Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
  

Auteur Topic: Reed-contacten en Reed-relais  (gelezen 5369 keer)

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Reed-contacten en Reed-relais
« Gepost op: 12 januari 2016, 15:03:53 »
Beste mensen,
Ik wil met mijn trein wissels kunnen bedienen middels magneetschakelaars. Ik rijd Fleischmann  Piccolo N. De treinen rijden digitaal (twin center met trafo 6811) de wissels worden analoog bediend met schakelaars 6920 en een wisselaandrijving 9421
Nu kan ik magneetschakelaars  zo kopen bij Fleischmann. Er zijn dan twee mogelijkheden tw. een schakelcontact 9425 of een schakelcontactrail 9115 en een magneetje 942701. Deze contacten zijn echter duur en het batterijtje ook.
Nu las ik op jullie site over Reed-contacten en Reed-relais (Fred Eikelboom). Nu ben ik een  leek op elekronisch gebied, dus heb ik er een aantal vragen over. Als ik het goed begrijp schakelt het Reed- contact het Reed-relais in en deze de wisselaandrijving. Als dit zo is hoe verbind ik dan deze elementen aan elkaar en welke Reed-contact en Reed-relais heb ik dan nodig? Waar monteer je het contact en het relais? Wat is een DIL behuizing en waar koop je Reed-contacten met een DIL behuizing? Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken? Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon? Wat is de afstand  tussen het magneetje en het Reed-contact? Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert? Bv bij de slagbomen van een spoorwegovergang. Rijdt de trein van rechts naar links dan passeert hij het contact en sluiten de slagbomen zich. Als de trein nu van links naar rechts rijdt passeert hij (voorbij de slagbomen) het contact weer. Het is dan wel de bedoeling dat de bomen omhoog blijven staan.
Met belangstelling zie ik uw antwoorden en advies tegemoet.
Abraham

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2016, 15:14:11 »


Al vast een voorbeeldschakeling.

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2016, 15:37:12 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2016, 15:26:54 »
Waar monteer je het contact en het relais?
Reedcontact op de bielsen, relais mag je zelf weten.

Waar koop je Reed-contacten?
bijvoorbeeld Conrad of in Houten bij Treinelectronica.

Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken?
Omdat het om bijvoorbeeld 12 Volt gelijkspanning gaat liever een oude telefoonadaptor.

Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon?
Minimagneetjes. Ook o.a. bij Conrad.

Wat is de afstand  tussen het magneetje en het Reed-contact?
Ongeveer 1 cm.

Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert?
Alles dubbel uitvoeren:
====0000======0000== xxxxxxxxxx ===0000====0000        <>
          uit                 aan        slagboom           aan            uit

Groet Jaap







Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2016, 15:31:40 »
Ken je deze pagina uit de Encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F?
De twee schakelcontacten van Fleischmann bevatten ook een reedcontact. Alleen is het daar ingebouwd in een railstuk of in een behuizing die je onder de rails schuift. En daardoor veel duurder dan losse reedcontacten die je bij een elektronicazaak koopt.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2016, 15:32:04 »
Ik gebruikte bij mijn overgang een oud bistabiel van Fleischmann met drukknoppen erop. Het voordeel van dit ding is dat je ten alle tijden de boel handmatig uit kunt schakelen. Ik schakelde het ding via de rijstroom via een reedcontact. Voordeel hiervan is dat het ding zichzelf uitschakelde als de trein terugreed ( spanning was dan ook omgepoold.) Tegenwoordig zijn die relais voor weinig aan te schaffen op de beurs te Houten.

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2016, 16:24:41 »
Ken je deze pagina uit de Encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F?
De twee schakelcontacten van Fleischmann bevatten ook een reedcontact. Alleen is het daar ingebouwd in een railstuk of in een behuizing die je onder de rails schuift. En daardoor veel duurder dan losse reedcontacten die je bij een elektronicazaak koopt.

Waar monteer je het contact en het relais?
Reedcontact op de bielsen, relais mag je zelf weten.

Waar koop je Reed-contacten?
bijvoorbeeld Conrad of in Houten bij Treinelectronica.

Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken?
Omdat het om bijvoorbeeld 12 Volt gelijkspanning gaat liever een oude telefoonadaptor.

Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon?
Minimagneetjes. Ook o.a. bij Conrad.

Wat is de afstand  tussen het magneetje en het Reed-contact?
Ongeveer 1 cm.

Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert?
Alles dubbel uitvoeren:
====0000======0000== xxxxxxxxxx ===0000====0000        <>
          uit                 aan        slagboom           aan            uit

Groet Jaap

Hallo Jaap,
Bedankt voor je reactie.
Via marktplaats heb ik fleischmann rails 9115 gekocht. Hier zit een reed-contact in.
Uit dit railsje komen twee witte draden.
Volgens een treinenzaak moet ik één draad op de plus (zwarte draad trafo) aansluiten,
de andere aan de schakelaar waarmee ik de wissel bedien.
Dit heb ik gedaan.
Wanneer ik nu met een magneetje over het reed-contact ga, gebeurt er niks.
Wat doe ik fout?
Ik ben werkelijk een leek hierin.
Ik hoor graag van je.
Bram
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 21:50:55 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2016, 18:14:20 »
Het reedcontact is nu de schakelaar. Je moet er dus niet nog een schakelaar tussen zetten.
Je moet de zwarte draad van de wisselaandrijving op de zwarte aansluiting van de trafo aansluiten. Het reedcontact plaats je tussen een bruine draad van de wisselaandrijving en de witte aansluiting op de trafo. Dus één draad van het reedcontact naar een bruine draad van het wissel en één draad van het redcontact naar de trafo.
Je hebt twee reedcontacten nodig om op deze manier een wissel te bedienen. Wat wil je eigenlijk bereiken?
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 18:18:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2016, 15:20:16 »

Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is het volgende. Ik heb twee wissels aan elkaar verbonden. Als ik dus 1 wissel bedien, gaat die andere wissel ook "om". Dit moet omdat de trein anders kortsluiting maakt. Wat ik nu wil is: als de wissel(s) op rechtdoor staat(n) dan komt er een botsing met de tegemoetkomende trein. De wissel(s) moeten dus op "om" staan om een botsing te voorkomen. Wat ik nu wil is, dat als de wissel op rechtdoor staat, de tegemoetkomende trein middels een contact de wissel(s) op "om" zet. De wissel zet ik dan handmatig weer op rechtdoor. Ik wil de wissel dus zowel handmatig als met het contact kunnen bedienen. Dit zelfde wil ik ook bij seinpalen. Zodra er een trein aankomt moet hij op rood gaan staan. Ook dit wil ik met een contact bewerkstellen.
Nu het volgende.
Ik heb een wissel aangesloten aan het reed-contact zoals jij beschreef. Wat wil nu het geval. De wissel gaat al "om"  als ik de bruine draad van de wissel met het reed-contact verbind. Hij schakelt dus al zonder tussenkomst van een magneetje.
Wat ik niet snap is, dat je twee reed-contacten moet hebben om een wissel te bedienen.
Nogmaals, ik ben een leek.
Ik hoor graag van je.
Groeten, Bram
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2016, 09:47:35 door Peter Spruit. Reden: onnodige citaten verwijderd »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2016, 21:00:16 »
Ik heb een wissel aangesloten aan het reed-contact zoals jij beschreef. Wat wil nu het geval. De wissel gaat al "om"  als ik de bruine draad van de wissel met het reed-contact verbind. Hij schakelt dus al zonder tussenkomst van een magneetje.

Twee mogelijkheden:
1. Het reed-contact is defect en blijft hangen.
2. Je hebt het verkeerde type. Je moet type NO hebben. Dat staat in rust open.

Citaat
Wat ik niet snap is, dat je twee reed-contacten moet hebben om een wissel te bedienen.

Omdat een gewone wisselaandrijving twee spoelen heeft en dus drie aansluitingen, kun je met één reedcontact niets beginnen.
Je moet dus twee reed-contacten voor één wissel gebruiken. Dat had Henk ook al aangegeven.

Voor informatie over het aansluiten van reed-contacten op wissels kun je
 hier eens kijken.
Daar kun je in schema 03 zien hoe het aangesloten moet worden.

PS. in de titel heb je het over reed-contacten en reed-relais. Daar krijg je verwarring door, want dat zijn twee heel verschillende onderdelen. Je bedoeld volgens mij ''relais''. De juiste titel zou "Reed-contacten en relais" moeten zijn.

Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2016, 21:19:11 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling, plus een tEibVuoDtju verbeterd. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2016, 21:32:35 »
Hallo Abraham,
Volgens mij is het reed contact van Fleischmann een maak contact, dus sluit bij activering door magneet. Op www.locs4fun.nl kan je lezen hoe de wissel aangesloten moet worden, zoals ik het lees: zwart van de trafo gaat naar zwart van de wissel. Een witte draad van het reed contact gaat naar de witte aansluiting van de trafo de andere witte draad van het reed contact gaat naar de lichtbruine draad. Omdat de wissel 2 spoelen heeft moet de donkerbruine draad van de wissel met een witte draad van een tweede reed contact verbonden worden (waarvan de andere witte draad uiteraard op de witte klem (samen met die van het andere reed contact) van de trafo aangesloten moet worden).
Succes
Wim

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2016, 16:28:20 »
Twee mogelijkheden:
1. Het reed-contact is defect en blijft hangen.
2. Je hebt het verkeerde type. Je moet type NO hebben. Dat staat in rust open.

Omdat een gewone wisselaandrijving twee spoelen heeft en dus drie aansluitingen, kun je met één reedcontact niets beginnen.
Je moet dus twee reed-contacten voor één wissel gebruiken. Dat had Henk ook al aangegeven.

Voor informatie over het aansluiten van reed-contacten op wissels kun je
 hier eens kijken.
Daar kun je in schema 03 zien hoe het aangesloten moet worden.

PS. in de titel heb je het over reed-contacten en reed-relais. Daar krijg je verwarring door, want dat zijn twee heel verschillende onderdelen. Je bedoeld volgens mij ''relais''. De juiste titel zou "Reed-contacten en relais" moeten zijn.

Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.

Hallo Fred,
Het is helemaal goed gekomen. Het reed-contact was inderdaad kapot. Bedankt voor je advies.
Met vriendelijke groeten,
Abraham

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2016, 16:29:43 »
Hallo Abraham,
Volgens mij is het reed contact van Fleischmann een maak contact, dus sluit bij activering door magneet. Op www.locs4fun.nl kan je lezen hoe de wissel aangesloten moet worden, zoals ik het lees: zwart van de trafo gaat naar zwart van de wissel. Een witte draad van het reed contact gaat naar de witte aansluiting van de trafo de andere witte draad van het reed contact gaat naar de lichtbruine draad. Omdat de wissel 2 spoelen heeft moet de donkerbruine draad van de wissel met een witte draad van een tweede reed contact verbonden worden (waarvan de andere witte draad uiteraard op de witte klem (samen met die van het andere reed contact) van de trafo aangesloten moet worden).
Succes
Wim

Hallo Wim,
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het is allemaal gelukt.
Met vriendelijke groeten,
Abraham
[/quote]
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 21:52:56 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2016, 18:21:10 »
Hallo Abraham,
Mooi zo, dat is de bedoeling van dit forum.
Groeten
Wim

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2016, 18:31:53 »
Hoi Abraham,

Fijn dat het nu feilloos werkt.
Thanx voor de terugkoppeling. (y)

Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Reed-contacten en Reed-relais
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2016, 21:52:22 »
Hallo Abraham,

Als je naar je eigen bericht kijkt hierboven, zie je dat je een bericht hebt gekopieerd dat direct boven jouw bericht staat. Dat komt doordat je de CITAAT-knop hebt gebruikt om een bericht te plaatsen. En zo komen veel berichten onnodig dubbel op het forum te staan

Vriendelijk verzoek om voortaan de REAGEER-knop te gebruiken, tenzij je een deel van een ander bericht wilt gebruiken om jouw bericht duidelijker te maken. Maar dus niet als je reageert op het laatste geplaatste bericht!.

Gr, Bert
Team moderatoren.