Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Hoe waren de Nederlandse Modelspoordagen en wat hebben we gekocht?  (gelezen 48868 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: Hoe waren de Nederlandse Modelspoordagen en wat hebben we gekocht?
« Reactie #75 Gepost op: 10 January 2016, 23:56:23 »
Dag Bert,

Respect dat je dit openlijk zo netjes oplost.

Mvgr Jan Bosman

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #76 Gepost op: 11 January 2016, 00:14:03 »
Pas op met het in andermans portemonnee kijken en een ieder beleef de hobbby op zijn eigen manier.
Het gaat niet om in andermans portemonnee te kijken. Als je op een tentoonstelling gaat staan, dan doe je dat om iets te laten zien. Maar ik vind dat je dan ook wel wat moeite kan doen om te zorgen dat de toeschouwers ook iets kunnen zien.
Zoals gezegd, op de zaalverlichting kun je niet vertrouwen, die is te weinig, en het feit dat plafond en vloer zwart zijn helpt daar ook niet erg bij.
Voor zover ik weet was het maar één baan die onverlicht was. Dus er was genoeg moois te zien wat wel goed in het licht was gezet.

Wat de normen of regels betreft, bij mijn weten zijn die er niet. Maar er is volgens mij wel een algemeen besef dat je zelf voor verlichting moet zorgen. Ik weet uit de deelnemersinformatie van Eurospoor dat ze dat daar dringend aanbevelen. Desondanks stonden daar ook een paar banen die niet of onvoldoende verlicht waren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #77 Gepost op: 11 January 2016, 00:21:04 »
Precies, want de baan was verder best het bekijken waard.
Dus is het gewoon jammer als er niet wat moeite word gedaan om de baan naar een hoger niveau te tillen.
En geloof me ik weet heus dat de bouw van de baan ook een paar centen kost.
Dus de meerprijs van een paar ledstripjes rechtvaardigt het advies om er iets meer aandacht aan te besteden.

Gr Jan

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #78 Gepost op: 11 January 2016, 06:44:31 »
Jaap , Klaas, laat gaan joh .
Sommige mensen willen het gewoon niet snappen en zijn op hun piep getrapt als je goed bedoelde adviezen geeft.
Wat kost een ledstripje nou vandaag de dag ?

Een advies heb ik niet gelezen, wel iets wat dwingend wordt gebracht met gebruik van het woord "moeten" en daar heb ik moeite mee. Want is dat aan (een beperkt deel) van de bezoekers om dat te bepalen?

Dan zou je bijna regels/normen moeten gaan opstellen voor het bouwen van een tentoonstellingsbaan, en als je een baan hebt eerst via het "sanhedrin" (soort verkozen/zelf uitgezocht team van "elite-modelbouwers")voordat je naar een evenement mag.

Ook ik ben van mening dat met verlichting mooier is overigens, laat dat "helder" zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #79 Gepost op: 11 January 2016, 08:14:19 »
In mijn eerste bijdrage is mijn reactie op de verlichting verwijdert daarom nog maar een keer.  :)

Verlichting erbij is niet zo maar even gedaan denk ik en is misschien een hoop geld, je mag toch ook wel verwachten dat de "zaal" ook een beetje fatsoenlijke verlichting heeft?

Mag je het verwachten dat er goede verlichting is? Voor opbouwen en afbreken van de baan misschien wel. Maar als tegenwoordig bouwers geen verlichting boven hun baan aanbrengen doen ze zichzelf vooral te kort. Als bouwer werk je maanden, mogelijk jaren aan een baan en ben je, als het goed is, trots op je baan. Gebruik je dan de verlichting van de hal dan bestaat de kans dat je baan niet goed uit komt. Dat risico zit erin. Dat is heel erg jammer van al het werk dat je er in steekt. Afgelopen jaar op Eurospoor een paar mooie banen gezien zonder achterwand en/of verlichting. Er zaten mooie details op, mooi gebouwd, maar de details moeilijk te zien. Met goede eigen verlichting was die baan misschien wel een keer zo mooi en zal veel meer lof ontvangen. Gewoon erg zonde.

Citaat
Verlichting erbij is niet zo maar even gedaan denk ik en is misschien een hoop geld,

en

Wat voor jou niets is kan voor een ander veel geld zijn. Pas op met het in andermans portemonnee kijken en een ieder beleef de hobbby op zijn eigen manier.

Dat kan je gewoon meenemen in je ontwerp en daarmee in de kosten van je baan. Tegenwoordig met de komst van goede goedkope ledverlichting zijn de kosten wat Jaap al aangaf niet meer dan een gemiddeld lokje en bij kleine baantje is het niet meer dan een rijtuig of wagon.

Een advies heb ik niet gelezen, wel iets wat dwingend wordt gebracht met gebruik van het woord "moeten" en daar heb ik moeite mee. Want is dat aan (een beperkt deel) van de bezoekers om dat te bepalen?

Ik weet niet of je op de beurs van Rijswijk zelf bent geweest. Maar dan had je het effect kunnen zien. Ik heb twee dagen naast de betreffende baan gestaan met onze eigen forumbaan. Bij ons was het drukker dan bij die baan. Ik heb mij er over verbaasd. De mensen bleven langer bij de forumbaan hangen dan bij de buren. Licht trekt. Dat is een feit. Je doet je als bouwer van zo'n baan zelf erg tekort als je er geen rekening mee houdt en geen verlichting boven de baan aanbrengt. Er zijn beursorganisaties die het van te voren aangeven dat de verlichting niet al te best is. Of zelfs verlichting boven de baan verplicht stellen anders hoef je niet te komen of ontvang je geen uitnodiging. Dat zouden meer beursorganisatoren moeten doen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #80 Gepost op: 11 January 2016, 08:16:32 »
De eerste plaatjes zijn droog en staan voorlopig alleen nog op: https://www.facebook.com/renewolffotografie  

Vanavond meer
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 11 January 2016, 09:25:08 »

Dan zou je bijna regels/normen moeten gaan opstellen voor het bouwen van een tentoonstellingsbaan, en als je een baan hebt eerst via het "sanhedrin" (soort verkozen/zelf uitgezocht team van "elite-modelbouwers")voordat je naar een evenement mag.

Ook ik ben van mening dat met verlichting mooier is overigens, laat dat "helder" zijn.
[/quote]
Citaat van Arjen

Hallo Arjen wat mij betreft begin je het te snappen, als bezoeker moet ik professionele entreeprijzen betalen aan een organisator en daarom moet hij er voor zorgen dat er proffesionele banen staan, zo simpel is dat.

Kom ik daarentegen bij een hobbyclub met open dag zonder entree, zal je mij niet horen hoe het er uit ziet.

Ik denk dat het daarom uiteindelijk gaat bij bezoekers met een bepaalde verwachting.

Mvg Theo
« Laatst bewerkt op: 11 January 2016, 09:26:50 door Theo v Wijngaarden. Reden: Foutje »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #82 Gepost op: 11 January 2016, 09:29:36 »

Klopt helemaal, want dat doen we bij OntraXS. Dat is een keuze als organisatie waar bewust over nagedacht is.

Zoals Klaas al aanhaalde, het moet niet maar is zoveel mooier als geheel als presentatie. En dat wil je als bouwer toch ook graag? :)

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #83 Gepost op: 11 January 2016, 09:45:09 »
Ook wij hebben een hele fijne beurs gehad, met vele ontmoetingen met gekenden .
Zoals steeds ook een heleboel nieuwe mensen leren kennen.
 Maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat nieuw spul voor dit en andere projecten aan te schaffen.
Heb oa nieuwe bomen besteld, voor de schrottplatz bij Anita decor.

Met andere woorden: het was gezellige topbeurs.

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2016, 11:35:30 door Bert van Gelder. Reden: tekst vriendelijker gemaakt »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Max Roodveldt

• Offline Offline
  • 't is maar 'n spelletje...
« Reactie #84 Gepost op: 11 January 2016, 09:50:17 »
Of zelfs verlichting boven de baan VERPLICHT stellen anders hoef je NIET te komen of ontvang je GEEN uitnodiging. Dat zouden meer beursorganisatoren MOETEN doen.

Hallo Arjen wat mij betreft begin je het te snappen, als bezoeker MOET ik professionele entreeprijzen betalen aan een organisator en daarom MOET hij er voor zorgen dat er proffesionele banen staan, zo simpel IS dat.

Welkom bij de hobby van verplichten, niet, geen, moeten...  (y)

Regels voor volwassen mensen die met treintjes spelen ???

Geen wonder dat deze hobby ten dode is opgeschreven...  8)

Met vriendelijke groeten,  8)

"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #85 Gepost op: 11 January 2016, 09:57:01 »
Het is geen hobby meer die je onder je TL-balkje uitoefent, die tijd is voorbij.

Als je mooie foto's wilt, en dat willen de meesten, dan zal je voor je eigen baan thuis en op de tentoonstelling iets eraan moeten doen.

Daarom is een frieslijst en passende achtergrond even belangrijk als de keuze voor rails en ballastbed.
En waardeer dan ook de moeite die er in gestoken wordt om een mooie tentoonstellingsbaan te maken.

Maar dit is een algemene opmerking, mijn kwaliteit foto's heeft ook te maken met de enkele plafonniere die er hangt. ;D
« Laatst bewerkt op: 11 January 2016, 09:59:48 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #86 Gepost op: 11 January 2016, 09:57:29 »
Alleen jammer dat dit draadje bezoedelt mag worden met azijnpissen over verlichting.

Jammer dat je dit als azijnpissen ziet, een mening mag op een forum toch altijd gegeven worden? ;)

Geen wonder dat deze hobby ten dode is opgeschreven...  8)

Onzin. De hobby leeft als nooit tevoren.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #87 Gepost op: 11 January 2016, 10:06:15 »
Jammer dat veel mensen alleen lezen wat ze lezen willen en commentaren compleet uit hun context kunnen rukken..

Sammy, was leuk je weer gesproken te hebben. Rijswijk is voor mij wel een van de toppertjes..

Over verlichting heb ik een uitgesproken mening. Als ten toonsteller ben ik van mening dat je al het mogelijke moet doen om dat wat je ten toon wilt stellen ook goed presenteert. In het geval van de modelbanen is het dus wel haast een verplichting deze goed uit te lichten. Maar ook dat is een eigen keuze. Als in dat geval de organisator zegt dat je niet welkom bent moet je je maar eens achter de oren gaan krabben ( pas op Max, weer een moet).

Zoals al aangehaald betaald de toeschouwer een prijs voor de toegang en verwacht dan ook wat, als ik naar een band ga en moet betalen verwacht ik ook niet dat de gitarist dronken van het podium valt maar er een goede professionele show neerzet die binnen zijn kunnen ligt..

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #88 Gepost op: 11 January 2016, 10:08:01 »
Mensen die schrijven dat de hobby ten dode is opgeschreven moeten eens een keer de zolder afkomen en wat beurzen gaan bezoeken. Het is zo makkelijk om op een forum alleen maar negatief discussie te voeren om ook eens een keer wat te roepen, zonder daarbij iets zinnigs toe te voegen. Ik snap best dat moderators daarom af en toe iets te geprikkeld reageren. Maar wie wél af en toe onder z'n steen vandaan kruipt, zal beamen dat de discussie over licht meer dan relevant is voor iedereen die wat gebouwd heeft met als doel dit tentoon te stellen. Alle moeite voor het aanbrengen van details, het vormen van scenery, het experimenteren met kleuren en poeders, het is allemaal zinloos geweest als je werk niet te zien is door beroerde belichting. Ik durf te beweren dat goed licht nog belangrijker is dan het niveau van je bouwwerk.
En wie alleen op zolder z'n baantje heeft en blij is met marklin m-rails, sfeervol gehuld in kaarslicht, wees er vooral blij mee maar oordeel dan niet over mensen die de lat hoger durven leggen.
RETROBAHN A.G.

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #89 Gepost op: 11 January 2016, 10:11:56 »
Ik ben het er helemaal mee eens dat daar mag over gediscussieert worden Ronald, vind het alleen niet het juiste draadje persoonlijk  om het er zo uitgebreid over te hebben.
Wou er verder niets of niemand mee beledigen.

Vond het ook alweer een leuke ontmoeting Martin, en alweer wat van je bijgeleerd.

Maar verwacht je van sommige artiesten nu juist wel niet dat ze dronken of stoned op het podium staan:)

Heb hier ook nog een fotolink van  mijn collega wouter.
https://flic.kr/s/aHskrBUxJa

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2016, 10:14:06 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.