Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Sander Fondse
Vandaag om 07:48:12
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Sander Fondse
Vandaag om 07:35:31
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:31:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16887 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #45 Gepost op: 06 January 2016, 23:00:21 »
En dat is dan ook het enige wat eronder leidt. En die worden gewoon vergoed.

Groeten Edwin.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #46 Gepost op: 06 January 2016, 23:01:46 »
Kijk eens aan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #47 Gepost op: 06 January 2016, 23:17:48 »
Die koolstof staafjes zijn toch niet *zo* bijzonder??? Dat oude spul is toch allemaal Faivelay spul?
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.

Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #48 Gepost op: 06 January 2016, 23:39:52 »
De laatste berichten gingen over Plan V enzo, dus ik dacht eigenlijk alleen maar aan die een-been dingen. Maar voor die dubbele dingen zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Ik had daar niet aan gedacht.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #49 Gepost op: 06 January 2016, 23:44:54 »
koolstaven zal nooit een probleem zijn denk ik.

maar als je de complete beugel verspeeld ben je wel zuur met je mooie museum lok.

al lijkt me dat niet snel gebeuren.
zal wel met gepaste snelheid gereden worden.

Zijn er eigenlijk nog MP's in dienst van een van de infra diensten?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #50 Gepost op: 07 January 2016, 00:39:20 »
Eurailscout heeft ze nog.

Als je een complete stroomafnemer wil slopen moeten er wel hele grote ijspegels aan de bovenleiding hangen. Vooral de schuitjes hebben te leiden door het vele vonken en die zijn simpel te vervangen.
Plan V heeft één schuitje en 1200 heeft dezelfde alleen dan twee naast elkaar op een stroomafnemer. Ik heb ze zelf meerdere malen los moeten maken op de mat'54 766, omdat hij met schuitjes net niet door onze tent, waar we hij achter staat, kan. Zijn twee pennen met een borging, borging eruit, pen eruit, schuitje eraf, nieuw schuitje erop, pennen erin en borging er weer op. Paar minuten werk.

Spoorwegmuseum zou een leuk zakcentje kunnen verdienen door locs hiervoor beschikbaar te stellen, te gelijk blijven ze in conditie, stilstand is achteruitgang. SHD staat ook met de 2205 paraat voor afslepen van treinen.

Groeten Edwin.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #51 Gepost op: 07 January 2016, 01:10:39 »
Die opmerking "SHD staat ook met de 2205 paraat voor afslepen van treinen" in combinatie met het roestrijden met een 1200 doet een vraag bij me opkomen: "hoe flexibel gaat men met elkaar om op het NL spoorwegnet?"

Wat ik bedoel is dat je vaak hoort over consessies en strakke afspraken en prestatiecontracten en verschillende vervoerders en moeilijk, moeilijk. Maar opeens worden er oude 1200s voor roestijden ingezet. Staat er een museumdiesellok klaar voor afslepen. Helemaal hilarisch was natuurlijk een tijdje geleden die SHM stoomlok die een VIRM wegsleepte...

Dus aan de ene kant strakke concurrentie-afspraken en aan den andere kant flexibiliteit enzo. Klopt mijn indruk dat men bij verstoringen opeens opvallend flexibel en collegiaal is?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #52 Gepost op: 07 January 2016, 01:20:55 »
Ja en Nee. NS zal bijvoorbeeld niet de bovenleiding gaan schrapen op het traject naar Emmen. Daar mag Arriva zelf voor zorgen. Roestrijden.nl is gewoon in te huren, en dat heeft Arriva dan ook gedaan.

Wat wel kan, en daar kan de treindienstleider gewoon een trein voor vorderen, is afslepen op het HRN. Al gebeurd dat niet zo heel vaak.
Groeten Joop, machinist Lls

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #53 Gepost op: 07 January 2016, 02:51:40 »
Collegeaal valt wel mee, zo'n beetje alle voorbeelden zijn Prorail dingen. En die huurt voor de winterse omstandigheden loc(s) en machinist(en). De organisatie die dat doet regeld dan locomotieven en laat die nou museale connecties hebben, dus die regeld de 2205 van de SHD en 1252 van Railpromo/LTE. Oud materieel blijkt vaak beter voor dit soort klussen, ook voor roestrijden bijvoorbeeld, werd veel gedaan met de mat'54 766 en plan U's. En zo rijdt de 1254 van HSL voor de zelfde organisatie sanditie en ook dat wordt ingehuurd door Prorail. Bijna alles wat met oud spul te maken heeft heeft connecties met elkaar. De 1200en zijn particulier eigendom van de twee die ze in '98 hebben gered. Een van die twee is een voorzitter (geweest) van de KLOK en nu rijd er een 1300 rond voor HSL. Het is allemaal niet zo toevallig als je denkt.

Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat. Simpel toch? ;D (ik ken de stoker van die dag)

Groeten Edwin.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #54 Gepost op: 07 January 2016, 10:36:18 »
HRN = Hoofd Rail Net ;)

Hoorn was idd een goed voorbeeld van hoe het zeker kan :D
Groeten Joop, machinist Lls

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #55 Gepost op: 07 January 2016, 11:15:59 »
koolstaven zal nooit een probleem zijn denk ik.

maar als je de complete beugel verspeeld ben je wel zuur met je mooie museum lok.

al lijkt me dat niet snel gebeuren.
zal wel met gepaste snelheid gereden worden.

Zijn er eigenlijk nog MP's in dienst van een van de infra diensten?

De 1252, net als de 1251 en 1254 zijn ook geen musemloc's.Wel erg oud  ;)
Mischa

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #56 Gepost op: 07 January 2016, 12:31:19 »
Die bedoelde ik ook niet. Er werd gesproken om NSM e locs te gebruiken zodat ze ook meteen een conditie rit hebben.

En dat met het verspelen van een beugel gebeurt bij trams toch iets sneller als bij treinen denk ik.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #57 Gepost op: 07 January 2016, 12:44:55 »
NSM kan ook niet zomaar even onmiddellijk loc's inzetten. De meeste machinisten zijn werkzaam bij NSR, en die draaien gewoon hun diensten. 
« Laatst bewerkt op: 07 January 2016, 19:28:25 door Peter Spruit. Reden: stand a pee = vertaald is dit zoiets als staand plassen - toch maar even aangepast ;-) »
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #58 Gepost op: 07 January 2016, 13:26:06 »
Zo.

Even wat SHSrail/Roestrijden.nl Ice Save filmpjes op het net gezet:

https://youtu.be/m7fQqmMYJko

https://youtu.be/XIlLy1CtIEs

https://youtu.be/j2v5BOVsxO0

Ja. SHSrail (Roestrijden.nl of Stichting Holland Spoor zo u wilt) heeft een drietal contracten met ProRail om bij te staan bij het Sanditen en ontijzelen.
De 1254 is voor 6 maanden ingehuurd, de 1252 voor 3 maanden en dan is er nog wat ad hoc te organiseren spul.
SHSrail heeft hiervoor weer cont(r)acten met Railpromo/LTE, HSL, de eigenaren van de 1200-en en Eurailscout.

Vorig jaar deden we dit ook al, maar toen via EETC.
Dit heeft toen voor ongeveer 20.000 euro aan te besteden donaties opgeleverd die weer op 31 oktober op de HRN-dag bij de ZLSM zijn uitgedeeld.

De locs die voor de activiteiten in aanmerking komen zijn: 1252, 1254, 1304, mP's
Het gebruikte materieel is allemaal seriegeschakeld en heeft geen (energiebesparende!) electronica aan boord wat maakt dat ze (wat) beter tegen ijsaanslag kunnen. Ieder nadeel heb zijn voordeel dus

Treinen moeten rijden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #59 Gepost op: 07 January 2016, 13:38:06 »
Ik had de sub topic van jullie site gelezen en geplaatst op facebook. Waren nogal wat vragen van familie enzo waarom NS weer eens niet kon rijden, en waarom die oudjes het wel deden. ;) Hele duidelijke uitleg, ook voor mezelf nog even wat kennis opgehaald  (y)
Groeten Joop, machinist Lls