Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
  

Auteur Topic: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor  (gelezen 6807 keer)

Fijt001

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Gepost op: 12 January 2016, 16:32:37 »
Beste formleden.
Ik heb een oude fleischman loc no  4330 van de schroothoop gered en zo goed mogelijk opgeknapt. De oude motor heb ik vervangen door een ModelTorques motor. Analoog loopt de loc als een zonnetje, echter digitaal met een locpilot. 4.0 wil het niet zo lekker. Ik heb diverse CV waarden geprobeerd maar helaas, hij is maar met moeite vooruit te branden. Ik stuur hem aan met een Profiboss of Twincenter. Heeft iemand suggesties voor CV waarden? BVD vgr Peter Fijt
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 19:38:04 door Peter Spruit. Reden: titel verduidelijkt »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2016, 17:41:30 »
Zit het - in krimpkous gewikkelde - diodeblok er nog tussen ? Dat zou behoorlijk roet in het eten kunnen gooien.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 19:38:16 door Peter Spruit »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Fijt001

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2016, 19:16:29 »

Hoi Sander,
Het diodeblok had ik al verwijderd + alle andere overbodige zaken, dus de decoder met rode en grijze draad rechtstreeks op de motor aangesloten.
Overigens bedankt voor je reactie !
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 20:43:23 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3442
    • Mijn van-alles website
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2016, 19:18:59 »
Ik hoop dat je de ORANJE en GRIJZE draad bedoelt... zwart en rood is voor de rails...

Probeer allereerst eens de maximum-snelheid op maximaal te zetten, voor zover nog nodig.
Bij de 4 durf ik niet te zeggen of de CV's verantwoordelijk voor de motorsturing dezelfde zijn als bij de 3, maar bij de 3 zijn dat CV53, 54 en 55.

Een van de 3 is het sterkst verantwoordelijk voor de maximale snelheid en de ander hoe sterk de boel geregeld wordt en dus hoe goed het model wel of niet rijdt.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 19:38:35 door Peter Spruit »

Fijt001

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Lokpilotg 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2016, 19:40:55 »
Hoi Menno,
Sorry uiteraard oranje en grijs, ik ga je suggesties morgen uitproberen!
Bedankt vrgr Peter
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 20:43:18 door Peter Spruit »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2016, 14:44:10 »
Hallo Peter,

Bij de LokPilot 4.0 is het belangrijk de decoder en de motor op elkaar te tunen. De LokPilot 4.0 heeft daarvoor een autotune-functie:
Zet waarde 0 in CV54
Zet de loc op een vrije baan van circa 2 m (of op een rollenbank)
Druk op F1
De trein rijdt nu een stuk, waarbij de tuneparameters van de LokPilot4.0 (CV2 en CV51-CV56) worden ingesteld.
Je kunt daarna eventueel nog finetunen. CV53 is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het maximum toerental van de motor (en dus de maximum snelheid).
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2016, 19:27:36 »
Ondanks dat CV53 wel invloed heeft op de maximale snelheid dient deze niet gebruikt te worden om de snelheid te verlagen, dat doe je met CV5. CV53 dien je alleen te gebruiken als:
a) De trein, met CV5 op max (default), al op maximale snelheid rijdt voor de regelaar op de hoogste stap staat. Maw, als er in de laatste stappen niet meer geaccelereerd wordt.
b) Als de trein, met CV5 op max, de trein nog steeds erg langzaam rijdt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2016, 09:07:42 »
Citaat van: Timo
Ondanks dat CV53 wel invloed heeft op de maximale snelheid dient deze niet gebruikt te worden om de snelheid te verlagen, dat doe je met CV5. CV53 dien je alleen te gebruiken als:
a) De trein, met CV5 op max (default), al op maximale snelheid rijdt voor de regelaar op de hoogste stap staat. Maw, als er in de laatste stappen niet meer geaccelereerd wordt.
b) Als de trein, met CV5 op max, de trein nog steeds erg langzaam rijdt.

Dat staat nergens ( in de handleiding ) Timo ;) CV 53 is de CV die de aanpassing tussen Motor-EMK en decoder regelt. En is derhalve uitstekend geschikt om de maximale snelheid te regelen. Groot voordeel daarvan: Je behoud het hele interne snelheidsregel gebieb van de decoder. Dat gebeurt met CV2 en CV5 niet, deze kappen de onderste en bovenste rijstappen af.

Max snelheid aanpassen leidt tot soepeler en gelijkmatiger optrekken en afremmen. Uit een boekje ? Nee :) eigen ervaring :P

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2016, 11:43:56 »
Okay, then I stand corrected. Ik had eigenlijk verwacht dat het voor het interne bereik niet zou uit maken. In beide gevallen moet er ergens een waarde gekapt worden want het is niet dat de ADC anders ingesteld wordt. Maar in de regelloop zal het dan wel minder invloed hebben dan in de snelheidsstappen. Misschien ook wel logisch want dat zijn er gewoon (uit me hoofd) 256 en de regelloop doet natuurlijk meer een vergelijking.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3442
    • Mijn van-alles website
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2016, 19:39:38 »
Het is inderdaad zoals je zelf zegt. In plaats van dat de rijregelaar die fysiek van 0 tot 100 gedraaid kan worden ook in de decoder tussen rijstap 1 en rijstap 128 van 0 tot 100 gaat, beperk je de maximumsnelheid met CV53, maar behoudt je het complete regelbereik van rijstap 1 tot 128, maar dan met een lagere maximum-snelheid.

Eigenlijk ga je de motor over een kleiner bereik fijner regelen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2016, 22:40:00 »
Ik heb er een paar maanden geleden naar gezocht. Maar ik kan geen definitieve bron vinden voor het feit dat je de max snelheid bij een lokpilot 4.0 in moet regelen met cv 53 in plaats van cv 5 met als reden dat je anders minder stappen voor de regeling overhoudt.

Wat ik kan vinden is een paar berichten op Duitse fora die zeggen "ik heb het gehoord" "mensen van ESU zelf zeggen het op een ESU forum".

Ook vind je compleet tegengestelde berichten als je erop googelt. "Natuurlijk is het niet zo". "Ik heb het uitgetest". "Het zo raar zijn om het op zo'n manier te programmeren". Enz.

Ik gebruik zelf niet de 4.0 maar de Lokpilot standard. En daar staat niets op de verpakking dat je de max snelheid met 53 in zou moeten stellen in plaats van met 5. Als het zo overduidelijk is dat je 53 moet gebruiken, dan zouden ze het toch op de verpakking zetten? Denk ik nou te eenvoudig?

Dus... ik hoor tegengestelde geluiden. Allebei onderbouwd met natuurlijk is het zo. Wie moet ik nu geloven? In de handleiding staat dat cv 5 voor de max snelheid is. En het lijkt me idioot als ze daarmee het aantal regel-stappen in zouden perken. Ook staat in de handleiding dat cv 53 voor iets EMF-iets is waar je misschien aan moet sleutelen als je lok niet hard genoeg gaat... Nee, ik wil juist de snelheid inperken.

Samenvatting: kan iemand die "voor 53 is" me een link geven waar duidelijk door ESU wordt gezegt dat ik het niet met 5 maar met 53 moet doen?

(Achtergrond: ik maak een suffig zijlijntje waar de max snelheid 50 km/u is, dus de meeste loks worden bij mij tot orde-van-grootte de helft van hun max snelheid geknepen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2016, 23:13:34 »
Ik heb ergens ooit gelezen dat je met CV 5  de  top van de snelheid kunt instellen  en dat dan het aantal ingestelde rijstappen worden verdeeld over de dan ingestelde rijsnelheid.   CV 53 stel je in in combi met CV 54 en CV 55.

Dat is wat ik ooit heb begrepen.

Vr. Groet,
Wiebe

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6682
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2016, 07:13:02 »

Samenvatting: kan iemand die "voor 53 is" me een link geven waar duidelijk door ESU wordt gezegt dat ik het niet met 5 maar met 53 moet doen?


Hoewel ik je redenering een beetje raar vind, je kunt het namelijk zelf gewoon uitproberen, hier een stukje van Zimo uit haar officiële decoder gebruiksaanwijzing: http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf blz. 15.De referentiespanning is bij Zimo CV 57.

Der Referenz-Spannungswert für die Motor-Regelung
CV #57 legt jenen Spannungswert fest, auf die sich die Regelung beziehen soll. D.h.: Wenn z.B. 14 V (also Wert “140”) einprogrammiert wird, versucht der Decoder immer, den gemäß Reglerstel-lung gewünschten Bruchteil dieser Spannung an die Motorklemmen zu bringen - unabhängig von der aktuellen Schienenspannung. Damit bleibt die Geschwindigkeit konstant, auch wenn die Schie-nenspannung schwankt, vorausgesetzt diese (genauer: die im Decoder gleichgerichtete und verar-beitete Schienenspannung, also um ca. 2 V weniger) wird nicht niedriger als die absolute Referenz.

Die CV #57 kann auch als Alternative zur CV #5 (Maximalgeschwindigkeit) verwendet werden; dies hat den Vorteil, dass weiterhin die volle Auflösung (256 interne Fahrstufen) zur Verfügung steht
.


De CV53 (Esu) en CV57 (Zimo) methode gebruik ik al heel lang en met succes na een tip van Karst ooit gelezen, ik meen op het Koploperforum. Inmiddels is deze methode wijd verbreid.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2016, 07:55:04 »
Ik heb het ook geprobeerd, maar merk weinig verschil. Bij halvering met cv5 hou je 'maar' 128 interne stappen over. Dat is nog best veel hoor.

Maar weet iemand nu wat de topicstarter moet doen? Diodeblok weglaten, maximumsnelheid terugregelen (hoe dan ook), maar er moest nog iets met de motorregeling voor een soepel rijgedrag als ik me goed herinner. Weet alleen niet meer wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2016, 16:05:02 »
Hallo Reinout,

Bij de ESU LokPilot Standard werkt volgens mij de methode met CV53 niet. De Standard heeft volgens mij een veel beperkter areaal aan mogelijkheden, zowel in de aansturing van de functies, als in de tuneparameters.

Ik ben het helemaal met Karst eens.
Zelf tune ik de decoder/motor-combinatie helemaal met de tuneparameters en neem daarbij dan ook de maximum snelheid mee bij CV53. Zoals anderen ook aangeven werkt dat perfect. Met CV2 en CV51-56 tune je de motor echt, zoals een tuner een auto- of motormotor tunet om optimale prestaties te krijgen. CV5 is de klos in de carburateur waardoor het vermogen weer afgeknepen wordt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer