Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Stroomvoerende kortkoppelingen  (gelezen 6720 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 05 November 2007, 12:33:19 »
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.

Henk,
Ik ben het niet (geheel) met je eens. Ik gebruik de Viesmann koppeling al jaren in een aantal treinstellen voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting. Regelmatig worden deze stellen ontkoppeld (kan gelukkig gewoon op een ontkoppelrail) en ik heb tot de dag van vandaag géén contact problemen waargenomen. Opmerking hierbij is dat de koppelingen wel goed op elkaar zijn afgestemd, dus oa juiste hoogte.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2007, 20:52:11 »
@Railroadtycoon:

voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting.

Kan je iets meer vertellen over het doorgeven van de binnen verlichtin EN de stuurstand verlichting en dat met 2 draden?
Ik zit ook met dit prbleem, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2007, 12:43:19 »
Sorry Coen voor de verlate reactie.

Ik maak "dankbaar" gebruik van de mogelijkheid om de bij de decoder aanwezige blauwe centrale "massa" te vervangen door een railaansluiting. Je trein is dan minder geschikt om analoog te rijden (verlichting blijft altijd branden of doet het juist niet). De ene draad gebruik ik voor de binnenverlichting van de rijtuigen (dit is bij mij Viesmann led verlichting!) en de andere draad (geel of wit, hangt van de aansluitkant af) verzorgt de frontverlichting. Wil je hier een wisseling tussen sluit en frontlicht dan kan dat alleen maar door een stukje extra electronica. Je moet dan een electronisch relais maken.

Voordeel van deze techniek is dat een trekduw trein van variabele lengte kan zijn.

Ik heb dit oa gedaan bij de Roco ET85 met extra tussenwagen. Deze rijdt niet altijd mee en zodoende moet deze makkelijk te ontkoppelen zijn. Om de motorwagen los te kunnen gebruiken heb ik de frontverlichting aan de "treinkant" aangesloten op de groene draad. Ik moet deze dan appart inschakelen bij het rijden.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2007, 21:25:48 »
Geeft niets dat het wat langer duurt, ben allang blij dat je antwoord  :)

Dat met die blauwe draad had ik ook aan zitten denken. Ik ga toch niet analoog rijden. Waar ik mee zat is dat ik niet wist hoe het zou reageren over verschillende secties heen die door verschillende boosters aangestuurd kunnen worden (ik heb alleen nog maar een test ovaaltje liggen).

(Kleine correctie: blauw is de gemeenschappelijke plus).

Inderdaad heb ik een lichtwissel nodig beide kanten, het voor is een VT137 van Lilliput. Hier moet zowiezo e.e.a. aangepast worden. Binnenverlichting is standaard niet geschakeld, maar zit parallel over de motor.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2007, 16:53:58 »
en dan ben ik weer laat met lezen.. :(

MEt de sectieovergangen heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Koploper (waar ik mee rijd) heeft er geen problemen mee en op de overgangen naar de verschillende boosters merk ik ook niets vreemds. Bij de bezetmelders kan ik ook geen vreemde dingen opmerken.

Ik heb overigens ook een VT137 van Liliput. Ben dus zelf wel benieuwd naar jouw oplossing. De mijne (blauw)heeft echter geen koppelingen maar dat dat dmv de "vouwbalg" Dat wordt een verhaal apart.

Groet,
« Laatst bewerkt op: 05 December 2007, 16:56:32 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....