BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Lukas op 03 november 2007, 12:30:17

Titel: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Lukas op 03 november 2007, 12:30:17
Ik wil een aantal Marklin ICK's van binnenverlichting voorzien en heb daartoe M* 72020 gekocht, setje van twee stroomvoerende kortkoppelingen. Ik rijd echter gelijkstroom. Beetje dom van mij, aangezien je met deze koppelingen nog een sleper nodig hebt voor de + (of min, wat maakt het uit).

Nu zat ik al eerder aan de Roco stroomvoerende kortkoppelingen te kijken, alleen zijn deze te gebruiken met Marklin, ook al hebben deze gewoon normschachten? Ik neem aan dat de Roco kortkoppelingen wel gewoon + en - doorvoeren. Want met deze oplossing zou ik alsnog 1 sleepcontact moeten gebruiken dus daar schiet ik weinig mee op.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Floris Dilz op 03 november 2007, 13:29:56
Heljan heeft stroomvoerende koppelingen, die 4 verbindingen hebben. Helemaal luxe dus.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: henk op 03 november 2007, 13:35:10
Heljan en Roco hebben stroomvoerende koppelingen die vier polen kunnen doorgeven èn die een goede elektrische verbindingen hebben. Dat wordt nog beter als je voor iedere pool twee contacten gebruikt. Roco is iets minder lomp, Heljan wat gemakkelijker weer te ontkoppelen.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Jan-Peter op 03 november 2007, 13:41:32
Lukas,

Die marklin stroomvoerende kortkoppellingen kun je blijven gebruiken. Het enige waar je dan op moet letten is dat de koppeling door de hele trein aan de zelfde spoorstaaf verbonden is.
Dit limiteerd het gebruik wel, dat berijp ik.

Succes,
Jan-Peter
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Lukas op 03 november 2007, 16:59:52
Ja, dat snap ik. Het punt is alleen dat ik bij elk rijtuig alsnog slechts 1 draaistel moet voorzien van een sleepcontact voor de andere pool. Het is dus wel een erg dure (zo'n 10 euro per rijtuig) oplossing om 1 sleepcontact (nog geen anderhalve euro) achterwege te laten voor het verminderen van de weerstand.

Ik heb het even opgezocht, de Roco 4 polige koppeling is nummer 40345. Ik kan echter nergens terugvinden of dit een kortkoppeling is ... Iemand? De koppeling van Heljan is zo te zien een 'normale' koppeling. Alvast heel erg bedankt.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: jumboy op 03 november 2007, 17:17:23
Zijn beide kortgekoppeld.
Roco moeilijk te krijgen, kostte 15 eu
Heljan kostte 11 eu
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Chris op 03 november 2007, 17:28:10
De Roco is NIET meer (nieuw) te verkrijgen na de doorstart van Roco.

Heljan is uitstekend alternatief.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Rob Ellerman op 03 november 2007, 18:56:00
@Chris: ik moet je corrigeren. Ze staan weer in de nieuwe Roco catalogus (pag.257) met nummer 40345. Volgens de Roco-site zijn ze op voorraad en ook leverbaar. AVP € 12,50 per paar.
 
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Chris op 03 november 2007, 19:06:31
@Wijktrein,

Inderdaad ! Nou, dat is geweldig nieuws  ;D
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 03 november 2007, 19:43:03
Een alternatief dat nog niet genomd is zijn de Viessmann (=TAMS) 2-polige stroomvoerende koppelingen, op basis van de Fleischmann Profi koppeling. Het grote voordeel van deze dingen is dat ze (1) koppelen aan gewone F* kortkopplingen, en (2) veel makkelijker vast/los gaan dan de Roco's. Ik heb een paar Roco's al een paar jaar in gebruik, maar ik maak de verbinding tussen deze 12 wagens dus nooit meer los, omdat het zo moeilijk gaat. Daardoor ook al 1 kanaal gemold.... :'(
Dus de 2 polige van V*  :)

Nico
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: henk op 03 november 2007, 19:54:30
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: jumboy op 04 november 2007, 12:40:24
Welke koppeling is het degelijkst:

Roco of die van Heljan.

Vraag over die van Heljan:

Waar zijn de Heljan stroomgeleidende koppelingen te koop?

Art. nr. ?

En ongeveer de prijs?

Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Ben op 04 november 2007, 12:50:03
Brekelmans 11 euro, ook in Houten bij Brelec.
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Rdp op 04 november 2007, 15:41:56
Hallo,

zelf ben ik ook op zoek naar stroomvoerende kortkoppelingen. Op deze site http://www.stayathome.ch/Kupplungen.htm (http://www.stayathome.ch/Kupplungen.htm) is een overzicht van allerhande koppelingen. Een aanbeveling wordt echter niet gegeven.

Groet,
Joris
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Arkadas op 04 november 2007, 16:00:13
de koppelingen van heljan zijn te verkrijgen op brelec.be
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Railroadtycoon op 05 november 2007, 12:33:19
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.

Henk,
Ik ben het niet (geheel) met je eens. Ik gebruik de Viesmann koppeling al jaren in een aantal treinstellen voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting. Regelmatig worden deze stellen ontkoppeld (kan gelukkig gewoon op een ontkoppelrail) en ik heb tot de dag van vandaag géén contact problemen waargenomen. Opmerking hierbij is dat de koppelingen wel goed op elkaar zijn afgestemd, dus oa juiste hoogte.

Groet,
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Coen op 14 november 2007, 20:52:11
@Railroadtycoon:

voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting.

Kan je iets meer vertellen over het doorgeven van de binnen verlichtin EN de stuurstand verlichting en dat met 2 draden?
Ik zit ook met dit prbleem, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Mvg,
Coen
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Railroadtycoon op 16 november 2007, 12:43:19
Sorry Coen voor de verlate reactie.

Ik maak "dankbaar" gebruik van de mogelijkheid om de bij de decoder aanwezige blauwe centrale "massa" te vervangen door een railaansluiting. Je trein is dan minder geschikt om analoog te rijden (verlichting blijft altijd branden of doet het juist niet). De ene draad gebruik ik voor de binnenverlichting van de rijtuigen (dit is bij mij Viesmann led verlichting!) en de andere draad (geel of wit, hangt van de aansluitkant af) verzorgt de frontverlichting. Wil je hier een wisseling tussen sluit en frontlicht dan kan dat alleen maar door een stukje extra electronica. Je moet dan een electronisch relais maken.

Voordeel van deze techniek is dat een trekduw trein van variabele lengte kan zijn.

Ik heb dit oa gedaan bij de Roco ET85 met extra tussenwagen. Deze rijdt niet altijd mee en zodoende moet deze makkelijk te ontkoppelen zijn. Om de motorwagen los te kunnen gebruiken heb ik de frontverlichting aan de "treinkant" aangesloten op de groene draad. Ik moet deze dan appart inschakelen bij het rijden.

Groet,
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Coen op 16 november 2007, 21:25:48
Geeft niets dat het wat langer duurt, ben allang blij dat je antwoord  :)

Dat met die blauwe draad had ik ook aan zitten denken. Ik ga toch niet analoog rijden. Waar ik mee zat is dat ik niet wist hoe het zou reageren over verschillende secties heen die door verschillende boosters aangestuurd kunnen worden (ik heb alleen nog maar een test ovaaltje liggen).

(Kleine correctie: blauw is de gemeenschappelijke plus).

Inderdaad heb ik een lichtwissel nodig beide kanten, het voor is een VT137 van Lilliput. Hier moet zowiezo e.e.a. aangepast worden. Binnenverlichting is standaard niet geschakeld, maar zit parallel over de motor.

Mvg,
Coen
Titel: Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
Bericht door: Railroadtycoon op 05 december 2007, 16:53:58
en dan ben ik weer laat met lezen.. :(

MEt de sectieovergangen heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Koploper (waar ik mee rijd) heeft er geen problemen mee en op de overgangen naar de verschillende boosters merk ik ook niets vreemds. Bij de bezetmelders kan ik ook geen vreemde dingen opmerken.

Ik heb overigens ook een VT137 van Liliput. Ben dus zelf wel benieuwd naar jouw oplossing. De mijne (blauw)heeft echter geen koppelingen maar dat dat dmv de "vouwbalg" Dat wordt een verhaal apart.

Groet,