Ken je deze pagina uit de Encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F?De twee schakelcontacten van Fleischmann bevatten ook een reedcontact. Alleen is het daar ingebouwd in een railstuk of in een behuizing die je onder de rails schuift. En daardoor veel duurder dan losse reedcontacten die je bij een elektronicazaak koopt.
Waar monteer je het contact en het relais? Reedcontact op de bielsen, relais mag je zelf weten.Waar koop je Reed-contacten?bijvoorbeeld Conrad of in Houten bij Treinelectronica.Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken? Omdat het om bijvoorbeeld 12 Volt gelijkspanning gaat liever een oude telefoonadaptor.Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon?Minimagneetjes. Ook o.a. bij Conrad.Wat is de afstand tussen het magneetje en het Reed-contact? Ongeveer 1 cm.Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert? Alles dubbel uitvoeren:====0000======0000== xxxxxxxxxx ===0000====0000 <> uit aan slagboom aan uitGroet Jaap
Ik heb een wissel aangesloten aan het reed-contact zoals jij beschreef. Wat wil nu het geval. De wissel gaat al "om" als ik de bruine draad van de wissel met het reed-contact verbind. Hij schakelt dus al zonder tussenkomst van een magneetje.
Wat ik niet snap is, dat je twee reed-contacten moet hebben om een wissel te bedienen.
Twee mogelijkheden:1. Het reed-contact is defect en blijft hangen.2. Je hebt het verkeerde type. Je moet type NO hebben. Dat staat in rust open.Omdat een gewone wisselaandrijving twee spoelen heeft en dus drie aansluitingen, kun je met één reedcontact niets beginnen.Je moet dus twee reed-contacten voor één wissel gebruiken. Dat had Henk ook al aangegeven.Voor informatie over het aansluiten van reed-contacten op wissels kun je hier eens kijken.Daar kun je in schema 03 zien hoe het aangesloten moet worden.PS. in de titel heb je het over reed-contacten en reed-relais. Daar krijg je verwarring door, want dat zijn twee heel verschillende onderdelen. Je bedoeld volgens mij ''relais''. De juiste titel zou "Reed-contacten en relais" moeten zijn.Fred.Redacteur BNLS-encyclopedie.
Hallo Abraham,Volgens mij is het reed contact van Fleischmann een maak contact, dus sluit bij activering door magneet. Op www.locs4fun.nl kan je lezen hoe de wissel aangesloten moet worden, zoals ik het lees: zwart van de trafo gaat naar zwart van de wissel. Een witte draad van het reed contact gaat naar de witte aansluiting van de trafo de andere witte draad van het reed contact gaat naar de lichtbruine draad. Omdat de wissel 2 spoelen heeft moet de donkerbruine draad van de wissel met een witte draad van een tweede reed contact verbonden worden (waarvan de andere witte draad uiteraard op de witte klem (samen met die van het andere reed contact) van de trafo aangesloten moet worden).SuccesWim