Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29
  

Auteur Topic: Zelf H0 figuurtjes maken  (gelezen 16980 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6310
  • ***
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #15 Gepost op: 13 January 2016, 13:29:04 »
 (y) leuk gemaakt, erg leerzaam (y). Is het niet goedkoper als alles aan "één" boompje zit?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #16 Gepost op: 13 January 2016, 13:46:47 »
@Ruud: het is afhankelijk van het materiaal, voor S&F betaal je per los onderdeel €1,50 plus een bedrag voor het volume. Voor FUD betaal je alleen voor het volume.

Het boompje heb ik er aan gemaakt voor mijn eigen gemak. Het is praktisch bij het schilderen. En die kleine gastjes raken wat minder snel kwijt zo.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #17 Gepost op: 13 January 2016, 15:14:37 »
Ik kan zien dat je er veel aandacht aan hebt besteed, het ziet er mooi uit. Je hebt het over de vingers: wat me bij is gebleven na het verdiepen in dit onderwerp, is dat je vingers niet los moet maken, maar aan elkaar (zeker in schaal 1:87). Je ziet het niet en ik kan je bijna garanderen dat je afgebroken vingers gaat krijgen. Maar goed, ik ben benieuwd naar je ervaringen als het uit de printer komt.

Ik heb dit zelf ook nog op mijn lijstje van projecten staan. Stationspersoneel met het juiste uniform, bijvoorbeeld. Marvelous Designer kun je in 2D het patroon mee ontwerpen en het drapeert dan vanzelf over het lichaam van de figuur. Helaas is dit behoorlijk dure software, per maand te betalen.

Nog een vraagje waar ik zelf nog niet uit ben: hoe en waarmee maak jij het skelet ná het bewerkt te hebben in Sketchup en welk programma beweeg je het?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2016, 18:11:37 »
Ik ben nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn laatste vraag. :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2016, 10:26:08 »
Gek, ik zie de foto`s niet  >:(

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2016, 10:27:23 »
Ik ook niet. Ze staan (stonden) op een externe server, dus ze lijken te zijn verwijderd. Of de server ligt eruit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #21 Gepost op: 17 January 2016, 10:28:05 »
"This account has been suspended.
Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources."
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #22 Gepost op: 18 January 2016, 05:18:52 »
Heren,

De plaatjes staan er weer. De plaatjes staan op mijn eigen webserver en daar was de bandbreedte op. Het is weer gefixt.

@Sven: sorry, ik had je vraag niet gezien. Je kunt de figuurtjes van een skelet voorzien met Blender, dat hoeft niet helemaal opnieuw, je kunt het skelet dat MakeHuman al heeft toegevoegd kopiëren - of, wat ik voor een aantal karakters heb gedaan - eerst poseren dan pas met Sketchup petjes en andere zaken toevoegen.
 
Maar eerlijk gezegd vind ik Blender vrij lastig.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #23 Gepost op: 18 January 2016, 22:44:53 »
Fedor,
leuk om te zien dat je zelf figuren ontwerpt.
Als je enkele daarvan zou kunnen "verwesteren" ben ik wel geïnteresseerd.
Leuke variatie naast al diezelfde P,N,M enz.

M vr gr,
Wim

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2016, 22:51:15 »
Waar ik op zoek naar ben is meer de mogelijk om één standaard model te maken (in de klassiek Jesus houding), volledig aan te kleden en dan in verschillende posities kunnen zetten. Evt met verschillende hoofden. Kan Blender dat?

Uiteraard is Blender lastig. Maar als ik iets voor elkaar wil krijgen, dan krijg ik het voor elkaar. Moet alleen zeker weten of het mogelijk is wat ik wil. Anders kan ik zoveel wel willen...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #25 Gepost op: 18 January 2016, 22:52:51 »
Dat eerst poseren en dan pas aankleden in een 3D programma (ik gebruik ViaCad) kan ik nu ook wel. Het gaat er meer om dat je makkelijk weer variaties van je figuur kan maken, zonder dat je weer een nieuw gepositioneerd figuur helemaal aan moet kleden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #26 Gepost op: 19 January 2016, 06:59:09 »
@Sven: ik heb die weg nog niet geprobeerd. De weg die ik bewandel is een beetje een omweg maar ik voel me nu eenmaal meer thuis in Sketchup. Een tool die alles lijkt te kunnen en de toch eenvoud van Sketchup heeft, is 3DCrafter. Maar ik krijg die niet aan de praat in Wine en ik weiger nog terug te gaan naar Windows.

@Wim: Verwesteren zit er wat mij betreft niet in, ik ben ze gaan maken omdat er niet of nauwelijks afrikaanse en aziatische figuurtjes te krijgen zijn en mijn modelspoor interesse uit gaat naar Afrikaans en alles wat niet Westers is. Ik overweeg de figuurtjes wel te gaan verkopen via Shapeways, want het lijkt me wel een gat in de markt... gek genoeg zijn er zelfs weinig Japanse en Chinese figuurtjes, en dat zijn qua modelspoor behoorlijk opkomende markten.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #27 Gepost op: 19 January 2016, 09:50:11 »

 Interessant draadje man!!
Echt benieuwd naar het resultaat.
Bouwen namelijk een Egyptische baan in 0e, en hebben hetzelfde probleem kwa mannekes.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #28 Gepost op: 19 January 2016, 22:16:17 »
Eind deze middag kreeg ik de printjes binnen, en ik moet zeggen dat ik niet helemaal ontevreden ben:







Veel details zijn prima geprint. Zelfs de miniscule vingertjes zien er prima uit. Ik moest wel een bril pakken om het goed te kunnen bekijken want het is allemaal wel heel klein.

Er zijn wat dingetjes mis gegaan, maar dat zijn geen printfouten maar fouten die ik in de laatste controle na upload naar Shapeways over het hoofd moet hebben gezien: twee mannen missen een deel van hun hoofd en de kolenschep is voor een deel niet geprint. Vaak ontstaat dit soort fouten doordat er ergens een gat in het object zit.

De foto's zijn niet heel duidelijk, maar hopelijk wordt het beeld beter als ik ze geschilderd heb. Het wachten is even op de spulletjes van modelbouwverf.nl...
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
« Reactie #29 Gepost op: 19 January 2016, 23:10:15 »
Ziet er goed uit!

Razend benieuwd naar de geschilderde versie,s.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.