstellen wordt thans hard gewerkt.....

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 November 2007, 19:54:48 »
Beste Karst, Sobat, Hans en anderen,

Dit wordt al heel snel een heel mooi draadje. Met bewondering kijk ik naar de producten van Sobat en Frank, die met kunststof en veel kunst en vliegwerk hele mooie dingen maken. Vorige week op Beneluxspoor heb ik voor het eerst de plan U van Karst in model gezien en die was bijzonder mooi. Vorige week had ik ook de plots van Gerco voor de plan U ontvangen en heb ik inmiddels de vinyl folie van het doorzichtig styreen afgepulkt. Met veel plezier kijk ik uit naar de rest van de bouw van de plan U.

Ik zie dat er mensen voorstellen doen voor andere technieken. Als fervent messing aanhanger valt me op dat daar nog niemand op is gekomen. Ook ik heb een plan U van styreen besteld en ik ben ook van plan dat voor een plan Q te doen en een Piko hondekop ermee om te bouwen. Maar voor nieuwe ontwikkelingen breek ik een lans om ook eens naar messing te kijken. Kijk naar MK modelbouw die de DE3 aanbiedt voor volgens mij nu voor 410 Euro als bouwpakket compleet. Als ik naar de totale uitgaven kijk die ik heb gedaan voor de plan U komt dat hoger uit. En hoe mooi ik de wanden van styreen voor de plan U ook vind, de messing wanden van de DE3 met de nieuwzilver raamsponningen zijn superieur. Ook Maykel wil de DE5 gaan maken te zijner tijd.

Als je voor de plotter ook de tekeningen met een CAD programma maakt, is het misschien niet eens zoveel werk om daarvan fotofilm af te drukken, die je kunt gebruiken voor het etsen van messing.

Dus volgens mij is een alternatief voorhanden dat niet perse duurder hoeft te zijn dan styreen. De kosten van bouwsets zitten hem vaak eerder in de ontwikkelkosten en de onderdelen als gietwerk. De messing etsplaten zijn niet de meest kostbare zaken.

Misschien een idee: wie van de styreen bouwers van de plan U heeft ook een DE3 van Maykel in elkaar gezet en kan de beide beter vergelijken? Ik reageer zonder beide gemaakt te hebben. ;)

Wie weet een nieuw gezichtspunt voor discussie.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 04 November 2007, 20:06:43 »

Het model in wording Dit is 1986

Model van Gerard van der Weerd. Zelfde plaats, zelfde tijd. Helaas is dit de tijd dat er voor de hobbybladen alleen maar in Zwart/Wit werdt geplaat.
Foto gescand uit de Railhobby en op de plaat gezet door de helaas overleden Albert Roozenboom
« Laatst bewerkt op: 04 November 2007, 20:12:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #50 Gepost op: 05 November 2007, 00:18:47 »
Let op! is ook al 20 jaar oud. Met technieken  uit 1985-86!! Mastica wanden en glas, koppen van Spoorcuriosa, draaistellen,wielen en onderbak (Hondekop) van LIMA.
...
Ahhh, feest der herkenning. Ook 1988. Apetrots met m'n zelfverbouwde M54-4+M54-2 en de M46-2, als enige van de club! De Diesel-Drie (1935) heft vanwege technishe onvolkomenheden nooit gereden :'( . Helaas ben ik een beetje van het stroomlijn-spul af en zal hooguit intekenen op de OmBC. Maar TOP-initiatief, Karst en Gerco! Uiteraard loop ik als ras-styrener niet echt warm voor messing.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2007, 00:21:05 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 November 2007, 00:42:23 »
@Ivo tB,

Sterk punt maak je met je opmerking over het gebruik van messing. Inderdaad een mogelijkheid, maar... niet voor iedere hobbyist vanzelfsprekend, omdat het bewerken ervan (solderen) voor velen van ons net een brug te ver is. Klinkt misschien gek, maar karton zou als materiaal ook kunnen.

We zoeken naar een (betaalbare) oplossing die voor elke hobbyist, met twee linker handen, op te pakken is - en feitelijk net zo eenvoudig is, als het plakken van een huisje uit een bouwpakketje.

Verder maak je wel een ijzersterk punt. De tekeningen die je in de methode "Karst/Gerco" nodig hebt, worden gemaakt mbv een CadCam tekenprogramma. Dergelijke tekeningen kunnen dienst doen als basis voor een polystyreen model, als basis voor een te etsen messingplaat, als print op een plaat karton, of als basis voor een nog nader uit te vogelen kunststof die je kunt frezen met een dremel - zonder materiaal of gereedschapsproblemen. Of.... enz.
En ja... dat kan in principe die een en dezelfde tekening zijn.
Wanneer we ons er met zijn allen er voor in willen zetten, kunnen we heel veel van dat soort tekeningen in onze archieven opslaan, en voor onze gebruikers toegankelijk maken.

Een CadCam tekenprogramma kan eigenlijk veel meer dan hetgeen nodig is voor de bouwtekeningen van modelgebouwen of tekeningen voor rollend materieel. Wellicht moeten we ook zoeken naar een wat eenvoudiger tekenprogramma. Ook hier weer het streven, om het voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken.

Groetjes,

Hans 

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #52 Gepost op: 05 November 2007, 01:03:04 »
Hoi,

@Hans en Ivo

Zeker een heel interessante discussie !
De opmerkingen snijden terdege hout. Alleen probeer ik in deze draad het perfectioneren, lees gemakkelijker maken, van de styreenbouwwijze te laten zien.
Laten we een ander draadje starten waar we naar hartlust over allerlei constructie methoden kunnen brainstormen. Ik ben zeker van de partij  ;D

Ala, vooreerst en al nu mennekes een kijkje in de keuken van de vernieuwingen:

De dwarsdoorsnede tekening van de bakken...

De opbouw van het dak...

en weer eenstapje verder...

Zoals ik altijd 'predik' moet de hele boel nu eerst goed onder druk uitharden.
De volgende stap is het aanbrengen van de tussendaken.

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #53 Gepost op: 05 November 2007, 02:45:47 »
Hmmm ik kan toch niet anders zeggen dat mijn tenen weer gaan krullen van de opmerkingen van Hans.
Het is misschien heel lullig gezegd, maar als mensen 2 linkerhanden hebben en ze willen ze een topmodel dan moeten ze of zorgen dat ze minimaal 1 rechterhand krijgen door veel te oefenen of gewoon een gebouwd model kopen.
Ik zou ook willen dat ik een zelfbouwhuis zo kon kopen bij de Albert heijn, en die ik alleen maar op hoef te blazen met een fietspomp, want een elektrische pomp is niet haalbaar voor iedereen.
Sommige dingen kunnen nou eenmaal niet en daar moet je je bij neerleggen.
Het streven is leuk, maar de mensen mogen toch ook nog wat aan zelfontplooing doen dan maar alles voor iedereen mogelijk te maken.
je kan een goedkopere versie maken van een frees machine, maar zelfs dan is het voor vele niet haalbaar. zo'n machine zelf bouwen is moeilijker dan een plan U met de hand snijden voor sommige.
Als iets voor iemand niet meteen haalbaar is, mag er toch wel verwacht worden dat diegene moeite doet zodat het wel haalbaar wordt.
Tekeningen omzetten naar een film is veel makkelijker, al zal de tekening wel aangepast moeten worden, maar das voor Karst kaassie  ;D
Maar op karton??? lijkt me niets worden eerlijk gezegd.
en een programma waarmee je kan tekenen en betaalbaar is voor iedereen?? ik zou zeggen, be my guest en ontwerp zelf zon programma.
Duidelijk gevalletje voor minder dan een duppie op de eerste rij willen zitten incl meet and greet  ;) en als je toch bezig bent, ontwerp dan ook een boeing die door iedereen gevlogen kan worden omdat er maar 2 knoppen en 1 stuur in de cockpit zit.....
Sorry Karst dat ik je draadje bevuil, maar ik moest het ff kwijt, anders kan ik nie slapen  :)

Overigens, weer een retestrak bakkie  :-*
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 05 November 2007, 03:56:16 »
Indien je voldoende afzet van bepaalde modellen zou hebben kun je de overweging maken om spuitgietmallen te laten maken.
Daar heb ik overigens wel de diverse kontakt personen voor die hier ook in Maleisie een spuitgietmallen fabriek hebben of daarbuiten.
De kosten van het maken van mallen hier ligt beduidend veel lager dan in Europa het geval is, dat is evenzo met de produktie.
De eventuele tekeningen moeten wel in 3D (autocad) aangeleverd worden.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 November 2007, 06:54:24 »
@Marty,

Niet iedere hobbyist streeft naar een topmodel. Sommige nemen met minder genoegen.
En dat is niet hetzelfde als voor een duppie op de eerste rang zitten. Zelf heb ik diverse teken- en ontwerpprogramma's op mijn laptopje staan van tot MsPaint tot SolidWorks. De een eenvoudig en pixelgericht, andere verctorgestuurd en weer andere erg duur en uiterst complex.

Als voor de methode Karst/Gerco lijntekeningen van modellen nodig zijn in slechts twee kleuren, dan is een volledig programma wellicht niet (altijd) nodig. Door daar naar te zoeken zal de drempel lager worden om in te stappen. Dat van twee linker handen is dan wellicht wat overdreven, maar de meeste van ons hebben echt wel meer in hun mars.

Ik zal de suggestie van Karst volgen en ten aanzien van het zoeken naar alternatieven een nieuw draadje openen.

groetjes,

Hans van de Burgt

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 05 November 2007, 08:29:43 »
Het tekenen in Corel-Draw is na ietwat oefenen een erg gemakkelijk teken programma waarmee mooie ontwerpen gemaakt kunnen worden.

Het voordeel van Corel-Draw is dat je exact kunt werken, dat wil zeggen dat een millimeter op scherm ook een millimeter op papier is als het uitgeprint is ( 1 op 1 printen dan).

Ikzelf maak al mijn ontwerpen voor produkt-onderdelen in Corel-Draw omdat het snel werkt en je toch op redelijk eenvoudige wijze een mooi ontwerp kunt maken.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #57 Gepost op: 05 November 2007, 08:41:22 »
A9CAD is een gratis programma waarmee dwg bestanden mee kunnen worden gemaakt. Het is een 2D programma, dus geen onnodige smeuk erbij. Alleen vraag ik me af hoe je in hemelsnaam lijnen fatsoenlijk kan tekenen (had het tijdelijk op de pc staan om het te testen), maar dat vroeg me eerst ook af bij AutoCAD en dat is mij uiteindelijk ook gelukt (ik heb alleen geen zin om het nog een keer uit te vogelen). Nog even een linkje: www.a9tech.com

Henk
K.Bay.Sts.B

Clemens

• Offline Offline
    • Amersfoort HO
« Reactie #58 Gepost op: 05 November 2007, 09:19:34 »
heb je hier wat aan?:

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #59 Gepost op: 05 November 2007, 09:59:39 »
haha, leuk gesoept!
Ik ben het overiegns met marty eens dat een voor letterlijk iedereen te bouwen model een complete illusie is. Wat dacht je van het spuiten alleen al? Als ik soms zie hoe sommige faller-huisjes in elkaar gezet zijn dan denk ik toch van uh... weet je, begin nog maar even NIET aan een DE5. Basisvaardigheden qua netjes werken moet je domweg hebben, net als een bepaalde mate van geduld en doorzettingsvermogen. Kun je allemaal leren, maar stroomlijnstellen als beginnersmodel? nee. Kun je beter een ogenschijnlijk veel ingewikkeldere stoomloc nemen, die hoef je lang zo strak niet te bouwen. 
Maar uh even over t messing.... messing kun je ook lijmen, dat hoeft geen bezwaar te zijn.  De MK-DE3 heeft wat dat betreft een leuke constructie: de ronde delen (kop, dak, schortbeplating/bodemplaat) zijn van resin, met de messing wanden ertegenaan geplakt. Dan kun je tussenwanden eventueel solderen als die van messing zijn maar dat hoeft niet eens... Even tussendoor: elke idioot kan solderen, alleen hebben de meeste idioten daar nog geen weet van. aardappels schillen is serieus drie keer zo moeilijk. Góed volgens de regelen der kunst solderen is wellicht een ander verhaal, maar als de verbindingen aan de binnenkant komen gaat het er maar om dat je t zo'n beetje aan elkaar klontert.
Als print op karton zijn er al wat stroomlijnstellen van zeist bouwplaten, wel gave dingen moet ik zeggen, t is bewonderenswaardig hoe die kop ontworpen is. 't blijft natuurlijk wel echt een bouwplaat, dus gewoon 1 laagje karton met vouw- en plaknaden, wil je wat leuks met karton dan moet je eerder aan massievere constructies denken waarmee je de vorm zo'n beetje benadert (plaatjes stapelen) met een laag plamuur dr over. Zo heb ik ook mn inmiddels denk ik wel bekende mat '36-stel gemaakt (ik vond de voorzetneusjes niet lijken dus ik maakte t maar zelf). Ding heeft ook museumstatus overigens  ;D

Maar goed, das eigenlijk meer een jaren '70-methode, styreen is echt strakker dus met karton aan de gang gaan lijkt me geen goed idee, maar op zich is t wel leuk.
Trouwens, mn electronicahobbyende broertje heeft het gepresteerd om zelf van een baal afvalhout, wat ladegeleiders, stukken draadeind en 2 oude motoren uit een printer een CNC-vonkapparaat voor printjes te maken, daar kan met wat geklooi ook wel een freesje op denk ik. alleen... als dat het apparaat moet zijn dat elke hobbyist thuis gaat bouwen... uh... nee. Dan kun je beter even een middagje gaan oefenen tot je je stanleymes goed onder controle hebt.
Nou joepie, weer een zooi plannen afgeschoten. Zo komen we nog eens ergens... Nou ja, hoop houden maar weer he. ;D